Pitbull pleco (LDA25) - beteende

#1 - 15 februari 2006 10:13
Tog i förrgår hem 6 pitbull plecos (parotocinclus jumbo/LDA25) som jag hade letat efter ett tag. Ville ha dem för att jag hade flera håll läst att de var små bra algätare. Nu bor de i mitt akvarium.

Det är dock ett av deras beteenden som jag finner estetiskt otilltalande. De sitter ofta på glaset flera stycken. Inte alls snyggt tycker jag. De gör dt både när det är tänt och när det är släckt.

Gör de likadant hos er? Jag funderar på vad det kan bero på. Det har slagit mig att jag har i stort sätt inga stenar i akvariet. Bara rötter och växter. Kan det vara så att de saknar stenar? Eller kan de vara så att de försöker "stimma" ihop med mina 4 siamensis som simmar ganska ofta framme vid glaset?
#2 - 15 februari 2006 10:51
Jag hade en annan mal (bulldog-mal) som gjorde samma sak, men den satt även på stenar ibland, däremot undvek den rötter, så det kan vara den hårda ytan de vill åt. Prova med lite sten kanske?
#3 - 15 februari 2006 12:30
[QUOTE=Nils Holmström]Jag hade en annan mal (bulldog-mal) som gjorde samma sak, men den satt även på stenar ibland, däremot undvek den rötter, så det kan vara den hårda ytan de vill åt. Prova med lite sten kanske?[/QUOTE]

Tack! För det sitter nästan alltid någon/några på rutan nu...
#4 - 15 februari 2006 12:33
Annars kanske det kan hjälpa attt hålla framrutan helt fri från alger, då borde de väl bli mer intressearde av resten av karet...
#5 - 15 februari 2006 15:43
[QUOTE=Nils Holmström]Annars kanske det kan hjälpa attt hålla framrutan helt fri från alger, då borde de väl bli mer intressearde av resten av karet...[/QUOTE]

Hmm, det ser inte ut som att de äter, utan de sitter bara där och vilar... Jag har sett de äta lite alger på gräset och lite på rötterna.
#6 - 15 februari 2006 17:56
dom brukar sluta med det när de hittat hålor och sånt i burken
#7 - 15 februari 2006 18:58
[QUOTE=robban]dom brukar sluta med det när de hittat hålor och sånt i burken[/QUOTE]

Jaha, det låter lovande :) Jag tänkte faktiskt tanken att det kunde vara något nervöst oj-jag-känner-mig-inte-hemma beteende.
#8 - 19 februari 2006 14:23
Jag fick tag på tre små rackare. Jag har haft dom nu i tre veckor. Mina papegojor jagade pittbullen ett par dagar. Dom ser ju ut som döda fiskar. :)
Ena dog igår! Snyft. Den andra sitter på min stora pump och ibland suger på smågrus. Den tredje har växt till sig ordentligt tack vare svärdplantan. Han älskar den. Hmm kanske en hona?
#9 - 19 februari 2006 23:21
[quote=KamiKiri]Jag fick tag på tre små rackare. Jag har haft dom nu i tre veckor. Mina papegojor jagade pittbullen ett par dagar. Dom ser ju ut som döda fiskar. :)
Ena dog igår! Snyft. Den andra sitter på min stora pump och ibland suger på smågrus. Den tredje har växt till sig ordentligt tack vare svärdplantan. Han älskar den. Hmm kanske en hona?[/quote]
Tråkigt att höra att en inte klarade sig :(

Men de käkar på växterna alltså?
#10 - 20 februari 2006 09:19
[QUOTE=Milbot]Men de käkar på växterna alltså?[/QUOTE]

Jag har inte märkt att mina gör det.
#11 - 20 februari 2006 11:58
[quote=batski]Jag har inte märkt att mina gör det.[/quote] Okej. Det är kanske som med ancistrus att de käkar på växterna om det inte finns tillräckligt med alger och de inte blir stödmatade.
#12 - 20 februari 2006 18:42
Oki Pitbulls är inte bra på rötter eller rutor och saknar man grus/sand i storleken 2-4mm så trivs de inte så bra deras beteende är att ta en sten i munnen gurgla runt i munnen och sedan kasta till sidan, ja kasta till sidan det blir fårår i Grusen/sande efter dem...
Tror de sätter sig på rutan för att de hittar lite alger där, rötter sitter mina pibulls nästan aldrig på...
Äter växter gör de sällan(aldrig) de trivs bäst i grusen/sanden, de vill gärna ha ngt att gräv ner sig i på kvällen när ljuset slocknat då verkar de få lugn om de kan göra det...
#13 - 20 februari 2006 19:09
Min sand är 0.8-1.2mm. De kanske hellre hade velat ha finare sand, men jag ha sett dem ta upp sand i munnen och gurgla runt den i munnen och sedan kasta ut den som du säger.
Bilagor:
#14 - 20 februari 2006 20:10
batski ger du dina pittbull något annat att kalasa på? Jag har ont om alger och då ger dem sig på växterna.
Mvh Marcus
#15 - 20 februari 2006 20:55
[QUOTE=Kockfrallan]batski ger du dina pittbull något annat att kalasa på? Jag har ont om alger och då ger dem sig på växterna.
Mvh Marcus[/QUOTE]

Jag ger ancistrusen maltabletter men vad jag märkt har de inte visat något intresse för dem... Jag har sett dem äta alger som växer på mina sagittaria och på en rot. Och så håller de på med sanden som peterhaack har beskrivit.
#16 - 20 februari 2006 21:15
Jag ger Tropical algee waffers i början var det inget intresse alls av dessa men då de gått igenom botten så började kalasa på dessa.
Sedan räkmix men inte vilken mix som helst Åleds e väldans populär hade en goda fisken men ack den glodde de inte ens på inte Åleds Original i heller men deras näst nyaste blandning den med spirulina... Hmm i PWSSs Rropical Algee waffers e där spirulina i med kanske det dom gillar.....

min sand är dock inte lika fin som din Batski så mina tar in sten snurrar runt och spottar ut, kul grej de gör och pitbullsen är roliga med sitt "kurragömma" har ngra på min nufisk sida som gömmer sig....
#17 - 20 februari 2006 22:31
[QUOTE=peterhaack]min sand är dock inte lika fin som din Batski så mina tar in sten snurrar runt och spottar ut, kul grej de gör och pitbullsen är roliga med sitt "kurragömma" har ngra på min nufisk sida som gömmer sig....[/QUOTE]

:D

Jasså de gillar spirulina? :p
#18 - 21 februari 2006 17:15
Jag har algtabletter och dem bryr sig inte det minsta problemet är att jag inte har några alger direkt så dem äter växter som bara ***.
Så åleds har någon ny räkmix nu då? För dem åt inte den andra som jag hade.
Mvh Marcus
#19 - 21 februari 2006 18:12
[quote=Kockfrallan]Så åleds har någon ny räkmix nu då? För dem åt inte den andra som jag hade.
Mvh Marcus[/quote]
De har ännu en som är nyare men den har jag inte fått äran att prova ännu.. men de som är mellan den vanliga och denna nya som jag inte prova hade de mer spirulina i och den äts av alla fiskar som inte åt räkmix innan inte i mina kar iaf, räk mixen var ingen hitt då men nu e det vanligare och de får räkmix var 3 dag och den äts upp snabbt och enkelt och då oxå av pitbullar
#20 - 21 februari 2006 18:19
Då blir det att köpa räxmix när man är i halmstad nästa gång då.
Jag som köpte 2 pkt idag..
Jag testade att gnugga in zuzzini biten med vitlök idag men det funkade inte heller.
Mvh Marcus
#21 - 21 februari 2006 19:33
[QUOTE=Kockfrallan]Då blir det att köpa räxmix när man är i halmstad nästa gång då.[/QUOTE]

Jag tror inte det är räkorna som är det intressanta, utan spirulinan. LDA25 äter mest vegetabiliskt och bör inte få i sig för mycket animaliskt.
#22 - 21 februari 2006 19:53
Mina malar och pleco älskar Novo Rift sticks "JBL"... Förutom pittbullen. Den ena suger på svärdplantan och simmar runt överallt. Den andra suger på stenar "0,8-1,2" och slänger dem omkring sig. Har växt lite och är alltid på samma plats. Den som suger på svärd plantan har växt enorm snabbt. Den ena könen växer kanske fortare än den andra? Jag vet inte vad dom gillar? Spirulina discs "Wardley" funkar nästan inte hos någon av arterna. Däremot Algae wafers "Hikari" är mer populär.
#23 - 22 februari 2006 22:02
Jag tetade med en annan räxmix idag inte åleds har inte varit där än men det funkade inte.
Jag gjorde ett stort grönsaks spätt till dem med isbergssallad, zuzzini, gurka och tomat men inget där passade heller.
Någon va framme och nosade men brydde sig inte om det. Innan så har jag haft lite alger på stenar men inte mycket och då har dem inte varit på växterna så mycket.
Mvh Marcus
#24 - 9 mars 2006 19:34
Hur går det med era malar?
Har ett 160l som jag tänmkte kunde passa för några Pitbull Plecos, hur många ska jag isf ha?
Kan man ha dom i 27grader?
Dom går väl bra med dom flest lugnare fiskarna, som t ex tetror, ciklider eller Guramis?
Nåt man ska tänka på innan/när man har köpt dom?
Nåt tips?
#25 - 9 mars 2006 22:25
[QUOTE=Leonard]Hur går det med era malar?
Har ett 160l som jag tänmkte kunde passa för några Pitbull Plecos, hur många ska jag isf ha?
Kan man ha dom i 27grader?
Dom går väl bra med dom flest lugnare fiskarna, som t ex tetror, ciklider eller Guramis?
Nåt man ska tänka på innan/när man har köpt dom?
Nåt tips?[/QUOTE]

Jodå, mina mår bra :) De sitter ofta på botten, men jag har sett dem äta alger på rötterna och ibland även på växterna. De är rätt söta tycker jag :p

Ibland går någon för sig själv, men man ser tydligt att de uppskattar varandras sällskap. Så det bra om man har ett litet gäng på 5-6 stycken.

De är väldigt fredliga och går nog bra ihop med de flesta andra fredliga fiskarna. De sitter ofta stilla, men de korta stunderna då de simmar är de väldigt pigga. Vet faktiskt inte om guramis uppskattar det, men mina går med tetror och ciklider och det verkar inte vara några problem.

På Planet Catfish står det att de ska ha mellan 20-26 grader, men jag har ca 27 för fjärilsciklidernas skull och det verkar funka även för parotosarna. Men jag kanske ska sänka tempen med en grad. Vad säger ni som är ramirezi-experter?

Har du läst informationen på Planet Catfish?

http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP
http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP
#26 - 11 mars 2006 18:09
Ja, har läst på planetfish, därför jag undrade...

Tror inte att Gurmisarna bryr sig om att malarna är lite pigga.

Jag har inga problem med att dom sitter på rutan, tycker inte att det ser dåligt ut.

Annons