Plågsamma avelsformer

#1 - 23 januari 2010 13:41
Finns det idag någon skrivning i djurskyddslagen som hanterar hur långt man får driva aveln av djur till för djuret plågsamma former?
För många år sedan var det ju ett gräsligt liv om Belgian Blue och hur denna avelsform resulterat i ett djur som knappt kan röra sig.
I akvariesammanhang tänker jag främst på slöjstjärtar men även guppy med så långa fenor att de knappt kan simma.
Borde inte detta också falla under samma lagstiftning?
#2 - 23 januari 2010 13:50
slöjstjärtar och sånt med ju?
#3 - 23 januari 2010 14:03
zoomi skrev:
slöjstjärtar och sånt med ju?

Exakt, det var det jag skrev.

I akvariesammanhang tänker jag främst på slöjstjärtar...
#4 - 23 januari 2010 14:06
Läste för några år sedan i en kattidning (engelsk tror jag) om att en skärpning vad det gäller rasstandarder på hundar och katter tydligen var på gång, och man kan ju hoppas att även fiskar får ta gagn av det. Eftersom de flesta av de värsta avarterna vad det gäller fiskar väl tas fram och odlas i Asien, så blir nog ett förbud mot att avla på dem svårt att få till, det man får hoppas på är väl ett import och försäljningsförbud här.

Apropå Belgian Blue (som ju tydligen är förbjuden här, men hålls ändå), så har den ju varit på tapeten den senaste veckan, rent beklämmande att höra en bonde stå och svamla om att den inte mår sämre än andra raser, samtidigt som de visar en stackars tjur som är så deformerad och tung av alla muskler att den knäar flera gånger när den försöker gå.

Bland hundar och katter finns ju flera exempel på kraftigt deformerande djur som väl mest verkar finnas för att folk vill ha nå´t annorlunda, men kattraser som perser (många har problem med andning, tårkanaler, att äta), och hundraser som bulldog (samma problem som perser, och kan inte föda naturligt) såg ju betydligt sundare ut förr, så tyvärr går det ju mode i djurs utseende, vilket de inte så sällan får lida för. Av nå´n anledning så ser amerikansk bulldog betydligt sundare och mer "hundlik" ut än fransk och engelsk bulldog, trots att just amerikaner väl brukar vara värst när det gäller osunda rasstandarder.

Men även amerikaner har tydligen en gräns, om jag minns rätt så läste jag om en kvinna i USA som hade fått fram katter som inte kunde räta på frambenen, så de var tvungna att hoppa på bakbenen, och hon ville registrera den som en ny ras, men det fick hon tack och lov inte.
#5 - 23 januari 2010 14:36
ja man får hoppas att inte djuren blir aldeles deformerade...
Jag tror att hundar och katter ligger överst i listan när det gäller att se över rasstandard, fiskar kan man bolla med lite hur som helst käns det som.

Belgian blue är inte olaglig i sverige, inte sedan EU iaf.

Sen finns det ju en annan läskig mix på djur också.
Tror att den kallas superkatten och den har delvis leopard gener i sej, katten är ofantligt stor, som en hund. Den Har väldigt bra emunförsvar och kroppsligt så är den perfekt, men att mixtra med vilda kattdjurs gener.. det känns lite läskigt enligt mej.
Så som med varghybrider, oftast är dom snälla och trevliga, men fel ägare kan ställa till det för djuret.
#6 - 23 januari 2010 14:45
Micke_A skrev:
Bland hundar och katter finns ju flera exempel på kraftigt deformerande djur som väl mest verkar finnas för att folk vill ha nå´t annorlunda, men kattraser som perser (många har problem med andning, tårkanaler, att äta), och hundraser som bulldog (samma problem som perser, och kan inte föda naturligt) såg ju betydligt sundare ut förr, så tyvärr går det ju mode i djurs utseende, vilket de inte så sällan får lida för.

Det ligger nog mycket i vad du säger om att folk vill ha något som inte alla andra har men hur kan det vara kul när djuret i fråga ser helt sjukt ut och uppenbarligen lider? Med tanke på karrokajas svar så tolkar jag det som att EU nu tvingat oss att tillåta Belgian Blue i Sverige vilket i så fall är ett rejält bakslag.

Frågan är var gränsen i lagen går för djurplågeri. Att djur får missbildningar kan man ju inte göra mycket åt men när man avlar hårt på missbildningarna så är det ju en medveten strävan vilket jag definitivt vill skall likställas med grovt djurplågeri.
#7 - 23 januari 2010 14:50
karrokaja skrev:
...men att mixtra med vilda kattdjurs gener.. det känns lite läskigt enligt mej. Så som med varghybrider, oftast är dom snälla och trevliga, men fel ägare kan ställa till det för djuret.

Ja, frågan är inte lätt. Här lider ju djuret inte av någon uppenbar deformation men får istället ett instabilt psyke. Problemen uppstår då när ägaren inte klarar av att hålla djuret. Då blir det troligen lättare att reglera lagligt då omhändertagande av djur som far illa faktiskt sker idag.

På just avelsområdet tycks det ju vara helt oreglerat. Någon som vet mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 januari 2010 15:24
hawkse skrev:
Frågan är var gränsen i lagen går för djurplågeri. Att djur får missbildningar kan man ju inte göra mycket åt men när man avlar hårt på missbildningarna så är det ju en medveten strävan vilket jag definitivt vill skall likställas med grovt djurplågeri.

Det är väl alltid svårt att dra gränsen
- en del menar att om de är avlade så att de inte skulle överleva i naturen så skall de förbjudas. Då skulle mycket förbjudas eftersom bara en starkt avvikande färg (som man kan få med foder) skulle göra att de vore i farozonen för predatorer. Att de simmar lite långsammare (som faller är med många slöjstjärtar är ju snarara t.o.m. en fördel i akvarium eftersom de då inte behöver så stora utrymmen.
- en del menar att om de inte kan leka i akvarium så skall de inte hållas. Låter ju vettigt men då vore massor av våra vanliga naturformsfiskar också i farozonen som praktbotia, segelfenspleco etc. etc.

Så även om också jag tycker att en del arter har gått för långt så har jag svårt att se hur man skulle kunna sätta en gräns.

Ett större problem tycker väl jag i så fall istället är sådant som att folk har fiskar som blir för stora eller vansköter sina fiskar.
#9 - 23 januari 2010 16:30
Så även om också jag tycker att en del arter har gått för långt så har jag svårt att se hur man skulle kunna sätta en gräns.

Ett större problem tycker väl jag i så fall istället är sådant som att folk har fiskar som blir för stora eller vansköter sina fiskar.

Givetvis är det svårt att dra en tydlig gräns.

Jag såg t ex häromdagen några youtube-klipp som någon länkat från plantswap. Dessa visade då just slöjstjärtar modell "golfboll" m fl. Enligt min mening ett tydligt övertramp då djuret uppenbarligen avsiktligt invalidiserats.

För att jämföra med alla stackars inavlade guppies som föds med allehanda deformationer kan ju detta vara svårt att undvika. Här är ju invalidiseringen inte avsiktlig utan en följd av djurets starka fortplantningsinstinkt.

Så visst tycker jag det finns en del gränser som inte bör överskridas. Tolkning av lagen är det vi har jurister till. Djurhållningsbiten är väl redan reglerad i lagen så där är det ju mer en fråga om att se till att den efterlevs. Frågan är om det ens finns liknande lagar kring avel som bedrivs på bekostnad av djurets hälsa.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 januari 2010 16:42
hawkse skrev:
Jag såg t ex häromdagen några youtube-klipp som någon länkat från plantswap. Dessa visade då just slöjstjärtar modell "golfboll" m fl. Enligt min mening ett tydligt övertramp då djuret uppenbarligen avsiktligt invalidiserats.

Ja men alla förändringar är ju en form av avsiktktlig invalidisering - men då är ju i så fall 80% av alla fiskar i så fall invalidiserade. Ta den vanliga platyn som finns i handeln - den är ju en korsning mellan någon avelsform av svärdbärare och någon avelsform av platy och jämfört med naturformen så är den ju klart defekt.
Det är ju definitivt inte heller samma sak som att fiskarna för den sakens skull lider och detta måste ju var den primära aspekten att se på.
Jag tycker inte heller att den fisken du nämner är snygg att se på - men det skall ju inte var som så att det är smaken som avgör.

Vad gäller lagstiftning så minns jag inte riktigt men har för mig att det finns en skrivning som gör att det inte är tillåtet att i Sverige odla "vanskapta individer", men för det första så har denna lag aldrig tillämpats och för det andra så odlas knappast ändå "golfbollar" och liknande i Sverige
#11 - 23 januari 2010 17:27
Hörde att den svenska (djurminister?) tyckte Belgian blue borde förbjudas just för att den inte kan Föröka sig, klara graviditeten eller föda normalt utan människans hjälp!!! WHAT!!!??? Vad är den till för asså jag fattar inte vad bönderna som föder upp den tänker på!?

Och sen till "golfbollarna" vad är det som är i magen!?
Stackars djur!!

Sen så dom här andra genmuterade guldfiskarna som t.ex dom med värsta bollen uppe på huvudet eller dom som ser ut som en fisk i en film där det är en fisk med värsta sjuka musklerna och en böld(hjärnan) på huvudet men filmen den är teknad!!Och fast filmen är teknad så påminner den fisken mej om en teknad film-fisk!!
Hoppas ni förstår!

Det är det jag tycker!!
//Speedo
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 januari 2010 17:59
Speedo skrev:
Hörde att den svenska (djurminister?) tyckte Belgian blue borde förbjudas just för att den inte kan Föröka sig, klara graviditeten eller föda normalt utan människans hjälp!!! WHAT!!!??? Vad är den till för asså jag fattar inte vad bönderna som föder upp den tänker på!?

Och sen till "golfbollarna" vad är det som är i magen!?

Stackars djur!!

Sen så dom här andra genmuterade guldfiskarna som t.ex dom med värsta bollen uppe på huvudet eller dom som ser ut som en fisk i en film där det är en fisk med värsta sjuka musklerna och en böld(hjärnan) på huvudet men filmen den är teknad!!Och fast filmen är teknad så påminner den fisken mej om en teknad film-fisk!!

Hoppas ni förstår!

Det är det jag tycker!!

//Speedo

Sorry men jag tycket mest att du sprider en massa myter
#13 - 23 januari 2010 20:05
Ja men alla förändringar är ju en form av avsiktktlig invalidisering - men då är ju i så fall 80% av alla fiskar i så fall invalidiserade. Ta den vanliga platyn som finns i handeln - den är ju en korsning mellan någon avelsform av svärdbärare och någon avelsform av platy och jämfört med naturformen så är den ju klart defekt.

Det är ju definitivt inte heller samma sak som att fiskarna för den sakens skull lider och detta måste ju var den primära aspekten att se på.

Jag tycker inte heller att den fisken du nämner är snygg att se på - men det skall ju inte var som så att det är smaken som avgör.

Vad gäller lagstiftning så minns jag inte riktigt men har för mig att det finns en skrivning som gör att det inte är tillåtet att i Sverige odla "vanskapta individer", men för det första så har denna lag aldrig tillämpats och för det andra så odlas knappast ändå "golfbollar" och liknande i Sverige

Jag tycker verkligen inte att alla förändringar innebär invalidisering och har mycket svårt att tro att en platy lider för att den blivit röd istället för grågrön. Visst, i naturen hade den säkert blivit uppäten illa kvickt så ur den aspekten är det inte en "livskraftig form".

Du förstod säkert att jag med invalidisering avsåg fiskar med så pass förvridna, uppsvällda kroppar att de bara med yttersta svårighet kan röra sig i karet. Tidvis verkar de ju t o m ha svårt att hålla sig på rätt köl!

Sjuka fiskar som beter sig på detta sätt brukar ofta behöva avlivas för att slippa lida och då är det knappast förenligt med god djurhållning att med flit framavla så pass deformerade individer.

Huruvida jag tycker slöjstjärtar är vackra eller ej (nej, det tycker inte jag heller) är en helt annan sak och hade det stannat vid något längre fenor, lite rundare former och ett djur som fortfarande kan ta sig fram i karet anser i alla fall inte jag att det kan kallas invalidisering.

Det låter alltså som att lagstiftningen faktiskt redan finns vilket gör mig glad. Tack för den informationen. Det som saknas är väl då några fall där lagtexten tillämpas så definitionen av "vanskapta individer" blir lite tydligare.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 23 januari 2010 20:39
hawkse skrev:
Du förstod säkert att jag med invalidisering avsåg fiskar med så pass förvridna, uppsvällda kroppar att de bara med yttersta svårighet kan röra sig i karet. Tidvis verkar de ju t o m ha svårt att hålla sig på rätt köl!

Sjuka fiskar som beter sig på detta sätt brukar ofta behöva avlivas för att slippa lida och då är det knappast förenligt med god djurhållning att med flit framavla så pass deformerade individer.

Huruvida jag tycker slöjstjärtar är vackra eller ej (nej, det tycker inte jag heller) är en helt annan sak och hade det stannat vid något längre fenor, lite rundare former och ett djur som fortfarande kan ta sig fram i karet anser i alla fall inte jag att det kan kallas invalidisering.

Men var går då gränsen - längre fenor gör också att de simmar sämre. jag är definitivt ingen fan av "golfbollar" men de jag har sett i Asien där de har getts utrymme så har de ingen större svårighet att simma.

Det är ju då bara att t.ex. jämföra en tax med naturformen varg och jämfört med den så kan den ju knappt springa - tycker du då också att den skall förbjudas

Det låter alltså som att lagstiftningen faktiskt redan finns vilket gör mig glad. Tack för den informationen. Det som saknas är väl då några fall där lagtexten tillämpas så definitionen av "vanskapta individer" blir lite tydligare.

Som jag skrev så finns inte lagstiftningen
#15 - 23 januari 2010 22:30
Men var går då gränsen - längre fenor gör också att de simmar sämre. jag är definitivt ingen fan av "golfbollar" men de jag har sett i Asien där de har getts utrymme så har de ingen större svårighet att simma.

Det är ju då bara att t.ex. jämföra en tax med naturformen varg och jämfört med den så kan den ju knappt springa - tycker du då också att den skall förbjudas

Som jag skrev så finns inte lagstiftningen

Min slutsats blir fortfarande att det bör prövas så att någon form av gräns hittas. Exemplet med taxen är mycket bra då man kan fråga sig om en framavlad invalidisering av ett djur blir mindre allvarlig bara för att vi vant oss vid det. I så fall är ju även slöjstjärtar oantastliga då dessa ju avlats fram under hundratals år.

Bedömningen måste - precis som du skriver - utgå från huruvida djuret i fråga lider eller ej. Kan kupering av hundsvansar eller vanskötsel av djur förbjudas ser jag inget konstigt i att man även begränsar sönderavling av djur.

Angående lagstiftningen så nämnde du en skrivning som förbjöd att man "odlar vanskapta individer" och den borde ju i så fall kunna tillämpas. Det var i alla fall den jag avsåg.
#16 - 23 januari 2010 22:30
Sorry men jag tycket mest att du sprider en massa myter

Ojj, okej det ska jag tänka på!![:o]
vad menar du är myter da??
Så jag inte säger fel någon annan gång!:(
#17 - 24 januari 2010 07:48
När man odlar frekvent så kan det uppstår mutationer, det är väl ofta dessa om leder till nya linjer. Och till skillnad från linjeavel så är det lite svårt att "planera" en mutation. Sedan finns det de som menar att de mutationer som uppkommer i aveln är inget nytt, alla har förekommit i naturen långt tidigare. Men är de inte livskraftiga så gör det naturliga utvalet sitt.
#18 - 24 januari 2010 14:43
kaj.p skrev:
När man odlar frekvent så kan det uppstår mutationer, det är väl ofta dessa om leder till nya linjer. Och till skillnad från linjeavel så är det lite svårt att "planera" en mutation. Sedan finns det de som menar att de mutationer som uppkommer i aveln är inget nytt, alla har förekommit i naturen långt tidigare. Men är de inte livskraftiga så gör det naturliga utvalet sitt.

Ja, jag förstår precis hur svårt det är att undvika naturliga mutationer och det är ju det som är grunden i frågeställningen; är mutationer som medför invalidisering tillåtna? Var går gränsen?

Om formen är livskraftig eller ej är ju också, som Kjell påpekat, beroende på den miljö där djuret vistas. En tax eller korallplaty, som Kjell påpekat, överlever nog knappast länge i sin naturliga miljö medan den klarar sig fint i hemmets lugna vrå.

Så, om djuret lider (låt oss säga "slöjstjärt, golfboll") bör väl en odlare avstå från att odla vidare från detta djur medan en mindre variation i färgteckning eller fenornas längd knappast torde utgöra något lidande för djuret?

Jag tror och hoppas att detta redan fungerar väl hos de flesta svenska och europeiska odlare och återförsäljare då man sällan ser de extremaste missbildningarna i handeln här. Förhoppningsvis kommer detta även gälla framöver.

Om ingen direkt, applicerbar lagtext finns så undrar jag om det finns några formella riktlinjer som de svenska odlarna följer? Oskrivna lagar? Självklarheter?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 24 januari 2010 14:59
hawkse skrev:
Så, om djuret lider (låt oss säga "slöjstjärt, golfboll") bör väl en odlare avstå från att odla vidare från detta djur medan en mindre variation i färgteckning eller fenornas längd knappast torde utgöra något lidande för djuret?

Problemet är ju bara att detta är baserat på ditt tyckande - frågar man någon annan så blir svaret ett annat. Så allt handlar bara om att vi alla har en åsikt om var denna gräns skall gå och där placerar vi alla gränsen på olika ställen.
Det finns alltså inget som bevisar att dessa fiskar lider och nöjer man sig med att det skall räcka med atgt man tycker detta så finns det ju i så fall dom som då menar tvärtom - dvs att det bara är avelsformerna som inte lider (eftersom de inte har något gemensamt med naturformerna) och därför skall bara dom var tillåtna, det finns dom som tycker att alla fiskar i akvarier borde förbjudas eftersom det är en konstgjord miljö.
Så att utgå från ett allmänt tyckande kan aldrig vara rätt.
#20 - 24 januari 2010 15:21
Problemet är ju bara att detta är baserat på ditt tyckande - frågar man någon annan så blir svaret ett annat. Så allt handlar bara om att vi alla har en åsikt om var denna gräns skall gå och där placerar vi alla gränsen på olika ställen.

Det finns alltså inget som bevisar att dessa fiskar lider och nöjer man sig med att det skall räcka med att man tycker detta så finns det ju i så fall dom som då menar tvärtom - dvs att det bara är avelsformerna som inte lider (eftersom de inte har något gemensamt med naturformerna) och därför skall bara dom var tillåtna, det finns dom som tycker att alla fiskar i akvarier borde förbjudas eftersom det är en konstgjord miljö.

Så att utgå från ett allmänt tyckande kan aldrig vara rätt.

Om våra lagar endast befattade sig med objektivt mätbara fenomen hade vi inte många lagar kvar. Minns debatten kring kupering av hundsvansar där man riktade in sig på att detta endast gjordes av "estetiska skäl" och därför förbjöd detta. Led djuret av kuperingen eller inte? Säkert vid själva ingreppet men sedan?

Hållning av djur är ju en annan gråzon där någon kan hävda att djur vansköts medan andra menar att djuren visst mår bra och sköts korrekt. Hur många fiskar kan jag ha i mitt kar innan det blir så trångt att fiskarna lider och riskerar tvångsomhändertagande av mina fiskar pga vanskötsel? Detta finns lagstadgat men inte prövat (mig veterligen).

Lagar baseras på en gemensam syn på vad som är rätt och fel och detta är sällan lika mätbart som att bryta mot hastighetsgränsen med bilen. Någon, någonstans har "tyckt" att 80 km/h är rätt hastighet och jag får finna mig i att följa detta om jag väljer att vara laglydig. Det finns alltså en mätbar gräns satt men hur har denna satts? Jo, någon har, med allehanda statistik, utbildning, säkerhetsaspekter, hänsyn till politiska mål etc bestämt vad som är rimligt. Ett tyckande. Välgrundat och välavvägt men trots detta ett tyckande.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 24 januari 2010 16:10
hawkse skrev:
Om våra lagar endast befattade sig med objektivt mätbara fenomen hade vi inte många lagar kvar. Minns debatten kring kupering av hundsvansar där man riktade in sig på att detta endast gjordes av "estetiska skäl" och därför förbjöd detta. Led djuret av kuperingen eller inte? Säkert vid själva ingreppet men sedan?

Hållning av djur är ju en annan gråzon där någon kan hävda att djur vansköts medan andra menar att djuren visst mår bra och sköts korrekt. Hur många fiskar kan jag ha i mitt kar innan det blir så trångt att fiskarna lider och riskerar tvångsomhändertagande av mina fiskar pga vanskötsel? Detta finns lagstadgat men inte prövat (mig veterligen).

Lagar baseras på en gemensam syn på vad som är rätt och fel och detta är sällan lika mätbart som att bryta mot hastighetsgränsen med bilen. Någon, någonstans har "tyckt" att 80 km/h är rätt hastighet och jag får finna mig i att följa detta om jag väljer att vara laglydig. Det finns alltså en mätbar gräns satt men hur har denna satts? Jo, någon har, med allehanda statistik, utbildning, säkerhetsaspekter, hänsyn till politiska mål etc bestämt vad som är rimligt. Ett tyckande. Välgrundat och välavvägt men trots detta ett tyckande.

Och tyckandet hos myndigheterna idag är väl i så fall snarare att man inte skall hålla akvariefisk. Så rent krasst så ligger vi i så fall närmare ett totalförbud än ett förbud på extrema avelsformer
#22 - 24 januari 2010 16:20
Och tyckandet hos myndigheterna idag är väl i så fall snarare att man inte skall hålla akvariefisk. Så rent krasst så ligger vi i så fall närmare ett totalförbud än ett förbud på extrema avelsformer

Ajdå, är det så illa? Jag är absolut inte ute efter förmynderi utan vill ärligt och öppet diskutera var gränsen för plågsamma avelsformer kan ligga. Den enda möjligheten att påverka våra myndigheter är ju genom att de som har insikt i frågan är med och skriver lagarna och praxis. Sedan är ju ett minimum av lagar och självreglering att föredra framför en mängd lagar som ändå inte efterlevs (se exemplet med hastighetsbegränsningar!).

Så, återigen. Finns någon form av regelbok, riktlinjer eller annan nedtecknad praxis inom akvaristiken för var gränsen går vid avel av nya varianter?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 24 januari 2010 16:44
hawkse skrev:
Så, återigen. Finns någon form av regelbok, riktlinjer eller annan nedtecknad praxis inom akvaristiken för var gränsen går vid avel av nya varianter?

Nej - men som jag skrev tidigare så odlas inte de värsta varianterna alls i Europa.

Sedan - visst kan man påverka. För några år sedan (då jag var ordförande i NCS) föreslog jag vid ett möte med övriga akvarieorganisationer i Sverige att vi gemensamt skulle ta fram en slags "fiskstandard" men fick då ett tvärnej av övriga svenska akvarieorganisationer.

Nu håller ju myndigheterna på att ta fram en ny lagstiftning (vilket jag skrev om i en annan tråd) och då kan man om man är en remissorganisation lämna in ett svar på deras remiss.
I Sverige är det enbart SARF och NCS som anmält sig som remissorganisation även om alla akvarieorganisationer kan anmäla sig.

Så intresset är minimalt - att framföra åsikter på ett internetforum i ämnet det går ofta bra. Men att engagera sig i en akvarieorgansiation och ARBETA med dessa frågor - då finns det inget intresse längre.
#24 - 24 januari 2010 17:33
Nej - men som jag skrev tidigare så odlas inte de värsta varianterna alls i Europa.

Sedan - visst kan man påverka. För några år sedan (då jag var ordförande i NCS) föreslog jag vid ett möte med övriga akvarieorganisationer i Sverige att vi gemensamt skulle ta fram en slags "fiskstandard" men fick då ett tvärnej av övriga svenska akvarieorganisationer.

Nu håller ju myndigheterna på att ta fram en ny lagstiftning (vilket jag skrev om i en annan tråd) och då kan man om man är en remissorganisation lämna in ett svar på deras remiss.

I Sverige är det enbart SARF och NCS som anmält sig som remissorganisation även om alla akvarieorganisationer kan anmäla sig.

Så intresset är minimalt - att framföra åsikter på ett internetforum i ämnet det går ofta bra. Men att engagera sig i en akvarieorgansiation och ARBETA med dessa frågor - då finns det inget intresse längre.

Då har jag förstått läget helt och fullt. Jag har sett och följt din tråd angående nya regler och det bristande engagemanget från existerande organisationer.

Jag är ju själv nyligen återkommen till hobbyn och har ännu inte hunnit engagera mig aktivt men det står med i kalendern.

Om sedan denna fråga är något jag väljer att aktivt engagera mig i eller inte låter jag vara osagt. Jag ville endast veta om någon kunde redogöra för läget som det ser ut nu och det tycker jag du tydligt redovisat. Tack!

Jag förkovrar mig nu själv med att läsa vad som sägs i djurskyddsförordningen rörande avel men ser att den endast gäller nötkreatur, svin, hästar, får och getter. De djur som har missbildningar som anses förorsaka lidande får ej användas i det fortsatta avelsarbetet. Listan över specifika missbildningar är lång och skulle hela förordningen omfatta även akvariefiskar blev det nog svårt att odla fisk överhuvudtaget. Om detta är förordningen du nämner i din tråd så ser jag varför det finns all anledning för akvarieföreningarna att engagera sig!

Sedan tycker jag kanske att du undervärderar internetforumens roll i sammanhanget för det finns väl få ställen som är bättre lämpade att föra just diskussionen? Att det sedan är svårt att få tillräckligt engagemang till kommunikationen med myndigheten ligger nog tyvärr i det allmänt vikande intresset för föreningsliv, inte frågan i sig.
#25 - 24 januari 2010 18:03
hawkse skrev:

Ja, med tanke på att hundens svans är en viktig del i dess kroppsspråk, och även är till för att hålla balansen, och som "roder" vid snabba svängar, så får man väl anse att en svanslös hund är handikappad, även om den inte har ont rent fysiskt av att sakna svans, om nu inte hundar kan känna fantomsmärtor. Kan tänka mig att kuperade hundar lättare hamnar i konflikt med andra hundar, eftersom de inte är lika bra på att visa vad de vill och känner.

Nej, visst, ingen kan fråga en "golfboll" om den lider, men det räcker ju att titta på den för att se att den inte kan fungera normalt. Och bara för att man inte kan fråga djur om de lider, så kan man ju inte använda det som ett skäl till att behandla dem hur som helst, utan man får ju förutsätta att t.ex en pekeface perser med kraftigt intryckt nos, rinnande ögon, snarkande andning (måste ju kännas som att vara ständigt förkyld) och tovig päls inte mår särskilt bra, även om den inte kan berätta det. En stum människa med bara en arm kan ju heller inte säga "jag hade helst haft två armar" till nå´n som inte kan teckenspråk, men vi förutsätter ju ändå att han/hon känner så, alltså får vi förutsätta att t.ex en kuperad hund gärna hade haft sin svans kvar. Varför vill man förresten ha en stympad hund?

En anledning till att djur ofta är bra på att dölja hur de mår är ju att i naturen är det som att be om rovdjurs uppmärksamhet.

Nej, eftersom möjligheten finns (och dessutom nog är rätt stor) att de mest extrema raserna inte mår bra, så får man ju gå efter det, istället för att tolka deras oförmåga att berätta det som att de inte har ont av det. Om man själv inte vill vara så stor och tung att man inte kan gå ordentligt, är det ju inte så långsökt att tro att en Belgian Blue inte heller vill det.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 24 januari 2010 18:14
Micke_A skrev:
Nej, visst, ingen kan fråga en "golfboll" om den lider, men det räcker ju att titta på den för att se att den inte kan fungera normalt.

Ingen fisk kan fungera normalt i ett akvarium - om man med normalt avser fiskens naturliga beteende i naturen.
Så om man har det som kriterium så skulle akvariehobby förbjudas helt.

Just detta är också en inställning som myndigheterna ofta har (som t.ex. L80 bygger på) och man måste faktiskt inse att ett akvarium och naturen är olika miljöer där ett akvarium visst har vissa nackdelar, men också flerra fördelar. Man måste faktiskt inse att fiskar beter sig annorlunda i ett akvarium än de gör i naturen
#27 - 24 januari 2010 18:19
Ingen fisk kan fungera normalt i ett akvarium - om man med normalt avser fiskens naturliga beteende i naturen.

Så om man har det som kriterium så skulle akvariehobby förbjudas helt.

Det finns ju grader i h-lvetet. En vanlig guldfisk i akvarium mår nog 100 gånger bättre än en golfboll i samma akvarium. En människa som sitter i fängelse i en liten cell t.ex kan ju inte heller fungera normalt, och som han/hon vill, men man får ändå anse det som moraliskt förkastligt att bryta armarna och benen av honom/henne med förevändningen att han/hon kan ju ändå inte fungera normalt i den lilla cellen.

Se´n är det ju långtifrån bara fiskar som är drabbade av människans lust att leka Dr. Frankenstein.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 24 januari 2010 18:37
Micke_A skrev:
Det finns ju grader i h-lvetet. En vanlig guldfisk i akvarium mår nog 100 gånger bättre än en golfboll i samma akvarium. En människa som sitter i fängelse i en liten cell t.ex kan ju inte heller fungera normalt, och som han/hon vill, men man får ändå anse det som moraliskt förkastligt att bryta armarna och benen av honom/henne med förevändningen att han/hon kan ju ändå inte fungera normalt i den lilla cellen.

Och varför skulle den göra det - jo för att du tycker så. Rent krasst så rör sig en vanlig guldfisk betydligt mer än en "golfboll" samtidigt som den blir större och den behöver därför ha ett klart större akvarium än golfbollen.

Jag ser inte golfbollar och liknande som ett problem att bry sin nämvärt om - oerhört mycket viktigare är att många fiskar sköts dåligt, att de hålls i för små akvarier etc.
#29 - 24 januari 2010 18:51
Och varför skulle den göra det - jo för att du tycker så. Rent krasst så rör sig en vanlig guldfisk betydligt mer än en "golfboll" samtidigt som den blir större och den behöver därför ha ett klart större akvarium än golfbollen.

Jag ser inte golfbollar och liknande som ett problem att bry sin nämvärt om - oerhört mycket viktigare är att många fiskar sköts dåligt, att de hålls i för små akvarier etc.

En golfboll hade nog hellre kunnat röra sig, oavsett akvariets storlek. En golfboll är ju värdelös på att ta sig framåt vare sig akvariet är 100 liter eller 1000 liter, en vanlig guldfisk kan man ju åtminstone ge möjligheten att få större utrymme. Och golfbollens oförmåga att röra sig kan ju förleda folk att tro att den klarar sig med små akvarier, vilket den inte gör, eftersom den är en guldfisk, och blir därmed stor även den. Se´n att den mest flyter omkring som en badboll är en annan sak, men det gör den oavsett hur mycket utrymme den får. Att en fisk självklart helst hade velat vara ute i naturen (kanske inte en golfboll eftersom den hade dött på två röda) ger oss inte rätten att ta bort deras förmåga att röra sig normalt. Den där människan i den lilla cellen jag pratade om föredrar nog att åtminstone kunna gå runt i den, hellre än att kravla runt på golvet med brutna ben.

Jag vill inte vara fysiskt handikappad (vilket jag på sätt och vis är), och förutsätter därför att andra djur inte heller vill det, oavsett vad de har för utrymme att röra sig på.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 24 januari 2010 20:18
En "golfboll" kan visst simma utan större problem om de hålls rätt.
Sedan finns det defekta golfbollar lika väl som det finns "defekta" vanliga fiskar - inga av dessa hör hemma i akvarier..

Som sagt om du (eller någon annan) verkligen är emot dessa fiskar och vill påverka myndigheterna så gå med i någon akvarieorganisation och påverka den vägen.
Som jag skrev ovan så tittar myndigheterna just nu på en ny djurskyddslagstiftning och vill ha in remisser från akvarieorganisationer - så om man verkligen vill påverka och inte bara klaga så kan man
#31 - 24 januari 2010 20:38
Nu är du bara tvär Kjell, du ser väl att grabbarna har en poäng i det de skriver. Det kan inte alls vara svårt för en gränsdragning om det gäller fysiska handikapp, det är bara att göra en kort studie och jämföra en fiskart utan deformation med en fisk som har en framodlad deformation... har den framodlade deformationen fysiska handikapp jämfört med samma fiskart utan fysiska deformationer så är det bara att förbjuda import av dem. Man kan enkelt specificera vad som är en fysisk deformation och dit hör inte färgen på fisken som inte är en fysisk deformation i akvariemiljö och knappast psykisk heller så länge de lever i ett akvarium.
Vi pratar fiskar som ska hållas inspärrade i en sluten miljö och deras välbefinnande.

Det är viktigt men det är lika viktigt för akvariehobbyn att visa att man har andra argument också, att människor kommer sköta sina fiskar dåligt och att hålla dem i för små akvarier kommer aldrig att kunna åtgärdas...aldrig, så för mig är det ett dåligt argument. Man kan alltid upplysa folk om hur de ska sköta sina fiskar och hur stora akvarier de ska ha men du vet lika väl som jag att det kommer aldrig efterlevas utav den stora massan så länge det finns människor som inte ger rätt information (akvariebutiker) och kräver utav kunden att inhandla de produkter som krävs för respektive fiskart.

Om akvarister visar att de tar avstånd från framodlade deformerade fiskar som helt klart och tydligt visar att de har ett fysiskt handikapp jämfört med deras naturliga arts kroppsbyggnad... först då kommer akvariehobbyn tas mera seriöst utav myndigheter och organistaioner som är emot vår hobby.

Det är vad jag tycker i alla fall.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 24 januari 2010 20:55
Janne E skrev:
Nu är du bara tvär Kjell,

Mvh Janne

Absolut och det forsätter jag med - GOC sa en gång i tiden nej till att utreda dessa frågor;)

Det är viktigt men det är lika viktigt för akvariehobbyn att visa att man har andra argument också, att människor kommer sköta sina fiskar dåligt och att hålla dem i för små akvarier kommer aldrig att kunna åtgärdas...aldrig, så för mig är det ett dåligt argument. Man kan alltid upplysa folk om hur de ska sköta sina fiskar och hur stora akvarier de ska ha men du vet lika väl som jag att det kommer aldrig efterlevas utav den stora massan så länge det finns människor som inte ger rätt information (akvariebutiker) och kräver utav kunden att inhandla de produkter som krävs för respektive fiskart.

Om akvarister visar att de tar avstånd från framodlade deformerade fiskar som helt klart och tydligt visar att de har ett fysiskt handikapp jämfört med deras naturliga arts kroppsbyggnad... först då kommer akvariehobbyn tas mera seriöst utav myndigheter och organistaioner som är emot vår hobby.

Jag tror nog att det är större chans att vi kan påverka myndigheterna om att ställa krav på information än att vi kan påverka till att tillåta bara vissa fiskarter.
T.ex. så är det som jag skrev tidigare bara 2 akvarieorganisationer i Sverige som är så pass intresserade av djursydd att de har brytt sig om att regga sig hos myndigheten.

Jag tror ingen myndighet bryr sig över folk som bara kritiserar på forum, men som inte ens bryr sig om att ge dem sina synpunkter när de ber om dem.
#33 - 24 januari 2010 21:03
Janne är något på spåret. Tillgång och efterfrågan, vill folk betala för det kommer det att finnas vare sig det är förbjudet eller ej. Det bästa och enklaste man kan göra för att förhindra alla former av deformerande avel är att inte köpa resultatet. Finns det ingen som vill köpa, finns det ingen som vill sälja. Lagstiftning räddar inga djur ifrån lidande, inställning och opinion gör det.
Bilagor:
#34 - 24 januari 2010 21:21

Där har du naturligtvis en poäng och ordentliga riktlinjer för hur våra fiskar skall hållas behövs. (Jag har för övrigt just hittat de riktlinjer som finns för zoo-handeln. Intressant läsning men utan överraskningar.)

Jag tycker däremot inte att de två företeelserna på något sätt är i motsatsförhållande till varandra. En lag mot plågsamma avelsformer torde snabbt få betydligt större genomslag än en lag om fiskhållning eftersom avelsformerna då helt enkelt inte skulle bli tillgängliga för allmänheten.

Problemet med dålig djurhållning påverkar säkerligen betydligt fler fiskindivider men kräver oerhört mycket större insatser för att kunna kontrolleras - om det ens är möjligt att kontrollera andra än professionella odlare, grossister och zoobutiker.

Vågar jag be dig att kort utveckla vad du avsåg att den "fiskstandard" du föreslog skulle innehålla? Jag tycker det låter som en riktigt bra idé!
#35 - 24 januari 2010 21:29
[QUOTE="hawkse"]Att det sedan är svårt att få tillräckligt engagemang till kommunikationen med myndigheten ligger nog tyvärr i det allmänt vikande intresset för föreningsliv, inte frågan i sig. [/QUOTE]
Vilket var en av anledningarna till att jag slutade i styrelsen för GOC, det fungerar inte att ensam eller med ett extremt begränsat antal driva en förening. Men jag ska ta upp frågan och driva den i GOC ändå ;)

Information är bara politik utan innehåll, det vet politikerna så därför är det inte tillräckligt konkret för dem att ta tag i... de behöver något som fysiskt visar att de gör något som tex. nya lagar. Det finns lagar som reglererar andra djurarter, vissa av dem måste man ha utbildning och tillstånd för att hålla och andra måste man kunna påvisa att man kan ge dem rätt förhållanden. Fiskar är också djur och jag ser inga som helst problem med att vissa fiskarter måste man ha ett speciellt tillstånd för att hålla i fångenskap och/eller tillsammans med en certifierad utbildning och att man från myndigheters sida inspekterar förhållandena tex. om jag vill hålla en stor rovmal typ Pangasius så måste jag ha ett tillstånd, jag måste ringa berörd myndighet och be dem inspektera dessa fiskars tilltänkta hem och betala för det.

Det finns kanske ca 5000 lämpliga naturliga arter fiskar som passar i akvariemiljö, utav dessa är det kanske ca 1000 arter som kommer till Sverige... även om man totalförbjöd all form utav deformerade, framavlade varianter etc. så kommer det finnas hur mycket som helst att välja på.

Kjell,
Du är ju för vildfångat och "mot" odlade fiskar (i stort men inte helt) och vet vilken betydelse det har både för miljön och den lilla människan när det gäller vildfångst kontra odlade fiskar. En kontrollerad handel med vildfångad fisk och kontrollerad handel med odlade natur arter skapar utrymme för att särbehandla och lagstadga övriga "arter". Finns inget som hindrar sveriges akvarieorganisationer att använda det som argument och ge något till de beslutande myndigheterna som då kan visa alla andra organisationer att de gör något vettigt och att alla andra argument för att hålla akvariefiskar får en bra substans.

Är det förbjudet att importera "golfbollar" eller Pangasius som akvariefisk kommer de heller aldrig att säljas inom akvariehandeln, den här typen av fiskar utgör bara en bråkdel (inte ens marginell) utav akvariehandelns omsättning i Sverige och de skulle inte heller ha något emot att inte kunna sälja dem... de skulle samtidigt slippa en massa problem från kunder.

Jag tror fortfarande att det är just sådana här argument akvariehobbyn behöver för att framstå som en seriös organisation, både mot myndigheter och andra organisationer som inte förstår varför vi inom akvariehobbyn kan tycka att en golfboll är kul när det i deras ögon är djurplågeri... det kallas att mötas på halva vägen.

Mvh Janne
#36 - 24 januari 2010 21:34
Som sagt om du (eller någon annan) verkligen är emot dessa fiskar och vill påverka myndigheterna så gå med i någon akvarieorganisation och påverka den vägen. Som jag skrev ovan så tittar myndigheterna just nu på en ny djurskyddslagstiftning och vill ha in remisser från akvarieorganisationer - så om man verkligen vill påverka och inte bara klaga så kan man

Jag har inte missat att du trollar i dittt eget vatten men just därför fortsätter jag svara. Diskussion är viktig och internetforum är ett alldeles ypperligt sätt att föra den. Som jag skrev tidigare är jag ännu inte medlem av någon akvarieförening men detta är planerat sedan några veckor. (Akvariet fyller ju en månad idag!).

Jag tvivlar på att jag inom föreningen kommer driva någon fundamentalistisk linje mot avelsformer av fiskar men driver gärna diskussionen om var gränsen för djurplågeri går vidare.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 24 januari 2010 21:36
hawkse skrev:
Vågar jag be dig att kort utveckla vad du avsåg att den "fiskstandard" du föreslog skulle innehålla? Jag tycker det låter som en riktigt bra idé!

Nja, det var för ett antal år sedan som jag drev denna fråga med noll intresse från akvaristerna.
Men tanken var väl att vi då gemensamt skulle diskutera igenom dessa frågor och skaffa oss en gemensam syn. Denna skulle dock inte bygga på att vi tycker si eller så utan att vi skaffade oss dokumenterad kunskap i ämnet
#38 - 24 januari 2010 21:38
Janne E skrev:
Vilket var en av anledningarna till att jag slutade i styrelsen för GOC, det fungerar inte att ensam eller med ett extremt begränsat antal driva en förening. Men jag ska ta upp frågan och driva den i GOC ändå ;)

Jag hade väl en viss känsla av att detta har diskuterats tidigare när jag startade tråden... :D
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 24 januari 2010 21:44
Janne E skrev:
Information är bara politik utan innehåll, det vet politikerna så därför är det inte tillräckligt konkret för dem att ta tag i... de behöver något som fysiskt visar att de gör något som tex. nya lagar. Mvh Janne

Ja det var ju det som jag arbetade för - dvs att skaffa fram konkret kunskap i de problemtällningar som fanns. Detta för att vi skulle ha argument att komma med.

Det finns kanske ca 5000 lämpliga naturliga arter fiskar som passar i akvariemiljö, utav dessa är det kanske ca 1000 arter som kommer till Sverige... även om man totalförbjöd all form utav deformerade, framavlade varianter etc. så kommer det finnas hur mycket som helst att välja på.

80-90% av alla fiskar som säljs idag är avelsformer - utan dessa skulle akvariehobbyn dö.
Detta var säkert en av anledningarna att den CITES-utredning las ner som gick ut på att förbjuda odling i andra länder än ursprungsländerna.

Du är ju för vildfångat och "mot" odlade fiskar (i stort men inte helt) och vet vilken betydelse det har både för miljön och den lilla människan när det gäller vildfångst kontra odlade fiskar. En kontrollerad handel med vildfångad fisk och kontrollerad handel med odlade natur arter skapar utrymme för att särbehandla och lagstadga övriga "arter". Finns inget som hindrar sveriges akvarieorganisationer att använda det som argument och ge något till de beslutande myndigheterna som då kan visa alla andra organisationer att de gör något vettigt och att alla andra argument för att hålla akvariefiskar får en bra substans.

Idag ligger vi nog närmare ett förbud på vildfångat än på odlat - jag tror att bägge delarna behövs för en livaktig hobby.
#40 - 24 januari 2010 21:44
Nja, det var för ett antal år sedan som jag drev denna fråga med noll intresse från akvaristerna.

Men tanken var väl att vi då gemensamt skulle diskutera igenom dessa frågor och skaffa oss en gemensam syn. Denna skulle dock inte bygga på att vi tycker si eller så utan att vi skaffade oss dokumenterad kunskap i ämnet

Då förstår jag att frågan gällde främst avelsformer av fiskar? "Fiskstandard" skulle ju kunna inbegripa även djurhållning m m.

Vi är då minst två som tycker att denna fråga behöver genomlysas ordentligt. Ordentliga fakta är givetvis den grund man ska stå på men som jag tidigare nämnde är det ju alltid så att lagar och förordningar utgår från den gemensamma syn du nämner och den kommer alltid bestå till xx procent personligt tyckande.

Följdfråga: hur attan skaffar man sig "dokumenterad kunskap" i ämnet? Var börjar man? Jag har börjat här.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 24 januari 2010 21:50
hawkse skrev:
Då förstår jag att frågan gällde främst avelsformer av fiskar? "Fiskstandard" skulle ju kunna inbegripa även djurhållning m m.

Nja, jag tycker nog att även frågor som t.ex. "målade fiskar" hör dit.
fakta skaffar man sig genom att fråga sådana som vet hur "målningen" går till? Hur aveln går till? Vad innehåller dessa defekta kroppsdelar. Hur simmer dessa fiskar? Hur påverkas deras livslängd.
Det finns mycket fakta i dessa frågor men ingen verkar bry sig om att skaffa sig denna kunskap - utan man föredrar oftast att utgå från sin egen smak och myter när man tar ställning.
#42 - 24 januari 2010 22:10
Nja, jag tycker nog att även frågor som t.ex. "målade fiskar" hör dit.

fakta skaffar man sig genom att fråga sådana som vet hur "målningen" går till? Hur aveln går till? Vad innehåller dessa defekta kroppsdelar. Hur simmer dessa fiskar? Hur påverkas deras livslängd.

Det finns mycket fakta i dessa frågor men ingen verkar bry sig om att skaffa sig denna kunskap - utan man föredrar oftast att utgå från sin egen smak och myter när man tar ställning.

Med sådana fakta skulle man då kunna formulera lagar baserade på dessa parametrar. Tack. Tydligt. Det gäller alltså att hitta vettiga "nyckelvärden". Tyvärr tror jag ändå att det även måste tas viss hänsyn till subjektiva bedömningar som "ser fisken ut att må bra". Det är då bra att kunna refutera eller bevisa detta med fakta.

Om nu inte Sverige har några sådana här regler - finns sådana internationellt? Jag har förstått att du, Kjell, är väl insatt i den tyska marknaden och våra södra vänner brukar ju vara duktiga på att formalisera sin omgivning (jodå, jag talar av egen erfarenhet). Finns det någon inspiration att hämta där?
#43 - 24 januari 2010 22:10
[QUOTE="Kjell"]80-90% av alla fiskar som säljs idag är avelsformer - utan dessa skulle akvariehobbyn dö.
Detta var säkert en av anledningarna att den CITES-utredning las ner som gick ut på att förbjuda odling i andra länder än ursprungsländerna.
[/QUOTE]
Men i dessa procent ingår en himla massa naturliga kroppsformer utav fiskar som endast skiljer sig genom att de odlat fram en viss färg eller ingen färg, det går att dra en skarp linje om man bara vill och då överlever akvariehobbyn lika bra som nu. De flesta som är aktiva på alla akvarieforum gillar eller föredrar naturformer eller åtminstonde naturligt utseende på våra fiskar även om den är röd eller gul.

Man behöver ju inte börja med alla avvikande eller ej lämpliga arter, några grupper som är enkla att börja med är tex. målade fiskar, fiskar framställda genom onaturlig framställning (genmanipulering), fiskar som blir större än de största standard akvarierna på marknaden?

Ett steg på rätt väg, om 10 år kanske det är dags för nästa ;)

Mvh Janne
#44 - 24 januari 2010 22:34
Janne E skrev:
Men i dessa procent ingår en himla massa naturliga kroppsformer utav fiskar som endast skiljer sig genom att de odlat fram en viss färg eller ingen färg, det går att dra en skarp linje om man bara vill och då överlever akvariehobbyn lika bra som nu. De flesta som är aktiva på alla akvarieforum gillar eller föredrar naturformer eller åtminstonde naturligt utseende på våra fiskar även om den är röd eller gul.

Man behöver ju inte börja med alla avvikande eller ej lämpliga arter, några grupper som är enkla att börja med är tex. målade fiskar, fiskar framställda genom onaturlig framställning (genmanipulering), fiskar som blir större än de största standard akvarierna på marknaden?

Mvh Janne

Nu har ni båda nämnt "målade fiskar" och jag förstod då att det inte handlade om det jag trodde (framavlade färgvarianter). Kollade upp vad det är för något och blir beklämd. Vad är det för folk som håller på med sådant här? Vem köper produkten? Sorgligt.

Givetvis skall ett förbud som Kjell säger grundas i fakta men det är inte särskilt svårt att peka på att färginjicerade fiskar genomgått onödigt lidande.

Stoppas inte sådant här elände får man ju känslan att det är fullständig anarki och får det fortgå riskerar man ju omvända världen; dvs, allt är förbjudet som inte explicit tillåts.

Dit vill vi väl inte komma?
#45 - 24 januari 2010 23:09
Vissa saker är så uppenbara att de inte behöver bevisas, det räcker med att man har lite begrepp om etik och moral och det borde räcka längre än det gör idag... bara för att man kan manipulera naturen är det inte samma sak som att man bör får göra det.

Det tog ett par hundra år innan vetenskapen fick vetskapen om att fiskar har känsel... sedan har det dividerats om det är smärta de känner eller om det bara är en förnimmelse, men jag tror att de idag år 2010 har kommit fram till att även fiskar kan känna smärta.

I alla fall, genmanipulering är ett stort diskusionsämne men när det gäller akvariefiskar har det ingen egen nytta för människor. När det gäller föda kan det vara lite annorlunda men vi köper ju inte akvariefiskar för att äta dem.

Att fiskar som i sitt naturliga habitat växer sig större än de största standard akvarierna behöver väl knappast någon form utav bevisning, det borde räcka med den fakta som redan finns. Man kan ju gå på vikt också, fiskar som kan nå en naturlig vikt mer än det största standard akvariet på marknaden väger tomt får ej säljas som akvariefisk.

Mvh Janne
#46 - 25 januari 2010 01:43
kaj.p skrev:

Det finns ju ingenting som säger att en mutation måste ha skett i naturen för att sen ske i fångenskap, om det var det du menade? Varje mutation sker oberoende av varandra (dvs, hos olika individer. Det finns dock mutationer som leder till fler mutationer hos samma djur eller i direkt nedstigande led).

Det finns en paragraf i djurskyddslagstiftningen (det lät konstigt. Vad heter lagen?) som säger att avel inte får ske på något sätt som är plågsamt för djuret och ger defekter. Hur den tillämpas vet jag dock inte och framförallt när det gäller akvariefiskar.
#47 - 25 januari 2010 07:06
Jenny_E skrev:
Det finns ju ingenting som säger att en mutation måste ha skett i naturen för att sen ske i fångenskap

Nej men inte omvänt heller, kanske snarare mer troligt.

Läste sedan någonstans att Batdiskus, ballongmollys kanske också golfbollar var ett resultat av lordosis. http://en.wikipedia.org/wiki/Lordosis
Det finns ju också Bat Ray med sina medfödda defekter.
Så allt skapas inte av människan och frågan om man skall avla vidare på dem eller inte är kanske är mer en etisk värdering.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 25 januari 2010 09:14
hawkse skrev:
Om nu inte Sverige har några sådana här regler - finns sådana internationellt? Jag har förstått att du, Kjell, är väl insatt i den tyska marknaden och våra södra vänner brukar ju vara duktiga på att formalisera sin omgivning (jodå, jag talar av egen erfarenhet). Finns det någon inspiration att hämta där?

Nej - några sådana regler finns inte någonstans. Snarare är det väl istället som så att i Europa så är det ändå relativt lågt i tak eftersom vi har en lite annan syn på de värsta avarterna och därmed slipper dom (marknaden styr).
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 25 januari 2010 09:17
Janne E skrev:

Mvh Janne

Jag sa för 5 år sedan - om 15 år har vi inte någon akvariehobby.
Så att vi skulle vara på rätt väg tycker jag definitivt inte
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 25 januari 2010 09:18
hawkse skrev:
Givetvis skall ett förbud som Kjell säger grundas i fakta men det är inte särskilt svårt att peka på att färginjicerade fiskar genomgått onödigt lidande.

Ytterligare en myt, "målning" innebär inget större lidande.
Däremot ser jag andra argument mot målade fiskar som gör att jag är klart emot dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 25 januari 2010 09:22
Jenny_E skrev:
Det finns en paragraf i djurskyddslagstiftningen (det lät konstigt. Vad heter lagen?) som säger att avel inte får ske på något sätt som är plågsamt för djuret och ger defekter. Hur den tillämpas vet jag dock inte och framförallt när det gäller akvariefiskar.

Har sagts ett flertal gånger ovan men jag upprepar
1/ denna lag har aldrig tillämpats på fiskar i Sverige
2/ och en orsak till det är säkert att de värsta avvarterna inte odlas i Sverige (de som ändå finns här importeras)
#52 - 25 januari 2010 11:06
Apropå de målade fiskarna; man får ju anta att det för fiskens del är ett väldigt onödigt stressmoment, och känslan man får av att de som sysslar med så´nt ser fiskarna mer som leksaker än som levande varelser är inte liten. Se´n att fiskarna kanske inte skriker av smärta är väl inte särskilt relevant, det är ändå ett ganska konstigt sätt att behandla en levande varelse på. Jag har t.ex sett färgade glasabborrar med svamp, så helt bra verkar de inte må av det. Och dessutom, t.o.m hårfärgningsmedlen människor (av nå´n anledning) använder är ju inte särskilt nyttiga, så varför skulle medlen de färgar fiskar med vara det?
#53 - 25 januari 2010 11:17
Ytterligare en myt, "målning" innebär inget större lidande. Däremot ser jag andra argument mot målade fiskar som gör att jag är klart emot dem.

Nu är ju inte målade fiskar en avelsföreteelse men självklart innebär en injektion med spruta onödigt lidande om fiskar kan känna smärta - detta förutsätter jag. Är fiskarna däremot målade genom födan är det naturligtvis inte säkert att de faktiskt lider och gränsdragningen blir svårare eftersom det ju faktiskt går mata fisken med naturlig föda som ger ökad färgning.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 25 januari 2010 11:19
Micke_A skrev:
Apropå de målade fiskarna; man får ju anta att det för fiskens del är ett väldigt onödigt stressmoment, och känslan man får av att de som sysslar med så´nt ser fiskarna mer som leksaker än som levande varelser är inte liten.

Ja det är väldigt stressande - kanske t.o.m. lika stressande som när man håvar fisk i sitt hemmaakvarium och det är stressande vilket få faktiskt är medvetna om.

onödigt stressande är aldrig bra
#55 - 25 januari 2010 11:20
Har sagts ett flertal gånger ovan men jag upprepar

1/ denna lag har aldrig tillämpats på fiskar i Sverige

2/ och en orsak till det är säkert att de värsta avvarterna inte odlas i Sverige (de som ändå finns här importeras)

Det dokument jag hittade gav också vid handen att denna skrivning endast gällde nöt, svin, häst, får & getter. Det enda jag kunde hitta gällande fiskodling rörde matproduktion av lax så lagstiftningen kanske inte ens är applicerbar på fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 25 januari 2010 11:29
hawkse skrev:
Det dokument jag hittade gav också vid handen att denna skrivning endast gällde nöt, svin, häst, får & getter. Det enda jag kunde hitta gällande fiskodling rörde matproduktion av lax så lagstiftningen kanske inte ens är applicerbar på fisk.

Jag ids inte leta nu - men har för mig att den också gäller för fiskl, men det är som sagt ointressant eftersom de fiskar vi syftar på ändå inte odlas i Sverige, de fiskar som är målade ändå inte odlas i Sverige etc.
#57 - 25 januari 2010 11:56
[QUOTE="Kjell"]Jag sa för 5 år sedan - om 15 år har vi inte någon akvariehobby.
Så att vi skulle vara på rätt väg tycker jag definitivt inte [/QUOTE]
Jag vet och jag är lika bekymrad som du, det jag menade var att istället för att ge se på allt och alla avvikande företeelser när det gäller akvariefiskar så kan man börja lite lugnare. Myndigheterna blir bara förvirrade om man ger dem för mycket information ;)

Några enkla förslag från akvariehobbyn är en bra start, det måste ju vara mycket bättre om det kommer från akvarister än att det kommer från organisationer helt emot all form utav djurhållning. Några få väl genomtänkta förslag som reglerar/förbjuder handel utav vissa totalt olämpliga akvariefiskar både ur djurhållningssynpunkt och etiskt.
Då kanske det ger lite mer tid till att tänka igenom övriga problem inom akvaristiken innan nästa förändring.

Som det är nu är det precis som du säger, det mesta utav informationen de skapar sina regler och lagar ifrån kommer från fel håll.

Både SARF och ZOORF kan göra mer, SARF kan visa på felaktigheter och att akvariehobbyn står enad bakom dessa frågor, ZOORF kan gå ut med information inom branchen och ta avstånd från denna typ av fiskar och de kan rekomendera att grossister inte importerar denna typ av fiskar, sedan kan branchen tala om att de tar detta ansvar och ej längre saluför akvariefiskar som ej är lämpliga i akvarier... utan några nya lagar.
Föregå med gott exempel är alltid ett bra försvar och det är lättare att få myndigheter och andra att se hobbyn på ett mer seriöst sätt.

Men problemet kanske också är att vi här i Sverige och Europa är förskonade från de flesta avvarter, att problemet är så mycket större i Asien så problemet upplevs som så litet här att vi inte riktigt tar det på allvar.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 25 januari 2010 12:09
Några enkla förslag från akvariehobbyn är en bra start, det måste ju vara mycket bättre om det kommer från akvarister än att det kommer från organisationer helt emot all form utav djurhållning. Några få väl genomtänkta förslag som reglerar/förbjuder handel utav vissa totalt olämpliga akvariefiskar både ur djurhållningssynpunkt och etiskt.

Ja, men då skall akvarister vara beredd på att sätta sig i i dessa frågor - idag bygger ställningstagandet mest på ett allmänt tyckande.

Den som t.ex. är ansvarig för myndighetskontakterna i SARF är t.ex. emot vildfångat (sagt i ett föredrag på Akvariets Dag).

Så först måste vi skaffa oss kunskap i ämnen och sedan måste vi enas om en linje - uppriktigt sagt så tror jag att akvariehobbyn har dött (pga myndighetsbeslut) långt innan detta kommer att bli verklighet när man ser på intresset bland akvarister och bland akvarieorgansiationer.

ZOORF kan gå ut med information inom branchen och ta avstånd från denna typ av fiskar och de kan rekomendera att grossister inte importerar denna typ av fiskar, sedan kan branchen tala om att de tar detta ansvar och ej längre saluför akvariefiskar som ej är lämpliga i akvarier... utan några nya lagar.

Det funkar inte så - varken grossister eller affärer inom branschen tjänar några större pengar utan de lever med en krass verklighet - därför måste de vända på varenda sten för att tjäna pengar.
Ta bara detta med röda mygglarver - 95% av branschen tycker att det vore bra om dessa försvann (pga allergiproblemen) men måste pga överlevnadsskäl fortsätta att sälja dom. Jag vet - jag har haft affär och varit grossist och då sålt röda mygg. Det är en krass ekonomisk verklighet.
#59 - 25 januari 2010 13:44
[QUOTE="Kjell"]Det funkar inte så - varken grossister eller affärer inom branschen tjänar några större pengar utan de lever med en krass verklighet - därför måste de vända på varenda sten för att tjäna pengar.
[/QUOTE]
Det funkar inte så nu menar du, men det går att ändra på om de vill... detta är en trovärdighetsfråga om branchen ska ses som seriös eller inte. Inga grossister, butiker eller kedjor tjänar några pengar på Hajmalar och efterfrågan är extremt liten bland kunder (och jag vet att det är så). 99,9% av de kunder som ändå blivit pålurade dessa söta fiskar ångrar sig efter ett tag... hur bra är det för hobbyn och branchen? Att ta bort ett väldigt litet antal arter fiskar ur sortimentet som det handlar om när vi pratar Sverige kommer inte förändra den enskilda butikens omsättning, de kommer istället att sälja fler utav andra mycket lämpligare arter.

[QUOTE="Kjell"]Ta bara detta med röda mygglarver - 95% av branschen tycker att det vore bra om dessa försvann (pga allergiproblemen) men måste pga överlevnadsskäl fortsätta att sälja dom. Jag vet - jag har haft affär och varit grossist och då sålt röda mygg. Det är en krass ekonomisk verklighet. [/QUOTE]
Inga butiker kommer "dö" för att de slutar sälja röda mygglarver, det är ett slött argument för att slippa marknadsföra något annat. Alla vet att det finns andra mycket bra foder som kan ersätta röda mygg utan problem... det är bara för branchen och hobbyn att tillsammans marknadsföra dem bättre. Precis som med alla andra produkter i alla andra brancher går det alltid att ersätta en dålig produkt mot en ny bättre produkt.

[QUOTE="Kjell"]Den som t.ex. är ansvarig för myndighetskontakterna i SARF är t.ex. emot vildfångat (sagt i ett föredrag på Akvariets Dag).
[/QUOTE]
Då är det fel person på fel plats, det är väl alla akvarieföreningar som tillsammans har valt styrelsen i SARF, eftersom majoriteten då föredrar odlade fiskar och inte har förstått miljö problematiken när det gäller fiskodlingar så är det väl så majoriteten vill att det ska vara. Vem ska då påvisa motsatsen om branchen ska överleva och hobbyn i förlängningen? Är ansvaret på den enskilda individen eller ligger ansvaret på branchen som har intresse utav att tjäna pengar?

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 25 januari 2010 14:01
Nåväl nu har vi väl olika erfarenhet av hur branschen fungerar. Jag hade i alla fall en helt annan inställning till dessa frågor innan jag själv öppnade affär - sedan tog den krassa ekonomiska verkligheten över och man var tvungen att överleva.

Trots allt så är det konsumenterna som styr och 90% av dessa skiter totalt i vad som skrivs i olika internetforum och även många av de som deltar i dessa forum håller inte med.

Dock så gjorde jag som sagt ett försök för ett antal år sedan och min tanke var då att vi tillsammans (de olika akvarieorganisationerna) skulle ta fram en mall för vad som var bra. Sedan skulle vi då tillsammans jobba för att positivt marknadsföra de affärer som då förband sig att följa vårt regelverk.
Kanske var mitt förslag då var väl naivt och ett slag i luften - det tyckte i alla fall uppenbarligen din organisation som då var emot min idé (förövrigt även alla andra).

Kanske elakt mot dig (men du har ju trots allt varit ordförande i GOC i rätt många år)- men sedan dess har ju fakstiskt GOC (och även nästan alla andra akvarieorgansiationer) inte ens orkat med att regga er på SJV så att ni får svara på de remisser som de vill ha in svar på vid nya lagförändringar.

Sluta dröm Janne;)
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 25 januari 2010 14:06
Då är det fel person på fel plats, det är väl alla akvarieföreningar som tillsammans har valt styrelsen i SARF, eftersom majoriteten då föredrar odlade fiskar och inte har förstått miljö problematiken när det gäller fiskodlingar så är det väl så majoriteten vill att det ska vara. Vem ska då påvisa motsatsen om branchen ska överleva och hobbyn i förlängningen? Är ansvaret på den enskilda individen eller ligger ansvaret på branchen som har intresse utav att tjäna pengar?

Måhända - men styrelsen är demokratiskt vald och alla var nog glada över att det överhuvudtaget fanns några som var beredda att göra något för att SARF skulle överleva.
Men nog tror jag att majoriteten i akvarieföreningarna nog har just inställning att de tror att man skall köpa odlat för miljöns skull - sedan att detta är fel är det väl egentligen vad jag vet bara jag som har tagit till diskussion genom mitt föredrag.

Om SARF och denne ansvarige person har samma åsikt idag vet jag inget om - de är i alla fall så pass intresserade av dessa frågor att det reggat sig hos SJV - vilket jag tycker är positivt
#62 - 25 januari 2010 14:47
[QUOTE="Kjell"]Sluta dröm Janne ;)[/QUOTE]
Det är skönt att drömma :)

Det är naivt att försöka ändra för mycket på en gång, ett litet steg i taget är betydligt enklare. Zoo-branchen är inte speciellare än andra brancher, konsumenterna köper det som marknadsförs bäst. Man kan inte bara lägga den här typen utav problematik på den enskilda konsumenten, finns det ett intresse inom zoobranchen att fortsätta sälja akvariefisk ligger ett mycket större ansvar hos dem, finns det inget intresse behöver de inte göra något alls för då kommer akvaristiken att försvinna ändå.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 25 januari 2010 14:59
Janne E skrev:
Det är skönt att drömma :)

Det är naivt att försöka ändra för mycket på en gång, ett litet steg i taget är betydligt enklare. Zoo-branchen är inte speciellare än andra brancher, konsumenterna köper det som marknadsförs bäst. Man kan inte bara lägga den här typen utav problematik på den enskilda konsumenten, finns det ett intresse inom zoobranchen att fortsätta sälja akvariefisk ligger ett mycket större ansvar hos dem, finns det inget intresse behöver de inte göra något alls för då kommer akvaristiken att försvinna ändå.

Mvh Janne

Fortsätter att gnälla;)
1/ Vad man först skall ändra är sig själv - alla skyller på alla andra och aldrig är det ens eget fel. Affärer klagar på myndigheterna, myndigheterna klagar på affärerna, akvarister klagar affärerna och på myndigheterna etc. etc.
Kort sagt - hade alla först sett till att städa rent hos sig själv vore mycket vunnet - men det är så klart jobbigare att ta ett eget ansvar än att skylla på andra.
2/ Jag är nog tämligen övertygad om att detta är ett "ickeproblem" för affärer - de har mängder av andra frågor som är akutyare och därför står betydligt högre på dagordningen
#64 - 25 januari 2010 18:23
Jovisst, kan väl hålla med.

Men du kanske kan hålla med om att: om inte grossister importerade golfbollar, paronhajar och papegojfiskar så de inte existerade på den svenska marknaden... då skulle den här diskusionen aldrig varit sannolik eller så osannolik att den aldrig existerat ;)

Mvh Janne
#65 - 25 januari 2010 18:33
Janne E skrev:
Zoo-branchen är inte speciellare än andra brancher, konsumenterna köper det som marknadsförs bäst.

Det är nog ännu enklare än så. Konsumenterna (läs "gemene man") vill att det ska vara lätt att köpa rätt. Där tror jag du har rätt. Stoppar butiken ett miljövänligt, etiskt korrekt paket framför näsan på konsumenten så köper han det. Får han istället ett prispressat, glättigt paket med blått grus och plastleksaker framför sig så köper han det.

Något jag tycker mig ha märkt efter att jag återkommit till hobbyn är att även akvaristiken drabbats av trendfrossan och slit-och-släng-mentalitet. Ett akvarium marknadsförs som en dekorationspryl vilken-som-helst, inte som hem till ett husdjur. Det är i alla fall den bild jag får när jag tittar på hur prylarna och fiskarna presenteras. Yta vs innehåll.

Det om något borde ju vara mål för en marknadsföringskampanj men det är nog alldeles för otrendigt för att gå hem.
#66 - 25 januari 2010 18:43
Jag hade i alla fall en helt annan inställning till dessa frågor innan jag själv öppnade affär - sedan tog den krassa ekonomiska verkligheten över och man var tvungen att överleva.

Det är nog så att man som liten (?) handlare har svårt att gå emot trenden. Marknadsför de stora drakarna i branschen något hårt är det ju svårt att kränga något annat och har man inte "allt" hemma riskerar man att kunderna går till den som faktiskt "har allt". Bekvämlighet framför allt.

Trots allt så är det konsumenterna som styr och 90% av dessa skiter totalt i vad som skrivs i olika internetforum och även många av de som deltar i dessa forum håller inte med.

Det är mycket möjligt att 90% skiter i vad vi skriver här men en stor del av dessa går säkert gärna till sin zoohandlare och frågar. Om denne sedan ger samma svar vore ju mycket vunnet. Har konsumenten däremot redan på förhand bestämt sig är det inte mycket mer att göra än att se till att de oetiska alternativen inte får tillhandahållas. (Enligt lagar som upprättats efter sunda principer som tidigare diskuterats.)

Det är trist att läsa att ni båda verkar vara så övertygade om akvaristikens nära förestående död. Jag hoppas ni har fel i den frågan.
#67 - 25 januari 2010 19:13
[QUOTE="hawkse"]Det är nog så att man som liten (?) handlare har svårt att gå emot trenden. Marknadsför de stora drakarna i branschen något hårt är det ju svårt att kränga något annat och har man inte "allt" hemma riskerar man att kunderna går till den som faktiskt "har allt". Bekvämlighet framför allt.
[/QUOTE]
Kjell har aldrig varit liten, butiken i Kalmar var den största ett tag när den fanns och på den tiden köpte även jag fisk av Kjell... när han kom med "Fiskbilen" och levererade, den tiden är tyvärr förbi.

Det handlar inte om storleken som man brukar antyda, det handlar om att; finns det inte så finns det inte när det gäller röda mygg. Finns det ingen tillgång finns det ingen efterfrågan, istället lyfter man fram andra produkter som kommer sälja lika bra eller mer.

[QUOTE="hawkse"]Det är trist att läsa att ni båda verkar vara så övertygade om akvaristikens nära förestående död. Jag hoppas ni har fel i den frågan.[/QUOTE]
De flesta förstår nog att något måste göras men vi kanske har olika uppfattningar om vem som bör göra vad, jag anser att branchen måste städa framför egen dörr om resten ska följa med... och om akvaristik branchen ska ha en framtid.

Mvh Janne
#68 - 25 januari 2010 19:38
Janne E skrev:
Kjell har aldrig varit liten, butiken i Kalmar var den största ett tag när den fanns... Det handlar inte om storleken som man brukar antyda, det handlar om att; finns det inte så finns det inte när det gäller röda mygg. Finns det ingen tillgång finns det ingen efterfrågan, istället lyfter man fram andra produkter som kommer sälja lika bra eller mer.

Jag har själv ett paket röda mygglarver i frysen här hemma och hade inte en aning om att de var så pass allergena innan jag läste det här på forumet för några veckor sedan. Hörde inte ett ord i butiken om detta och då tycker jag ändå min handlare är bra och försöker informera så gott han kan. Jag tänker se till att informera samtliga handlare jag ser saluföra dessa att de allra minst bör upplysa om hur allergena de är, helst sluta sälja dem.

De flesta förstår nog att något måste göras men vi kanske har olika uppfattningar om vem som bör göra vad, jag anser att branchen måste städa framför egen dörr om resten ska följa med... och om akvaristik branchen ska ha en framtid.

Vad jag inte riktigt är med på är vari denna domedagsprofetia bottnar i. Det kan väl knappast vara den slit-och-släng-mentalitet jag nämnde i mitt inlägg? Menar ni att oinformerade tyckare ser till att förbjuda djurhållningsformen akvarium eller är det risken att viltfångat förbjuds ni avser? Kan man få en kort resumé av er uppenbart långa erfarenhet för att förstå?
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 25 januari 2010 19:52
Janne E skrev:
Jovisst, kan väl hålla med.

Men du kanske kan hålla med om att: om inte grossister importerade golfbollar, paronhajar och papegojfiskar så de inte existerade på den svenska marknaden... då skulle den här diskusionen aldrig varit sannolik eller så osannolik att den aldrig existerat ;)

Mvh Janne

Ja visserligen men idag är det ju många mer än grossister som importerar - t.o.m. privatpersoner gör det
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 25 januari 2010 19:54
hawkse skrev:
Det är nog ännu enklare än så. Konsumenterna (läs "gemene man") vill att det ska vara lätt att köpa rätt. Där tror jag du har rätt. Stoppar butiken ett miljövänligt, etiskt korrekt paket framför näsan på konsumenten så köper han det. Får han istället ett prispressat, glättigt paket med blått grus och plastleksaker framför sig så köper han det.

Så enkelt funkar det kanske i den bästa av världar - men jag var som varit en del av denna verksamhet kom underfund med att verkligheten tyvärr inte var så enkel

hawkse skrev:
Det är nog så att man som liten (?) handlare har svårt att gå emot trenden. Marknadsför de stora drakarna i branschen något hårt är det ju svårt att kränga något annat och har man inte "allt" hemma riskerar man att kunderna går till den som faktiskt "har allt". Bekvämlighet framför allt..

Nåväl, min affär var ändå Europas då största akvarieaffär och där lyckades det inte.
Ett litet exempel. Hade av misstag fått in ett gäng med golfbollar i en Singapore-import. Som avskräckande exempel ställdes då ett akvarium upp på disken med golfbollar, rosa grus, plastväxter i alla regnbågens färger, döskallar och bubblande skattkistor.
Bredvid ställdes ett oerhört vackert biotopriktigt akvarium med snyggt utfärgade snäckskalslekare - allt för att visa ett föredöme på hur ett riktigt snyggt akvarium skulle se ut.
Det blev en försäljningssuccé - du kan nog räkna ut vilket akvarie som såldes och på ett dygn så sålde vi slut på både golfbollar, plastväxter och småakvarier - inte ett enda snäckskalsakvarium såldes

Vad jag inte riktigt är med på är vari denna domedagsprofetia bottnar i. Det kan väl knappast vara den slit-och-släng-mentalitet jag nämnde i mitt inlägg? Menar ni att oinformerade tyckare ser till att förbjuda djurhållningsformen akvarium eller är det risken att viltfångat förbjuds ni avser? Kan man få en kort resumé av er uppenbart långa erfarenhet för att förstå?

Många lagar är på gång (tar upp det i mitt miljöföredrag, men det har definitivt inte med avelsformer att göra) och akvaristerna skiter i att göra något åt det.
Ett litet exempel på detta är att det i våras/somras diskuterades en ny lag i den amerikanska kongressen som gick ut på att förbjuda alla fiskarter utom Carassius auratus (dvs bla. avelsformerna) i USA. Efter vad har förstått var den främsta orsaken till att det röstades ner att så många skulle bli arbetslösa - men hade det inte varit lågkonjunktur så???
#71 - 25 januari 2010 20:21
Vad jag har förstått så går de förbud för fiskarter som finns ut på att de i vissa delar av USA överlever och förökar sig om de släpps ut. Risken för det här är obefintlig, utom för kanske just guldfisk då, men vad det gäller tropiska fiskar menar jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 25 januari 2010 20:25
Micke_A skrev:
Vad jag har förstått så går de förbud för fiskarter som finns ut på att de i vissa delar av USA överlever och förökar sig om de släpps ut. Risken för det här är obefintlig, utom för kanske just guldfisk då, men vad det gäller tropiska fiskar menar jag.

Nja - samma diskussion förs här men nu är ju Sverige med i EU så det skulle i så fall här handla om alla arter som överlever utomhus någonstans inom EU.
Så vad du menar med obefintlig risk har jag faktiskt mycket svårt att förstå - snarare tvärtom
#73 - 25 januari 2010 20:28
Nja - samma diskussion förs här men nu är ju Sverige med i EU så det skulle i så fall här handla om alla arter som överlever utomhus någonstans inom EU.

Så vad du menar med obefintlig risk har jag faktiskt mycket svårt att förstå - snarare tvärtom

Vad jag menar är att här är risken obefintlig att fiskarna överlever och förökar sig om nu nå´n skulle få för sig att släppa ut dem, lite fel klimat. Se´n att beslutsfattarna kan få för sig dumheter ändå betvivlar jag inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 25 januari 2010 20:41
Micke_A skrev:
Vad jag menar är att här är risken obefintlig att fiskarna överlever och förökar sig om nu nå´n skulle få för sig att släppa ut dem, lite fel klimat. Se´n att beslutsfattarna kan få för sig dumheter ändå betvivlar jag inte.

Det instämmer jag i - men när den högsta ansvarige på Jordbruksverket (åtminstone den som var det för 3 år sen när jag pratade med henne)betraktade akvariefiskar som en tickande bomb så kan man nog inte hoppas på alltför mycket därifrån:(
Och när även akvarieorganisationerna inte bryr sig ett jota om att skaffa fram fakta i dessa frågor så kan man nog inte hoppas på alltför mycket
#75 - 25 januari 2010 20:52
Tja, jag tror hur som helst att de kommer att få mycket svårt att utrota en såpass gammal och populär hobby, och gör de det ändå så lär de inte bli populära bland folk.
#76 - 25 januari 2010 21:42
[QUOTE="hawkse"]Menar ni att oinformerade tyckare ser till att förbjuda djurhållningsformen akvarium eller är det risken att viltfångat förbjuds ni avser? Kan man få en kort resumé av er uppenbart långa erfarenhet för att förstå?[/QUOTE]
Oinformerade tyckare tycker och tror att odlade fiskar är mycket mer miljövänligt än vildfångade fiskar, samtidigt tycker de att odlade fiskar både sprider sjukdomar och att många arter är invasiva (kan överleva i vår natur om de kommer ut där) gäller då precis som Kjell nämnde inom EU och inte bara Sverige. De etiska aspekterna är inte så viktiga varken för tyckarna eller branchen verkar det som, då är det fritt fram för alla djurrättsaktivister att använda dem när vi inte gör det... ger lite extra skjuts i våra ögon fel riktning.

Nu finns det ju många stora grossister inom EU och även många både stora och små butiker/butikskedjor som tillsammans borde omsätta ett antal miljarder... om nu det föreligger en fara för att de inte kommer kunna bedriva sin verksamhet i framtiden så vore det bra konstigt om inte de visade på hur deras verksamhet kan bedrivas utan dessa problem. Antingen så anser de att deras verksamhet inte kommer beröras nämnvärt och tar inte så hårt på vad vi tror kan hända inom hobbyn eller också så gör de något som vi inte vet att de gör för att rädda deras framtida verksamhet, men syns det inte... då finns det inte.

Mvh Janne
#77 - 25 januari 2010 22:40
Så enkelt funkar det kanske i den bästa av världar - men jag var som varit en del av denna verksamhet kom underfund med att verkligheten tyvärr inte var så enkel ...

Hade av misstag fått in ett gäng med golfbollar i en Singapore-import. Som avskräckande exempel ställdes då ett akvarium upp på disken med golfbollar, rosa grus, plastväxter i alla regnbågens färger, döskallar och bubblande skattkistor.

Bredvid ställdes ett oerhört vackert biotopriktigt akvarium med snyggt utfärgade snäckskalslekare - allt för att visa ett föredöme på hur ett riktigt snyggt akvarium skulle se ut.

Det blev en försäljningssuccé - du kan nog räkna ut vilket akvarie som såldes och på ett dygn så sålde vi slut på både golfbollar, plastväxter och småakvarier - inte ett enda snäckskalsakvarium såldes

Vad svarar man? Att "folk" inte har smak? Att "folk" inte fattar? Vem är jag att döma? För egen del blir jag bedrövad. Men förstår att det knappast går påverka någon större mängd kunder genom att tala sig svettig om snäcklekarna. Man orkar bara till en viss gräns.

Många lagar är på gång (tar upp det i mitt miljöföredrag, men det har definitivt inte med avelsformer att göra) och akvaristerna skiter i att göra något åt det. Ett litet exempel på detta är att det i våras/somras diskuterades en ny lag i den amerikanska kongressen som gick ut på att förbjuda alla fiskarter utom Carassius auratus (dvs bla. avelsformerna) i USA. Efter vad har förstått var den främsta orsaken till att det röstades ner att så många skulle bli arbetslösa - men hade det inte varit lågkonjunktur så???

Menar du nu verkligen alla fiskarter eller bara avelsformer av guldfisken? Om du menar det förra så låter det som ett befängt förslag från någon förvirrad stackare som måste vara omöjligt att genomdriva. Det faller väl på sin egen rimlighet? Då kan man ju förbjuda samtliga sällskapsdjur på en gång.
#78 - 25 januari 2010 22:49
Janne E skrev:
Oinformerade tyckare tycker och tror att odlade fiskar är mycket mer miljövänligt än vildfångade fiskar, samtidigt tycker de att odlade fiskar både sprider sjukdomar och att många arter är invasiva (kan överleva i vår natur om de kommer ut där) gäller då precis som Kjell nämnde inom EU och inte bara Sverige. De etiska aspekterna är inte så viktiga varken för tyckarna eller branchen verkar det som, då är det fritt fram för alla djurrättsaktivister att använda dem när vi inte gör det... ger lite extra skjuts i våra ögon fel riktning.

Det gamla vanliga alltså. Är det inte vitt så är det svart - och allt som är svart skall förbjudas. *suck*

Janne E skrev:
Nu finns det ju många stora grossister inom EU och även många både stora och små butiker/butikskedjor som tillsammans borde omsätta ett antal miljarder... om nu det föreligger en fara för att de inte kommer kunna bedriva sin verksamhet i framtiden så vore det bra konstigt om inte de visade på hur deras verksamhet kan bedrivas utan dessa problem. Antingen så anser de att deras verksamhet inte kommer beröras nämnvärt och tar inte så hårt på vad vi tror kan hända inom hobbyn eller också så gör de något som vi inte vet att de gör för att rädda deras framtida verksamhet, men syns det inte... då finns det inte.

Urrk! Det bubblar under ytan alltså trots att utbudet och tillgängligheten verkar vara större än någonsin.

Då förstår jag varför ni båda trycker på om att organisationer och föreningar skall lyfta frågan. Visar man att man faktiskt bryr sig och driver frågorna så ökar trovärdigheten rejält. Slutsatsen kan alltså bara bli att det fn inte finns någon trovärdig organisation som driver akvaristernas frågor? Är det det ni vill säga?

Vilka organisationer ska man gå med i? (Dvs, vilka är aktiva? ...eller man kanske hellre skulle fråga vilka som behöver aktiveras ;-)
#79 - 25 januari 2010 23:17
[QUOTE="hawkse"]Vilka organisationer ska man gå med i? (Dvs, vilka är aktiva? ...eller man kanske hellre skulle fråga vilka som behöver aktiveras ;-) [/QUOTE]
SARF är ju alla akvarieföreningars paraplyorganisation, nu är ju inte alla föreningar anslutna dit av flera skäl. Det kostar föreningarna en slant per medlem och alla föreningar tycker väl inte att de får något tillbaka för den kostnaden. Samtidigt är akvarieföreningar ett utdöende släkte på det sätt som de traditionellt drivits, se bara på zoopet och dess medlemmar... det är det nya sättet tror jag och Kjell gjorde helt rätt när han drog igång Zoopet.

Kanske om SARF drev frågor som dessa mycket kraftfullare och visade det utåt, det kanske skulle få fler föreningar att ansluta sig. Men SARF är ju också ideelt arbete... det blir ju svårare för dem när alla andra föreningar också har det svårt och är på tillbakagång, det är som ett ekorrehjul som blir mindre och mindre.

ZOORF är branchorganisationens paraplyorganisation som ska se till branchens intressen, den drivs inte ideelt men det är väl inte många som arbetar där ;)

Vad jag tycker är att dessa paraplyorganisationer ska ta krafttag när det gäller dessa frågor... om de gör det måste det synas också.

Jag vet att Kjell bankat huvudet blått genom att försöka få föreningar att gå ihop och arbeta synligt med dessa problem... det går väldigt trögt eller inte alls. Allt kanske inte alla kan tycka precis likadant om men några punkter skulle väl inte vara så svårt att få fram ett gemesamt ställningstagande om, tycker man.

Jag själv sitter i Brasilien och arbetar både med vildfångat, odling och bevarande projekt när det gäller fiskar... jag tyckte väl att det var enklare att börja där än att försöka göra samma sak som Kjell som sliter på toppen av pyramiden.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 26 januari 2010 08:06
hawkse skrev:
Menar du nu verkligen alla fiskarter eller bara avelsformer av guldfisken? Om du menar det förra så låter det som ett befängt förslag från någon förvirrad stackare som måste vara omöjligt att genomdriva. Det faller väl på sin egen rimlighet? Då kan man ju förbjuda samtliga sällskapsdjur på en gång.

Förslaget var att bara tillåta en fiskart - nämligen Carassius auratus. Alla andra skulle bli förbjudna
#81 - 26 januari 2010 11:23
Janne E skrev:
Vad jag tycker är att dessa paraplyorganisationer ska ta krafttag när det gäller dessa frågor... om de gör det måste det synas också.

...

Jag vet att Kjell bankat huvudet blått genom att försöka få föreningar att gå ihop och arbeta synligt med dessa problem... det går väldigt trögt eller inte alls.

...

Jag själv sitter i Brasilien och arbetar både med vildfångat, odling och bevarande projekt när det gäller fiskar... jag tyckte väl att det var enklare att börja där än att försöka göra samma sak som Kjell som sliter på toppen av pyramiden.

Det låter som om ni driver arbetet från båda ändar men svårigheten är att synliggöra vägen framåt. Hur marknadsförs arbetet? Bransch-tidningar, intervjuer, seminarium m m?

Jag är absolut ingen marknadsförare (snarare raka motsatsen!) men det kanske är där man behöver börja för att få lite piska på organisationerna? Då kanske intresset kommer? Många bestämmer sig ju inte aktivt för att deltaga i debatter men hoppar gärna in när debatten syns (och då helst på den "vinnande" sidan).
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 26 januari 2010 11:42
hawkse skrev:
Det låter som om ni driver arbetet från båda ändar men svårigheten är att synliggöra vägen framåt. Hur marknadsförs arbetet? Bransch-tidningar, intervjuer, seminarium m m?

Jag är absolut ingen marknadsförare (snarare raka motsatsen!) men det kanske är där man behöver börja för att få lite piska på organisationerna? Då kanske intresset kommer? Många bestämmer sig ju inte aktivt för att deltaga i debatter men hoppar gärna in när debatten syns (och då helst på den "vinnande" sidan).

Vad som behövs är folk med ett intresse för frågan och som vill jobba i organisationerna.
Det är knappast meningsfullt att "tjöta" på de som sitter i styrelsen för organisationer - det arbete de gör utförs gratis och för att de skall behålla sina medlemmar så får de lägga sin tid på detta och inte på sådant som medlemmarna ändå inte bryr sig om.

Jag håller som sagt själv ett "miljöföredrag" och det är ju en slags marknadsföring - men ytterst få akvarieföreningar är intresserade av detta ämne (all heder dock till de som trots allt bjudit in mig) och dessa föredrag drar också rätt lite folk (helt enkelt flör att folk varken bryr sig om miljön eller hobbyns framtid)
#83 - 26 januari 2010 11:53
Just nu marknadsförs väl ingenting utom det vi skriver här, att branchen sedan jobbar med frågorna märks ju inte heller på hobbysidan.

Jag tror fortfarande att det är Branchen som både har resurserna och sitter inne med kunskap som vi inte har att driva dessa frågor, om det skulle marknadsföras och synas så skulle resten hoppa på tåget. Föreningar skulle börja debattera och ta ställning och visa det också om branchen drev frågorna offentligt, varför de inte gör det kanske är för att de är oroliga för en massa konstiga åsikter från deras "slutkunder" och de kanske inte vill spendera tid med de problemen när de behöver tiden att jobba med de verkliga problemen.

Då är ju Kjells föredrag och arbete kanon för hobbyn och gemene man så rätt kunskaper sprids och med tiden blir fler och fler medvetna om de bekymmer som föreligger osv. Men jag förstår Kjells frustration... när arbetet går trögt och man vet att tiden är knapp så är det ju inte så lätt.

Men, jag är helt övertygad om att branchen arbetar med dessa frågor, bara för att "svensson" inte visar sitt intresse så betyder det ju inte att de kan skita i problemen.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 26 januari 2010 12:07
Janne E skrev:
Just nu marknadsförs väl ingenting utom det vi skriver här, att branchen sedan jobbar med frågorna märks ju inte heller på hobbysidan.

Jag tror fortfarande att det är Branchen som både har resurserna och sitter inne med kunskap som vi inte har att driva dessa frågor

Branschen jobbar med dessa frågor, men den svenska branschorganisationen (Zoporf) är en mycket liten organisation med 1,5 anställda (tror jag att det är) med en liten källarlokal som kansli.

Men visst gör Zoorf en del utifrån sina förutsättningar - men internationellt är det väl egentligen mest OFI som driver dessa frågor http://www.ornamental-fish-int.org/ men också detta är en liten organsiation och deras budget är bara en bråkdel av budgeten hos de organsiationer som på sitt program har ett förbud på hållande av akvariefiskar.

Men detta trycker jag egentligen är strunt samma - man kan inte bara skylla på andra och jag har absolut den erfarenheten att myndigheterna i väldigt hög grad faktiskt lyssnar på ideella organisationer. De "komersiella" organsiationernas åsikter sopas ofta under mattan eftersom de ju talar i sin sak, medan ideella organsiationer ses som mer "seriösa". En åsikt som jag inte delar - men skit samma så är nog ändå inte verkligheten.

Därför är det synd att de ideella akvarieorganisationerna tiger still - medan "djurvärnsorganisationer" i Sverige som Djurens Rätt inte tiger still om sin negativa syn på hållande av akvariefisk.
#85 - 26 januari 2010 12:51
Ska man prata internationellt så är det konstigt om inte branchen med en omsättning på flera miljarder dollar/år (det berör ju inte bara fisk, utan hela branchen som sådan) inte skulle ha resurser att driva dessa frågor hårdare och med rätt folk på rätt plats.

Jämför det med alla världens akvarieföreningars budgetar tillsammans.

Annars tycker väl jag som du.

Mvh Janne
#86 - 26 januari 2010 13:09
Jag har ingen direkt avvikande åsikt mot dig Janne eller Kjell.
Men när det gäller internationellt så är ju de stora marknaderna idag
1 Kina
2 Ryssland /östeuropa
3 Japan / korea
4 övriga ostasien.
5 Usa (som rasat mest pga lågkonjukturen)
6 Europa m.fl
Dvs de stora marknaderna ligger utanför våran påverkan. Här har man också en annan syn på dessa för oss avvikande former och nu när marknaderna sviktar i Europa o Usa så ställer fler asienodlare om till dessa avarter. Och den ekvationen är ju inte riktigt lätt o lösa.
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 26 januari 2010 13:48
Janne E skrev:
Ska man prata internationellt så är det konstigt om inte branchen med en omsättning på flera miljarder dollar/år (det berör ju inte bara fisk, utan hela branchen som sådan) inte skulle ha resurser att driva dessa frågor hårdare och med rätt folk på rätt plats.

Jämför det med alla världens akvarieföreningars budgetar tillsammans.

Annars tycker väl jag som du.

Mvh Janne

Som Kaj skrev så finns inte de stora pengarna i Europa utan på annat håll, däremot är väl intresset för dessa frågor störst i EU.
Men visst finns det även hel del pengar inom branchen i EU men de största företagen äga av multinationella företag där akvaristiken är en liten del.
Men visst borde t.ex. oerhört många fler vara medlemmar i OFI än vad det är idag (är du själv förövrigt medlem - du är ju också en komersiell aktör inom branschen).
OFI har ändå gjort och gör fortfarande rätt mycket men som sagt - det kostar att jobba internationellt. OFI har 2 heltidsanställda och enligt uppgift så har en djurrättsorganisation i England (med förbudskrav på akvariehobbyn som ett av sina krav) bara de drygt 10 heltidsanställda lobbyister i EU.
#88 - 26 januari 2010 14:17
Ja, vi är medlem i OFI och flera andra organisationer, vi har tom. en egen lokal organisation för alla exportörer här i delstaten PARA... problemen här är likartade som hemma, vårt företag är i princip det enda som arbetar för framtiden... de andra arbetar för dagen.

Jag förstår men ändå inte, de tio största företagen i Europa skulle ha råd att anställa 1 varsin person som arbetade heltid med dessa frågor utan problem... de kanske har det vad vet jag.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 26 januari 2010 14:24
Janne E skrev:
Jag förstår men ändå inte, de tio största företagen i Europa skulle ha råd att anställa 1 varsin person som arbetade heltid med dessa frågor utan problem... de kanske har det vad vet jag.

Mvh Janne

Nej intresset är som jag skrev rätt litet så de har definitivt inte ens en 1/4 anställd som jobbar med dessa frågor.
Varför kan man ju undra - ja en del av förklaringen är säkert den som jag nämnde ovan.
Sen är det väl som så att många företag resonerar på samma sätt som akvaristerna och akvarieorgansiationerna - dvs de sticker huvudet i marken och menar att nåt så jävligt kan bara inte hända så varför bry sig.
#90 - 26 januari 2010 14:56
[QUOTE="Kjell"]Ett litet exempel på detta är att det i våras/somras diskuterades en ny lag i den amerikanska kongressen som gick ut på att förbjuda alla fiskarter utom Carassius auratus (dvs bla. avelsformerna) i USA. Efter vad har förstått var den främsta orsaken till att det röstades ner att så många skulle bli arbetslösa - men hade det inte varit lågkonjunktur så???[/QUOTE]
Om man vill veta mer exakt vad som var på gång men inte gick igenom kan man läsa mer här.
http://www.govtrack.us/congress/bill.xpd?bill=h110-6311
Och en av orsakerna att förslaget inte gick igenom här.
http://www.pijac.org/_documents/us_hr_6311_mm_testimony.pdf

Mvh Janne
#91 - 26 januari 2010 18:44
Janne E skrev:
Om man vill veta mer exakt vad som var på gång men inte gick igenom kan man läsa mer här.

http://www.govtrack.us/congress/bill.xpd?bill=h110-6311

Och en av orsakerna att förslaget inte gick igenom här.

http://www.pijac.org/_documents/us_hr_6311_mm_testimony.pdf

Tack för länkarna! Nu har jag bara skummat båda dokumenten på 15 minuter men som jag förstår det gällde lagförslaget samtliga djur, inte bara akvariefisk, och lagförslaget ser för mig ut som en ren positionering för att dra igång en tung, politisk hantering (med tillhörande lobby-positioner) utan egentlig faktabaserad grund. Visst finns otaliga exempel på hur arter introducerats på nya platser och förorsakat stora skador men att tro att en sådan här lag skulle förhindra något sådant?

Skönt att det finns folk som faktiskt tar fram ordentliga motargument och jobbar för att stämma i bäcken.
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 26 januari 2010 18:56
hawkse skrev:
Tack för länkarna! Nu har jag bara skummat båda dokumenten på 15 minuter men som jag förstår det gällde lagförslaget samtliga djur, inte bara akvariefisk, och lagförslaget ser för mig ut som en ren positionering för att dra igång en tung, politisk hantering (med tillhörande lobby-positioner) utan egentlig faktabaserad grund. Visst finns otaliga exempel på hur arter introducerats på nya platser och förorsakat stora skador men att tro att en sådan här lag skulle förhindra något sådant?

Ja lagförslaget tog upp många grupper av djur men nu är ju detta i huvudsak en akvariesida så jag höll mig till det här;)

Det har införts många lagförslag utan att vila på fakta så just detta är nog inget större problem att hantera för politikerna - ta bara att det faktum att USA drog igång ett krig i Irak för att de hade kärnvapen :(

Skönt att det finns folk som faktiskt tar fram ordentliga motargument och jobbar för att stämma i bäcken.

Ja Marshall Meyers har ju en enorm svada (inte så konstigt kanske eftersom han är en gammal "lagvrängare":D) och har också en oerhört stor kunskap i ämnet och han pratade mycket "entusiatiskt" i "ämnet" på konferensen i Singapore i juni 2009 (se längst ner i denna artikel).
Jag och många andra uppskattade verkligen hans förmåga att föra fram argument - men om inte jag missminner mig så har han nu gått i pension (eller är på väg att göra det) så frågan man då ställer sig - hur går det nu?
#93 - 26 januari 2010 19:12
kaj.p skrev:
Jag har ingen direkt avvikande åsikt mot dig Janne eller Kjell.

Men när det gäller internationellt så är ju de stora marknaderna idag

1 Kina

2 Ryssland /östeuropa

3 Japan / korea

4 övriga ostasien.

5 Usa (som rasat mest pga lågkonjukturen)

6 Europa m.fl

Dvs de stora marknaderna ligger utanför våran påverkan. Här har man också en annan syn på dessa för oss avvikande former och nu när marknaderna sviktar i Europa o Usa så ställer fler asienodlare om till dessa avarter. Och den ekvationen är ju inte riktigt lätt o lösa.

Om dessa är de tunga marknaderna och deras syn är en helt annan så blir väl problemet det omvända? Jag förutsätter fördomsfullt att många av dessa marknader har betydligt rymligare samvete än de europeiska och amerikanska och då torde väl dessa tungviktare bli tongivande? Trist ur det etiska perspektivet men hobbyn kan ju leva kvar med de små skavanker som finns.
Bilagor:
#94 - 26 januari 2010 19:32
Ja Marshall Meyers har ju en enorm svada (inte så konstigt kanske eftersom han är en gammal "lagvrängare":D) och har också en oerhört stor kunskap i ämnet och han pratade mycket "entusiatiskt" i "ämnet" på konferensen i Singapore i juni 2009 (se längst ner i denna artikel).

Bra artikel! Tack!
#95 - 26 januari 2010 19:38
Vad som behövs är folk med ett intresse för frågan och som vill jobba i organisationerna.

...

Jag håller som sagt själv ett "miljöföredrag" och det är ju en slags marknadsföring - men ytterst få akvarieföreningar är intresserade av detta ämne (all heder dock till de som trots allt bjudit in mig) och dessa föredrag drar också rätt lite folk (helt enkelt flör att folk varken bryr sig om miljön eller hobbyns framtid)

En tanke som slog mig när jag följde länken till ofi nedan var att märkning absolut kan ha en positiv effekt av hur de oinsatta upplever branschen. Jämför t ex med ekologiskt märkta varor i matbutiken. Dessa har ju fått ett rejält uppsving och det visar sig att folk visst är intresserade av att handla ekologiskt och fair trade - bara det är lätt. Ett aktivt intresse är det precis som du säger ganska få som har men viljan att handla rätt finns där ändå. De måste bara få chansen.

Nu kanske jag missat något totalt men jag har nog inte sett några kvalitetsmärkningar i de zoo-butiker jag besökt. Får fråga vid nästa besök.
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 26 januari 2010 20:16
hawkse skrev:
En tanke som slog mig när jag följde länken till ofi nedan var att märkning absolut kan ha en positiv effekt av hur de oinsatta upplever branschen. Jämför t ex med ekologiskt märkta varor i matbutiken. Dessa har ju fått ett rejält uppsving och det visar sig att folk visst är intresserade av att handla ekologiskt och fair trade - bara det är lätt. Ett aktivt intresse är det precis som du säger ganska få som har men viljan att handla rätt finns där ändå. De måste bara få chansen..

Får väl återupprepa mig - sluta drömma;)

I mitt miljöföredrag så nämner jag ju MAC(Marine Aquarium Council) -certifieringen - som är en djurskydds och miljöcertifiering för slatvattensfisk och koraller som tillkommit i sambarbete mellan branschen och miljöorganisationer.
Denna certifiering kan man väl i alla fall i Sverige säga har varit ett fiasko - INGEN här vare sig grossister, affärer och i minst lika hög grad (om än inte än högre) har varit beredd att betsla några kronor extra för certifierad fisk.
Tyvärr är det som så att många säger sig vara miljömedvetna och djurskyddsmedvetna men i praktiken gäller detta bara om det inte drabbar den egna plånboken.
#97 - 26 januari 2010 20:33

Får väl återupprepa mig - sluta drömma;)

...

I mitt miljöföredrag så nämner jag ju MAC(Marine Aquarium Council) -certifieringen - som är en djurskydds och miljöcertifiering för slatvattensfisk och koraller som tillkommit i sambarbete mellan branschen och miljöorganisationer. Denna certifiering kan man väl i alla fall i Sverige säga har varit ett fiasko - INGEN här vare sig grossister, affärer och i minst lika hög grad (om än inte än högre) har varit beredd att betsla några kronor extra för certifierad fisk.

Tyvärr är det som så att många säger sig vara miljömedvetna och djurskyddsmedvetna men i praktiken gäller detta bara om det inte drabbar den egna plånboken.

Jag kan inte hålla med om att detta skulle kunna vara någon ouppnåelig dröm. Trist att höra att det inte funkade första gången men då får man försöka igen istället för att ge upp - fast du har ju varit med ett tag...

För att åter ta exemplet med mjölk så finns det bevisligen gott om folk som är beredda att betala de extra kronor per liter som ekologisk mjölk kostar. Jag är en av dem trots att jag som familjefader ser 3 liter mjölk om dagen passera kylskåpet. Jämfört med den billigaste mjölken betalar jag 2-300 SEK extra per månad för produkten utan att jag för den skull kan påstå att jag känner någon direkt smakskillnad. Samma med elen - bara miljömärkt här.
Däremot finns det produkter jag ännu inte handlar miljömärkt och då handlar det oftast om att jag inte är beredd att betala det högre priset. T ex gurka brukar vara en sådan produkt där kilopriset kan bli både två, tre och fyra gånger högre än för motsvarande ocertifierad produkt.

Jag skulle gladeligen betala några kronor extra per fisk för att få en fair trade/ekologisk/etisk firre att ta med hem. Senaste inköpet av sex stycken Otocinclusar kostade mig futtiga 22 SEK/firre. Om det är dyrt eller billigt jämfört med andra butiker har jag inte en aning om men för en fisk som troligen fångats vild, fraktats hit och ser frisk och glad ut är det en struntsumma. Lägg på en femma för fair trade/etisk/eko-hantering och jag väljer den firren på en gång - om fisken ser ut att må lika bra!

Tyvärr har jag inte möjlighet att göra detta men om diskussionen här visar på något så är det att fler som mig själv måste fråga i butikerna och visa att intresset finns samtidigt som fler av er gamla rävar (i positiv bemärkelse) måste trycka på i kontaktnäten.
#98 - 26 januari 2010 21:10
Som sagt, drömma är skönt ;)

Certifierad fisk är något jag också tänkt på hur man skulle lösa på ett sätt som verkligen fungerar, MAC(Marine Aquarium Council) -certifieringen som Kjell nämner fungerar inget vidare men det är inte så konstigt då det saknar en hel del för att det skulle kunna fungera, jag har en del kontakt med andra organisationer och har gett dem en del förslag... de vill att jag presenterar dem för MAC också eftersom de tyckte de var så bra.

Tiden är inte riktigt mogen för jag har inte tänkt igenom förslaget hela vägen och hela kedjan, men ideer finns... alla ideer fungerar alltid i teorin men faller lätt i praktiken ;) Om det skulle bli en verklighet i någon framtid så lär inte många fiskodlingar bli certifierade... det är väl en slutsats man kan dra.

När det gäller Fair Trade och Ekologisk märkning finns det en hel del problem, jag vill inte ta upp det till debatt här men det fungerar inte tillfredsställande... och det går säkert att finna en hel de information för dem som söker.

Mvh Janne
#99 - 26 januari 2010 21:26
Janne E skrev:

Certifierad fisk är något jag också tänkt på hur man skulle lösa på ett sätt som verkligen fungerar ... Tiden är inte riktigt mogen för jag har inte tänkt igenom förslaget hela vägen och hela kedjan, men ideer finns... alla ideer fungerar alltid i teorin men faller lätt i praktiken ;) Om det skulle bli en verklighet i någon framtid så lär inte många fiskodlingar bli certifierade... det är väl en slutsats man kan dra.

När det gäller Fair Trade och Ekologisk märkning finns det en hel del problem, jag vill inte ta upp det till debatt här men det fungerar inte tillfredsställande... och det går säkert att finna en hel de information för dem som söker.

Det finns helt säkert brister med alla märkningar, inget är perfekt. Huvudsaken är att man kontinuerligt jobbar med att förbättra det som brister.

Att bara ett fåtal odlingar skulle bli certifierade kan ju antingen bero på att de faktiskt sköts så illa ur ett eko/fairtrade/etiskt perspektiv idag eller att du vill certifiera bort konkurrensen :d Hela vitsen med det hela är dock att jag absolut skulle föredra att handla certifierad fisk förutsatt bibehållen kvalitet, trovärdighet och ett rimligt prispåslag (dvs, inga tresiffriga procentsatser men detta beror ju lite på vilken prisklass fisken ligger i).

Hjälper det att tjata på sin zoohandlare för att öka intresset för det här?
#100 - 26 januari 2010 23:25
Hela vitsen med en certifiering måste ju vara att långsiktig hitta en väg som både är rättvis för alla och där miljöaspekter kan ställas mot varandra, det gäller både odlat och vildfångat. Idag är odlingar mycket större miljöbovar än vildfångat samt att odlad fisk ger liksom inget tillbaka varken till befolkning eller naturen... det skapar inget reellt värde. En hållbar utveckling för alla parter och inte bara för oss som sitter här.

Jag tror inte heller på att allt kan ske på frivillig väg där den enskilda konsumenten kan välja att köpa antingen en "Fair Trade" märkt vara eller "Svenskt kött" eller "Ekologisk"... det är bra att det finns men ska det göra någon skillnad så måste alla börja handla det ganska omgående. Den miljöförstörelse som just nu pågår i världen går så in i helsike fort att vanligt folk inte begriper... det går så fort att det blir obegripligt. Funkar då inte märkningen helt fullt ut så är det fler människor som inte bryr sig än som bryr sig. Det är enklare när det gäller sitt eget välmående, visst jag mår bättre kroppsligt att leva sunt och äta ekologiskt... god marknadsföring och dagliga artiklar i pressen ger förstås en ökad försäljning utav dessa produkter, men därifrån är steget långt till alla andra "märkningar" som varken marknadsförs eller skrivs om.

Det måste till en rejäl ny lagstadgning för att styra upp handel med djur oavsett om det "bara" är fiskar som så många har så svårt att se att de är djur liksom alla andra djur som man kan gulla med, då gäller det att man får bra lagar och inte en massa tokiga lagar som förvärrar det som man verkligen tyckte skulle bli bra.

Mvh Janne
#101 - 27 januari 2010 07:44
Har följt tråden med stort intresse har dock inget att tillföra diskussionen, annat än mitt personliga tyckande och det är ganska oväsentligt i sammanhanget.
#102 - 27 januari 2010 12:16
Då kommer mina kommentarer i frågan.

Jag håller med Janne att det borde finnas förbjudna fiskar, förbjud exempelvis fiskar som blir längre än 1 meter och kräv att folk som vill ha fiskar som blir mer än 50 cm går samma kurser som de som jobbar i butik. Kuperade fiskar borde vara förbjudna på samma sätt som kuperade hundar.

Ett helt annat problem som jag tror har blivit vanligare är problemen med sjukdomar på levandefödare. De flesta verkar ha enorma problem.

Många affärer går knackigt ja, men samtidigt ser man flera extremt välskötta affärer som går bra. Men grossisterna går väl bra samtliga eller har jag missat något? Röda mygg säljs eftersom många butiker rekommenderar det fodret. 50 % av alla som köper något i en zooaffär köper något efter säljarens rekommendation. Av de övriga köper 30 % levandefödare, 15 % sånt de köpt innan och 5 % går efter egen skalle. Säljaren kan påverka jättemycket. Det finns flera affärer som går bra som vägrar befatta sig med de extremaste avelformerna. Hur många ggr har man inte hört frågan i akvarieaffären -Hur kan slöjdstjärten överleva i naturen när de simmar så dåligt.
Lite måste man informera kunderna. Jag var i en butik i fredags där jag hörde säljaren förklara varför kundens fisk hade dött. Kunden hade haft påsen i bilen i ett par timmar med flera andra affärsbesök. Därefter hade han släppt i fisken i ett akvarium som han bara fyllt med vatten och sand, ingen pump, ingen doppvärmare i ett nystartad akvarium.

Hur som helst svenskodlat har ju blivit inne och man kan få mer betalt för svenskodlad fisk nu än vad som betalas för importerad fisk. Kan man bara få ur folk att byta sånna enorma mängder vatten så är ju svenskodlad fisk relativt miljövänlig. Det går att byta mindre vatten och samtidigt ha en bra tillväxt och bra vattenkvalitet.
#103 - 27 januari 2010 12:47
endymion skrev:
50 % av alla som köper något i en zooaffär köper något efter säljarens rekommendation. Av de övriga köper 30 % levandefödare, 15 % sånt de köpt innan och 5 % går efter egen skalle. Säljaren kan påverka jättemycket.

Fast stämmer det verkligen? Min bild är att väldigt många köp av oerfarna/okunniga akvarister är rena impulsköp. De går in i butiken och tittar och ser någon fisk som de tycker är snygg eller häftig och köper den sedan. Sedan är det väl butikens ansvar att informera om huruvida det är lämpligt eller inte att köpa just den fisken och där är det nog väldigt många som väljer att hålla tyst istället. Kunden har alltid rätt liksom.

Sedan är väl Kjells historia om golfbollarna och multisarna rätt talande. Och eftersom människor gör sådana val hela tiden så fortsätter förstås butikerna att ta in de arterna. Efterfrågan styr inköpen. Samma sak med små hajmalar som säkert är en riktig storsäljare men jag undrar hur lång medellivslängden för de stackarna är i akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 27 januari 2010 14:16
endymion skrev:
. Kan man bara få ur folk att byta sånna enorma mängder vatten så är ju svenskodlad fisk relativt miljövänlig. Det går att byta mindre vatten och samtidigt ha en bra tillväxt och bra vattenkvalitet.

Nja snarare mindre miljöovänlig skulle jag vilja påstå;)

Svenskodlat kan nästintill aldrig slå vildfångat när det gäller miljövänlighet och har även svårt at konkurrera med Asien-odlat.

Visst har dock svenskodlat en del fördelar - men definitivt inte vad gäller miljön

50 % av alla som köper något i en zooaffär köper något efter säljarens rekommendation. Av de övriga köper 30 % levandefödare, 15 % sånt de köpt innan och 5 % går efter egen skalle.

Hade verkligheten varit sådan hade jag aldrig tröttnat på att ha affär. Sedan är det ju dessutom som så att om man verkligen på ett diplomatiskt sätt försökte vägleda folk rätt så var det oftare som så att man blev utskälld är att man blev tackad. Dessutom tar det tid att vägleda folk rätt - en tid som ofta inte finns och som man inte heller kan ta betalt för.

Fast visst finns det mycket man kan kritisera affärerna för - t.ex. tycker jag att de ofta är urusla på att ge skriftlig information
#105 - 27 januari 2010 14:31

Svenskodlat kan nästintill aldrig slå vildfångat när det gäller miljövänlighet och har även svårt at konkurrera med Asien-odlat.

Visst har dock svenskodlat en del fördelar - men definitivt inte vad gäller miljön

Det beror ju väldigt mycket på hur man odlar. Odlar man i en lokal med gratis spillvärme exempelvis blir ju inte miljöbelastning lika stor. Jag tror inte det är omöjligt att dra upp en fisk med mindre energiåtgång än att flytta den runt halva jordklotet.

Vildfångat är ju ofta bra men lika ofta kan man få med sjukdomar.
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 27 januari 2010 14:38
endymion skrev:
Det beror ju väldigt mycket på hur man odlar. Odlar man i en lokal med gratis spillvärme exempelvis blir ju inte miljöbelastning lika stor. Jag tror inte det är omöjligt att dra upp en fisk med mindre energiåtgång än att flytta den runt halva jordklotet.

Ja det beror självklart på hur man odlar och det klart odlas den bara med spillvärme (om den är gratis har ju inte med saken att göra) och man inte har någon belysning alls och fodret man använder inte tidigare har haft någon miljöbelastning så kommer man kanske relativt nära miljöbelastningen för vildfångat, men hur många har det så.

Jag redogör ganska noggrant för transportbelastningen för vildfångat i mitt föredrag och den är ytterst marginell.
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 27 januari 2010 14:53
Jag håller med Janne att det borde finnas förbjudna fiskar, förbjud exempelvis fiskar som blir längre än 1 meter och kräv att folk som vill ha fiskar som blir mer än 50 cm går samma kurser som de som jobbar i butik.

Har tidigare varit inne på samma linje men det där med utbildning tror jag inte funkar - för "butiksutbildningen" har ju en helt annan inriktning och skulle inte passa dessa så den vore rätt meningslös att kräva.

Nackdelen med ett totalförbud är ju att även många dammfiskar som t.ex. koi då skulle förbjudas. Många har ju de facto stora koidammar så jag tycker nog att det vore fel. Ok - säger nån då kräv att de skall gå i stora dammar då, men då är ju problemet att hur skall man kolla det? Myndigheten skiter ju idag ändå i att kolla lagarna hos privatpersoner - så de lär definitivt inte bry sig.

Sen kan det ju vara lite konstigt att förbjuda paroonhajar, samtidigt som de får hållas väldigt trångt vid matfiskuppfödning. Jag har sett sådana odlingar i Sverige och jag hade skämt ögonen ur mig om jag hade hållit mina fiskar så trångt som de gick där.

Så frågan är inte helt lätt.
#108 - 27 januari 2010 14:56

Hade verkligheten varit sådan hade jag aldrig tröttnat på att ha affär. Sedan är det ju dessutom som så att om man verkligen på ett diplomatiskt sätt försökte vägleda folk rätt så var det oftare som så att man blev utskälld är att man blev tackad. Dessutom tar det tid att vägleda folk rätt - en tid som ofta inte finns och som man inte heller kan ta betalt för.

Inte vet jag om marknaden ändrat sig i så fall i så fall. Så du kanske skulle starta affär igen ;) Men det kan nog finnas vissa skillnader i vilken nischning en butik har, går man ut som ciklidspecialist eller oddballspecialist är nog chansen betydligt mindre att man kan påverka.

Men i en sällskapsfiskinriktad affär är min erfarenhet att kunderna oftast efterfrågar en färgglad, billig och tålig fisk. Sedan exakt vad det är spelar mindre roll. Tittar de på helt fel fisk får säljaren visa något liknande som är bättre. Så funkar det i affären jag säljer mest till iaf.
#109 - 27 januari 2010 15:08

Nu förstår ju inte folk vad miljövänligt betyder så då får man ju använda sig av denna term. (När till och med bilar beskrivs som miljövänliga)

Att minska kassationer är ju en av de största potensialerna för att spara energi inom alla industrier. Så jag antar att kassationerna är mindre på svenskodlat och att det är därför som grossisterna inte behöver lika mycket påslag på svenskodlat. Och mindre kassationer är lika med mindre energiåtgång i det stora hela i slutändan.
#110 - 27 januari 2010 15:42
Svenskodlat är bra om man vet hur man ska odla ur kvalitet synpunkt men kan aldrig varken konkurrera i kvantitet eller pris om de som odlar följde alla lagar. Svenskodlat kan aldrig bli miljövänligt, bara miljövänligare som Kjell säger. Grossister är alltid intresserade utav svenskodlat när det gäller arter som säljs extremt mycket utav eller arter som annars är lite svårare att få tag på eller om priset är lägre än tex. VF.

Att minska kassationer eller DOA ligger i allas intressen och där finns det en del att göra när det gäller VF på vissa arter, när det gäller odlat från Asien så är den inte högre än på svenskodlat. Nu finns det ju både bra och dåliga exportörer men en grossist som köper från en dålig gör det oftast bara 1 gång.

Men jag håller med endymion när det gäller marknadsföringen i butiken, en bra butik som säljer bra gör det för att de är duktiga marknadsförare... inte för att folk köper vad de vill ha, säljaren styr kunden och får kunden att vilja ha det han eller hon säljer.

[QUOTE="Kjell"]Har tidigare varit inne på samma linje men det där med utbildning tror jag inte funkar - för "butiksutbildningen" har ju en helt annan inriktning och skulle inte passa dessa så den vore rätt meningslös att kräva.

Nackdelen med ett totalförbud är ju att även många dammfiskar som t.ex. koi då skulle förbjudas. Många har ju de facto stora koidammar så jag tycker nog att det vore fel. Ok - säger nån då kräv att de skall gå i stora dammar då, men då är ju problemet att hur skall man kolla det? Myndigheten skiter ju idag ändå i att kolla lagarna hos privatpersoner - så de lär definitivt inte bry sig.

Sen kan det ju vara lite konstigt att förbjuda paroonhajar, samtidigt som de får hållas väldigt trångt vid matfiskuppfödning. Jag har sett sådana odlingar i Sverige och jag hade skämt ögonen ur mig om jag hade hållit mina fiskar så trångt som de gick där.

Så frågan är inte helt lätt. [/QUOTE]
När det gäller andra olämpliga djur krävs det tillstånd och tillsyn för innehav, så varför inte kräva tillstånd för vissa olämpliga fiskar som bara kan tas hem på beställning om man har ett tillstånd?

Ingen pratar om ett totalförbud, bara om olämpliga fiskar... Koi har man i en stor damm... oftast, hur ofta har man en Paroonhaj i dammen?

När det gäller matfisk så lever de en begränsad tid, oftast mindre än 1 år beroende på art för att sedan slaktas... visst, i de flesta fall är det etiskt för jäkligt. Men om man har samma fisk i akvarium är det ett sällskapsdjur som ska leva i många många år (var det tänkt i alla fall) och då är det inte etiskt försvarbart.

Paroonhajar är ingen storsäljare, ingen tjänar pengar på dem, de finns pga. slentrian, Paroonhajar vore ett jättebra exempel på att plocka bort ur sortimentet och eller förbjuda som akvariefisk utan speciellt tillstånd. Bättre att göra något än ingenting alls, så är man av med ett problem utav många.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 27 januari 2010 18:07
Janne E skrev:
När det gäller andra olämpliga djur krävs det tillstånd och tillsyn för innehav, så varför inte kräva tillstånd för vissa olämpliga fiskar som bara kan tas hem på beställning om man har ett tillstånd?

Ingen pratar om ett totalförbud, bara om olämpliga fiskar... Koi har man i en stor damm... oftast, hur ofta har man en Paroonhaj i dammen?

När det gäller matfisk så lever de en begränsad tid, oftast mindre än 1 år beroende på art för att sedan slaktas... visst, i de flesta fall är det etiskt för jäkligt. Men om man har samma fisk i akvarium är det ett sällskapsdjur som ska leva i många många år (var det tänkt i alla fall) och då är det inte etiskt försvarbart.

Paroonhajar är ingen storsäljare, ingen tjänar pengar på dem, de finns pga. slentrian, Paroonhajar vore ett jättebra exempel på att plocka bort ur sortimentet och eller förbjuda som akvariefisk utan speciellt tillstånd. Bättre att göra något än ingenting alls, så är man av med ett problem utav många.

Mvh Janne

Ja men ingen kommer att då att saluföra dessa arter (vilket vore tråkigt för t.ex. koi) om efterfrågan blir så liten.
Ingen myndighet kommer heller att ta på sig att sköta dessa tillstånd om de inte får rejält betalt för det och då blir efterfrågan ännu mindre och folk fortsätter då med att köpa dessa fiskar i grannländerna.

Så som sagt - så är det lite underligt att de kan få gå i pyttesmå enheter när dessa fiskar odlas som matfisk men förövrigt stoppas.

Akvariehobbyn blir inte bättre bara genom att införa en massa förbud eller kräva dyra tillstånd som ändå ingen kollar.

Kunskap och information ser jag som viktigare medel - hur många av de som köper parooner vet om hur stora de blir? Rätt få tror jag.

Idag har vi en lagstiftning om att affärer skall lämna information
Mycket bra tycker jag men riktigt uselt att
1/ den info som krävs är i vissa fall onödig, och i vissa fall saknas den
2/ infon skall lämnas efter köpet när kunden går hem med fiskarna istället för före köpet
3/ myndigheterna har ingen koll på vad denna info innehåller (här på Zoopet har tidigare visats exempel på riktigt usel info som har getts)
4/ myndigheterna kollar bara i undantagsfall att affärerna delar ut info

Så istället för mer lagstiftning som ändå alla skiter i så vore det bättre att använda den nuvarande (dock något korrigerad) och se till att den följs
#112 - 27 januari 2010 18:40
Som sagt, Koi har man i en stor damm men Paroonhaj har man i ett miniakvarium. Och att man inte saluför Paroonhaj är bara positivt både ekonomiskt, etiskt och skapar problemfriare forum där man slipper alla frågor om just den fisken.

Man behöver ingen lagändring, det jag menar är att i just detta fallet så skulle alla svenska grossister troligtvis genom ZOORF sluta en överenskommelse att inte längre importera Paroonhaj för att saluföras i Akvariehandeln. Kanon, då visar branchen att man har en etik inom den också, att förekomma är mycket bättre än att förekommas... det går att lösa många problem frivilligt utan att det kostar en enda krona... om man vill alltså.

Men branchen kanske inte vill framstå som seriös? är det det du menar?

Inom många andra brancher har man börjat ta avstånd och sluta saluföra vissa produkter utav etiska skäl och att man inte vill framstå som oseriös, ingen vill ha en dålig image. Om man nu inte tänker så mycket på etik etc. så vill man ha en bra och smart marknadsföring... är det smart att sälja en produkt som i stort sett bara alstrar dålig kritik, varje dag någonstans i ett forum för akvarister? Vi bjuder på oss själva och föder djurrättsaktivisterna med argument non stop.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 27 januari 2010 20:44
Janne E skrev:
Som sagt, Koi har man i en stor damm men Paroonhaj har man i ett miniakvarium. Och att man inte saluför Paroonhaj är bara positivt både ekonomiskt, etiskt och skapar problemfriare forum där man slipper alla frågor om just den fisken.

Mvh Janne

Koi hålls också i akvarier - de allra flesta åtminstone på vintern

Man behöver ingen lagändring, det jag menar är att i just detta fallet så skulle alla svenska grossister troligtvis genom ZOORF sluta en överenskommelse att inte längre importera Paroonhaj för att saluföras i Akvariehandeln. Kanon, då visar branchen att man har en etik inom den också, att förekomma är mycket bättre än att förekommas... det går att lösa många problem frivilligt utan att det kostar en enda krona... om man vill alltså.

Många grossister är inte medlemmar i Zoorf - många affärer köper sina fiskar direkt från svenska grossiter. Det finns t.o.m. utländska grossister som levererar direkt till affärer i Sverige.
Verkligheten är inte så enkel som du vill göra den och det är inte lätt att nå enighet. Ta bara detta med räkförbudet - detta förbud har funnits i Sverge i mer än 10 år. Zoorf har flera gånger informerat om lagstiftningen i denna fråga. Lika fullt, trots lagstiftningen och trots Zoorfs info och trots att detta tas upp på varenda akvaristik utbildning som Zoorf är inblandad i så säljs fortfarande kräftor i Sverige. Oftast tas de in av utländska grossister eftersom de är tillåtna i andra länder.

Dock jag är klart emot att paroonhajar säljs (tar också upp detta på Zoorfs utbildningar) och har gång på gång informerat om detta - men jag ser en lagstiftning som ett meningslöst slag i luften.

Som jag nämnde så föreslog jag ju också tidigare att akvarieorgansiationerna skulle ta ett initiativ och ha en slags certifiering av affärerna - ett exempel var då t.ex. att man inte skulle sälja vissa fiskar. Som jag också nämnde så var alla organsiationer emot detta förslag - jag tycker att du gör det lätt för dig som överlåter allt på Zoorf (som trots allt ändå gör en del) men uppenbarligen tycker att akvarieorganisationerna inte skall ta något ansvar alls.
#114 - 27 januari 2010 20:56
Det finns ju brancher som vill stärka sin trovärdighet och som skapar en egen frivillig ackreditering.
En etisk standard skulle t.ex kunna sättas av Zoof o SARF. Detta för skapa förtroende o seriositet. Och samtidigt genom o föregå kan man ge signaler till myndigheterna.
Typ som hotell, resturanger har. För inte är det myndigheterna som delar ut betyg i michelinguiden.
Men även om man gör det så är det upp till konsumenterna o välja.
#115 - 27 januari 2010 23:21
Kjell,
Jag förstår dig men jag förstår inte branchen, det spelar ingen roll vad utländska grossister gör... det är de svenska som ska föregå med gott exempel här. Man kan inte komma åt allt, då skulle det inte finnas några problem i samhället. Det är de svenska myndigheterna och de svenska djurrättsaktivisterna som matas med fel "information"... tror du alla andra brancher i andra länder gör som oss? Bara för att en viss produkt tas bort här av etiska skäl så kan du fortfarande köpa den i andra länder från samma leverantör som säljer i Sverige. Det är här vi ska visa trovärdighet där vi upplever problemen.

Kaj är inne på rätt spår, jag vill införa den överallt... inom EU och USA, Asien kan vi se som en förlorad kontinent.

Tillägg: Det är så typiskt svenskt att man måste först lagstadga något för att det ska vara sant, innan dess är det skit samma... det går att göra saker frivilligt om man bara vågar försöka. Den grupp av fiskar vi pratar om finns egentligen inget ekonomiskt intresse utav, ingen vill ha dem men ändå finns de tillgängliga?????????

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#116 - 28 januari 2010 09:26
Janne E skrev:
Kjell,

Jag förstår dig men jag förstår inte branchen, det spelar ingen roll vad utländska grossister gör... det är de svenska som ska föregå med gott exempel här. Man kan inte komma åt allt, då skulle det inte finnas några problem i samhället. Det är de svenska myndigheterna och de svenska djurrättsaktivisterna som matas med fel "information"... tror du alla andra brancher i andra länder gör som oss? Bara för att en viss produkt tas bort här av etiska skäl så kan du fortfarande köpa den i andra länder från samma leverantör som säljer i Sverige. Det är här vi ska visa trovärdighet där vi upplever problemen.

Kaj är inne på rätt spår, jag vill införa den överallt... inom EU och USA, Asien kan vi se som en förlorad kontinent.

Tillägg: Det är så typiskt svenskt att man måste först lagstadga något för att det ska vara sant, innan dess är det skit samma... det går att göra saker frivilligt om man bara vågar försöka. Den grupp av fiskar vi pratar om finns egentligen inget ekonomiskt intresse utav, ingen vill ha dem men ändå finns de tillgängliga?????????

Mvh Janne

Jag förstår dig och branschen:p - men hade ni i GOC och andra organsiationer en gång i tiden stött mitt förslag så hade vi kanske varit där idag.

Detta är en stor del av problemet att om branschen åtminstone hade haft akvarieorgansiationerna och akvaristerna bakom sig så hade nog branschen också kunnat agera
#117 - 28 januari 2010 10:17
Jag har inte hört ditt förslag tidigare, måste varit under en tid som jag inte var aktiv i någon förening... jag är inte speciellt aktiv nu heller i någon förening men däremot väldigt aktiv för övrigt, jag lyssnar gärna och jag kan hjälpa till att driva frågan. Får vi fram ett vettigt förslag kan jag se till att den hamnar framför ögonen på alla branchorganisationer inom akvaristiken både här och utomlands.

De flesta akvarieföreningar har säkert inga problem att stå bakom ett färdigt förslag, några har det kanske men då får man göra som i alla andra problemfrågor... köra över dem. Det är omöjligt att göra allt och alla nöjda.

Oavsett om den här frågan diskuteras i ett forum som Zoopet, så har den fått mycket mer uppmärksamhet nu än om den inte hade diskuterats.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 28 januari 2010 10:25
Janne E skrev:
Oavsett om den här frågan diskuteras i ett forum som Zoopet, så har den fått mycket mer uppmärksamhet nu än om den inte hade diskuterats.

Mvh Janne

Ja prata går ju och alla tycker att det är fel, men alla ser bara felen hos andra och tycker att dom skall ändra sig - bara man slipper ändra något själv.
Jag har väl själv mer eller mindre gett upp - akvariehobbyn är slut inom 10 år men då är jag så gammal att jag skiter i det.
#119 - 28 januari 2010 11:59
[QUOTE="Kjell"]Ja prata går ju och alla tycker att det är fel, men alla ser bara felen hos andra och tycker att dom skall ändra sig - bara man slipper ändra något själv.[/QUOTE]
Självklart, men varför ligger inte ditt etiska förslag uppe på Zoopet i så fall? Hur många akvarister skulle inte det nå jämfört med "ointresserade" akvaributiker. Jag tror att när det gäller den här gruppen fiskar så står nog 95% bakom det etiska även om de inte säger så mycket. Sedan är det ju så att inom alla andra brancher så är det branchen själva som tagit fram sin egen etiska standard... ofta i god marknadsföringssyfte (smartare marknadsförare), ibland för att de blev tvingade till det pga. kritik (dåliga marknadsförare). Det är väl ganska osmart att vänta tills kritiken växt sig så stor att man måste bygga sitt etiska ställningstagade från djurrättsaktivister ;)

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 28 januari 2010 13:25
Jag la på mötet 2004 fram nedantående förslag

[FONT=Times New Roman][SIZE=2]Förslag till etiska regler som grund för certifiering[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman]1/ det skall finnas artbeskrivningar vid akvarierna.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]2/ skall ha genomgått en av myndigheterna godkänd utbildning och ha utbildningsdiplom anslagna i affären.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]3/ skall inte sälja målade eller injicerade fiskar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]4/ skall inte sälja fiskar där fenorna klippts sönder.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]5/ skall inte sälja fisk som är avlade till den grad att de har grava funktionshinder.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]6/ skall inte sälja s.k. genmodifierade (GMO) fiskar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]7/ skall inte sälja CITES-listade fiskar utan CITES-dokument.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]8/ skall följa gällande regler och lagar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]9/ skall inte ha fisk i akvarier i affären som mindre än 40 liter.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]10/ skall ha info om akvariehobbyorganisationer anslaget i affären.[/FONT]

Idag skulle detta säkert ha kunnat skrivas annorlunda (tycker även jag)och detta var också enbart ett diskussionsunderlag för vare sig jag eller någon ensam hade vare sig då eller nu den kunskap som krävs för att ensam skall kunna framställa ett konkret förslag. För ovastående måste konkretiseras.

Syftet med det hela var också i en positiv anda - dvs istället för att straffa så skulle vi "belöna" de affärer som följde dessa regler och vi skulle utförda ett diplom för dom. Vi skulle göra en hemsida där dessa etiska regler presenterades och vilka affärer som följer dom. Vi skulle kunna prsentera detta projekt för pressen etc. etc.

Detta föreslog jag som sagt att sveriges akvarieorgansiationernma gemensamt skulle göra. DÅ (representerar idag inte någon organsiation) talade jag för NCS så vi hade då aktivit bidragit med att ta fram ett sådant, men alla andra akvarieorgansiationer var som sagt helt emot så det blev inget av med det.

När jag sökte efter mitt etikförslag från 2004 så råkade förövrigt nedanstående forumtråd dyka upp http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=43566
Enligt denna (se det första inlägget) så finns det redan etiska regler för akvariefiskar och de har tagits fram av SARF - dock så har i alla fall inte jag hört talas om dom tidigare.
#121 - 28 januari 2010 14:53
Jag gick ju ur NCS mitten 90 talet och engagerade mig i GOC 2004... så jag missade ditt förslag helt och jag missade tydligen SARF' etik program också, jag ska kontakta SARF och be dem mail mig programmet.

Det måste ha varit ett av de bästa intiativen de senaste 20-30 åren, konstigt om inte akvarieföreningar skulle vara intresserade... det kan väl inte vara så att de är rädda att losa 1-2 arter inom sitt eget intresse område? ;) Jag tror helt enkelt att intresset var svalt för ingen orkade engagera sig, övriga problem inom föreningarna gör att folk klarar inte av att engagera sig i fler saker samtidigt.

Underlaget är bra och går säkert att komplettera, att göra det till något konkret kan bara branchen själva göra. Om man kan få fram ett bra genomtänkt etiskt ställningstagande tror jag nog att alla akvarieföreningar ställer sig bakom och även branchen... det ligger liksom i tiden och kommer i alla fall att bli oundvikligt. Jag tror nog att alla måste få säga sitt och ett färdigt förslag bör skickas ut genom SARF till akvarieföreningar och skickas ut genom ZOORF till hela branchen, efter modifiering presenteras den nya etiska standarden gällande akvariefisk.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 28 januari 2010 15:57
Jag tror nog att vi själva måste konkretisera förslagen och där finns ett problem - men det kan man gärna göra i samarbete med branschen

Ta bara detta förslag -
5/ skall inte sälja fisk som är avlade till den grad att de har grava funktionshinder
en del menar ju då att enbart naturformer skall godkännas medan andra menar att nästan allt skall godkännas.
Så det måste konkretiseras med exempel annars blir det meningslöst.

Sedan måste ju också själva certifieringen skötas och det kommer inte att funka genom Zoorf eftersom de inte har personal till detta.

Sedan - om föreningarna inte var intresserade då så tror jag nog att intresset idag är ännu mindre
#123 - 28 januari 2010 16:43
Jag menar ju förstås att konkreta förslag med definitioner tas fram men sedan är nästa steg att förverkliga den etiska standarden... och det kan bara branchen göra. Jag menar också att branchen måste göra det för sin egen skull om de tänker lite långsiktigt, det är också en mycket bra marknadsföring som på lång sikt genererar pengar... görs inget kommer de förlora pengar.

Jag tror inte att det behövs någon certifiering, möjligtvis kommer djurrättsorganisationer att ändå hålla koll på de som inte följer den etiska standarden... Gratis.

Mvh Janne

Tillägg: Jag har skickat ett mail till SARF och bett att få deras etiska program skickat till mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#124 - 28 januari 2010 17:59
Janne E skrev:
Jag tror inte att det behövs någon certifiering, möjligtvis kommer djurrättsorganisationer att ändå hålla koll på de som inte följer den etiska standarden... Gratis.

Fast det blir ju i så fall deras etiska standard och den är ju rätt ointressant om man nu är intresserad av djurskydd för fiskar

Jag menar ju förstås att konkreta förslag med definitioner tas fram men sedan är nästa steg att förverkliga den etiska standarden... och det kan bara branchen göra. Jag menar också att branchen måste göra det för sin egen skull om de tänker lite långsiktigt, det är också en mycket bra marknadsföring som på lång sikt genererar pengar... görs inget kommer de förlora pengar

Branschen som sådan har andra större bekymmer och även om hobbyn tar fram etiska regler och lyckas genomföra dom så kommer säkerligen andra långt större inskränkningar att införas av politikerna som kommer att döda hobbyn
#125 - 28 januari 2010 18:59
[QUOTE="Kjell"]Fast det blir ju i så fall deras etiska standard och den är ju rätt ointressant om man nu är intresserad av djurskydd för fiskar[/QUOTE]
Nej, det tror jag inte... finns det en vettig etisk standard så har de redan kommit en bra bit på vägen med sina mål, majoriteten av befolkningen kommer tycka att den är etisk och mycket bra... tror jag, så då kommer djurens rätt att fungera som kontroll organ, kanske sponsrad utav branchen eftersom de arbetar ideellt ;)

[QUOTE="Kjell"]Branschen som sådan har andra större bekymmer och även om hobbyn tar fram etiska regler och lyckas genomföra dom så kommer säkerligen andra långt större inskränkningar att införas av politikerna som kommer att döda hobbyn [/QUOTE]
Ok, vi lägger ner och bryr oss inte om etik eftersom branchen och därmed hobbyn ändå kommer dö ut.

Mvh Janne
#126 - 28 januari 2010 19:50

Svenskodlat kan nästintill aldrig slå vildfångat när det gäller miljövänlighet och har även svårt att konkurrera med Asien-odlat.

Väger du då även in miljöpåverkan i form av störda biotoper, fångstfordon och andra maskiner? Frågan är ärligt ställd då jag vet att du kan det här. Det känns otroligt ointuitivt att något som är "närodlat" skulle kunna vara mindre miljövänligt än något som fångats vilt i naturen - framförallt när jag inbillar mig att mängden fisk som behöver fångas för att mätta marknaden är ganska stor. Mycket intressant ämne - men kanske ett sidospår här.

Gränsen mellan vägledning och försäljning är svår. Alltför ofta får man intrycket att det sägs någonting för att sälja det man råkar ha inne för att det är bekvämare än att faktiskt erkänna att man inte har något passande. Jag har all respekt för de som faktiskt jobbar med försäljning - jag skulle aldrig orka med alla dessa kunder!
#127 - 28 januari 2010 20:17
Jag la på mötet 2004 fram nedantående förslag ...

Idag skulle detta säkert ha kunnat skrivas annorlunda (tycker även jag) och detta var också enbart ett diskussionsunderlag för vare sig jag eller någon ensam hade vare sig då eller nu den kunskap som krävs för att ensam skall kunna framställa ett konkret förslag. För ovastående måste konkretiseras.

Det där såg riktigt bra ut! Jag skulle gärna se en sådan certifiering men den skulle behöva lyftas fram och marknadsföras stenhårt. Inte bara en skylt vid kassan eller på dörren utan certifieringen skulle även behöva presenteras reklam och i butikerna så att kunderna upplever att den är värd något. Utav diskussionsunderlaget är det ju bara 1, 9 och 10 som gemene man direkt skulle se i butiken. De andra, viktigare punkterna, syns ju inte på ytan och är då svåra att göra någon affärsnytta utav.

Däremot tror jag nog, trist nog, att det skulle behöva lagstöd för punkterna 3-7 för att undvika att mindre nogräknade butiker konkurrerar med oschyssta metoder för uppenbarligen vill folk av någon anledning ha dessa stackars plågade fiskar och någon vill då tjäna pengar på dem.

Med de två stegen, certifieringen och lagstiftningen (eller moroten och piskan) så kanske också kvaliteten på butikerna skulle höjas en aning. Jag tycker kvaliteten är otroligt ojämn och ser allt från affärer där hälften av fiskarna simmar bland sina döda kompisar till vackert välskötta kar med friska fiskar.
#128 - 28 januari 2010 20:35
Janne E skrev:
Nej, det tror jag inte... finns det en vettig etisk standard så har de redan kommit en bra bit på vägen med sina mål, majoriteten av befolkningen kommer tycka att den är etisk och mycket bra... tror jag, så då kommer djurens rätt att fungera som kontroll organ, kanske sponsrad utav branchen eftersom de arbetar ideellt ;)

Det där tror jag också helt och fullt på. Så länge det finns en falang rabiata extermister som beter sig illa inom djurrättsaktivismen så kommer deras röster räknas betydligt mindre än en bransch som faktiskt frivilligt (om än med kniven på strupen om man skall tro er) arbetar med frågan.

Är det inte ofta så att det är extremisterna som tvingar upp frågorna till ytan och ställer dem på sin spets men att resultatet i slutänden skall uppnås av moderata, balanserade människor. "Lagom är bäst".
#129 - 28 januari 2010 20:40
Kjell,
Nu har jag läst igenom en massa papper och protokoll från möten både när det gäller ditt förslag, SARF's förslag och de lagar som berör osv.

Helt tvärstopp var det väl i alla fall inte bland övriga föreningar? de kanske inte arbetade vidare med det men det kan ju ha sina orsaker. En av orsakerna var väl att avvakta "Fisksymposiumet" och mötet med Djurskyddsmyndigheten... det blev aldrig av eller?
Jag läste även igenom de förordningar man antagit i Tyskland, de var bättre än de jag läst om de svenska men sedan kanske de inte efterföljs ändå.

Ska man tolka svenska lagen krast precis så som den är skriven så är Paroonhaj förbjuden att hålla i akvarier... åtminstonde när den lämnat yngelstadiet, men vem kollar det?

I vilket fall som helst så tyder jag de papper jag läst att viljan finns... kanske inte den enskildes engagemang som kan bero på olika omständigheter i livet både privat och föreningsarbete.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#130 - 28 januari 2010 20:43
hawkse skrev:
Väger du då även in miljöpåverkan i form av störda biotoper, fångstfordon och andra maskiner? Frågan är ärligt ställd då jag vet att du kan det här. Det känns otroligt ointuitivt att något som är "närodlat" skulle kunna vara mindre miljövänligt än något som fångats vilt i naturen - framförallt när jag inbillar mig att mängden fisk som behöver fångas för att mätta marknaden är ganska stor. Mycket intressant ämne - men kanske ett sidospår här.

Självklart JA

Gränsen mellan vägledning och försäljning är svår. Alltför ofta får man intrycket att det sägs någonting för att sälja det man råkar ha inne för att det är bekvämare än att faktiskt erkänna att man inte har något passande. Jag har all respekt för de som faktiskt jobbar med försäljning - jag skulle aldrig orka med alla dessa kunder!

Jo men man kan ju sälja något som är bra av det man har inne. Men rent krasst sett så är en kund olönsam om man behöver lägga ner för mycket tid på kunden.
Det särklassigt mest lönande jag sålde när jag hade affär var kattmat - det 30% pålägget på kattmat gav mycket mer i förtjänst än det 250% pålägget på fiskar.
Rent krasst så skulle det levande behöva vara mycket dyrare i Sverige för att det skulle ge hyfsad lönsamhet.
Men priset är viktigt - det är väl hundra gånger vanligare att någon kommenterar priset på en fisk på Zoopet än att kvaliten kommenteras.
Hur många har ställt frågan - var kan jag köpa svärdbärare av hög kvalité - jfr med - var kan jag köpa svärdbärare billigast
#131 - 28 januari 2010 20:45
Branschen som sådan har andra större bekymmer och även om hobbyn tar fram etiska regler och lyckas genomföra dom så kommer säkerligen andra långt större inskränkningar att införas av politikerna som kommer att döda hobbyn

Återigen detta nattsvarta mörker som jag inte riktigt har greppat än. Detta om något - vad det nu är - vore ju värt att få upp en rejäl debatt om här på zoopet och alla andra husdjursforum runt om i landet. Först då har folk en chans att bilda sig en uppfattning och om enda (eller bästa) möjligheten att påverka är genom organisationerna så behöver folk även upplysas om detta.

Du verkar sitta på information som många skulle behöva ta del av. Använd ditt forum och din site till att informera om detta. Man kanske t o m skall ha en klistrad tråd längst upp i varenda forum om detta så ingen missar det.

Sedan förstår jag om du givit upp efter att ensam ha sparkat på detta i många, långa år. Det är inte lätt att förklara för en som inte begriper var det någon som sade. Försök igen. Snälla. Hobbyn förtjänar att leva vidare!
Kjell Fohrman
Administrator
#132 - 28 januari 2010 20:46
Janne E skrev:
Ok, vi lägger ner och bryr oss inte om etik eftersom branchen och därmed hobbyn ändå kommer dö ut.

Mvh Janne

Och om hobbyn dör ut så är en stor anledning att akvarieorgansiationerna inte bryr sig - det gäller lika för hela Europa så det är inte bara i Sverige det funkar dåligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#133 - 28 januari 2010 20:49
[QUOTE=hawkse;1373557]Du verkar sitta på information som många skulle behöva ta del av. Använd ditt forum och din site till att informera om detta. Man kanske t o m skall ha en klistrad tråd längst upp i varenda forum om detta så ingen missar det./QUOTE]
Well jag har informerat - men när jag gör det så blir det sällan mer än 1-2 kommentarer sedan stendör det.
Kjell Fohrman
Administrator
#134 - 28 januari 2010 21:00
Janne E skrev:
Helt tvärstopp var det väl i alla fall inte bland övriga föreningar? de kanske inte arbetade vidare med det men det kan ju ha sina orsaker. En av orsakerna var väl att avvakta "Fisksymposiumet" och mötet med Djurskyddsmyndigheten... det blev aldrig av eller? Mvh Janne

Nja tvärstopp och tvärstopp - ingen var för att GÖRA NÅGOT i alla fall.
och ingen har kontaktat mig efteråt om att det nu är dags att göra något. Jag tycker ju också att det är rätt typiskt att ingen ytterligare akvarieorgansiation ens har orkat regga sig hos SJV för att få info om vad som är på gång och få lämna svar på remisser.

Jag var på den tiden på möten hos SJV och höll föredrag på fisksymposiet men det var jag som representatnt för NCS

Ska man tolka svenska lagen krast precis så som den är skriven så är Paroonhaj förbjuden att hålla i akvarier... åtminstonde när den lämnat yngelstadiet, men vem kollar det?

Skall man tolka lagen krasst så är alla fiskar förbjudna att hålla i akvarier.

men skit samma - ingen kollar ändå privatpersoner. Därför tycker jag att det vore bättre att ställa krav på korrekt info som skall ges innan köpet än att ha en pseuodolagstiftning som det är idag.

I vilket fall som helst så tyder jag de papper jag läst att viljan finns... kanske inte den enskildes engagemang som kan bero på olika omständigheter i livet både privat och föreningsarbete.

Det klart att alla vill att akvariehobbyn skall överleva och fiskarna skall få ett bra liv - men vad spelar det för roll när ingen vill arbeta för det.
#135 - 28 januari 2010 21:14
Jo men man kan ju sälja något som är bra av det man har inne. Men rent krasst sett så är en kund olönsam om man behöver lägga ner för mycket tid på kunden.

Det beror ju på om du ser affären på kort eller lång sikt. Det kan ju löna sig att investera tiden initialt om man sedan har en trogen kund under lång tid - men det där har väl ändrat sig en del på senare år med näthandel och prisjämförelser online.

Det särklassigt mest lönande jag sålde när jag hade affär var kattmat - det 30% pålägget på kattmat gav mycket mer i förtjänst än det 250% pålägget på fiskar.

Så är det fortfarande och det märks i de flesta stora zoo-butiker. Det går ut på att sälja teknik, foder och preparat. Djuren i sig är billiga och kräver mycket jobb t o m när de skall lagras; värst av allt - de lever ju så länge!

Rent krasst så skulle det levande behöva vara mycket dyrare i Sverige för att det skulle ge hyfsad lönsamhet.

Men priset är viktigt - det är väl hundra gånger vanligare att någon kommenterar priset på en fisk på Zoopet än att kvaliten kommenteras.

Hur många har ställt frågan - var kan jag köpa svärdbärare av hög kvalité - jfr med - var kan jag köpa svärdbärare billigast

Du har helt rätt - och det ställer ständigt till det för mig som är motvals kärring och vägrar köpa slit-och-släng för detta ständiga prisfokus gör också att det är nästan omöjligt att ens hitta kvalitet. I de flesta sammanhang nuförtiden så betyder inte en högt prissatt vara att kvaliteten är högre utan istället att man får en massa "value added features" av samma dåliga kvalitet. Detta har väl tyvärr också slagit igenom på folks sätt att se på sina husdjur vilket bara ytterligare understryker hur viktigt det är att på något sätt få upp frågan i folks medvetande. Djur är levande varelser!
Kjell Fohrman
Administrator
#136 - 28 januari 2010 21:23
hawkse skrev:
Det beror ju på om du ser affären på kort eller lång sikt. Det kan ju löna sig att investera tiden initialt om man sedan har en trogen kund under lång tid - men det där har väl ändrat sig en del på senare år med näthandel och prisjämförelser online.

Nja så trodde jag också att det var i början - men tyvärr visade det sig att det inte ens långsiktigt lönade sig att investera i tid.
Jag tror också att det är ännu värre idag med dagens närshopping. OBS - jag är inte en fiende till nätshopping utan det är bara ett tidens tecken som man inte kan stoppa.

Du har helt rätt - och det ställer ständigt till det för mig som är motvals kärring och vägrar köpa slit-och-släng för detta ständiga prisfokus gör också att det är nästan omöjligt att ens hitta kvalitet. I de flesta sammanhang nuförtiden så betyder inte en högt prissatt vara att kvaliteten är högre utan istället att man får en massa "value added features" av samma dåliga kvalitet. Detta har väl tyvärr också slagit igenom på folks sätt att se på sina husdjur vilket bara ytterligare understryker hur viktigt det är att på något sätt få upp frågan i folks medvetande. Djur är levande varelser!

Jag bryr mig själv också minimalt om priset och diskuterar heller aldrig priset i forum eller liknande. Jag tittar enbart på kvalitet - visst det kan bli så dyrt att jag inte har råd men då avstår jag bara från att handla.
Fiskarna lever också så jäkla länge att man hinner tröttna på dom flera år i förväg innan de går hädan och eftersom man handlar så sällan så har man också råd att handla kvalitet
#137 - 28 januari 2010 21:30
Jag tittar enbart på kvalitet - visst det kan bli så dyrt att jag inte har råd men då avstår jag bara från att handla. Fiskarna lever också så jäkla länge att man hinner tröttna på dom flera år i förväg innan de går hädan och eftersom man handlar så sällan så har man också råd att handla kvalitet

Det där är också något som jag är rädd har smittat av sig till husdjursmarknaden; man köper dålig kvalitet och billigt för man vill inte att det man köper skall hålla mer än ett par år för sedan vill man byta. Så egentligen säger du ju att du tröttnar innan de trillar av pinn och då borde du ju egentligen köpa något som lever kortare... fast... är det lika kul att ha en fyra sjuka fiskar i tre månader vardera som att ha en frisk fisk i ett år? Nej, knappast. Begagnatmarknaden lever ju och frodas också nuförtiden och då borde ju egentligen kvalitet vara en viktig parameter vid nyköp.

[offtopic]
#138 - 28 januari 2010 22:03
Akvarieorganisationerna har väl inget ekonomiskt intresse? Javisst, de borde arbeta med frågan och föregå med gott exempel men visst tusan är det väl branchen som sådan som ska tillvarata sina egna intressen. Akvariebranchen är väl inget undantag?

Jag förstår om du Kjell tycker att det är nattsvart, men målar man upp det som helt omöjligt och framställer det som totalt nattsvart att "rädda" hobbyn så lär ju inte många hoppa på tåget heller... de är ju redan försent.

Oavsett om du känner dig ensam och inte några akvarieorganisationer visar intresse så är du inte helt ensam.

Mvh Janne

Pris, det är bara etiken som saknas därför har priset blivit viktigare än produkten och vem som har producerat den, men den debatten har också dött ut i massmedia, rätt så offtopic i den här debatten även om den borde ingå i den etiska frågeställningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#139 - 29 januari 2010 08:20
Janne E skrev:
Jag förstår om du Kjell tycker att det är nattsvart, men målar man upp det som helt omöjligt och framställer det som totalt nattsvart att "rädda" hobbyn så lär ju inte många hoppa på tåget heller... de är ju redan försent.

Well, det lär ju i så fall inte bli någon skillnad mot tidigare då jag arbetade rejält aktivt i denna fråga och det inte heller gav resultat - så det kan i alla fall inte bli sämre.

Det mest skrämmande är väl i så fall att det fortfarande nästan bara är jag i Sverige som tar upp dessa frågor - trots att jag är pessimist;)

Jag tror att alla kommer att vakna den dag när det är kört[:o]
#140 - 30 januari 2010 00:03
Frågor?
Vad anser ni är rätt arter att svenskodla då, ciklider med små utbredningsområden så som golden, demasoni och vissa troffar eller? Samt fiskar som är utrotade i sina naturliga miljöer.

Varför blir vissa arter billigare som svenskodlade? Borde inte det innebära att de fötts upp energisnålt? Med tanke på att energi är en av de större kostnaderna vid fiskodling.

Vad finns det för andra fördelar med svenskodlad fisk?
#141 - 30 januari 2010 02:06
[QUOTE="endymion"]Vad anser ni är rätt arter att svenskodla då, ciklider med små utbredningsområden så som golden, demasoni och vissa troffar eller? Samt fiskar som är utrotade i sina naturliga miljöer.
[/QUOTE]
Fiskar som är utrotade eller är hotade i sina naturliga miljöer, arter som har lite kommersiellt intresse om de kan komma hotas... det betyder inte att det inte finns en marknad bara att de som är kommersiella odlare idag väljer arter som passar att odla i stor skala... för dessa arter borde vara lönsamma.

[QUOTE="endymion"]Varför blir vissa arter billigare som svenskodlade? Borde inte det innebära att de fötts upp energisnålt? Med tanke på att energi är en av de större kostnaderna vid fiskodling.
[/QUOTE]
För att odlarna inte följer de lagar som gäller, inte tar ut marknadsmässig lön, varför skulle det vara energisnålt? Någon om inte odlaren står för värme och eller el... tex. många hobbyodlare hyr en liten källarlokal inkl. värme och el men då är det hyresvärden som förbrukar energin.
Visserligen går det åt en del energi även i de varmare länderna som odlar men skulle motsvarande odling förläggas till Sverige skulle energiförbrukningen rusa i höjden.

En liten hobbyodling eller även en liten kommersiell odling går inte att jämföra om inte båda har samma villkor, en liten odling i Sverige kan inte på långa vägar producera den mängd fiskar som säljs per år.

Jämför med Tomater från Spanien eller närodlat i Sverige, de spanska förbrukar mindre energi än de svenska inkl. transporten hit.

[QUOTE="endymion"]Vad finns det för andra fördelar med svenskodlad fisk?[/QUOTE]
Inga, ur miljösynpunkt.

Mvh Janne
#142 - 30 januari 2010 08:50
Janne E skrev:
Fiskar som är utrotade eller är hotade i sina naturliga miljöer, arter som har lite kommersiellt intresse om de kan komma hotas... det betyder inte att det inte finns en marknad bara att de som är kommersiella odlare idag väljer arter som passar att odla i stor skala... för dessa arter borde vara lönsamma.

Är detta ur miljö-perspektiv eller etiskt perspektiv (för fisken, för att återgå till rubriken för tråden)?

Om det nu aldrig går få miljö-vinst genom att odla fisk - ens i varma länder - så är det väl ändå bättre att odla de djur som redan domesticerats än att fånga in nya med det svaga argumentet att odlade fiskar redan är "vana" att leva i fångenskap? Sedan måste man väl tillföra en viss del viltfångad för undvikande av inavel m m som även det leder till missbildningar och lidande.

Janne E skrev:
... Jämför med Tomater från Spanien eller närodlat i Sverige, de spanska förbrukar mindre energi än de svenska inkl. transporten hit.

Då menar du total energiåtgång, inklusive uppvärmning, per tomat eller så? Sedan var det ju det här med vattentillgången som jag läst är betydligt bättre här än i Spanien. Detta måste ju också tas med för en korrekt bedömning av miljöbelastningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#143 - 30 januari 2010 10:15
endymion skrev:
Vad anser ni är rätt arter att svenskodla då, ciklider med små utbredningsområden så som golden, demasoni och vissa troffar eller? Samt fiskar som är utrotade i sina naturliga miljöer.

Jag ger i mitt miljöföredrag exempel på grupper av fiskar som är lämpliga att odla och ditt hör bl.a. den typen av fiskar som du nämner ovan.
Detta tror jag också är anledningen till att det inte blev något av med CITES utredning som gick ut på att helt stoppa odling av akvariefiskar utanför ursprunsgslandet (detta skulle införas av främst miljöorsaker, men också för att vi genom vår odling utnyttjar fattiga länders naturtillgångar.
Kjell Fohrman
Administrator
#144 - 30 januari 2010 10:20
Angående etiska regler som många (inklusive mig själv) anser att det borde finnas för affärerna.
Lite lustigt - men är det bara affärerna som skall ha etiska reglerna. Skall vi verkligen utgå från att alla i akvarieorganisationerna och alla andra som har akvarier är ena riktiga mähän som alltid tror på vad handlarna lurar på dom och inte har någon egen vilja alls.

Borde det inte också vara som så att det också borde finnas etiska regler för akvarieföreningar och för privatpersoner:confused:
#145 - 30 januari 2010 10:42
Borde det inte också vara som så att det också borde finnas etiska regler för akvarieföreningar och för privatpersoner:confused:

Absolut! De generella djurhållningsregler du nämner längre upp i tråden gäller väl redan generellt? Problemet som du själv nämner är ju svårigheten att kontrollera att de efterlevs.

Jag kan väl inte påstå att jag tror på någon slags registrering av akvarium á la registrering av hundar men problemet bottnar nog till stor del i att allmänheten inte riktigt ser fiskar på samma sätt som husdjur man kan krama och kela med.

I dagens GP finns t ex en artikel som nämner att det förra året gjordes nära 2000 anmälningar om misstänkt vanskötsel av djur till Länsstyrelsens djurskyddstelefon (031-60 71 72). 80 procent av dessa gällde katter och hundar. I de fall anmälan "endast" gäller skällande och ylande hundar räknas det som ett miljöproblem, inte ett djurhållningsproblem med att t ex hunden lämnas ensam.

Dvs, allmänheten kan lätt fatta misstanke om misskötsel enär hundar och katter ger tydligare signaler och då finns viljan att anmäla. Ett gravt misskött akvarium med utmärglade, sjuka fiskar borde vem som helst förstå handlar om djurplågeri men det varken syns eller hörs utanför hemmet och allmänheten har svårare att bedöma vad som är normalt.

Det åligger alltså oss akvarister att påtala brister när vi ser dem - och då i första hand till akvarieägaren själv.
#146 - 30 januari 2010 10:59
[QUOTE="hawkse"]Är detta ur miljö-perspektiv eller etiskt perspektiv (för fisken, för att återgå till rubriken för tråden)?[/QUOTE]
Både och tycker jag nog, etiskt då det inte är någon annan som har intresse utav att bevara sötvattenfiskar av den här typen. Miljöperspektiv, nåt roligt ska väl den som har ett djupare intresse få göra utan att känna sig som en miljöbov ;) jag tror även att odling är en så pass stor del i intresset hos så många akvarister att det hjälper till att sprida kunskapen och öka intresset både för fisk och natur... utan det skulle kanske hobbyn minska så drastiskt att intresset och även medvetenheten i allmänt hos alla människor om hur stor den biologiska mångfalden verkligen är under ytan. Om ingen vet eller bryr sig så blir det mindre protester vid tex. kraftverksutbyggnad... argumentet är kanske inte 100 men det bidrar till en ökad medvetenhet om naturen.

[QUOTE="hawkse"]Om det nu aldrig går få miljö-vinst genom att odla fisk - ens i varma länder - så är det väl ändå bättre att odla de djur som redan domesticerats än att fånga in nya med det svaga argumentet att odlade fiskar redan är "vana" att leva i fångenskap?[/QUOTE]
Vildfångad fisk kommer inte ens i närheten utav odlat när det gäller energiåtgång, utsläpp till närmiljön osv. Vildfångat ger ett ekonomiskt incitament till ursprungsländerna och till dess befolkning varav många fattiga får sin inkomst ifrån, om det sköts rätt och hållbart på lång sikt ger det ett visst skydd för fiskarnas naturliga habitat. Odlad fisk ger ingenting tillbaka till ursprungsländerna och det skapar inget intresse i urspungsländerna att bevara fiskens naturliga habitat, ett ganska svagt argument men det fungerar ofta i varje fall här i Brasilien... de här familjerna som lever på fisket till akvariehandeln är bland dem som står först i demonstrationerna när det ska byggas dammar... samt att regeringen här får med i utredningen att ex. antal människor i detta område får sin inkomst genom fisket för akvariehandeln och att den totala exporten har ett värde som inte går att bortse ifrån.

Det är i varje fall någonstans runt 100.000 fattiga bara i Brasilien som får sin årliga inkomst från vildfångat, plus de som arbetar i senare led.

[QUOTE="hawkse"]Då menar du total energiåtgång, inklusive uppvärmning, per tomat eller så? Sedan var det ju det här med vattentillgången som jag läst är betydligt bättre här än i Spanien. Detta måste ju också tas med för en korrekt bedömning av miljöbelastningen. [/QUOTE]
Ja, men jag kan ju inte vara 100% säker... det var inte jag som skrev den rapporten ;) men vi pumpar väl vårt vatten med och kör väl inte med självfall från åar och sjöar... så det borde motsvara en djupborrad brunn i Spanien... kanske.

[QUOTE="Kjell"]Borde det inte också vara som så att det också borde finnas etiska regler för akvarieföreningar och för privatpersoner:confused: [/QUOTE]
Jo det borde det tycker jag, men hur många personer har akvariefiskar i Sverige, i Europa... det är många att påverka medan branchen är få och de kommer ändå att bli tvingade till en etisk standard. Men jag förstår poängen ;)

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#147 - 30 januari 2010 11:22
hawkse skrev:
Absolut! De generella djurhållningsregler du nämner längre upp i tråden gäller väl redan generellt? Problemet som du själv nämner är ju svårigheten att kontrollera att de efterlevs.

Ja lagen (dvs L80) gäller idag för alla

Det åligger alltså oss akvarister att påtala brister när vi ser dem - och då i första hand till akvarieägaren själv.

Tror inte så mycket på att hålla på att anmäla - att informera vore bättre. Reglerna som finns för fiskar är ursusla eftersom de ju faktiskt innebär djurplågeri om man följer dom.
Jag följer dom när de är bra ur djurskydds- och miljösynpunkt, men när de är tvärtom så skiter jag i dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#148 - 30 januari 2010 11:26
Janne E skrev:
Jo det borde det tycker jag, men hur många personer har akvariefiskar i Sverige, i Europa... det är många att påverka medan branchen är få och de kommer ändå att bli tvingade till en etisk standard. Men jag förstår poängen ;)

Mvh Janne

Jo men vi får väl börja nånstans och att akvarieorgansiationerna skall ställa upp etiska regler för affärerna, men inte har några som helst regler på sig själva är dubbelmoral.
Följer t.ex. akvarieorgansiationerna de etiska regler jag själv nämnde ovan i sina auktioner - knappast
#149 - 30 januari 2010 12:49
[QUOTE="Kjell"]Följer t.ex. akvarieorgansiationerna de etiska regler jag själv nämnde ovan i sina auktioner - knappast [/QUOTE]
De blir kanske tvingade till att skärpa sig, det kom in en anmälan till Länsstyrelsen i Stockholms län (Länsveterinärenheten) under mars 2009 ang. Bollmoras auktion... enligt ett brev jag har fått kopia på.

[FONT=Times New Roman]Vad jag vill säga med denna info är att länsstyrelsen och Länsveterinärenheten har fäst sina blickar på akvarieklubbarnas fiskauktioner. Och det är viktigt att ingen av oss missköter sig, så att vi kan fortsätta med alla auktioner som vi har runt om i landet. [/FONT]

Så det kanske är dags att föreningarna börjar tänka till.

Mvh Janne
[FONT=Arial][FONT=Arial][/FONT][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#150 - 30 januari 2010 12:56
Janne E skrev:
De blir kanske tvingade till att skärpa sig, det kom in en anmälan till Länsstyrelsen i Stockholms län (Länsveterinärenheten) under mars 2009 ang. Bollmoras auktion... enligt ett brev jag har fått kopia på. Mvh Janne

Jag vet detta - men man bör kanske själva först tänka över sitt eget handlande än att vänta med att ändra sig tills man av myndigheterna blir tvingad att ändra sig.
Dvs man bör inte kritisera andra när man själv inte är ett dyft bättre.
#151 - 30 januari 2010 15:43
[QUOTE="Kjell"]Jag vet detta - men man bör kanske själva först tänka över sitt eget handlande än att vänta med att ändra sig tills man av myndigheterna blir tvingad att ändra sig.
Dvs man bör inte kritisera andra när man själv inte är ett dyft bättre.[/QUOTE]
Ja... bättre att ligga steget före än steget efter, det kan ju vara en av anledningarna till varför de flesta kanske inte visar så stort intresse... då blir det ensamt på toppen tills några fler ändrar sig. Tänk dig då att ändra på hundra tusen akvarister i Sverige eller Norden... vet inte riktigt hur många de är men de flesta vill inte jobba ideelt i varje fall. Jämför det med branchens 1000-1500? grossister + återförsäljare, skaffar branchen en etisk standard tvingas många akvarister att följa med... men det kommer alltid finnas akvarister som inte bryr sig oavsett vilken etisk standard man inför. Jag vet inte, inget utesluter det andra och de flesta vet att något måste förändras... ??

På de sista årsmötena i GOC 2006-2008 (utom senaste i Oslo, GOC var inte delaktig i deras auktion) har vi inte haft någon auktion alls, många medlemmar klagade för de tyckte det var den bästa delen på mötet... inte i föreningens problem som borde lösas. Nu verkar det som att det kan bli en auktion på nästa årsmöte med levande fisk och jag förespråkar det inte, jag sitter inte heller kvar i styrelsen.

Mvh Janne
Bilagor:
#152 - 30 januari 2010 19:06
Janne E skrev:
Ja... bättre att ligga steget före än steget efter, det kan ju vara en av anledningarna till varför de flesta kanske inte visar så stort intresse... då blir det ensamt på toppen tills några fler ändrar sig.

Men är det inte lite det det handlar om? Att föregå med gott exempel? Branschen, som du säger, är ju nummer ett men sedan kommer som Kjell säger akvarieföreningarna. Nu vet jag inte hur auktionerna i fråga sett ut (och har faktiskt aldrig besökt en dylik) men visst måste det väl gå att hålla en auktion där fiskarna hålls väl utan att plågas? Har besökarna sedan varit på några sådana kommer de vända ryggen åt sämre skötta auktioner. Standarden har höjts.

Sedan är definitivt detta forum ett bra ställe att föregå med gott exempel. Jag är helt säker på att alla bilder på vackra kar med välmående fiskar får de flesta som ser dem att vilja bli duktigare akvarister.

Vad gäller information är det också viktigt att man (t ex i butik) upplyser blivande akvarister om att det faktiskt krävs en del arbete för att lyckas med ett akvarium. Jag tror många ser ett akvarium som ett lättskött alternativ till andra husdjur medan sanningen snarare är att man bör ägna gott om tid åt sitt kar för att lyckas.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#153 - 30 januari 2010 20:34
hawkse skrev:
Men är det inte lite det det handlar om? Att föregå med gott exempel? Branschen, som du säger, är ju nummer ett men sedan kommer som Kjell säger akvarieföreningarna. Nu vet jag inte hur auktionerna i fråga sett ut (och har faktiskt aldrig besökt en dylik) men visst måste det väl gå att hålla en auktion där fiskarna hålls väl utan att plågas? Har besökarna sedan varit på några sådana kommer de vända ryggen åt sämre skötta auktioner. Standarden har höjts.

Det är nog ingen av oss i alla fall som har påstått att fiskarna plågas på auktioner - så är det nog inte
Men man kan nog i alla fall påstå att auktionerna inte uppfyller de etiska regler som jag nämnde ovan borde gälla för affärer
#154 - 30 januari 2010 20:57
Tror det blir lite etiska motsättningar, fisk får inte försäljas exponerade i påsar enligt lag. Men anledningen till att GOC första gången hoppade över auktionen var för att det var många som kom med mycket dåligt förpackade fiskar och vi fick kritik på plats, ett tag var våra auktioner så populära att de tog halva eftermiddagen och nästan hela kvällen att auktionera ut fisk, växter prylar etc. Tänk dig då att de som lämnar godset ska göra det före 11.00-12.00 beroende på när mötet startar och de flesta lämnar mötet efter eventuell auktion hemma någon gång mitt i natten, har man ett möte över 2 dagar så skulle en auktion vara ännu värre.

Skulle man sätta upp ett gäng akvarier för ändamålet så är det ännu värre, dels för att man inte ska sprida sjukdomar om man mixar fisken med andras, dels så stressas fisken när man koppar in fisken som skulle ta halva dan och sedan stressas den igen samma dag när de fångas upp och packas i påsar.

Auktion med levande fisk är inte så lätt att lösa, enbart auktion och inget "möte" välpackade påsar, syrgas i lokalen ifall man behöver packa om några påsar och att auktionen börjar med fisken så den inte behöver tillbringa allt för lång tid i påsarna mm.

Branchen enligt mig borde föregå med gott exempel då de har resurserna att sätta upp en etisk standard, föreningar ska givetvis föregå med gott exempel men kan aldrig tvinga en butik att följa någon etisk standard oavsett om de listas på en hemsida eller inte... huvuddelen utav all akvaristik är personer som ej har någon knytning till föreningslivet.

Butiker är skyldiga enlig lag att informera kunden, den stora anledningen till att så många misslyckas är kunskap men kunden är inte heller beredd att betala för att sätta ihop ett paket utav bra grejer, det ska vara så billigt som möjligt och man snålar helt enkelt för mycket. De säljs en massa akvariepaket billigt, ok... funkar med guppy och liten belastning men folk stoppar i en massa konstiga fiskar, 500 L pumphuvud med tillhörande filter (yta som kaffekopp eller 2" till 150-200 L kar osv. Människor som vill skaffa ett akvarium måste vara beredda att betala vad det borde kosta, köpa bra grejer anpassade för storlek utav akvarium och bio belastning... men tja, jo det är en etisk fråga också.

Mvh Janne
#155 - 31 januari 2010 12:07
Janne E skrev:
Tror det blir lite etiska motsättningar, fisk får inte försäljas exponerade i påsar enligt lag. ...

Skulle man sätta upp ett gäng akvarier för ändamålet så är det ännu värre, dels för att man inte ska sprida sjukdomar om man mixar fisken med andras, dels så stressas fisken när man koppar in fisken som skulle ta halva dan och sedan stressas den igen samma dag när de fångas upp och packas i påsar.

Auktion med levande fisk är inte så lätt att lösa, enbart auktion och inget "möte" välpackade påsar, syrgas i lokalen ifall man behöver packa om några påsar och att auktionen börjar med fisken så den inte behöver tillbringa allt för lång tid i påsarna mm.

Exponering i påsar låter undermåligt men ditt förslag med akvarier och tillgång till syrgas låter utmärkt! Jag förstår dock att detta skulle medföra att många auktioner troligen inte genomförs då det blir merjobb. När jag läste om auktionerna inbillade jag mig att man som säljare tog med sig fiskarna i hinkar/kärl som innehöll såväl pump som värme för att kunna klara transporten och auktionen.

Janne E skrev:
Butiker är skyldiga enlig lag att informera kunden, den stora anledningen till att så många misslyckas är kunskap men kunden är inte heller beredd att betala för att sätta ihop ett paket utav bra grejer, det ska vara så billigt som möjligt och man snålar helt enkelt för mycket.

Borde det då inte vara ett gyllene tillfälle för butiken att informera och sälja lite bättre kvalitet eller är påslaget alldeles för dåligt på dyra produkter. Hellre sälja billigt skräp än inget alls?
#156 - 31 januari 2010 12:38
[QUOTE="hawkse"]Exponering i påsar låter undermåligt men ditt förslag med akvarier och tillgång till syrgas låter utmärkt![/QUOTE]
Jag föreslog inte akvarier, för att undvika spridning utav sjukdomar bör man inte blanda olika fiskar från olika källor, variationen utav arter gör att man inte kan stoppa ner en stor ciklid bland små tetror, de blir stressade när man stoppar ner dem och de blir stressade när man plockar ur dem etc. det skulle gå åt mååånga akvarier och en massa timmar för att förbereda dem.

Är de bara packade ordentligt och tillgång finns till syrgas och extra påsar ifall någon går sönder så är det den bästa lösningen om man nu vill hålla auktion.
[QUOTE="hawkse"]Borde det då inte vara ett gyllene tillfälle för butiken att informera och sälja lite bättre kvalitet eller är påslaget alldeles för dåligt på dyra produkter. Hellre sälja billigt skräp än inget alls? [/QUOTE]
Nja, så enkelt är det nog inte... kunden är i de flesta fall inte beredda att betala mer... och inte då heller beredda att betala för ett akvarium med alla tillbehör för vad som vekligen krävs för att lyckas betydligt bättre än med de billigare prylarna, påslagen skiljer sig inte så mycket och ofta är de billigaste grejerna en lockvara med marginellt påslag för att senare kunna övertala kunden att handla mer eller andra grejer.

Jämför med elektronik kedjorna, deras reklam att just dem är billigast och bäst... om det vore sant skulle det bara finnas 1 kedja, folk går på priset först i alla lägen, kvalitet kommer i andra hand och sist kommer kunskapen.

Mvh Janne
#157 - 31 januari 2010 19:47
Janne E skrev:
Jag föreslog inte akvarier ... , för att undvika spridning utav sjukdomar bör man inte blanda olika fiskar från olika källor ... etc. det skulle gå åt mååånga akvarier och en massa timmar för att förbereda dem.

Är de bara packade ordentligt och tillgång finns till syrgas och extra påsar ifall någon går sönder så är det den bästa lösningen om man nu vill hålla auktion.

Jag förstod att du inte rekommenderade det men jag tyckte det lät som en bra idé ändå. Den som vill sälja tar med sig så många flyttbara akvarier (hink med pump+värme) som behövs och man håller arterna för sig. Men, som jag skrev, så är det troligen inte praktiskt genomförbart.

Janne E skrev:
Nja, så enkelt är det nog inte... kunden är i de flesta fall inte beredda att betala mer... och inte då heller beredda att betala för ett akvarium med alla tillbehör för vad som vekligen krävs för att lyckas betydligt bättre än med de billigare prylarna, påslagen skiljer sig inte så mycket och ofta är de billigaste grejerna en lockvara med marginellt påslag för att senare kunna övertala kunden att handla mer eller andra grejer.

Jämför med elektronik kedjorna, deras reklam att just dem är billigast och bäst... om det vore sant skulle det bara finnas 1 kedja, folk går på priset först i alla lägen, kvalitet kommer i andra hand och sist kommer kunskapen

Jag var på väg att skriva precis det men ville inte tro att läget var så trist inom zoo-branschen också. Lockvaror för att få folk att köpa billigt skräp och sedan proppa karet fullt med fisk som inte passar - utan att informera. Suck :(
Kjell Fohrman
Administrator
#158 - 31 januari 2010 19:55
hawkse skrev:
Jag förstod att du inte rekommenderade det men jag tyckte det lät som en bra idé ändå. Den som vill sälja tar med sig så många flyttbara akvarier (hink med pump+värme) som behövs och man håller arterna för sig. Men, som jag skrev, så är det troligen inte praktiskt genomförbart.

Nej och inte heller småaakvarier vore det bästa ur djurskyddssynpunkt (även om nu lagen skulle tycka att det är bra). Plastpåsar som hanteras väl är det bästa. Det finns ju heller ingen anledning till att folk skall få vända och vrida på påsarna utan det räcker att dom visas via en webbkamera (någon som har praktiserats länge - var t.ex. i Chicago på en megauktion för mer än 15 år sedan och redan då så visades alla deras auktionsobjekt via en "webbkamera".

Dessutom bör man informera om de djur som säljes - men för detta krävs det en föranmälan av sina auktionsobjekt
Bilagor:
#159 - 1 februari 2010 00:35
Janne E skrev:

För att odlarna inte följer de lagar som gäller, inte tar ut marknadsmässig lön, varför skulle det vara energisnålt? Någon om inte odlaren står för värme och eller el... tex. många hobbyodlare hyr en liten källarlokal inkl. värme och el men då är det hyresvärden som förbrukar energin.

Visserligen går det åt en del energi även i de varmare länderna som odlar men skulle motsvarande odling förläggas till Sverige skulle energiförbrukningen rusa i höjden.

En liten hobbyodling eller även en liten kommersiell odling går inte att jämföra om inte båda har samma villkor, en liten odling i Sverige kan inte på långa vägar producera den mängd fiskar som säljs per år.

Jämför med Tomater från Spanien eller närodlat i Sverige, de spanska förbrukar mindre energi än de svenska inkl. transporten hit.

Mvh Janne

De som betalar för el, vatten mm och ändå får pengar till att betala lön då? Det är de jag haft i åtanke när jag skrivit om svenskodlat. Det finns ju faktiskt en svensk odlare som odlade väldigt mycket av fisken till två svenska grossister, men som lade av precis när priserna började gå upp.

Att de Svenska tomaterna släpper ut mer koldioxid beror ju på att de värmer växthusen med olja. Hade man varit lite innovativ hade man kunnat värma dessa växthus på andra sätt som hade varit mycket bättre. Sommartid lär ju de svenska tomaterna vara bättre iaf.
#160 - 1 februari 2010 10:28
[QUOTE="endymion"]De som betalar för el, vatten mm och ändå får pengar till att betala lön då? Det är de jag haft i åtanke när jag skrivit om svenskodlat. Det finns ju faktiskt en svensk odlare som odlade väldigt mycket av fisken till två svenska grossister, men som lade av precis när priserna började gå upp.[/QUOTE]
Men det var inte miljövänligare än andra alternativ, han har ju också lagt av för det inte fanns någon ekonomi att driva en odling... hur skälig lön tog han ut innan tror du?
[QUOTE="endymion"]Att de Svenska tomaterna släpper ut mer koldioxid beror ju på att de värmer växthusen med olja. Hade man varit lite innovativ hade man kunnat värma dessa växthus på andra sätt som hade varit mycket bättre. Sommartid lär ju de svenska tomaterna vara bättre iaf. [/QUOTE]
Odla fisk sommartid ute eller i växthus borde bli betydligt miljövänligare än odlad fisk i Asien.

Mvh Janne
#161 - 1 februari 2010 14:30
Janne E skrev:
Men det var inte miljövänligare än andra alternativ, han har ju också lagt av för det inte fanns någon ekonomi att driva en odling... hur skälig lön tog han ut innan tror du?

Odla fisk sommartid ute eller i växthus borde bli betydligt miljövänligare än odlad fisk i Asien.

Mvh Janne

Han levde ju på sin odling under minst 10 år. Visst det var inte som att tälja guld men det är ju inte många branscher som är sådana. Men det var inte det ekonomiska som var den avgörande skälet att han lade av.

Tomater och fisk borde man odla där det finns gott om spillvärme och det finns det på många ställen i sverige.
#162 - 1 februari 2010 15:35
Och inte var det miljövänligare än vildfångad fisk heller, det finns många lagar och regler man måste uppfylla när man driver en kommersiell odling i företagsform i Sverige. Och det finns många parametrar att ta hänsyn till om det är miljövänligt eller mindre miljövänligt... inte bara den egna ekonomin, som ej skulle vara bra eller tillräckligt bra om man drev en odling utav akvariefiskar i Sverige utan att tumma på vissa lagar och regler.

[QUOTE="endymion"]Tomater och fisk borde man odla där det finns gott om spillvärme och det finns det på många ställen i sverige. [/QUOTE]
[QUOTE="Janne E"]
Fiskar som är utrotade eller är hotade i sina naturliga miljöer, arter som har lite kommersiellt intresse om de kan komma hotas... det betyder inte att det inte finns en marknad bara att de som är kommersiella odlare idag väljer arter som passar att odla i stor skala... för dessa arter borde vara lönsamma.[/QUOTE]

Eller så använder man spillvärmen till något mycket bättre och minskar någon annan negativ miljöpåverkan, tex. i Norrköpings kommun används all spillvärme från pappersbruken till fjärrvärme... eller något annat positivt.

Mvh Janne
Bilagor:
#163 - 1 februari 2010 23:14
Janne E skrev:
Och inte var det miljövänligare än vildfångad fisk heller, det finns många lagar och regler man måste uppfylla när man driver en kommersiell odling i företagsform i Sverige. Och det finns många parametrar att ta hänsyn till om det är miljövänligt eller mindre miljövänligt... inte bara den egna ekonomin, som ej skulle vara bra eller tillräckligt bra om man drev en odling utav akvariefiskar i Sverige utan att tumma på vissa lagar och regler.

[/I]

Eller så använder man spillvärmen till något mycket bättre och minskar någon annan negativ miljöpåverkan, tex. i Norrköpings kommun används all spillvärme från pappersbruken till fjärrvärme... eller något annat positivt.

Mvh Janne

Ja det finns ställen där spillvärme utnyttjas men det förutsätter att spillvärmen är väldigt varm. Vid kärnkraftverken exempelvis är det ju förbjudet att utnyttja spillvärme vilket gör att man skickar ut en tredjedel av värmen rakt ut i havet. Nu skulle det inte gå att använda den spillvärmen till något vettigt ändå. Men att värma ett gigantiskt växthus skulle det funka till. Det finns även fler ställen där spillvärmen har för låg temperatur, men inte används. Stora växthus är ett av få saker som denna spillvärme skulle kunna användas till.

Ja visst finns det många saker att ta hänsyn till när man bedömmer någots miljövänlighet. Vildfångat måste man ju exempelvis ha i karantän 3 veckor innan det börjar säljas och asienodlat 2 veckor. Svenskodlat har inte denna långa karantän utan oftast max en vecka. Odlingen är ju däremot den stora negativa miljöpåverkan med svenskodlat. Jag tror faktiskt inte det är så enkelt att som att säga att allt vildfångat är bättre miljömässigt. Men trots allt är det bra att det finns fiskar där det är lönt att vildfånga så att det finns ett intresse att bevara arter och biotoper.
#164 - 2 februari 2010 01:31
[QUOTE="endymion"]Ja visst finns det många saker att ta hänsyn till när man bedömmer någots miljövänlighet. Vildfångat måste man ju exempelvis ha i karantän 3 veckor innan det börjar säljas och asienodlat 2 veckor. Svenskodlat har inte denna långa karantän utan oftast max en vecka. Odlingen är ju däremot den stora negativa miljöpåverkan med svenskodlat. Jag tror faktiskt inte det är så enkelt att som att säga att allt vildfångat är bättre miljömässigt.[/QUOTE]
Jo tjena, tänk till lite, det tar i snitt 5 veckor från det att en vildfångad fisk hamnar i någon butik här i Sverige, hur lång tid tror du att det tar för en odlad fisk från det att rommen kläcks innan den nått säljbar storlek och hamnar i en butik i Sverige?? Hur mycket energi har förbrukats under tiden för den vildfångade fisken kontra den odlade fisken?

Att fisk hålls i karantän kan du ta med en nypa salt, vissa arter och eller vissa mindre bra sändningar behöver hållas i karantän, andra fiskar både vildfångat och odlat som kommer fram i hyffsad kondition börjar säljas inom 1 vecka. Svenskodlad fisk håller bra kvalitet om odlaren är duktig och vet hur man odlar fram bra kvalitet, annars är svenskodlad fisk riktigt dålig kvalitet.
[QUOTE="endymion"]Men trots allt är det bra att det finns fiskar där det är lönt att vildfånga så att det finns ett intresse att bevara arter och biotoper. [/QUOTE]
När det gäller vildfångat så har oftast de som fångar fisken mycket dålig kunskap om artbevarande, det de däremot vet är att så länge de kan fånga den här speciella fisken så får de mat på bordet varje dag och de vill inte förlora den inkomstkällan... då är de lite räddare om miljön som föder dem. När du eller någon annan odlar en fiskart som kunde fångas i naturen under hållbara former så stjäl ni dessa länders och deras fattiga befolknings inkomstkälla, förutom det så använder ni mycket mer energi för att framställa fisken än vad naturen behöver förbruka för att framställa samma mängd, ni släpper också ut mer skit i avloppen än vad som sker på en exportstation räknat per fisk. Jag kan räkna upp ännu fler parametrar att ta hänsyn till men det kanske räcker för att tänka till lite.

Det är skitenkelt att påstå att vildfångad fisk är mycket mer miljövänligt än odlat.

Däremot så sker inte all vildfångst på ett långsiktigt hållbart sätt, där finns mycket arbete att göra. Det skiljer sig ofta mellan olika världsdelar och länder, men även enstaka arter i respektive land fångas idag utan någon riktig kontroll på hur det påverkar deras naturliga bestånd. Går vi tillbaka några år i tiden så var Brasilien ett av de länderna men idag är det tvärtom... om man bortser från den illegala smugglingen via Colombia och Peru.

Mvh Janne
#165 - 4 mars 2010 11:15
Egentligen så ägnar jag för mycket tid på forum ändå men när jag råkade få se denna tråd så kan jag inte hålla mig längre. Grundfrågan i tråden var ju:

"Finns det idag någon skrivning i djurskyddslagen som hanterar hur långt man får driva aveln av djur till för djuret plågsamma former?"

Den frågan tål ju att besvaras och svaret är definitivt ja. Direkt tillämpbart på akvariefisk är följande ur 4:e kap L 80:

Avel
3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför
lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner,
får inte användas i avel.

Nu sägs det ju i andra inlägg att det är svårt att sätta en gräns och det är det förvisso. Den saken att det är svårt att sätta gränsen anser inte jag är nån ursäkt att inte ha nån gräns. Uppenbarligen finns det ingen gräns för hur bisarra former man kan få för sig att avla på och lika uppenbart är att det inte finns nån gräns för vad folk kan tänkas köpa för skit. Det måste sättas en gräns, annars blir det bara värre.

Den gräns staten satt, lidande eller negativ påverkan på naturliga funktioner, tycker jag är rätt rimlig. Djur skall inte lida och de bör kunna göra det de gör naturligt. Sen är då frågan hur det där skall tolkas. När det gäller golfbollar, stjärnkikare och sånt som ligger på den nivån är det för mig helt klockrent, i den mån det inte är lidande så är det i vart fall negativt för naturliga funktioner. Därmed är det straffbart att avla på dem.

Slöjvarianter är kanske lite mer gränsfall. Man kan ju möjligen diskutera saken men att det är negativt för den naturliga funktionen att simma med slöjfenor ser ju jag som ett faktum. Det skulle alltså kunna vara straffbart att avla slöjstjärtar. Jämför man med missbildningar som är uttryckligen förbjudna för avel inom andra djurslag så kan man argumentera för att det är på det sättet.

Färgvarianter däremot innebär sällan varken lidande eller påverkade naturliga funktioner. Det finns sällan nån anledning att ur djurskyddssynpunkt lägga sig i sånt. visserligen kan man bli förvånad över ett och annat, jag har ju formulerat något som jag kalla Bygerts lag som säger att ju fulare färgvariant, ju högre pris och i stort tycker jag det stämmer. Dålig smak och djurskyddsproblem bör dock inte blandas ihop annat än när det ena leder till det andra.

Likväl så är zooaffärerna fulla med deformerade fiskar och det har sin förklaring i att avelsförbudet bara gäller i Sverige. Det är inte förbjudet att importera, sälja eller hålla de här avarterna och det är naturligtvis en lucka i regleringen som gör den i stort sett verkningslös. En annan orsak är att man nog till stor del tappade sugen på att reglera avelsformer efter fiaskot med att förska stoppa belgisk blå. Dock fanns det lite andra faktorer som gjorde att det inte höll som inte påverkar akvariefiskar.

Detta om hur det är, hur borde det vara då? Min mening är att det är bland de viktigare frågorna för sällskapsdjurshobbyn att få stopp på tendensen till att zooaffärerna förvandlas till kuriosakabinett fulla av gravt deformerade djur. Det finns klara tendenser till att de som är emot hållning av sällskapsdjur överhuvudtaget samlar sig till attack och avelsavarterna är att ge dem helt onödig ammunition. Skall jag argumentera för akvariehobbyn så vill ju jag prata om att ta in ett stycke natur och få en förståelse och respekt för naturliga sammanhang. Avarterna är rent sabotage mot såna argument, ingen skall påstå att man får större respekt för naturen av golfbollar.

Jag har länge försökt få upp de här frågorna på dagordningen, jag tycker det är rent löjligt att djurskyddskontrollen ägnar en massa tid åt att tjafsa om att ett terrarium är nån centimeter för litet men struntar i groteska avelsformer. Droppen urholkar stenen och slutligen har departementet lyssnat, avelsformerna är en huvudfråga i den utredning av djurskyddslagstiftningen som nu pågår. Jag hoppas att man kommer till en skärpning av reglerna.

Alldeles oavsett vad som gäller legalt så har man också ett personligt ansvar. Föreningar, akvarister och handlare kan faktiskt ta ställning. Jag vet ju åtminstone en affär där slöjstjärtar är portade och inget tyder på att den går sämre än andra. Föreningar kan också ta ställning. Epidemien med avel på missbildningar sprider sig nu till reptiler, färgformer har det funnits länge men nu har det dykt upp avel på fjäll-lösa djur. Nu ser det ur som föreningarna slår stopp och portar de djuren från mässorna. akvarieföreningarna kan också ta ställning, helst innan det blivit ännu värre.

Annons