plantera växterna

#1 - 8 september 2005 11:41
hej,

tycker mina växter bara står lite huller om buller hur än jag försöker organisera dem. Någon som har en bra id'e om hur man kan få dom att se lite mer ordande ut?

har ett 450L som är 65 djupt. 2 röd tigerlotus, en enorm växt med låånga gröna blad som ligger på ytan(finns beskrivning på denna men mins ej namnet), nåra vallensineriasticklingar en hel del sånna där tjockbladvaddomnuheter, några vattenpest, ett par fyra stycken större gröna trädformade(nåt indonesiskt tror jag) och lite annat smått. En stor gren som tar nästan hela långden på karet samt några mindre grenar på ca 30cm, ett stenrös med lavasten och en rätt stor grotta i plast(längst in i hörnet, ska inte flyttas), och en stor korall som står för pumpen(denna ska inte flyttas).

har tyvärr ingen bild... försök hitta på förslag ändå?
#2 - 11 september 2005 12:18
Du kanske ska försöka att sätta de höga planterna mot bakrutan och de lägre längre fram. Försök att få det hela enhetligt.. Så tycker jag det är snyggast.
#3 - 12 september 2005 06:24
Sätt växter av samma art tillsamans i grupper, eller möjligtvis dela upp samma art på 2-3 grupper om du har mycket av just den arten.
Att sprida ut en art i hela akvariet, blandat med flera arter blir sällan bra.
#4 - 16 september 2005 13:29
Plantera gärna precis intill trädroten... Det gör att växten och roten skapar en enhet, särskillt när växten tagit fart och nya skott sticker upp bedvid, under och bakom roten...

Ett annat tips är att ha sluttande botten (högre baktill och lägre framtill) deg gör att man ser växterna bättre när de är grupperade.

I övrigt se de tidigare svaren... de var kloka... Lycka till :)
/T

Annons