Ok, vad jag tycker verkar vara första frågeställningen i den här tråden är om det är tillåtet att släppa i fisk och kräftor, jag vet ju inte men det verkar rimligt att definitionen på "naturlig damm" kan göra skillnad, om det är en helt naturlig damm på din mark behöver du säkert söka tillstånd för det, vilket kan vara en "enkel" formalitet, det vet inte jag.
Om det däremot är en grop som du själv eller tidigare ägare grävt på din tomt, som sedan fyllts med vatten borde det mer eller mindre bara vara att tuta och köra, kan vara idé att kolla upp det där med kräftor, men flodkräftor och signalkräftor är undantagna det generella förbudet mot transport förvaring osv av kräftor. Om det visar sig att du får, kan och vill ha kräftor kan jag nämna att flodkräftor för utsättning iaf för några få år sedan var förvånansvärt billiga.
Om du nu får eller skaffar tillstånd för att plantera in, så tänk på att kräftor inte är så förtjusta i enbart dybotten, för att få en nämnvärd population behövs det ordentliga gömställen, sten eller tegelskrot, de är inte heller förtjusta i surt vatten.
1,2 meter vattendjup borde inte bottenfrysa, man när det är gränsfall kan inte dammen hålla någon stor population, av vare sig kräftor eller fisk. Kan vara ide att provborra en vinter innan du eventuellt släpper i något.
Med en så pass stor damm bör man tänka igenom varje ingrepp man gör ordentligt, att söka och få tillstånd för utplantering borde vara lättare än att få bort en djurart som etablerat sig, groddjuren flyttar förhoppningsvis till ett annat vattendrag om du inte gör en sumpzon åt dem.