Mitt akvarium har varit igång sedan december och jag har ännu inte slamsugit det eller gjort rent filtret eftersom jag varit rädd om den balans som nu äntligen har uppstått. Men om jag förstår rätt så gynnar det förekomsten av planarier?
Finns det någon risk att man som människa får i sig dessa? är de parasiter/inälvsmask?
1) Planarier är ganska sällsynta i akvarier. Det folk kallar planarier (plattmaskar) är vanligen nåt helt annat, oftast små vattenlevande daggmaskar, de som brukar gå under samlingsnamnet Tubifex, eller fjädermyggelarver. I vissa fall också nematoder, fast de flesta akvarienematoder är för små för att ses med blotta ögat.
2) De kommer in i akvarier via växter eller, i undantagsfall, med levandefoder.
3) Nej, de plattmaskar man kan se ute & krypa är inte parasiter. Det finns förvisso massor av parasitiska plattmaskar, men de kryper inte fritt omkring, utan sitter inuti fisken (eller på gälar/i munhåla hos fisken). De planarier man kan se ute & krypa är små rovdjur och asätare, som livnär sig på t.ex. vattenloppor eller överbliven fiskmat.
4) De flesta planarier är inte vita, utan oftast svarta eller grå, och vissa är väldigt färgglada - detta är ett urval rätt typiska sötvattensplanarier:
http://www2u.biglobe.ne.jp/~gen-yu/pl7s.jpg
Det enklaste sättet att känna igen dem är att de är platta som pannkakor och helt osegmenterade.
5) Normalstorleken för sötvattensplanarier är mellan 5mm - 2cm, fast det finns arter som blir större eller mindre.
Sen... Jag vill inte låta nedlåtande, utan jag menar bara väl: om du har en fobi för mask, har du funderat på att söka hjälp? Fobier är mycket lätta att bota, drygt 80% blir helt av med sin fobi efter bara 2-3 sessioner.