Planerat strömavbrott, förberedelser?

#1 - 26 februari 2013 16:31
Nu är det så att dom kommer att bryta strömmen här i , h på måndag och jag funderar på vad jag ska göra eller om karen klarar sig så länge utan att det blir skit av det hela?

Jag har 6 kar uppe, vara 3 har bottenfilter och alla har innerfilter, vad hade ni gjort?:confused:

Det minsta är 40 liter med yngel sen är där 56 liter, 100 liter 2 st 310 liters och 1st 600 liters och så skulle jag egentligen sätta igång mitt aquaterrarie med.
#2 - 26 februari 2013 17:14
Planerat strömavbrott, förberedelser?

Hur många timmar?

Är det bara några timmar hade jag inte gjort något speciellt, men bevakat vattenvärdena efteråt. Kanske rengjort delar av innerfiltren innan så de inte är helt fulla med bös. Hade jag varit ambitiös och med mycket dyr fisk hade jag köpt en ups och kört alla filter på.
#3 - 27 februari 2013 07:19
om det är typ helv dag eller mer, så kanske man kan tänka sig att hyra ett litet el-verk under några timmar ?
#4 - 27 februari 2013 19:38
Kens förslag är nog de bästa och billigaste om du bor bra till, dvs med tomt där skiten kan stå å föra oväsen, annars får du la köpa en sån här typ : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/ups/apc-back-ups-es-700-p44097

Räkna på va dina pumpar drar sen räknar vi ut hur lång tid du klarar dig :D
#5 - 27 februari 2013 20:07
Enligt lappen vi fick så gäller det 3 timmar kan ju gå fortare, det var någon rolig Nisse som sågade ner ett träd och träffade kraftledningen så han släckte hela orådet här och dom ska nog renovera det regält, jag kan tänka mig att dom skrivit mer tid än det tar.

Vi bor ute på landet så det är inga problem med väsen vi har ett eget gammalt hembyggt shabrak som jag inte klarar av att veva igång själv men kommer min man ihåg att låna ett annat på lördag så är det löst.

det är 10 pumpar kan räkna på det imorgon är alldeles för trött nu, tack för era råd.
#6 - 27 februari 2013 20:23
Ibland kan elleverantören ställa upp med reservelverk vid såna här planerade avbrott om man pratar lite förstånd med dem.

Nåt som annars kan vara bra är en (eller flera) batteriluftpumpar. De kan hålla igång en burk tillfälligt så det blir lite cirkulation och syrsättning.

Största problemet i såna här lägen är om ett filter stått länge och sen körs igång. Är det fråga om slutna filter förbrukas syret i dem och diverse otäckingar till bakterier drar då igång med diverse hyss, bland annat kan de få för sig att göra svavelväte. Att då köra ut vattnet från filtret med sånt i kan gå illa. Därför kan det vara en poäng att först göra rent filtret.
#7 - 27 februari 2013 21:07
Dom flesta av mina filter är öppna med bara filtermaterial, det som är värst är väll bottenfiltren isåfall?
Kan ju ringa o se vad dom säger på elbolaget om man kan få hjälp.
#8 - 27 februari 2013 23:17
[QUOTE=solis;1639447]Dom flesta av mina filter är öppna med bara filtermaterial, det som är värst är väll bottenfiltren isåfall?
Kan ju ringa o se vad dom säger på elbolaget om man kan få hjälp.[/QUOTE]

Om du inte har extremt välbefolkade kar eller väldigt smutsigt kar så kommer 3-4 timmar inte att orsaka några problem. Blir det över en dag kan det vara lämpligt att göra rent filtren innan de sätts igång. En nödvariant om det drar ut på tiden (och du är hemma) är att ta tex en kopp och lyfta upp och hälla tillbaka vatten och därmed få lite cirkulation i akvariet

Annons