Jag la på mötet 2004 fram nedantående förslag
[FONT=Times New Roman][SIZE=2]Förslag till etiska regler som grund för certifiering[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman]1/ det skall finnas artbeskrivningar vid akvarierna.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]2/ skall ha genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning och ha utbildningsdiplom anslagna i affären.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]3/ skall inte sälja målade eller injicerade fiskar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]4/ skall inte sälja fiskar där fenorna klippts sönder.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]5/ skall inte sälja fisk som är avlade till den grad att de har grava funktionshinder.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]6/ skall inte sälja s.k. genmodifierade (GMO) fiskar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]7/ skall inte sälja CITES-listade fiskar utan CITES-dokument.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]8/ skall följa gällande regler och lagar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]9/ skall inte ha fisk i akvarier i affären som mindre än 40 liter.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]10/ skall ha info om akvariehobbyorganisationer anslaget i affären.[/FONT]
Idag skulle detta säkert ha kunnat skrivas annorlunda (tycker även jag)och detta var också enbart ett diskussionsunderlag för vare sig jag eller någon ensam hade vare sig då eller nu den kunskap som krävs för att ensam skall kunna framställa ett konkret förslag. För ovastående måste konkretiseras.
Syftet med det hela var också i en positiv anda - dvs istället för att straffa så skulle vi "belöna" de affärer som följde dessa regler och vi skulle utförda ett diplom för dom. Vi skulle göra en hemsida där dessa etiska regler presenterades och vilka affärer som följer dom. Vi skulle kunna prsentera detta projekt för pressen etc. etc.
Detta föreslog jag som sagt att sveriges akvarieorgansiationernma gemensamt skulle göra. DÅ (representerar idag inte någon organsiation) talade jag för NCS så vi hade då aktivit bidragit med att ta fram ett sådant, men alla andra akvarieorgansiationer var som sagt helt emot så det blev inget av med det.
När jag sökte efter mitt etikförslag från 2004 så råkade förövrigt nedanstående forumtråd dyka upp
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=43566
Enligt denna (se det första inlägget) så finns det redan etiska regler för akvariefiskar och de har tagits fram av SARF - dock så har i alla fall inte jag hört talas om dom tidigare.