Placering av utsug på fluval fx-5

#1 - 8 november 2006 05:45
Jag har ett 720 liters kar som jag inte får rent fast jag har ett Fluval FX-5. Jag har av gammal vana placerat både in och utsug i vänstra hörnet men på dvd´n som följer med så monterar man båda mitt på långsidan. Jag har ingen BTN att gömma den bakom och vill inte lägga så mycket jobb och pengar nu.

Kommer filtret klara av att hålla vattnet rent om jag flyttar det eller ska jag slänga i min Fluval 404 också?

I vilken ordning ska filermaterialet ligga i korgarna? Jag har makaroner, kulor och något som ser ut som singel. Hur ofta ska man behöva rensa svamparna? Jag har haft det igång i flera månader men det blir inte bättre.
#2 - 8 november 2006 09:45
Jag har intaget av min 404a i ena hörnet och så sitter uttaget på andra sidan akvariet (långs långsidan)
Sitter dom på samma ställe så borde det väl finnas en teoretisk risk för att vattnet som släpps ut nära intaget kommer in i pumpen ganska omgående, vatten som är långt bort från både intag och uttag blir teoretiskt stillastående, eller får iaf sämre omsättning.
#3 - 8 november 2006 18:17
Är det inte så att det blir bäst cirkulation om båda sitter i samma hörn? Insuget sitter nere vid botten och utblåset sitter vid ytan och blåser iväg det renade vattnet till andra sidan. Om man har insug på ena sidan och utsug på motsatt sida så renar man vatten som kommer direkt från pumpen... Eller???
#4 - 8 november 2006 21:03
precis! tycker man får bäst effekt om man har in och utblås på samma ställe.... Problemet med att du tycker att ditt vatten inte är rent kan bero på för grov filtermatta... ju finporigare ju klarare vatten!
#5 - 8 november 2006 21:12
Att jag har skitigt vatten beror nog mer på att mina malawis gräver så mycket. De rör upp skräpet hela tiden så det hinner aldrig bli riktigt rent.

En annan orsak skulle kunna vara att jag kanske har filtermaterialet i fel ordning. Jag minns inte vilken ordning jag har nu men tänkte att någon kanske vet hur det ska vara så ändrar jag i så fall när jag ska rensa den.
#6 - 8 november 2006 21:29
man brukar lägga materialet så att vattnet passerar genom det grövsta först och sen finare och finare....
#7 - 9 november 2006 06:35
Ja, men jag vet inte om vattnet passerar översta eller understa korgen först.
#8 - 9 november 2006 06:46
Rtfm ;)
#9 - 9 november 2006 16:36
Rtfm???
#10 - 9 november 2006 17:40
Du ska ha det grövsta längst ner!!
#11 - 9 november 2006 19:22
Ok... Tack för hjälpen... =)
#12 - 10 november 2006 07:25
[quote=Nicke Lilltroll;867556]Rtfm???[/quote]
Snällt översatt: Läs manualen [B)]
#13 - 10 november 2006 07:39
Ja, men jag tyckte att den var så otydlig så det var lättare att fråga här. Sen är det fortfarande det där medplaceringen av in/utsuget. I filmen som följer med så monterar de det mitt på bakrutan. Jag har det i vänster hörn men den orkar inte dra skiten till sig. Vilket är bäst att göra? Låta det sitta där det sitter och komplettera med mit Fluval 404 i andra hörnet eller flytta in/utsuget till mitten?
#14 - 10 november 2006 14:35
Jag har placerat mitt utblås på höger sida och insuget på vänster sida. Har 450l mod. AquaEl (ljusrampen fick mod. eftersom slangarna inte fick plats). Fungerar bra. Har det tillsammans med diskus. Vist får jag slammsuga då och då. Tror det inte finns något filter som "suger" upp skiten från botten. Då skall du nog börja tänka bottenfilter.

//Camilla
#15 - 10 november 2006 15:22
[QUOTE=Nicke Lilltroll;867791]Ja, men jag tyckte att den var så otydlig så det var lättare att fråga här. Sen är det fortfarande det där medplaceringen av in/utsuget. I filmen som följer med så monterar de det mitt på bakrutan. Jag har det i vänster hörn men den orkar inte dra skiten till sig. Vilket är bäst att göra? Låta det sitta där det sitter och komplettera med mit Fluval 404 i andra hörnet eller flytta in/utsuget till mitten?[/QUOTE]
Om inte skiten sugs in så ändra utblåset istället för insuget. Se till att utblåset virvlar upp skiten från botten.
Nu har jag inget FX-5 själv men om jag minns rätt från när jag såg ett förut så är det väl rätt så lätt att rikta om utblåset (vridbart ?).
Lite "dead spots" blir det ju alltid, dvs sämre cirkulation på vissa ställen.
#16 - 10 november 2006 22:55
Du har tom 2 utblås att rikta. :)

//Camilla
#17 - 7 februari 2007 16:54
opps jag satte det grövsta längst upp, alltså tvärt emot som ni har gjort.
Jag fattade det som att vattnet kommer in och igenom korgarna och sen upp igen genom filter mattorna och sen ut i karet igen.
Jag tyckte det stog så i manualen, typsik utlänska.

// Marcus
#18 - 9 februari 2007 15:31
Jag fick mitt filter igår och jag fattar det som att det grövsta skall vara först, alltså längst upp. Därimot har jag problem med "fästena" på akvariekanten som skall hålla fast slangarna, jag har ett kar med aluminiumram. Förövrigt var det lätt att sätta i hop och starta den. jag är nöjd just nu ;)
#19 - 9 februari 2007 16:38
Då kanske jag inte har gjort fel då.
Nej det va några skit saker dem skickade med, jag har heltäckande ramp så jag skiter i en ena för det får inte plats.
// Marcus
#20 - 18 februari 2007 23:15
Det grove filtermatrialet skal være i den øverste kurven og det fineste skal
i den nederste. Under den nederste kurven sitter rotoren/pumpa som siste
skanse før vannet går ut i karet igjen.

Annons