Placering av raster?

#1 - 11 februari 2012 13:59
Jag/vi håller på att montera nya bakgrunden, som är en Aquaterra-rainforrest, som också ska användas som filter.
Om jag utgår ifrån gruskanten - hur högt upp ska jag placera rasterna (två är på förslag) och var på bakgrunden ungefär:confused:.

//Inger
#2 - 11 februari 2012 15:30
den ena typ 1-2cm ovanför gruskanten, den andra högra upp, beror lite på hur du vill att de ska se ut men säg 7cm ner från överkanten typ.

spelar egentligen ingen större roll vart du placerar rasterna för vattnet kommer ju åka igenom i allfall. men man brukar sätta nära botten så att eventuellt smuts från botten åker in och sedan brukar man sätta ett högre upp ifall det undre skulle täppas till.
#3 - 11 februari 2012 17:13
Okey...inget specifikt avstånd från insuget då:confused:.

//Inger
#4 - 11 februari 2012 17:16
I andra änden av bakgrunden...:)
Raster i ena sidan av bakgrunden och insuget från filtret i andra änden, så vattent får röra sig hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i filtret.
#5 - 11 februari 2012 17:18
ja precis som ansjo skriver :D
#6 - 11 februari 2012 17:56
ansjo skrev:
I andra änden av bakgrunden...:)

Raster i ena sidan av bakgrunden och insuget från filtret i andra änden, så vattent får röra sig hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i filtret.

Tack för svaren Anders och MrH:).

//Inger
#7 - 16 februari 2012 15:40
ansjo skrev:
I andra änden av bakgrunden...

:)

MrH verkar köpa detta rakt av men jag tror du misslyckade lite när du tänkte ansjo;) Du menade väl -Raster på ena sidan och utblås på den andra, så att vattnet får gå hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i pumpen:)

Fast du kanske menar pump när du säger filter? filter är ju annars ytan som är fylld med filtermaterial:p
#8 - 16 februari 2012 16:41
gullefjun skrev:
Jag/vi håller på att montera nya bakgrunden, som är en Aquaterra-rainforrest, som också ska användas som filter.

Om jag utgår ifrån gruskanten - hur högt upp ska jag placera rasterna (två är på förslag) och var på bakgrunden ungefär:confused:.

//Inger

Funderar på den bakgrunden till mitt 720l, är den lika snygg i verkligheten som på bild? Du får gärna lägga in en bild :)

/Mats
#9 - 16 februari 2012 18:49
Mazzi skrev:
Funderar på den bakgrunden till mitt 720l, är den lika snygg i verkligheten som på bild? Du får gärna lägga in en bild :)

/Mats

Den är snyggare i verkligheten...:)
#10 - 16 februari 2012 20:58
gullefjun skrev:

Det där kommer bli kanon! Det blir att satsa på en sån här med :D

/Mats
#11 - 16 februari 2012 23:38
gullefjun skrev:

men där har du ju raster o utblås på samma sida. hoppas bara du placerar längst till vänster nu då o sen en slang hela vägen till utblåset
#12 - 16 februari 2012 23:47
Ja, slangen är enda räddningen :) Sen måste det skjutas till vänster i bild så att det inte filtrerar samma vatten hela tiden så att allt bös ligger kvar i ena halvan av akvariet.
#13 - 16 februari 2012 23:51
precis. en böj så det går antingen tvärs över till vänstra främre hörnet, fast bäst är nog längs med bakgrunden.. då blir det snurr på allt.
#14 - 17 februari 2012 04:38
hannesc skrev:
precis. en böj så det går antingen tvärs över till vänstra främre hörnet, fast bäst är nog längs med bakgrunden.. då blir det snurr på allt.

Jag skall ha ett ytterfilter som drar runt det hela - med insuget på vänster sida.

//Inger
#15 - 17 februari 2012 06:21
åheim skrev:
MrH verkar köpa detta rakt av men jag tror du misslyckade lite när du tänkte ansjo;) Du menade väl -Raster på ena sidan och utblås på den andra, så att vattnet får gå hela vägen genom filterkuberna innan det sugs in i pumpen:)

Fast du kanske menar pump när du säger filter? filter är ju annars ytan som är fylld med filtermaterial:p

Jag vet nog vem det är som misslyckas när han tänker av oss båda, och det är inte jag;). Inger ska ha ett ytterfilter, och mig veterligt kallas inte det för pump...insuget på motsatt sida av utblåset!
#16 - 17 februari 2012 07:23
ansjo skrev:
Jag vet nog vem det är som misslyckas när han tänker av oss båda, och det är inte jag;). Inger ska ha ett ytterfilter, och mig veterligt kallas inte det för pump...insuget på motsatt sida av utblåset!

Fast då hade det ju rört sig genom filterkuberna i vilket fall ;)

Och det är väl rastren som räknas som insug?

Edit:då ett ytterfilter ska köras så är det bra att ha raster och utblås på samma sida så att man inte cirkulerar enbart det rena vattnet :)

Edit 2: ansjo kanske visste att Inger kör på ytterfilter och att hon ska ha både ytterfilter och filterkuber. Det skulle också funka och jäklar vilket stort filter det skulle bli förutsatt att filtret orkar dra lite vatten..

#17 - 17 februari 2012 09:55
Jo, han visste nog det;).
#18 - 17 februari 2012 13:28
Fast då hade det ju rört sig genom filterkuberna i vilket fall ;)

Och det är väl rastren som räknas som insug?

Edit:då ett ytterfilter ska köras så är det bra att ha raster och utblås på samma sida så att man inte cirkulerar enbart det rena vattnet :)

Edit 2: ansjo kanske visste att Inger kör på ytterfilter och att hon ska ha både ytterfilter och filterkuber. Det skulle också funka och jäklar vilket stort filter det skulle bli förutsatt att filtret orkar dra lite vatten..

Jadå, mitt eheimfilter orkar dra runt "lite" vatten;).

//Inger
#19 - 18 mars 2012 07:47
jag monterade ett raster i mitt 375L långt ner till vänster på min BTN amazonas, men insåg snabbt att det var för lite så jag moterade ett till ca 2/3 är under vattenytan och det är helt perfekt

Annons