[quote=Jojkakim]Det är 6 mm glas. [/quote] duger bra upp till 40cm höga akvarier.
Det ska enligt uppgift inte vara hemmabyggt utan komma från Bredängs zoo.
låter som det är "fabriksbyggt" och då ska det va rätt konstruerat från början får man hoppas.
tänk bara på att glaset inte står rätt på bottenglaset utan det är silikon emellan och det är viktigt att det finns där.
Frågan är om det står en vecka innebär det att det sedan står för evigt.
ett akvarie, oavsett hur bra gjort det är börjar läcka för eller senare men det kan gå 15-20 år och mer ändå utan några problem om det är rätt byggt.
är viktigt att man får rent glaset där silikonet ska fästa.
När jag sökte info om limmningen och sökte på bottenplatta så fick jag läsa en massa läskiga saker om vattenläckor. Man blir lätt lite försiktig då. Kanske får låta det stå ett tag tills jag glömt allt jag läst om vattenskador.
det är inte fel att läsa om vattenskador och hur dom uppstår men ser man till antalet akvarier som finns och kunskapen runt dom så är det inte särskilt många som läcker, och rätt många läckor beror på handhavandefel eller yttre orsaker som klåfingriga ungar å katter som gnager på slangar och dylikt.
däremot kan ett läckande akvarie orsaka rätt stora skador så försäkring för det är bra att ha, speciellt om man bor i bostadsrätt eller eget hus.