Planerar ett stort 3,5*0,50*0,60 akvarium...frågor har jag

#1 - 12 mars 2013 08:40
Hej

Planerar att bygga ett akvarium som kommer att få dessa mått, den kommer att stå mot en vägg och täcka hela väggens längd så jag kommer att bygga akvariet med formskivor och ha endast framsidan i glas. Den totala glasytan fram blir då 2,1kvm och total vattenvolym 1050L

Framsidan kommer att få en ram som glasrutan kommer att vila mot för att hjälpa till med trycket från vattnet. Jag kommer att ha 4 till 5 st tryckfördelare som håller rutan på plats i överkant på akvariet som sitter från ramkanten till baksidan.

Min fråga av många som kommer är hur tjockt glas kommer jag att behöva?

Jag kommer så fort ritningar och sådant börjar bli klara lägga ut och säkert ha 1000 och en frågor till :D
#2 - 12 mars 2013 08:44
finns en kille som heter Bong som gjort ett stort trä-kar. hans tråd här

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=148340&highlight=bong
#3 - 12 mars 2013 11:51
Med en ram borde 12mm glas räcka gott och väl. Tack vare ramen så blir det ju ingen jättebelastning på glaset mer än höjden och 12mm räcker gott och väl till 60cm högt glas.
#4 - 12 mars 2013 12:29
KristianE skrev:
Med en ram borde 12mm glas räcka gott och väl. Tack vare ramen så blir det ju ingen jättebelastning på glaset mer än höjden och 12mm räcker gott och väl till 60cm högt glas.

Tackar så mycket. Ska kolla med den lokala glasfirman vad dom tar för en sådan glasskiva :) om priset låter bra ska det börjas planeras och göra ritningar, samt det vikitgaste.

Ska tryckprova golvet där det är tänkt att det ska stå, ska lasta upp med sandsäckar tills jag når vikten ca och låta det ligga så i några månader för att se att det inte blir några förändringar.
#5 - 12 mars 2013 21:30
Min glasmästare som har byggt ett par akvarium menade på att 10mm glas räcker gott och det var duktigt mycket billigare än 12mm samt lättare att få tag på. Jag begärde pris på mitt projekt precis nyligen och då skulle det gå på ca 1000 kronor inkl moms per kvadratmeter måttbeställt och kanterna maskinslipade direkt från leverantören. Glöm inte att göra långsidorna några millimeter längre för att räkna in 2-3mm bredd på gavlarnas limfogar.

Angående belastning på golvet så handlar det om hur du bygger ställningen. Trycket kommer att bli 6kg/dm2* med dina mått och det går att sprida ut ganska bra. Lägger du en stum skiva på golvet som tryckfördelare så bör det inte vara någon fara alls.

*plus glasets vikt.

Annons