Placering av UV filter

#1 - 13 maj 2005 16:17
Hejsan.
Jag har beställt ett UV filter från Hagen på 9 watt, jag har svårt att få kläm på hur det skall monteras, finns två svar som jag får och jag undrar om det finns någon här som kan bekräfta det ena svaret.
Alternativen är på sugsidan eller på trycksidan om ytterfiltret, jag misstänker att sugsidan blir bäst då filtret tar hand om dom döda partiklarna istället för att hamna i karet vilket blir fallet om man monterar det på trycksidan, förmodar att det står i bruksanvisningen men jag behöver göra vissa förändringar som jag vill skall vara klara när filtret kommer.
#2 - 13 maj 2005 16:33
[QUOTE=Hawkmoon]Hejsan.
Jag har beställt ett UV filter från Hagen på 9 watt, jag har svårt att få kläm på hur det skall monteras, finns två svar som jag får och jag undrar om det finns någon här som kan bekräfta det ena svaret.
Alternativen är på sugsidan eller på trycksidan om ytterfiltret, jag misstänker att sugsidan blir bäst då filtret tar hand om dom döda partiklarna istället för att hamna i karet vilket blir fallet om man monterar det på trycksidan, förmodar att det står i bruksanvisningen men jag behöver göra vissa förändringar som jag vill skall vara klara när filtret kommer.[/QUOTE]

Eftersom man alltid bör strypa filter på trycksidan och ett UV-C filter på sätt och vis är en strypning så känns trycksidan den rätta.
#3 - 13 maj 2005 16:42
Hmm, okej, det är oxå ett argument, behöver man inte bry sig om att "skräpet" hamnar i karet igen eller letar det sig fram till filtret iaf ?

Hämmar uv-filtret mycket eller är det försummbart? kanske måste gå upp i storlek ett snäpp på ytterfiltret?
Det är på 600l/T till mitt 170L kar.
#4 - 13 maj 2005 17:00
[QUOTE=Hawkmoon]Hmm, okej, det är oxå ett argument, behöver man inte bry sig om att "skräpet" hamnar i karet igen eller letar det sig fram till filtret iaf ?
[/QUOTE]

Skräp som filtret dödar (bakterier,svävisar,infusorier osv) fastnar iallafall inte i filtret utan går rätt igenom.

[QUOTE=Hawkmoon]
Hämmar uv-filtret mycket eller är det försummbart? kanske måste gå upp i storlek ett snäpp på ytterfiltret?
Det är på 600l/T till mitt 170L kar.[/QUOTE]

Det begränsar filtret lite, dock inte försumbart gissar jag...

För UV-C filtret så är det ju bara bra att det strömmar långsamt...

Dessutom så tror jag att filtrets volym har större betydelse än strömningshastigheten så att byta upp sig känns "overkill" !
#5 - 13 maj 2005 17:04
Tackar Oveb.

På trycksidan får det bli.
#6 - 17 maj 2005 19:03
Jahapp.
Fick hem uv-c filtret från Hagen och naturligtvis var slangarna till mitt ytterfilter för klena för anslutningarna på uv-c filtret :mad:
Finns det någon sorts adapter att få tag i? ingen av de lokala zoobutikerna kunde hjälpa till, eller har man gjort bort sig igen ?
#7 - 17 maj 2005 19:17
[QUOTE=Hawkmoon]Jahapp.
Fick hem uv-c filtret från Hagen och naturligtvis var slangarna till mitt ytterfilter för klena för anslutningarna på uv-c filtret :mad:
Finns det någon sorts adapter att få tag i? ingen av de lokala zoobutikerna kunde hjälpa till, eller har man gjort bort sig igen ?[/QUOTE]

Prova att värma slangarna med varmluftpistol om det inte skiljer för mycket. Annars kan du försöka hitta en slang som är lite för stor för ytterfiltret men lite för liten för UV-filtret. Då borde det gå att få till båda sidor med värma och slangklämma. Olika typer av övrgångar hittar du annars i VVS-butiken...
#8 - 17 maj 2005 19:52
Kolla med http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=8 de har det mesta. Har monterat mitt på trycksidan eftersom jag tror att UV-C håller sig rent längre. Fungerar utmärkt.
#9 - 17 maj 2005 20:06
Tackar för tipsen.
VVS butikerna blir nästa mål och Kuntze var ju klockrent, sidan 11 fanns det sammanbindningsrör som passar som handsken :)
#10 - 17 maj 2005 23:04
huh? har ja missat nåt här? ska man strypa flödet från sitt ytterfilter???

Annons