Plantera vallisneria...

#1 - 26 mars 2003 19:32
Jag försöker plantera en massa Vallisneria. Jag vet att man inte får plantera dem för djupt - men eländena flyter ju som korkar, och drar upp sig ur sanden?
Hur får man dem att stanna nere?
Bilagor:
#2 - 26 mars 2003 19:36
När jag planterade mina för ca 3 veckor sedan var det samma visa, jag tröttnade och tryckte ner de ordentligt tillslut. Idag växer de bra och har även tagit 4-5 sticklingar.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel
#3 - 26 mars 2003 19:39
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag försöker plantera en massa Vallisneria. Jag vet att man inte får plantera dem för djupt - men eländena flyter ju som korkar, och drar upp sig ur sanden?
Hur får man dem att stanna nere?

<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Plantera dom djup...och dra sedan upp dom en bit efter några dagar när dom "satt sig"

mvh
/Jerka R
www.jerka.nu

Man lär sig något nytt varje dag, igår lärde jag mig att man inte skall snyta sig med öppen mun.
#4 - 26 mars 2003 19:45
Jag hade samma problem, men jag fick rådet att lägga en sten i mitten mellan bladen för att hålla dem nere.

//Kalle
#5 - 26 mars 2003 19:59
Jag satte bara i dom =)
Å nu har jag fått sticklingar som bara den... och nya sticklingar från dom nya växterna (har bara kört akvariet i 2 veckor)

Känns som om det kommer bli igenväxt om det fortsätter såhär =)
#6 - 26 mars 2003 20:03
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
När jag planterade mina för ca 3 veckor sedan var det samma visa, jag tröttnade och tryckte ner de ordentligt tillslut.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Japp. Jag gav till slut upp och gjorde detsamma. Då hade jag tillochmed provat att superlimma fast gruskorn vid rötterna - de flöt ändå...
#7 - 26 mars 2003 20:09
Superlim låter inte hälsosamt för växterna.
MVH
Magnus
#8 - 26 mars 2003 20:14
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Tja... Vi har ju diskuterat det förut - superlim utvecklades för att försluta sår vid operation, och inom saltvattensakvaristiken används det mycket för saker som att fästa sticklingar av koraller vid underlaget... Jag tror inte, iofs utan att ha bevis, att det är direkt farligt för sötvattensväxter heller.

Hm... Skall försöka kolla på nätet.
#9 - 27 mars 2003 07:38
Hm... Skall försöka kolla på nätet.

Har precis fått svar från två killar som använder superlim för att fästa javamossa och kolplantor till stenar och rötter. De säger att iaf det funkar bra.

Annons