Plansch och klister

#1 - 7 januari 2008 10:21
Någon som provat sånt där klister till bakgrundsplansch?
Det lutar åt omöblering bland karen och mina firrar kommer isf att få flytta till större kar. Är inte läge för invändig bakgrund i dagsläget och jag hittade en plansch som är helt ok: http://www.pwss.se/product.php?productid=347&cat=11&page=1
Vill gärna att den verkligen ska sitta snyggt och vill inte gärna joxa med matolja med tanke på att klistret är förhållandevis billigt. Men är det någon som provat klister?
#2 - 7 januari 2008 10:27
ja jag har klistrat fast en 3D bakgrund och är helnöjd. Det blev som ett nytt akvarium, bakgrunden syns betydligt bättre och det blir ljusare.
#3 - 7 januari 2008 10:31
Precis den effekt som jag vill uppnå.. :) Med lite riktiga rötter (ska i flera) och mycket växter så tror jag nog det kan bli ganska ok.. :) Du råkar inte ha bild på ditt resultat?
Hur fungerade användningen av klistret? Gojsa ut, lägga på plansch och skrapa bort luftbubblor, som med solfilm?
#4 - 7 januari 2008 10:42
Klistret de säljer till detta ändamål är flytande. Jag hällde på tog en dammfri tygtrsa och smetade ut limmet. Sedan applicerade jag planchen på bakgrunden och tog en spackelspade av plast och drog ut alla luftbubblor.

Här har du ett foto, men det är inte bakgrundens fel att min kamera inte kan ta kristallklara foton ;)
#5 - 7 januari 2008 10:49
Helt klart en skillnad! Vet hur just den bakgrunden ser ut utan klister! Suddig eller ej.. ;)

Tack för beskrivningen oxå! :) Kommer absolut att satsa på klister. Men hur långt räcker en förpackning...? Den på pwss som jag kikat på: http://www.pwss.se/product.php?productid=5526&cat=669&page=1
Där står ju varken mängd eller hur den räcker. Surt att "fattas" när man inte kan köpa på hemmaplan (finns inte i butik här och jag kommer ändå att beställa planschen på pwss). Det ska räcka till 150*50..
#6 - 7 januari 2008 10:51
Hö hö.. Inser nu att jag inte kan stava till PLANCH! :D Fast det ser ju så "fel" ut utan s... *Svamlar*
#7 - 7 januari 2008 10:52
just den använde jag och jag tyckte att den räckte precis till mitt 240L, så köp du 2 frp.
#8 - 7 januari 2008 10:54
Tusen, tusen tack för hjälpen!! :)
Jag beställer två, så slipper jag stå med lång näsa. Tack för både foto, förklaring och tips!
#9 - 7 januari 2008 10:56
Inga problem, det är bara kul att vara till hjälp :D
#10 - 7 januari 2008 11:06
lili76 skrev:
Hö hö.. Inser nu att jag inte kan stava till PLANCH! :D Fast det ser ju så "fel" ut utan s... *Svamlar*

Du stavade rätt från början, det ska vara ett s med i plansch;)
#11 - 7 januari 2008 11:15
Ha! Tack, du räddade min dag.. ;)
Pwss stavade "planch", så jag trodde jag fumlat till det.. :D Nu kan jag sova gott i natt!
#12 - 7 januari 2008 11:25
Hoppsan, där ser man.
Ja sov du gott i natt. Jobbigt när man blir osäker på sånt man tror man kan..*S*..
#13 - 7 januari 2008 11:34
Jodå det är lätt att missa en liten bokstav här och där, men vi båda förstod ju vad vi menade och det är ju huvudsaken ;)
#14 - 7 januari 2008 11:36
lili76 skrev:
Ha! Tack, du räddade min dag.. ;)

Pwss stavade "planch", så jag trodde jag fumlat till det.. :D Nu kan jag sova gott i natt!

Nämen, är före detta skåningar inte läskunniga? ;) Kolla pwss sida igen, nog stavar de plansch med "s"! :D

Oj, såg precis att de stavat fel på klisterlänken där... Nåja, de stavade i alla fall rätt på din första länk! :p
#15 - 7 januari 2008 11:59
Nitra98 skrev:
Nämen, är före detta skåningar inte läskunniga? ;) Kolla pwss sida igen, nog stavar de plansch med "s"! :D

Oj, såg precis att de stavat fel på klisterlänken där... Nåja, de stavade i alla fall rätt på din första länk! :p

Hö hö! Moppsiga dalkulla där! ;)
Är varken läs- eller stavningskunnig längre.. :D
#16 - 7 januari 2008 12:28
En fråga om klistrad bakgrund: Om man ångrar sig efter ett år, hur får man bort bakgrunden? Med varmt vatten och skrapande med kniv eller nåt sånt?

Jobbigt om man skulle vilja ha bort den när man fortfarande har akvariet igång menar jag.. Eller det kanske finns ett enkelt sätt? Jag borde nog klistra fast den bakgrund vi har...hmmm.
#17 - 7 januari 2008 12:38
Står såhär på pwss:
"För fastsättning av bakgrundsplancher av plast på utsidan akvarierutan. Gör att bakgrunden blir som målad på rutan. Effekten är otrolig vid jämförelse med tejpning! Enkelt att montera, avlägsna och byta bakgrund med hjälp av endast ett kreditkort!"

Tolkar det som att det är hysat lätt att få bort "klistret" iaf.. :) Aceton tar ju det mesta annars. Fast det är ju alltid lite knepigt så länge karet är fyllt och står intill en vägg.
#18 - 7 januari 2008 12:40
Det därimot kollade jag inte upp, för jag resonerade så här. Om jag inte vill använda den bakgrunden mer är det pga att jag vill sätta in en BTN och då spelar det ingen roll om den sitter kvar på baksidan.
#19 - 7 januari 2008 12:42
lili76 skrev:
Står såhär på pwss:

"För fastsättning av bakgrundsplancher av plast på utsidan akvarierutan. Gör att bakgrunden blir som målad på rutan. Effekten är otrolig vid jämförelse med tejpning! Enkelt att montera, avlägsna och byta bakgrund med hjälp av endast ett kreditkort!"

Tolkar det som att det är hysat lätt att få bort "klistret" iaf.. :) Aceton tar ju det mesta annars. Fast det är ju alltid lite knepigt så länge karet är fyllt och står intill en vägg.

Mitt kar står intill en vägg fast ca 2 dm ut, då jag når att dammsuga etc ;)
#20 - 7 januari 2008 12:42
Och jag resonerar precis lika! *S*
#21 - 7 januari 2008 12:43
surinam skrev:
Mitt kar står intill en vägg fast ca 2 dm ut, då jag når att dammsuga etc ;)

Ja, så smarta är då inte vi... ;)
Å andra sidan har vi inte plats att sätta de stora karet så långt ut från väggen. Då stjäl de för mycket plats. Måste flytta till slott snart! :D
#22 - 7 januari 2008 12:49
Det vill nog alla akvarister tror jag ;)
Jag drömmer om en hel gård, ladugården ombyggd till fågelhus och flera stoora akvarium i huset :D
#23 - 7 januari 2008 12:51
Jag har beställt en bakgrund till mitt västafrikanska, men jag beställer från guldfisken.se. De är jag kanonnöjd med nämligen. De är billigast i landet med sina uvlampor bla.
#24 - 7 januari 2008 12:53
Plansch eller invändig bakgrund? *Nyfiken*
Kollade deras planscher, men hittade inget som kändes rätt..
#25 - 7 januari 2008 13:18
plansch, jag vill ju ha en med rot och växter till det karet och det fanns.
Guest
#26 - 7 januari 2008 13:47
toccata skrev:
En fråga om klistrad bakgrund: Om man ångrar sig efter ett år, hur får man bort bakgrunden? Med varmt vatten och skrapande med kniv eller nåt sånt?

Jobbigt om man skulle vilja ha bort den när man fortfarande har akvariet igång menar jag.. Eller det kanske finns ett enkelt sätt? Jag borde nog klistra fast den bakgrund vi har...hmmm.

Du bara drar av den, den lämnar inga rester som behöver acetonrengöring heller utan det räcker med vanlig fönsterputs.
Jag lyckades fumla till det då jag klistrade på min första bakgrund, limmet torkade för fort och det blev vissa ställen som blev olimmade bak, vilket syntes väldigt tydligt när jag fyllt upp karet.
Jag använde JBLs lim.
#27 - 7 januari 2008 13:50
lili76 skrev:
Någon som provat sånt där klister till bakgrundsplansch?

Det lutar åt omöblering bland karen och mina firrar kommer isf att få flytta till större kar. Är inte läge för invändig bakgrund i dagsläget och jag hittade en plansch som är helt ok: http://www.pwss.se/product.php?productid=347&cat=11&page=1

Vill gärna att den verkligen ska sitta snyggt och vill inte gärna joxa med matolja med tanke på att klistret är förhållandevis billigt. Men är det någon som provat klister?

Faktiskt, lili76, så har jag planschen ovanför din påtänkta: http://www.pwss.se/product.php?productid=346&cat=11&page=1 och jag har satt fast den just med matolja...Tycker resultatet blev helt okej, ska försöka ordna med en bild. :) (Men alltså, köp du klister om du vill, det här var bara ett litet inlägg apropå ingenting! :p )
#28 - 7 januari 2008 19:15
Anettejt; tack! :) Låter smidigt!

Nitra98; nu har jag väntat måååånga timmar... ;) Hur långt bort har du din kamera? Hi hi..
#29 - 7 januari 2008 19:43
Tror jag ska använda sånt till mitt 325 liter också. Bra att jag läste tråden annars hade jag bara beställt en tub.
#30 - 7 januari 2008 19:54
:)
I sådana här läge är forumet verkligen guld värt! Hoppas ditt blir bra med Kjaer!
#31 - 7 januari 2008 20:04
lili76 skrev:

Nitra98; nu har jag väntat måååånga timmar... ;) Hur långt bort har du din kamera? Hi hi..

Sorry, det kom annat emellan och inte fick jag någon bra bild heller med en 9-månaders terrorist hängande på armen! :D Hoppas det syns någorlunda i alla fall, prickarna/fläckarna på bilden är en skitig ruta...[:o]
#32 - 7 januari 2008 20:07
Ser inte illa ut alls, nej! Kom inte in på pwss så jag kunde se vilken bakgrund det var, så jag tog en sväng inom din zoon. Visst är det i ditt stora kar du har det?
Hinner nog hem till dig en sväng på "husesyn" (läs akvariesyn.. *S*) innan det är dax här så jag kan se det irl! :D
#33 - 7 januari 2008 20:15
lili76 skrev:
Ser inte illa ut alls, nej! Kom inte in på pwss så jag kunde se vilken bakgrund det var, så jag tog en sväng inom din zoon. Visst är det i ditt stora kar du har det?

Hinner nog hem till dig en sväng på "husesyn" (läs akvariesyn.. *S*) innan det är dax här så jag kan se det irl! :D

Ähum, nej, i det stora har jag en "riktig" bakgrund, en Aqua rock... :p Ja du får nog ta en sväng hit inom det snaraste och reda ut ett å annat! :D
#34 - 7 januari 2008 20:17
Är minsann inte så lätt att se på de där bilderna.. ;)
Föräldraskapet åker hem i morgon, sen är vi nästan som normalt folk igen. (Jag sa "nästan", märk väl.. ;))
#35 - 7 januari 2008 20:24
lili76 skrev:
sen är vi nästan som normalt folk igen. (Jag sa "nästan", märk väl.. ;))

Uppfattat! ;):D
#36 - 7 januari 2008 20:25
:D *Utgår med jyckar och låtsas som ingenting*
#37 - 13 januari 2008 19:59
hmm.. jag har läst någonstans att man kan "olja fast bakgrunden? dvs att man tar typ matolja så det blir kontakt och inga reflexer:) stämmer det?

Och blir inte oljan dålig och börjar lukta?:P

Axel
#38 - 13 januari 2008 23:55
axeisi skrev:
hmm.. jag har läst någonstans att man kan "olja fast bakgrunden? dvs att man tar typ matolja så det blir kontakt och inga reflexer:) stämmer det?

Och blir inte oljan dålig och börjar lukta?:P

Axel

Jag har satt fast mina bakgrundsplanscher med olja (och dragit ut luftbubblorna med degskrapa!) och nej, det luktar inget. :)
Bilagor:

Annons