Placering värmare + pump?

#1 - 11 oktober 2007 10:12
Det är bättre att fråga en gång för mycket än att inte fråga alls :(

Hur ska jag sätta fast doppvärmaren? Kan jag silikona fast fästet som medföljde på den bakre glasrutan? Då kan jag liksom bara skjut ned värmaren i fästet. Eller vart i helsike skall den sitta?

Hur mycket av pumpen skall vara under vattenytan? Hela inkl kabel? Eller ska kabelanslutningen hållas ovanför vattnet. Kanske ledande fråga med i alla fall ;)

Det börjar dra ihop sig för uppstart nu :D
#2 - 11 oktober 2007 10:31
Låter nästan som du borde frågat i mitt första akvarium delen av forumet ;)
Har du inga sugproppar till doppvärmarfästet så funkar det säkert bra att silicona fästet på plats.
Om det är ett vanligt innefilter du menar med pumpen så försök att placera det så utblåset hamnar precis under vattenytan.
#3 - 11 oktober 2007 11:29
Jag ber om ursäkt om jag ställt frågan på fel tråd? Men jag hoppas ni har överseend med detta?

Pumpen är en Juwelpump som från början skulle ha suttit i en plastlåda i karet. Men lådan är avlägsnad och en btn är på plats istället. Jag skall bygga mig ett biologiskt filter bakom bakgrunden och gömma både pump och värmare :)
#4 - 11 oktober 2007 11:58
De flesta pumpar är klassade att sättas ner till en meter under vattenytan..

Likaså doppvärmaren

För både pump och doppvärmare får de inte gå torra dvs de skall sitta tillräckligt djupt (också efter en långsemester med avdunstning) annars spricker doppvarmaren och pumpen bränner sönder...

Skulle inte sätta pumpen precis under ytan utan en 5 cm eller så...
#5 - 11 oktober 2007 12:29
Lelle76 skrev:
Jag ber om ursäkt om jag ställt frågan på fel tråd? Men jag hoppas ni har överseend med detta?

Pumpen är en Juwelpump som från början skulle ha suttit i en plastlåda i karet. Men lådan är avlägsnad och en btn är på plats istället. Jag skall bygga mig ett biologiskt filter bakom bakgrunden och gömma både pump och värmare :)

Nä du är nog i rätt del av forumet, lät som väldigt enkla frågor när man inte hade mer detaljer men det är nog inte så många som gör ett sånt bygge i sitt första kar :)
Nu vet jag då inte hur en juwelpump ser ut riktigt men om du tänkt ha en slang från utblåset ut genom bakgrunden så kanske det vore vettigt att ha den ganska djupt ner i karet så att den även kan va igång när du gör vattenbyten tex, kan du ha även doppvärmaren nära botten så behöver du ju inte bry dig om den heller vid vattenbyten :)

Annons