Placering av innerfilter vs. värmare

#1 - 6 december 2004 18:29
Hallojsan

Ska till och sätta in min bakgrund. Och har fått en liten fundering.

Som det är nu, går innerfilterts utblås "mot" värmaren för att "flytta runt" det varma vattnet i karet (se bild; http://mutten.mine.nu/vatten.jpg )

Men med bakgrunden i, kommer inte detta vara möjligt. Utan med all sannolikhet kommer värmaren placeras "bakom"/"innanför" innerfiltert (se "planerat" på bilden)

Nu till min tanke; Kommer detta att fungera på ungefär följande vis (vilket jag hoppas). Värmaren värmer upp vattnet, innerfiltret suger in vatten (därbland även varmt vatten) och kommer sen skickar "runt" det varma vattnet?

Hoppas jag har varit tydlig nog för iaf ett eller två svar

/Mike
#2 - 6 december 2004 20:04
Jag tror det ska fungera fint. Som du säger så drar ju innerfiltret in vatten och skickar iväg det. Tro inte att det kommer att undvika det varma vattnet ;)

Testa och släpp lite flingfoder där du tänkt att värmen ska sitta, då borde du se hur vattnet rör sig. Alltså släpp flingorna under vattnet, tänk på att sättaner handen sakta så du inte skapar en massa virvlar med handen. Har inte testat det själv, bara nått jag kom på just nu men det borde fungera.
#3 - 6 december 2004 21:01
Ja nej det känns ju som att det borde fungera, kanske inte lika effektivt, men det borde inte vara totalt ineffektivt iaf. Är iofs bara att låta det stå ett tag innan fiskarna får flytta "hem" igen efter omorganiseringen och hålla koll på termometern (som sitter så långt ifrån den hörnan med filter och värmare som det bara är möjligt)
#4 - 7 december 2004 10:35
Jag provade ungefär samma sak, har en filterkammare där jag stoppade ner doppvärmaren. Sen insuget från ytterfiltret brevid, resultat: Rätt värme i filterkammaren, fel värme i akvariet-för kallt.
#5 - 7 december 2004 10:50
Det funkar iaf för mig. Har värmaren i en filterkammare bakom bakgrunden. Innerfiltret suger in vattnet till filterkammren via ett insugshål på bakgrunden och sen direkt ut utan att "blåsa" på värmaren.

Annons