Planering inf. kommande storaktion

#1 - 14 februari 2005 23:56
Eftersom jag vet hur köplusten bara poppar upp när jag är där så tänkte jag vara lite påläst ang. olika fiskarter etc. Jag ska även planera om mina kar innan och bereda plats till nya individer. Jag är otroligt förtjust i Scalareroch undrar nu om jag köper 5-6 st hur länge kan de gå i mitt 96 l kar innan det blir på tok förlitet, väntar nämligen på ett 300 l men får det i april/maj. De andra fiskarna som kommer gå där är
6 st metallpansarmalar
3 st svärdbärare
1 st ancitrus (6 cm) (vill köpa en till)
samt några yngel

och en annan fråga. Kan man ha Palettciklider tillsammans med Scalarer? och till sist vilka fiskar går absolut inte ihop med scalarer?

Mvh
Lucas_no1
#2 - 15 februari 2005 07:09
Palettciklider går inte bra ihop med Scalarer för dom älskar att jaga Scalarernas långa fina fenor!

[QUOTE=carmahan]Eftersom jag vet hur köplusten bara poppar upp när jag är där så tänkte jag vara lite påläst ang. olika fiskarter etc. Jag ska även planera om mina kar innan och bereda plats till nya individer. Jag är otroligt förtjust i Scalareroch undrar nu om jag köper 5-6 st hur länge kan de gå i mitt 96 l kar innan det blir på tok förlitet, väntar nämligen på ett 300 l men får det i april/maj. De andra fiskarna som kommer gå där är
6 st metallpansarmalar
3 st svärdbärare
1 st ancitrus (6 cm) (vill köpa en till)
samt några yngel

och en annan fråga. Kan man ha Palettciklider tillsammans med Scalarer? och till sist vilka fiskar går absolut inte ihop med scalarer?

Mvh[/QUOTE]
#3 - 15 februari 2005 07:39
Paletter kan gå med Scalarer i ett lite större akvarium, men i ett 96 liters kan scalarerna få det jobbigt när paletterna leker.

Scalarerna kan gå i karet till april/maj utan problem, däremot bör du vänta med paletterna eller någon mer biotopriktig ciklid tills du får ditt 300-liters.

Små tetror kan få problem att gå med scalarer, eftersom de riskerar att bli mat.
Små ettriga tigerbarber kan ibland gå på och bita i scalarers fenor, men generellt gäller väl att scalarer vill ha lugna fiskar omkring sig för att komma till sin rätt.
#4 - 15 februari 2005 10:44
Vad menar du med biotopriktig ciklid? Kom gärna med förslag. Det får inte vara någon svår eftersom jag är fortfarande nybörjare (1 1/2 år)

Mvh
#5 - 15 februari 2005 13:20
Någon som kommer från Sydamerika.
Sök här på zoopet i artregistret.
Apistogramma Cacatouides eller Bågfensciklid är två förslag.
#6 - 15 februari 2005 16:18
kanske en eldbuk om du vill ha en lite större ciklid....
#7 - 15 februari 2005 20:27
Eldbuk för stor!! Men Kakadua cikliden var mkt fin. Kan man blanda den med Palettciklid och Scalarer på 300 l ?

Mvh
#8 - 17 februari 2005 00:24
Paletterna kommer jaga livet ur kakaduorna.. Tyvärr så blir det oftast så.. Det beror lite på att båda lever på samma nivå i karet, bottnen... Har du stort kar kan det dock gå..
#9 - 17 februari 2005 08:22
Hmmm ole dole doff .... Det blir troligtvis kakaduorna i mitt kommande 300l kar. Paletterna kan få gå i 96l karet.

Om det nu finns kakaduor på aktionen kan jag ha dem ett tag (1-2 mån) i en plastbalja 24 l med luftpump med en liten filterkammare och vadd, sand, gömställe + någon växt? Tänkte i såfall starta upp baljan nu för att förbereda vattnet.

Mvh
#10 - 17 februari 2005 10:24
Jodå, det borde funka som tillfälligt akvarium...
#11 - 17 februari 2005 13:29
Vattnet bubblar på förfullt, nu ska jag fixa filterkammare till luftpumpen. Hur ofta bör jag göra rent/byta vadd? Ska jag köra med nitrivec nu på en gång även om det inte finns några fiskar?

Mvh
#12 - 17 februari 2005 19:18
Jag har 57palletciklider med 3 skalarer i ett 150 liters kar, och det går alldeles utmärkt.. Så att dom inte går att ha dom tillsammans är en ren lögn:-)
#13 - 17 februari 2005 20:15
Har du 57!!! palettciklider i i ditt kar? Måste vara yngel eller?

Mvh
#14 - 17 februari 2005 21:41
Nej bara vuxna! :)

Tar man med yngel är det flera hundra. tre par simmar med yngel just nu.
#15 - 18 februari 2005 07:53
Varför så många? Är det inte lite trångt?
#16 - 20 februari 2005 00:38
[QUOTE=carmahan]Men Kakadua cikliden var mkt fin. Kan man blanda den med Palettciklid och Scalarer på 300 l ?

Mvh[/QUOTE]
Rekommenderas ej, Kakaduorna kommer få det tungt, även om dom troligen överlever.

Man kan blanda kakaduor med andra mindre dvärgsciklider.
Men även med discus och skalarer borde det gå fint, dock aldrig provat detta.

Annons