defdac skrev:Jag låter smådelar växa till sig på ytan och när det är dags att plantera så håller jag fast den vid bottne och häller grus/sand över den så bara en liten del tittar upp ovanför gruset. Trivs den så letar den síg snabbt upp genom gruset.
Sultanen skrev:Vet att tråden är gammal men det spelar väl ingen större roll:)
Gör du alltid så för att få fart på dem?
Har ett par klumpar HC fulla med trådalger, tänkte om man kunde rensa den från alger med pincett och låta de små delarna växa ihop vid ytan igen?
defdac skrev:Jo det spelar roll för jag satt och tog bort alla prenumerationer igårnatt 8) Bara tur att jag såg din fråga.
Nej numera planterar jag den bara. Den verkar extremt järnhungrig som dom skriver på Tropicas hemsida. Sedan jag började dosera bättre kelaterad mikrogödning (Mikro+) varje dag så verkar den även trivas bättre.
En annan växt som är en bra signalväxt för järn är P. helferi. Den är också extremt hungrig efter järn.
site:defblog.se och de sökord jag letar efter.defdac skrev:Jag googlar medoch de sökord jag letar efter.site:defblog.se
Galleriet kommer jag eventuellt föra över helt och hållet till flickr om jag någon gång får tid, och då blir det enklare att tagga upp bilderna och leta efter dom. Här har jag alla aquascaperelaterade bilder, bla några på min 60-litrare:
http://www.flickr.com/photos/defdac/collections/72157606578150826/
(Aquascapesgruppen framförallt)