Plantera fisk i naturlig damm? vinter?

#1 - 23 juli 2006 15:06
Hej!

Har läst på forumet en del men inte hittat svar jag söker.
Har en naturlig damm som jag skulle vilja plantera ut fisk och eller kräftor i. storleken är ca 20x40 och ca 1.2djup. hur ska jag göra för att den inte ska frysa rakt igenom på vintern? dammen är i mellansverige. i dammen finns för närvarande salamandrar, grodor, mygglarver, dykare, skräddare mm. i växtväg har vi näckrosor, och blandade vattenväxter. har sett ett kitt som verkar intressant men omständligt och dyrt skulle gärna vilja ha en annan lösning: http://www.vattenliv.nu/shop/?artnr=674048

så här ser dammen ut, bliden tagen i april.
http://www.tattarbarn.com/filer/dammen.jpg
#2 - 23 juli 2006 15:18
Först får du söka tillstånd
planterar du ut fisk eller kräfter utan låv kandu räkna med saftiga böter
#3 - 23 juli 2006 15:19
Med tanke på dom fridlysta djuren som finns där skulle jag låta bli att stoppa i fisk och kräftor. Är det någon grundvattenkälla som fyller på vattnet?
#4 - 23 juli 2006 17:08
Är det salamandrarna som är fridlysta eller något mer? Jag anser att det är helt fel att man måste söka tillstånd för att plantera in i en egen damm på tomten, med tanke på att du som exempel kan köpa paroonhaj i många djuraffärer som är en fisk som nästan blir 3 meter. dessutom får man väl inte ens ta fiskar ur våra vatten och ha i akvarium hemma? men alla dessa exotiska fiskar är godkända. nu senast förbjöds ju levande fisk som agn vilket är en delvis bra regel. djurskyddsmyndigheten i allmänhet bör i sånna fall använda sig av påbud är min åsikt.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 juli 2006 17:20
Är det salamandrarna som är fridlysta eller något mer?

Ja skräddarna är också fridlysta - det finns ju knappast några kvar i Sverige eller hur :p

Men skämt åsido - kräftor är olagligt att plantera ut, ja faktiskt också att ens ha i akvarium pga risklen för sjukdomsspridningar (de kan ju förflytta sig på land).
Tillstånd för fisk kan man få men det förutsätter att din pöl inte har någon som helst kontakt med andra vattensamlingar (tillflöden eller avflöden) - detta gäller t.ex. även för översvämningar. Denna lag gäller också främst med hänsyn till risken för smittospridningar
#6 - 23 juli 2006 17:24
Alla reptiler och amfibier är fridlysta nu. Svenska fiskar får du ta in i akvarium. Vill du släppa ut dom igen ska du släppa dom i vattendraget dom kommer ifrån. Man får inte flytta fisk från ett vattendrag till ett annat utan tillstånd. Om dammen inte har kontakt med en bäck tex i inlopp eller utlopp utan får vatten från grundvatten bara borde man väl få ha svenska fiskar i den, inte säker. Men då blir dom ett hot mot fridlysta djur som sagt. Så bästa är att låta bli.
Försen som vanligt med svaret ser jag.
#7 - 23 juli 2006 17:30
[quote=Mics]Hej!

Har läst på forumet en del men inte hittat svar jag söker.
Har en naturlig damm som jag skulle vilja plantera ut fisk och eller kräftor i. storleken är ca 20x40 och ca 1.2djup. hur ska jag göra för att den inte ska frysa rakt igenom på vintern? dammen är i mellansverige. i dammen finns för närvarande salamandrar, grodor, mygglarver, dykare, skräddare mm. i växtväg har vi näckrosor, och blandade vattenväxter. har sett ett kitt som verkar intressant men omständligt och dyrt skulle gärna vilja ha en annan lösning: http://www.vattenliv.nu/shop/?artnr=674048

så här ser dammen ut, bliden tagen i april.
http://www.tattarbarn.com/filer/dammen.jpg[/quote]Set Är kanske en dum fråga men jag frågar ändå.Är du säker att du inte redan har fisk i den ändå Ps man blir lite förtröden när man ser dammen mycket fin härlig omgivning omkring[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 juli 2006 17:38
Tycker att 1.2 meter är lite väl djupt för att den skall bottenfrysa om vintern, men antagligen är det mycket slam på botten (som bildatas av nedfallna blad etc) och dessa är ju också viktiga för att salamandrar, grodor etc, skall trivas så man skall nog inte rensa dammen från detta.
Alternativen blir då att antingen värma upp dammen (kostar hiskeligt mycket i elkostnad) eller se till att inte hela dammen fryser. Detta gör man genom att se till att ytvattnet på den djupaste delen hålls i rörelse under hela vintern.
#9 - 23 juli 2006 17:50
[quote=Mics]nu senast förbjöds ju levande fisk som agn vilket är en delvis bra regel.quote]

Du får visst andvända levande agn..
MEN!!
Du får inte odla upp levande agn hemma i akvarium som sedan skall andvändas som agn, Det levande agnet får bara fångas och andvändas i det vatten som det simmar i...
Du får inte fånga agn i en sjö och sedan andvända det någon annanstans..

Sjäv har jag inget i mot att andvända levande bete...
#10 - 23 juli 2006 18:19
Du får inte använda levande fisk som agn. Men du kan köpa levande i tex någon sportfiskeaffär men dom ska avlivas innan du agnar med dom. Lite knepigt men men.
#11 - 23 juli 2006 18:46
Att inte använda levande agn som bete,det var det tramsigaste jag varit om
#12 - 23 juli 2006 19:05
Man får väl tycka det är tramsigt men så är det. Hur det nu ska kollas. Plötsliga razzior ute i bushen med smygande inspektörer kanske. Sen att man ska ha tillstånd för flytt av fisk mellan olika vattendrag. Tror nog att ev ej använd betesfisk pyttsas ut bara, oavsett var dom kommer ifrån. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2907
#13 - 23 juli 2006 19:10
[quote=eriahl]Man får väl tycka det är tramsigt men så är det. Hur det nu ska kollas. Plötsliga razzior ute i bushen med smygande inspektörer kanske. Sen att man ska ha tillstånd för flytt av fisk mellan olika vattendrag. Tror nog att ev ej använd betesfisk pyttsas ut bara, oavsett var dom kommer ifrån. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2907[/quote]Gäller det levande mask också??[:o]
#14 - 23 juli 2006 19:48
Nope. Men där gäller att man släpper dom på samma gräsmatta/lövhög man plockade dom på......
#15 - 23 juli 2006 19:58
Ok, vad jag tycker verkar vara första frågeställningen i den här tråden är om det är tillåtet att släppa i fisk och kräftor, jag vet ju inte men det verkar rimligt att definitionen på "naturlig damm" kan göra skillnad, om det är en helt naturlig damm på din mark behöver du säkert söka tillstånd för det, vilket kan vara en "enkel" formalitet, det vet inte jag.

Om det däremot är en grop som du själv eller tidigare ägare grävt på din tomt, som sedan fyllts med vatten borde det mer eller mindre bara vara att tuta och köra, kan vara idé att kolla upp det där med kräftor, men flodkräftor och signalkräftor är undantagna det generella förbudet mot transport förvaring osv av kräftor. Om det visar sig att du får, kan och vill ha kräftor kan jag nämna att flodkräftor för utsättning iaf för några få år sedan var förvånansvärt billiga.

Om du nu får eller skaffar tillstånd för att plantera in, så tänk på att kräftor inte är så förtjusta i enbart dybotten, för att få en nämnvärd population behövs det ordentliga gömställen, sten eller tegelskrot, de är inte heller förtjusta i surt vatten.

1,2 meter vattendjup borde inte bottenfrysa, man när det är gränsfall kan inte dammen hålla någon stor population, av vare sig kräftor eller fisk. Kan vara ide att provborra en vinter innan du eventuellt släpper i något.

Med en så pass stor damm bör man tänka igenom varje ingrepp man gör ordentligt, att söka och få tillstånd för utplantering borde vara lättare än att få bort en djurart som etablerat sig, groddjuren flyttar förhoppningsvis till ett annat vattendrag om du inte gör en sumpzon åt dem.
#16 - 23 juli 2006 20:19
Groddjur brukar ju dras till där dom föddes eller hur man nu uttrycker sig. Om ynglen ska klara sig måste man nog dela av dammen. Iofs kanske man kan dressera dom att hålla sig där fisk/kräftor inte får tag i dom. Undrar om man kan få tillstånd med tanke på att dom finns och leker i dammen, borde man inte få tycker jag. Jag vet att jag är en grodnörd men någon ska välan vara det oxå. Sen kan ju kräftor krypa iväg på land som Kjell sa och sprida sig till ett vattendrag.
#17 - 23 juli 2006 21:29
Man får visst andvända levande agn bara dom andvänds där dom fångas.... Det är jag 100% säker på eftersom jag själv har ring och kollat upp det....
#18 - 23 juli 2006 21:34
Om du fått det svaret vet inte den personen vad han/hon pratar om, tyvärr. Lägger in samma länk igen. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2907
#19 - 23 juli 2006 22:03
http://www.sportfiskarna.se/aktuellt/nyhet.asp?Id=1094

Läs rubriken.. Och resten om du vill..

"levande fisk som bete som man inte köpt (dvs den har inte ”hållits” av människor för senare försäljning) utan som man själv fångar och därefter sätter på kroken. Svaret är att en sådan hantering inte omfattas av Djurskyddslagen - till skillnad då från om fisken är köpt -, men att det däremot är oklart om det kan betraktas som ett brott mot Brottsbalken."
#20 - 24 juli 2006 00:04
Man kan vrida och vända på det som allt annat såklart men läste du det här oxå http://www.djurskyddsmyndigheten.se/upload/4887/Försäljning%20av%20levande%20fisk%20där%20fisken%20ska%20användas%20som%20betesfisk%2017%20mars.pdf Om det inte blivit ändringar är det rätt klart vad som gäller tycker jag. Vad som än gäller. Skrev i tidigare inlägg: Vem ska kolla det? Tror inte någon kommer krypa i buskarna och hoppa fram och säga: Vad har du som bete. Följd av polisens insatsstyrka.
#21 - 24 juli 2006 10:16
Som du säger man kan vrida och vända på det lite hur som helst..
Personligen så går jag efter vad Sportfiskarna skriver eftersom det är det senaste jag har hört..
Själv har jag alltid andvänd levande bete och jag kommer inte sluta med det heller. Oavsett vad lagen säger..
Sen är det nog upp till och var och en vad dom gör (tycker).

Åter till tråden!.
Fin damm, om jag hade varit du så hade jag köpt några FjällKarpar 4-5st..
#22 - 24 juli 2006 14:58
Jo har blivit rejält off topic. Men ett sista off topic vill jag lägga in. Har haft mailkontakt med djurskyddsmyndigheten idag. Så man vet vad som gäller. Så här svarade dom:

Hej!

Du har förstått helt rätt när du har läst hemsidan, man får inte agna med levande fisk. Det finns heller ingen man kan ringa till och få lov att agna med levande fisk.

Med vänliga hälsningar
Christina Lindgren
Djurskyddsmyndigheten.

Nog ska man lita mer på dom än en sportfiskare, eller hur. Får lov att erkänna att jag oxå agnat med levande men innan det blev förbjudet iofs.
#23 - 24 juli 2006 18:59
Ang. den ursprungliga frågan vill jag bara säga att snälla, plantera inte in fisk (och ännu mindre kräftor!) i en damm där det finns salamandrar. De ligger illa till i hela sverige, mycket just pga att folk planterat in fisk och kräftor i småvatten. Grodor & paddor kan till viss del hantera att det finns fisk i ett vattendrag, men salamandrar försvinner.
#24 - 24 juli 2006 19:06
Bara att hålla med Azur om att inte plantera in vare sig fisk eller kräftor.
#25 - 14 augusti 2006 19:26
[quote=eriahl]Bara att hålla med Azur om att inte plantera in vare sig fisk eller kräftor.[/quote]

Det beror väl på vilken sorts fisk det är, är det tex rudor, så kommer dom inte hota varken ödlor eller grodor, för de andra så spelar de ingen roll om dammen bottenfryser, för dom tål allt
#26 - 14 augusti 2006 19:54
Nej, det spelar ingen större roll eftersom salamandrarna undviker vattendrag där det finns nån fisk all.
Rudor är f.ö. duktiga på att tränga undan salamandrar, har bl.a. gjort det i en sjö på djurgården (och alla försök att utrota dem har misslyckats, tillochmed att sjön torrlades i en vecka överlevde kräken).
#27 - 15 augusti 2006 01:02
[quote=Azur]Nej, det spelar ingen större roll eftersom salamandrarna undviker vattendrag där det finns nån fisk all.
Rudor är f.ö. duktiga på att tränga undan salamandrar, har bl.a. gjort det i en sjö på djurgården (och alla försök att utrota dem har misslyckats, tillochmed att sjön torrlades i en vecka överlevde kräken).[/quote]

Jasså, ja dom är som sagt grymt tåliga
#28 - 15 augusti 2006 23:18
Fin damm! Har oxå en rätt stor (dock inte 20x40) damm på stugan som vi dock grävt själv men har inte satt i nån dammduk. Den får vatten via grundvattnet och så leds regnvattnet från hustaket dit...
Vi har grodor, dykare, skräddare samt massor med olika sorters salamandrar och lite andra djur. När jag var lite yngre (inte många år men ändå) så fångade jag lite småfisk från våran vik (östersjön) och tog med hem (det var spigg och nått som någon identifierade som löjjor) och satte i dammen. De verkade trivas rätt så bra och antalet myggor på tomten minskade rejält :) Jag tror även att några av dem möjligen förökade sig. Nu är dock alla (tror jag) döda. Matade gjorde jag även ibland.
Fick lite guldfiskar (yngel) av en kompis som jag hade i ett akvarium ett år och stoppade i på sommaren...de var dock döda på våren.

På senare år har vi haft en pump som pumpat runt vattnet genom ett filter och ner en lite bäck för att syresätta det. Detta även på vintern så att inte allt fryser. Dock brukar det inte bottenfrysa utan pumpen men kvavt blir det...

Kan även säga att jag hade en gädda i dammen som hamna där av misstag en hel sommar som överlevde på gröt, småfisk och dyligt tills vi släppte tillbaka den på samma ställe där vi fiskat upp den.

Lycka till med dammen...men var försiktig med vad du gör, naturen är fin och skör!
#29 - 16 augusti 2006 15:27
Åt gäddan gröt? Risgryns till julen eller.
Finns två sorters salamandrar i Sverige men du kanske menar olika stadier i utvecklingen
#30 - 16 augusti 2006 15:42
[QUOTE=eriahl]Åt gäddan gröt? Risgryns till julen eller.
Finns två sorters salamandrar i Sverige men du kanske menar olika stadier i utvecklingen[/QUOTE]

Japp den åt gröt, dock vanlig gröt...riktigt bra bete i ryschor (stavning) för den delen oxå :)
Vi har iafa två sorters salamandrar men några kanske bara är äldre och ser lite annorlunda ut pga det. En 'vanlig' och en med orange-röd buk och fjäll/segel whatever som sticker ut från svans och rygg.
#31 - 16 augusti 2006 18:26
Lekdräkten ser ut så på hanarna. Då vet man vad som ska användas när man vill ha gammelgäddan på kroken, dubbelportion gröt
#32 - 16 augusti 2006 21:27
Ärsch, jag stödjer, fast jag inte kan se varför det skulle finnas någon tjusning i att hålla fisk. Om du vill äta den så kommer den nog inte smaka så där jättegott ifall den går i en dyig damm. I a f inte med gädda, är ingen fiskexpert men det är bra ett argument mot att ha fisk ;) .

Om du vill plantera in fisk för att berika djurlivet i dammen, ja då är inte det heller så taktiskt. Men som sagt, jag stödjer, det är din damm. Jag tror inte på någon balans i naturen. Däremot kan man väl anse att du ger den ena sidan ett otroligt övertag men skit samma. Jag anser att det är din dam och att om snuten nu mot förmodan skulle ta dig så hävda civil olydnad. Eller förneka allt, säg att du inte har någon aning eller ännu heldre, säg ingenting..

Annons