Plask plask lät det!!!

#1 - 2 december 2005 17:15
Nu hände det även mig!
När jag kom in i vardagsrummet så var det ett plaskande ljud som mötte mig.
Kände hur en kall kår gå längs hela ryggen. Satan tänkte jag, akvariet läcker.
Men så var inte fallet utan det hela berodde på att insugen på min bakgrund hade blivit tilltäppta. Så det var en nivåskillnad på ca 10 cm. Finns det någon som vet hur man ska kunna undvika sådana här tillbud???
Är mkt orolig för ytterfilter nu!!
#2 - 2 december 2005 18:00
Jag gör alltid bakgrunden lite lägre i det hörnet som pumpen sitter. Om insugen blir tilltäppta och vattennivån stiger så forsar vattnet ner direkt till pumpen. Jag lägger även filtermatta mellan bakgrunden och täckglaset därvid, så inga fiskar råkar sugas med ner där.
#3 - 2 december 2005 19:36
Tack för ditt svar yoda!
men finns det inget man kan göra med slangen för att bryta flödet?
#4 - 2 december 2005 19:43
Höja pumpen så att den tar luft om nivån bakom skulle bli för låg funkar ju. Vad menar du med slangen?
#5 - 2 december 2005 19:56
[QUOTE=Danei]Höja pumpen så att den tar luft om nivån bakom skulle bli för låg funkar ju. Vad menar du med slangen?[/QUOTE]

Mja.. tror inte det är så bra för pumpen?

Det bästa är nog att göra en "försänkning" på en sida för att få in vattnet bakom bakgrunden, istället för golvet ;). Jag har inte lyckats klura ut någon annan lösning iaf. Men meddela gärna om du kommer på något annat =)
#6 - 3 december 2005 08:24
Jag gjorde så här istället.
Jag satte insuget på ytterfiltret på framsidan av bakgrunden. Ser inte så snyggt ut, men ingen risk för översvämmning. Man kan ju alltid dölja slangen med växter.
#7 - 3 december 2005 12:14
Nej bra för pumpen är det inte. Men det löser problemet.

Annons