Placering

#1 - 4 november 2005 14:20
Hejsan! Ny här ;-)))

Jag ska nu anlägga vårt andra akvarium (satte upp ett 112-liters kar för tre veckor sedan) och behöver lite hjälp med placeringen. Det nya karet är på bara 54 l men tänkt som ett yngelakvarium så det behöver liksom inte vara större. I alla fall så skulle jag helst vilja placerera det nya karet i sovrummet men då vi sover med öppet fönster så blir det rätt kallt på nätterna, säkert neråt 14-15 grader. Går det att ha ett akvarium där inne eller hinner det bli iskallt i vattnet trots doppvärmaren? Annars får vi helt enkelt ställa det i köket istället men där vill jag egentligen helst ha ett lite större kar med tiden...

En sak jag glömde förresten, det är tänkt att bli guppy- och svärdbäraryngel.

Mvh

Loppan11
#2 - 4 november 2005 15:42
Hmm.. 14-15 grader verkar väldigt kallt, trots att ni har öppet fönster. Oftast sjunker inte temperaturen inomhus så mkt även om man sover med öppet fönster, ens egen kroppsvärme och utandningsluft kompenserar nog ganska mkt (förutsatt att fönstret inte står på vid gavel) :)

Kan du inte helt enkelt skjuta igen fönstret lite om natten så det inte blir fullt så kallt? Annars tror jag inte att det är någon större fara med akvariet, men jag är inte säker... prova ställa klockan mitt i natten och se efter vad temperaturen i rummet verkligen är.
#3 - 4 november 2005 15:48
Så länge du har en doppvärmare i akvariet tror jag det går bra, däremot skulle jag nog undvika att placera akvariet just vid fönstret där det är som mest dragit.
#4 - 4 november 2005 15:50
Ursäkta att jag kommer in här. Vi har precis samma problem som Loppan11, dvs vi vill ha ett akvarium i sovrum med nattöppet fönster.
Vi har verkligen kollat på en mkt tillförlitlig termometer och det blir 13-14 gr på natten.
Och den som vant sej vid att sova med öppet fönster vill nog inte stänga.
Så frågan kvarstår. Och det lär väl kosta en del med doppvärmaren gåendes för fullt!

Finns nån lösning, täcka för eller dyligt? Nån som provat?
Svea
#5 - 5 november 2005 01:06
om du sätter frigolit på sidorna och baksidan så isoleras en del.
sen en bra doppvärmare stark doppvärmare med mycket cirkulation runt doppvärmaren och akvariet i övrigt så är det inga problem.

kan ju sätta upp ett draperi/gardin som du drar för så det inte blåser på akvariet
#6 - 5 november 2005 18:10
Tack för alla svar! Till slut så hamnade ändå akvariet i köket, mycket pga närheten till vatten. Sovrummet ligger en trappa upp och där har vi ingen vattenkälla alls. Nu hoppas vi bara på att guppisarna och svärdbärarna börjar yngla av sig men det lär nog bara vara en tidsfråga ;-)))
#7 - 5 november 2005 18:38
[QUOTE=Loppan11]Nu hoppas vi bara på att guppisarna och svärdbärarna börjar yngla av sig men det när nog bara en tidsfråga ;-)))[/QUOTE]

enda kravet för att guppy ska yngla ska tydligen va vatten ;)

kanske finns en möjlighet sen till en hylla med ett större kar under och de lilla ovanför kanskle ?

Annons