Placeing utblås/insug filterhörna

#1 - 17 december 2017 09:34
Hejsan!

Tänkte försöka bygga mig en filterhörna av BTN slimline i mitt nya Juwel 450.
Undrar om någon har synpunkter på placeringen av insug/utblås? Insuget kommer att bestå av 2st 60mm raster och även överrinning vid ytan.
Kommer att ha dvärgciklider mm, så kommer inte ha jättekraftig cirkulation.

Vilket av dessa två alternativ skulle funka bäst? eller någon annan ide`?

Attachment
#2 - 17 december 2017 11:02
Jag skulle valt alternativ 2, med motiveringen att du kommer att kunna ha koll på insuget ifall det sätter igen. Även lättare att komma åt att rensa. Nackdelen är det estetiska då det troligen kommer att vara synligt.
I alternativ 1 kommer det troligen att vara dolt och svåråtkomligt då eventuell inredning och kanske större växter skymmer.

Vad gäller utblåset tycker jag att möjligheterna blir större i alternativ 2. Exempelvis strilrör mot framruta uppåt/neråt, eller kanske format vp-rör i olika vinklar så att man kan laborera med olika cirkulationsrörelser i akvariet. I alternativ 1 kommer du troligen att få en punkt i nedre vänstra hörnet där sanden "spolas" bort med synligt bottenglas som resultat.
#3 - 17 december 2017 16:04
Man måste ju få en vettig genomströmning genom filtermaterialet och då skulle jag sätta båda rastren vid botten och fylla med filterkuber och pump högst upp
#4 - 18 december 2017 08:26
Mitt råd ar att inte bygga den för trång, om det skall placeras en pump bakom se då till att det finns gott om plats så att den inte ligger emot och vibrerar. Värmaren bör ju också få plats.
Jag tycker alltid man skall eftersträva att få flödet från botten till ytan och längs med långsidan.
#5 - 18 december 2017 09:50
Har också funderat på detta alternativet:
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/

Blir det inte stillastående vatten i vänstra änden?
om man tänker att filterkammaren skulle vara 1/3 av akvariets längd (50cm)

Kan också tänka mig att filtersvampen blir väldigt fort skitig? Och krångligare att rengöra utan att fiskar tar sig in i filtret..
#6 - 18 december 2017 11:07
Det där är en klassiker för Slimline, det akvariet gissar jag är runt 50-liter. Det gäller att dimensionera svampen så att den inte blir igensatt, alternativt en grövre som vägg och sedan mer fin (hel eller skuren i kuber) bakom väggen. 1/3 av akvariet låter väl tilltaget. Jag har ett normalbelastat akvarium med en sådan kammare där mattan inte är rengjord på snart 1 år.
Jag tycker att man skall ha någon form av tröskel nedtill i glas, BTN eller separat filtermatta så att inte bottenmaterialet rasar in om man vill lyfta ur filtermattan.
#7 - 18 december 2017 15:10
Beror ju på hur djup filterkammaren är.. Okej, fungerar filtret bra? Det blir inte stillastånde vatten i framkant på akvariet där filterkammaren sitter..? eftersom insuget är rätt så långt mot mitten...

Annons