Placering av utblås på ytterfilter

#1 - 20 juni 2007 22:24
Har just packat upp mitt Eheim 2078 ytterfilter, och undrar över en (kanske inte så betydelsefull) sak i manualen:

På skisserna i början på manualen (sid I) visas nånting om 10cm.. Det ser ut att handla om avståndet mellan akvariets överkant och vattenytan, men det kan också vara avståndet från kanten till strilröret.. Röret på bilden ligger i linje med vattenytan (vattenytan går i rörets 'centrum').

På sid 65, mot slutet på installationsanvisningarna, finns det en punkt där det står "19. Se till att blandarröret hänger ovanför vattenytan".

Söker jag här i forumet har jag hittat en som skrivit att man kan/ska ha utblåset/strilröret nån cm under vattenytan..

Manualen finns på:
http://www.eheim.de/eheim/pdf/en/anleitungen/afilter/prof3e_2076_78_Filter_NL_DK_N_S_FIN.pdf
(sida I är sid 6 i PDFen, sida 65 är sid 17 i PDFen)
#2 - 20 juni 2007 23:31
De max 10 cm på sidan 1 tror jag är formen på röret. Kanten på akvariet får inte vara mer än 10 cm över vattenytan för att röret ska nå ner till ytan.

Men varför röret ska vara ovanför vattenytan på den andra bilden förstår jag inte. Jag provade den varianten med mitt TetraTec och då låter det som om det ösregnar i akvariet.
Jag har mitt rör någon cm under vattenytan och vridet så att hålen pekar lite uppåt. Knäpptyst men bra krusning på vattenytan.
#3 - 21 juni 2007 09:25
hittade en ledtråd till anledningen att man ska ha utblåset ovanför vattenytan..

Under '.. Filtreringskapaciteten har försämrats mycket' (sid 92 i manualen, sid 50 i PDFen):

Vattenkretsloppet är inte riktigt:
Starta filtret och uppsugningen (som beskrivs i anvisningen). Se till att vattnets returledning (på trycksidan) sitter ovanför vattenytan under påfyllningen så att filtret kan avluftas optimalt.

Det verkar ha något med avluftningen (iaf under uppstart) att göra. Under drift ska filtret också avluftas automatiskt, och det är inte omöjligt att det fungerar sämre om utblåset är under vattenytan..
#4 - 21 juni 2007 21:51
Får också intrycket att det var under installationen som röret ska vara över vattenytan.
#5 - 22 juni 2007 09:56
jepp, nu när jag läste sista punkten under installation, så blir det ännu mer uppenbart:

23. Avlufta genom att trycka på insugningsstödet (16) en eller två gånger och skjut blandarröret till önskad position.

Om nu "önskad position" även innebär under vattenytan..

Jag hade lite problem med att lyckas få filtret att fyllas med vatten (det räckte inte med att trycka på knappen en massa gånger).. Blev tvungen att lägga insugsröret nästan uppe vid vattenytan för att få igång häverteffekten.

Samma gjorde jag då jag kopplat i stömmen.. Utan hjälp, så gick pumpen några sek och stannade (flera gånger). Kan hända att den skulle kommit igång själv (efter avluftningen). Då den väl kom igång började det "regna" över mig (hade inte det främre täckglaset på plats, och utblåset var ovanför vattenytan).. Så jag lyfte snabbt av bakre glaset och knuffade ner röret under ytan för att slippa regnet..
#6 - 22 juni 2007 10:00
peoy skrev:
Då den väl kom igång började det "regna" över mig (hade inte det främre täckglaset på plats, och utblåset var ovanför vattenytan).. Så jag lyfte snabbt av bakre glaset och knuffade ner röret under ytan för att slippa regnet..

:D
Synd att du inte har bilder på detta:p!

Annons