Placering av pumpar i 400-liters hörnakvarium?

#1 - 6 april 2004 10:44
Jag håller på för fullt med mitt 400-liters hörnakvarium i plywood.
Men nu börjar jag fundera på hur jag skall placera mina pumpar.
Min första tanke är att sätta en i varje hörn och låta dem blåsa mot mitten. De vid framrutan skall ha filter och sitta högt, medan det i bakhörnet skall köras utan filter, bara för cirkulationen, och blåsa ut ganska lågt för att skapa cirkulation åt malarna.
Låter detta som en bra idé eller har någon ett bättre förslag?
Anledningen till att den bakre inte skall ha filter är för att det filtret blir svårt att komma åt för rengöring och liknande och de andra två filtren ger en total filtervolym på minst 40 liter.
#2 - 6 april 2004 10:50
Det låter som en bra idé! En filtervolym på 40-liter låter också bra! Skall du ha filtermatta hela vägen? I sådana fall får du ett mycket bra filter som kräver minimal skötsel!
#3 - 6 april 2004 15:38
Hela vägen? Hur menar du då?
Jag har 2 baksidor som är 1 meter långa, sen har jag från dem, vinkelrätt, 2 bitar som är 20 cm långa. Från dem går sen framsidan, med rutan.
I de två hörnen där 20cm-bitarna sitter tänkte jag sätta filtermattor.
#4 - 6 april 2004 15:43
Jag menar ifall du sätter en glasskiva så att det blir en kammare som går från botten till toppen av akvariet. Och att du där sätter en filtermatta som går hela vägen. Då får du ett kanonfilter!
#5 - 7 april 2004 07:42
Aha! Nu e jag med på vad du menade!
Så kanske man ska göra, ja.
Får sätta dit det när hela insidan är färdigmålad och färdigbehandlad.
Kanske man ska köra grov filtervadd först, större biten och sen lite fin filtervadd för att göra vattnet klarare...
Men en sådan lösning kräver ju att jag har utblåset från pumpen över ytan och det tänkte jag undvika... Kanske ska köra plexi, så jag kan borra ett hål för utblåset. Ja, ja... Får tänka vidare på det. Men tack för tipset!

Annons