Planerad flytt

#1 - 28 maj 2005 17:20
Som de flesta av er vet, är jag norska och jag bor i Småland. Nu har vi chans att få jobb i min hemstad och vi planerar flytt kanske redan under sommaren. Problemet är att det är 118 MIL dit och det tar MINST 18 timmar att åka dit med bil om man sträck-körer...

Vad gör jag med mina fiskar? Kan man transportera dom så långt? Isådanafall hur? Vad med karen? och pumpen? Hoppas nånn vet :)
#2 - 28 maj 2005 19:22
fiskarna kanske man kan frakta så lågnt om dom har pump i en kylbox eller så?
pumpen kan du ju ha i en hink med akvarievatten tror jag. karen är det väll bara att packa in :).
jag har inte flyttat så lågnt med ett akvarium men så skulle jag gjort :)
#3 - 28 maj 2005 19:56
bäst är nog att särpacka dom i plastpåsar med syrgas i,borde inte vara några problem om du har lite fisk,lite vatten o mycket syre i varje påse.
#4 - 29 maj 2005 00:06
spara så mycke "gammalt" akvarievatten du kan i dunkar.

då blir de mindre stressande för fisken att anpassa sej till nytt vatten
#5 - 29 maj 2005 07:41
[QUOTE=uffe]bäst är nog att särpacka dom i plastpåsar med syrgas i,borde inte vara några problem om du har lite fisk,lite vatten o mycket syre i varje påse.[/QUOTE]

Det finns även plastpåsar som kan ta upp syre utifrån att köpa på akvarielagret (finns säkert på fler ställen) för just lång flyttar. Så om du gör som uffe rekommenderar och även använder dessa påsar borde det fungera.

Glöm inte att du absolut inte skall mata dem den närmaste tiden innan flytten. Om de skitar ner i påsarna blir det snabbt dålig vattenkvalitet och så riskerar de att bli sjuka och dö. Kanske borde sluta mata ca 2 dagar innan du stoppar dom i påsar.

Annons