plansch

#1 - 3 mars 2006 09:38
hur fäster man en bakgrundsplanchs på bästa sätt? är det bara tejp som gäller?
#2 - 3 mars 2006 09:53
Tejp funkar,
du kan också ta någon olja(matolja använde jag) och pensla ut den på hela bakgrunden och sen "klistra dit" den och skrapa bort överflödet av olja. det blir mycket snyggare än att tejpa tycker jag, och den sitter fast bra men är fortfarande väldigt lätt att ta bort.
Bilagor:
#3 - 3 mars 2006 11:37
Håller med Bulaan! Matolja funkar kanoners! Precis så gick jag till väga när jag fäste bakgrundsplanschen på mitt 240-liters. Tog en "slickepott" (vilket fult ord förresten :P) och drog med efteråt, för att få bort alla luftbubblor. Det är lite pill, men ha tålamod bara, så kommer det bli kanonfint när det är klart! Lycka till!
#4 - 3 mars 2006 11:40
ja tycker det är bättre o ha en helfärgad med mörk färg, helst svart. då behöver man inte ha varken vatten eller matolja emellan. det håller bara ett tag, o tillslut så kommer de luft emellan o då ser de förj*vligt ut.
o de kan ju va svårt o ordna om man har ett 400l kar intill väggen.
#5 - 3 mars 2006 12:05
[quote=andreassofus]ja tycker det är bättre o ha en helfärgad med mörk färg, helst svart. då behöver man inte ha varken vatten eller matolja emellan. det håller bara ett tag, o tillslut så kommer de luft emellan o då ser de förj*vligt ut.
o de kan ju va svårt o ordna om man har ett 400l kar intill väggen.[/quote]

Jag har en helsvart plansch som bakgrund.
I mitt förra kar, ett litet 40-liters, provade jag att bara tejpa på den svarta bakgrunden, men det blev så att den låg emot glaset på några ställen och där blev det helsvart, resten var ju luft emellan och det blev som en spegeleffekt! Inget snyggt alls!

Jag undrar hur länge du menar att matolja "håller"?
Hade min plansch "matoljad" i ca 1 år innan jag bytte kar och den satt där den satt! Inga luftbubblor där inte..!
#6 - 3 mars 2006 12:16
de kanske är olika från gång till gång då..
ja har oxå helsvart bakgrund utan vatten eller nåt emellan. det blev helt perfekt. ligger inte emot glaset alls och allt är helsvart.

man kan ju ta solfilm som man tonar rutorna på bilar.. det är ju klister på dom, så då lossnar det ju aldrig
#7 - 3 mars 2006 12:24
Undrar om inte matoljan härsknar och till slut ger lukt?
#8 - 3 mars 2006 12:25
Ja, hoppas att det är olika från gång till gång.... vore inget kul om det kom in massa luftbubblor nu... Har ingen lust att riva ut hela mitt 240-liters bara för den sakens skull... :P

[quote=andreassofus]man kan ju ta solfilm som man tonar rutorna på bilar.. det är ju klister på dom, så då lossnar det ju aldrig[/quote]

Har funderat på det där också! Men då måste man se till att ha väldigt mörk väl? Annars syns väl väggen igenom baksidan?
#9 - 3 mars 2006 12:25
tar du vanlig rapsolja så härsknar den inte tror ja.. men du ska nog undvika olivolja eller andra "smaksatta" oljor
#10 - 3 mars 2006 12:30
OK! Där ser man, alltid lär man sig något nytt! Det är kanske bara matolja som varit uppvärmd som härsknar? De som gör pomme byter ju olja av den anledningen!
#11 - 3 mars 2006 13:10
ja precis. de mörkaste måste de nog va om man inte vill se igenom den

nej du får väl hpaas att de inte kommer luft emellan :)
Lucas_no1
#12 - 3 mars 2006 13:30
Ett tips är att om du ska ha discus i karet kör absolut inte svart bakgrundsfilm.
Jag har det i ett av mina discus kar och själva karet är skitsnyggt MEN discusen blir skitful!!!!!!
Dom anpassar sin färg efter färgen på bakgrunden så dom blir nästan svarta i akvarium med svart bakgrund.
Jag har flyttat discusar från akvarium med svartbakgrund till akvarium med ljusbakgrund och det är ljusår i färgskillnad på dom från kol färgad till gnistrande regnbåge.
#13 - 3 mars 2006 13:32
[quote=Lucas_no1]Ett tips är att om du ska ha discus i karet kör absolut inte svart bakgrundsfilm.
Jag har det i ett av mina discus kar och själva karet är skitsnyggt MEN discusen blir skitful!!!!!!
Dom anpassar sin färg efter färgen på bakgrunden så dom blir nästan svarta i akvarium med svart bakgrund.
Jag har flyttat discusar från akvarium med svartbakgrund till akvarium med ljusbakgrund och det är ljusår i färgskillnad på dom från kol färgad till gnistrande regnbåge.[/quote]

tack för tipset lucas.

i de karet som ja ska ha discus i9 har ja en plansh som är en kopia på BTN amazonas. drn är ju ganska mörk.. tror du den är för mörk?
Lucas_no1
#14 - 3 mars 2006 14:24
[QUOTE=andreassofus]tack för tipset lucas.

i de karet som ja ska ha discus i9 har ja en plansh som är en kopia på BTN amazonas. drn är ju ganska mörk.. tror du den är för mörk?[/QUOTE]

Det var faktiskt dig jag tänkte på eftersom du ska starta med discus!
Jag hade ju den riktiga btn amazonas i mitt förra 720 och originaltet var för mörk så jag är rädd för att den du har också blir för mörk.
Alla andra fiskar var skitsnygga men discusen mörk och det var därför jag sålde det karet.
I mitt juwel kar med btn rocky juwel är dom helt självlysande och jätte fina och i karen utan bakgrund ser dom också bra ut.
Så jag vet ej riktigt vilken färg man ska ha på bakgrundsfilmen.
Kan tänka mig att ljusbrun kan vara snygg och se rätt naturligt ut.
Btn miniamazonas fungerar superbra ocskå för där är roten liten och det är ljusa stenpartier.
Kanske ljusgrå bakgrundsfilm skulle kunna vara snyggt. :-)
#15 - 3 mars 2006 14:30
[quote=Lucas_no1]Det var faktiskt dig jag tänkte på eftersom du ska starta med discus!
Jag hade ju den riktiga btn amazonas i mitt förra 720 och originaltet var för mörk så jag är rädd för att den du har också blir för mörk.
Alla andra fiskar var skitsnygga men discusen mörk och det var därför jag sålde det karet.
I mitt juwel kar med btn rocky juwel är dom helt självlysande och jätte fina och i karen utan bakgrund ser dom också bra ut.
Så jag vet ej riktigt vilken färg man ska ha på bakgrundsfilmen.
Kan tänka mig att ljusbrun kan vara snygg och se rätt naturligt ut.
Btn miniamazonas fungerar superbra ocskå för där är roten liten och det är ljusa stenpartier.
Kanske ljusgrå bakgrundsfilm skulle kunna vara snyggt. :-)[/quote]

förstod att de va mig du tänkte på :)

ok får se hur ja gör då.. kanske ska ta o byta ut min bakgrund då när ja äntå ska tömma allt vatten.
Lucas_no1
#16 - 4 mars 2006 09:55
[QUOTE=andreassofus]förstod att de va mig du tänkte på :)

ok får se hur ja gör då.. kanske ska ta o byta ut min bakgrund då när ja äntå ska tömma allt vatten.[/QUOTE]

Det finns en 3d bakgrundsfilm på pwss som jag funderar på att köpa bara ljusbruna klippor. :-)
#17 - 4 mars 2006 13:15
[quote=Lucas_no1]Det finns en 3d bakgrundsfilm på pwss som jag funderar på att köpa bara ljusbruna klippor. :-)[/quote]

den får ja ta o kolla in o se om de är nåt o ha.

Annons