Placering / limning av bottenplatta

#1 - 4 maj 2006 22:29
Jag har lite olika akvarier och när jag studera dom närmare upptäckte jag att ett av dom är limmat på ett annat sätt de andra.
Det är 128 liters som jag inte har börjat använda ännu som jag fick tag i begagnat som är annorlunda.

Normalt sett (tror jag) limmar man bottenplattan på insidan av kort och långsidor. Men på detta ligger först bottenplattan och sedan är väggarna uppbyggda ovanpå bottenplattan. (hoppas någon förstår vad jag menar).

Är detta bra eller dåligt ?
Är det något man ska oroa sig för ?

Har provfyllt karet i badrummer och det gick ju bra men hade bara möjlighet att låta det stå några timmar
#2 - 4 maj 2006 23:43
det finns 2 sätt att limma på.
för mindre akvarier kan man utan problem ställa bak/fram ruta och sidorutor på bottenglaset.
dock ger det inte optimal hållfasthet för silikonet då silikon funkar bäst på rak belastning medans ställer man rutorna på bottenglaset blir det sned belastning då vattnet trycker rutorna utåt.
har ett 37 liters som är limmat så och funkar finfint

större akvarier ska limmas med fram/bakruta och sidorutor vid "sidan" av bottenglaset då glas kraftigt ökar i vikt och i praktiken kan knäcka ett bottenglas när det blir tillräckligt stort.

var gränsen går spekulerar jag inte i då jag har får lite kunskap på den fronten men är det ett köpeakvarium ska det va lugnt att använda det.

128liter är inte så fasligt stort, kanske har 6mm glas.

ingen tvättstuga eller nåt du kan ställa det längre ?
eller kanske låta det stå i badrummet över natten ?
#3 - 7 maj 2006 14:46
Tack för svar.
Det är 6 mm glas.
Det ska enligt uppgift inte vara hemmabyggt utan komma från Bredängs zoo.
Frågan är om det står en vecka innebär det att det sedan står för evigt. När jag sökte info om limmningen och sökte på bottenplatta så fick jag läsa en massa läskiga saker om vattenläckor. Man blir lätt lite försiktig då. Kanske får låta det stå ett tag tills jag glömt allt jag läst om vattenskador.

Är det någon som har erfarenhet av akvarier i denna storlek som är limmade på detta vis ?
#4 - 7 maj 2006 14:53
[quote=Jojkakim]Det är 6 mm glas. [/quote] duger bra upp till 40cm höga akvarier.

Det ska enligt uppgift inte vara hemmabyggt utan komma från Bredängs zoo.

låter som det är "fabriksbyggt" och då ska det va rätt konstruerat från början får man hoppas.
tänk bara på att glaset inte står rätt på bottenglaset utan det är silikon emellan och det är viktigt att det finns där.

Frågan är om det står en vecka innebär det att det sedan står för evigt.

ett akvarie, oavsett hur bra gjort det är börjar läcka för eller senare men det kan gå 15-20 år och mer ändå utan några problem om det är rätt byggt.
är viktigt att man får rent glaset där silikonet ska fästa.

När jag sökte info om limmningen och sökte på bottenplatta så fick jag läsa en massa läskiga saker om vattenläckor. Man blir lätt lite försiktig då. Kanske får låta det stå ett tag tills jag glömt allt jag läst om vattenskador.
det är inte fel att läsa om vattenskador och hur dom uppstår men ser man till antalet akvarier som finns och kunskapen runt dom så är det inte särskilt många som läcker, och rätt många läckor beror på handhavandefel eller yttre orsaker som klåfingriga ungar å katter som gnager på slangar och dylikt.
däremot kan ett läckande akvarie orsaka rätt stora skador så försäkring för det är bra att ha, speciellt om man bor i bostadsrätt eller eget hus.
#5 - 7 maj 2006 16:11
Lånar tråden lite! Jag bor hö'gst uppe i ett hyreshus mina akvarium innehåller tillsammans 2.545 L vatten! Hur är det med försäkringar? Vad skall jag tänka på?
#6 - 7 maj 2006 16:19
till att börja med måste du ha en hemförsäkring, sen är det viktigt att du har tilläggsförsäkring för akvarier.
varierar mellan olika bolag men iallafall if och folkskam kräver tillägg för att täcka akvarier.
if's tillägg kallas "otur"

skador på fastighetn står fastighetsägarens försäkring för.
däremot uppskattas det om man är snabb och tar upp så mycket vatten som möjligt.
va länge sen ja läste så kan minnas fel men varje 100liter har jag för mej ökade kostnaden för reparationer med 10.000kr generellt sett.

lite osäker på vem som får betala fastighetsägarens självrisk vid skada men kan va ens egna hemförsäkring som tar det.

tillägget står iallafall för skador på egna föremål akvariet och det i akvariet men endast om det är olyckshändelse.

vissa bolag ska efter vad jag hört täcka även om man medvetet kör en hammare i akvariet efter vad jag hört men if's försäkring gör det iallafall inte.
även om man enbart har vanlig hemförsäkring är man relativt skyddad.

vet att polarn har en begränsning på sin försäkring om max 999liter, om det va 1 akvarie eller totalt låter jag va osagt men han bor i villa också.
#7 - 7 maj 2006 16:22
Tack Raven! Fastighetsägaren är jag! Fastighetsförsäkringen jag har tar vattenskador, givetvis en kraftig självrisk! Men du menar att jag kan ha en särskild försäkring även för lägenheten?
#8 - 7 maj 2006 16:53
Det bästa du kan göra är nog att höra med försäkringsbolaget.
Du sitter ju på 2 stolar så att säga, både boende och ägare.
Har du en seperat försäkring på lägenheten så behöver du ha en tillägsförsäkring.
Men som sagt hör med försäkringsbolaget om vilket som gäller just för dig.
Och berätta gärna sen vad dom sa. Är lite intresserad av hur man löser en sån sits.
#9 - 7 maj 2006 17:00
får allt hålla med Tenkare då din situation Laerni aldrig kommit upp här tidigare.

men skulle inte förvåna mej om det även behövs hemförsäkring då du skriver hyreshus.
#10 - 7 maj 2006 17:02
Då vi köpte fastigheten för rätt många år sedan sades det att vi inte kunde ha en särskild försäkring för den lägenhet i fastigheten som vi bebor! Det var något med dubbelförsäkring att göra! Jag tror att jag inte kan lösa den höga självrisken vid vattenskada (25.000:-) på något sett! Däremot om huset inte varit mitt skulle jag kunna haft en hemförsäkring med tillägg som fixat en ev. vattenskada med mindre självrisk! Men jag skall kolla!
#11 - 7 maj 2006 17:29
syrran har ett helglas limmat på det sättet på 215l funkar fin fint
#12 - 3 juli 2006 20:54
Startade tråden för länge sedan så jag tänkte jag skulle rapportera hur det har gått. Efter att läst alla inlägg så visste jag varken ut eller in hur jag skulle göra. Akvariet blev stående tomt en tid. Men som alla ni säkert vet är det inte lätt att ha ett tomt akvarium hemma. Så jag började provfylla det lite och lät det gå någon vecka. På midsommardagen så tömde jag ett annat mindre akvarium och flyttade över det till min annorlunda limmade akvarium.
Får väl erkänna att jag inte har fyllt det helt. Har ca 80 - 90 liter i men nu har det gått bra i lite över en vecka. Jag hoppas att inte behöva återkomma med att det har gått sönder i framtiden.
Tack för alla svar jag fick på min tråd
#13 - 4 juli 2006 13:30
Har du hört dig för med försäkringsbolaget också???
#14 - 4 juli 2006 19:02
[quote=Tenkare]Har du hört dig för med försäkringsbolaget också???[/quote]
Det jag har och skrivit om är 128 liter så det är inte så mycket vatten. Men jag har kollat tidigare med mitt försäkringsbolag (Trygg-Hansa) och de säger att jag har de jag kan ha. Dvs vanlig försäkring + någon form av extra för reducering av självrisk vid bland annat vattenskador så jag hoppas det ska vara ok.
#15 - 4 juli 2006 19:13
128liter må inte va stort men kan ändå orsaka stora attenskador.

läste för ett tag sen att 10L vatten kan utan större problem orsaka skador för 10.000kr.
#16 - 5 juli 2006 16:06
Det spelar inte så stor roll hur man placerar rutorna.
Jag har gjort 2 kar över 1000l, ett kar med långsidorna utanför botten och ett annat med alla sidorutor på botten och bägge funkar.
Viktigast är nog att man är noggrann vid limningen och vad man ställer karet på.

Annons