Placering av syresten?

#1 - 19 januari 2005 17:58
Var skall jag lämpligast placera syrestenen. Kan jag placera den på samma sida som utblåset från ytterfiltret eller bör jag ha den på andra sidan?
#2 - 19 januari 2005 18:04
du kan ha den var som helst, så länge du bara är medveten om att den är där enbart för syns skull, den tillför inget praktiskt, bara estetiskt. (finns special fall som aviker, med högtemp och täta täckglas men ändast ytterst sällan)

En tanke kan ju vara att i alla fall försöka undvika att pumpa in luftbubblor i filtret.
B!
#3 - 19 januari 2005 18:53
Jaha jag trodde att den syresatte vattnet. Om det inte är så så kan jag ju strunta i det.
Tack för tipset!
#4 - 19 januari 2005 20:00
"syre" stenar är mest prydnad i dagsläget, för användes de för att driva en del pumpar och för att snura runt lite på vattnet, men i dagsläger är vatten pumpar så pass hanterbara och efektiva att det i stort sett inte används längre, i dag är det i huvudsak en estetisk fråga, hurvida man vill, eller inte vill ha bubblorna. Syresättningen av vattnet sker i hela vatten ytan, den korta tid en bubbla befinner sig i vattnet är inte tillräklig för att utgöra någån betydelsefull skillnad.

Skönt att jag för en gångs skull gjort lite nytta, glad att kunna va till hjälp.
B!
#5 - 20 januari 2005 09:48
Då måste jag passa på att fråga dig om syresättningen.

Jag skall start upp ett 375 l kar i dagarna och till den skall jag ha ett ytterfilter som pumpar 1200 l/h.

I karet hade jag tänkt ha ev. två påfågelciklider och några andra halvstora ciklider. Ev. skippar jag påfågelciklider eftersom det kanske blir lite trångt.

Min fråga är om du tror att syresättningen av vattnet är tillräckligt eller om jag behöver en luftpump och hur jag placerar den.
#6 - 20 januari 2005 09:54
Min fråga är om du tror att syresättningen av vattnet är tillräckligt eller om jag behöver en luftpump och hur jag placerar den.

Om det inte ännu framgått av tråden så behöver du aldrig luftpump. Syresättningen sker i ytan och blir större ju mer rörelse du har på ytan. Den lilla tid luftbubblorna är i kontakt med vattnet ger bara minimala skilnader.

Se till att placera utblåset så att du får god cirkulation på ytan så räcker det.
MVH
Magnus
#7 - 20 januari 2005 10:53
En anledning att ha syresten kan vara att vissa fiskar gillar att simma igenom bubblorna, det gör iaf mina platys rätt som det är :)

Edit:

Sedan är det enbart för syns skull som alla andra har svarat i den här tråden.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 20 januari 2005 10:56
[QUOTE=KE]En anledning att ha syresten kan vara att vissa fiskar gillar att simma igenom bubblorna, det gör iaf mina platys rätt som det är :)[/QUOTE]
Men växterna gillar definitivt inte syrestenar - men å andra sidan i ett akvarium med påfågelciklider lär det inte funka så bra med växter i alla fall;)
#9 - 20 januari 2005 11:16
[QUOTE=Tropfrog]Om det inte ännu framgått av tråden så behöver du aldrig luftpump. Syresättningen sker i ytan och blir större ju mer rörelse du har på ytan. Den lilla tid luftbubblorna är i kontakt med vattnet ger bara minimala skilnader.

Se till att placera utblåset så att du får god cirkulation på ytan så räcker det.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Vad jag menade var, även om jag uttryckte mig luddigt, att för att öka syresättningen om man då kunde placera utblåset från en luftpump precis under ytan precis som man gör med utblåset från filteret för att få vattenrörelse.

Är jag helt ute och cyklar?
#10 - 20 januari 2005 11:30
Att placera utblåset på bottnen eller vid ytan ger ingen skillnad i hur mycket ytan rör sig. Det är samma mängd luft som skall lämna karet från stenen, samma mängd når då ytan, dvs ingen skillnad. Förutom den mycket korta tid på vägen upp då extremt små mängder syre avges till karet. Ur den synvinklen så skall man ha stenen så lågt som möjligt. MEN, det är fortfarande extremt små skillnader som inte kommer att göra dina påffar gladara.
MVH
Magnus
#11 - 20 januari 2005 11:59
[QUOTE=Tropfrog]Att placera utblåset på bottnen eller vid ytan ger ingen skillnad i hur mycket ytan rör sig. Det är samma mängd luft som skall lämna karet från stenen, samma mängd når då ytan, dvs ingen skillnad. Förutom den mycket korta tid på vägen upp då extremt små mängder syre avges till karet. Ur den synvinklen så skall man ha stenen så lågt som möjligt. MEN, det är fortfarande extremt små skillnader som inte kommer att göra dina påffar gladara.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Okej, hur skall jag göra för att få mer syre i vattnet?
Handlar det om att skapa rörelse på vatten ytan? Kan man då inte ha en luft pump som sitter vid ytan som skapar rörelse?

Hoppas att du har överseende med min okunnighet och frågvishet, men jag försöker bara att förstå. Ja, jag är kanske lite trög! :)

Jag är mycket tacksam för att du orkar och vill hjälpa mig!
#12 - 20 januari 2005 12:04
Det absolut lättaste sättet att få fullgod syresättning med enkla medel är att ha strilrör på återflödet från ytterfiltret, och att sätta dessa strax under vattenytan, pekandes mer eller mindre mot motsatta sidan, det ger kraftig ytrörelse, utan oväsen.
(förutsatt att man endast har ytterfillter)
B!
#13 - 20 januari 2005 12:40
[QUOTE=Mr B]Det absolut lättaste sättet att få fullgod syresättning med enkla medel är att ha strilrör på återflödet från ytterfiltret, och att sätta dessa strax under vattenytan, pekandes mer eller mindre mot motsatta sidan, det ger kraftig ytrörelse, utan oväsen.
(förutsatt att man endast har ytterfillter)
B![/QUOTE]

Jag har endast ytterfilter. Strilrör har jag sett nämnas tidigare, men aldrig hajat vad det är.
Jag gissar att man kan köpa det i akvarieaffärer. Kostar det mycket?

Tack för tipset!
#14 - 20 januari 2005 12:49
strilrör = plast rör, vanligen halgenomskinligt grönt, med en rad hål i sidan, och en kork i slutet... vattnet strillar genom nämda hål, därav namnet "strilrör".

Vilken akvarieaffär som helst bör kunna sälja dig röret, förborrat, eller inte.
B!
#15 - 20 januari 2005 13:10
Härligt! Då skall jag skaffa ett sådant.

Tack för hjälpen!
#16 - 20 januari 2005 15:44
Jag tror dock inte att ett strilrör ger mer syre i vattnet än hela volymen i ett och samma utblås. Tror inte att det ger större ytrörelse, snarare mindre.

Strilrör är till för att fördela cirkulationen för att fiskar som inte gillar stark cirkulation skall trivas. DVS strilrör eller ej beror mest på vad du har för fiskar inte på syresättningen av karet.

Om du vill ha mer syre i vattnet än vad di ytrörelse ger så kan du skaffa oxidator. Men jag förstår inte riktigt varför du fokuserar så på syret, det är sällan en kritisk faktor i ett akvarium med ett bra filter.
MVH
magnus
#17 - 20 januari 2005 16:03
Min rekomendation på strilrör var väll mer för att det ger en jämnare, lättare kontrolerad ytcirkulation, själv tycker jag dock de e svårt o möblera så man slipper se dem, o de är så obeskrivligt fula i baljan, så jag skippar dem för det mesta...
B!
#18 - 21 januari 2005 09:02
[QUOTE=Tropfrog]Jag tror dock inte att ett strilrör ger mer syre i vattnet än hela volymen i ett och samma utblås. Tror inte att det ger större ytrörelse, snarare mindre.

Strilrör är till för att fördela cirkulationen för att fiskar som inte gillar stark cirkulation skall trivas. DVS strilrör eller ej beror mest på vad du har för fiskar inte på syresättningen av karet.

Om du vill ha mer syre i vattnet än vad di ytrörelse ger så kan du skaffa oxidator. Men jag förstår inte riktigt varför du fokuserar så på syret, det är sällan en kritisk faktor i ett akvarium med ett bra filter.
MVH
magnus[/QUOTE]

Jag har fått för mig att det inte räcker med ytrörelse, men jag har ju uppenbarligen fel och det är jag glad för eftersom jag inte behöver bekymra mig för det mer.

Tack för hjälpen!
#19 - 21 januari 2005 09:03
[QUOTE=Mr B]Min rekomendation på strilrör var väll mer för att det ger en jämnare, lättare kontrolerad ytcirkulation, själv tycker jag dock de e svårt o möblera så man slipper se dem, o de är så obeskrivligt fula i baljan, så jag skippar dem för det mesta...
B![/QUOTE]

Okej, men då skippar jag nog också dem så länge iaf.
#20 - 21 januari 2005 09:14
Tror ni att jag kan få problem med syresättningen p.g.a av att min hemmagjorda ljusramp sitter för tätt till karet?
Den enda lucka in är hålet (5x5cm minus slangarnas diameter) som slangarna från ytterfiltret skall gå i. Givetvis är ju inte själva rampen 100% tät.

Vad tror ni, får jag problem?

Annons