Pitbull Pleco + Ancistrus = ?

#1 - 10 februari 2006 17:44
Hej!

Har insett att jag nog behöver lite fler algätare i mitt 160-liters. Idag har jag en ancistrus och 6 stycken amanoräkor. Räkorna verkar dessutom mest sitta stilla. Jag har blivit tipsad om Pitbull Pleco (LDA25, Parotocinclus jumbo). Den verkar vara ett bra val på många sätt. Liten, bra på att äta alger, inte jättekänslig (om jag uppfattat det hela rätt) och sen är den ju fin också.

Har förstått att den bör hållas i grupp och tänkte mig därför 4-5 stycken. Jag undrar nu bara om det kan bli problem att ha pitbullarna tillsammans med min ancistrus? Ancistrusen är bara 6-7 cm och jag vet ej om det är en hane eller hona. (Att det ska gå bra ihop med räkorna utgår jag ifrån...)

Väldigt tacksam om ni har några tips eller åsikter!
#2 - 10 februari 2006 19:43
Det är nog inga problem att ha dem tillsammans med ancistrusen. Men det låter som ganska många algätare i det karet, tror inte algerna kommer att räcka för dem så det krävs att du matar dem en hel del.
#3 - 10 februari 2006 20:20
Jo det har du nog rätt i... Kanske att det räcker med 3 stycken då..? Att de trivs i grupp betyder kanske att det funkar även med tre?
#4 - 10 februari 2006 21:32
Hej

Jag har båda sorterna jag har en flock pitbullar 8st och det är inte för många... dessa är mer algätare i grus än algätare på fönster och växter......

Men det är en kul liten krabat den liksom gömmer sig i grusen när man byter vatten hehe...
#5 - 10 februari 2006 22:11
Vad kul med mer information om pitbullen! Tack!
Fast nu blev jag lite halvt osäker om den nu inte käkar så mycket alger på växter och rutor... Kanske någon annan lite mindre algätare skulle vara lämpligare? Otocinclus har jag funderat på, men tvekar för att de verkar vara lite känsliga.
#6 - 12 februari 2006 11:44
Min erfarenhet är också att de inte äter så mycket på rutor och växter, utan mer på gruset, stenar och rötter. Har dock hört andra som har andra erfarenheter... Men för växter så är nog Otocinclus eller räkor det bästa, men Otocinclus jag kan hålla med om att Otocinclus är lite känsliga...

/Mattias
#7 - 12 februari 2006 12:21
Lite OT, men varifrån kommer namnet pitbull (alltså varför kallas de för pitbull)?
#8 - 12 februari 2006 16:07
[quote=mmm]Min erfarenhet är också att de inte äter så mycket på rutor och växter, utan mer på gruset, stenar och rötter. Har dock hört andra som har andra erfarenheter... Men för växter så är nog Otocinclus eller räkor det bästa, men Otocinclus jag kan hålla med om att Otocinclus är lite känsliga...

/Mattias[/quote] Hmm, men jag får ju en hel del alger även på gruset och stenar så några pitbull kanske inte skulle vara fel ändå. Men det är klart, skulle behöva lite mer putsning även på växterna. Jag har ju 6 amano, men de är sällan framme som sagt så de ska nog få flytta till ett mindre kar där de kanske trivs bättre.. vem vet (?)

Men tack för all info. Jag ska ta mig en funderare nu... lutar nog ändå åt ett par pitbull. Dom lär ju inte ge mig mer alger i alla fall :p
#9 - 13 februari 2006 14:10
[quote=Linda_A]Lite OT, men varifrån kommer namnet pitbull (alltså varför kallas de för pitbull)?[/quote]

Jag har läst någonstans fiskexperten som hittade på namnet valde det för att han tyckte att fisken var lik en pitbull. Han var dock expert på fiskar, inte hundar, och insåg först när det var försent att han hade tagit fel på hundsorten. Egentligen hade han tänkt på någon helt annan hund, som inte alls såg ut som en pitbull. Det här är ju snälla och trevliga små malar, som verkligen inte liknar ilskna kamphundar...
#10 - 13 februari 2006 14:24
[quote=Millie]Jag har läst någonstans fiskexperten som hittade på namnet valde det för att han tyckte att fisken var lik en pitbull. Han var dock expert på fiskar, inte hundar, och insåg först när det var försent att han hade tagit fel på hundsorten. Egentligen hade han tänkt på någon helt annan hund, som inte alls såg ut som en pitbull. Det här är ju snälla och trevliga små malar, som verkligen inte liknar ilskna kamphundar...[/quote]

Okej. Du får be om ursäkt men det gav verkligen mig dagens skratt.:D:D
Alla vet väl hur agressiva apbt är.[;)] [;)] [:D] [:D]
Tackar dock för ditt svar var väldigt intressant att få veta.
#11 - 13 februari 2006 14:39
Ja, det står om namnsättningen på Planet catfish...
http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP
Han menade tydligen bull terrier. ;)
#12 - 13 februari 2006 16:20
Pittbular e kuliga att se när de jobbar med de tar upp grus i munnen bearbetar det och slänger åt sidan om grusen/mer är sten som min 1.5-3 så tar den upp en sten putsar den och slänger åt sidan hel kull om har som jag 8 st de ligger tre-fem st sidan om varndra coh går fram som små dammsugare alla åt samma håll så man får små "potatisfåror" i sanden hehe..
#13 - 13 februari 2006 17:54
Jag hade pitbull för några år sedan och hade då grus i akvariet. Jag funderar nu på att skaffa några igen, men har numera sand. De gillar ju att rengöra grus/småsten så frågan är hur de fungerar när man har sand på botten. Någon som vet?
#14 - 14 februari 2006 12:29
[QUOTE=Milbot]Jo det har du nog rätt i... Kanske att det räcker med 3 stycken då..? Att de trivs i grupp betyder kanske att det funkar även med tre?[/QUOTE]

3 stycken stimfiskar är för få. Jag tog hem 5 LDA25 i går :) Och det syns verkligen att de trivs i varandras sällskap. De är ganska små så de tar inte mycket plats. Inga problem att ha dem i samma akvarium som ancistrusen.

Jag har sett att de sitter på glaset ibland, annars är de mest på botten eller på rötterna. Jag tycker inte de ser ut att vara så aktiva, men de är ju fortfarande nyinflyttade och har säkert inte slappnat av än.

Otocinclus är verkligen känsliga ja. De är så känsliga att jag nästan tycker de inte är lämpliga akvariefiskar...
#15 - 14 februari 2006 12:49
Jag gillar inte såna här trådar...

Jag blir så sugen på att skaffa dem själv då!! Och det passar ju inte riktigt i ett asien akvarium. ;)
#16 - 14 februari 2006 13:30
[quote=batski]3 stycken stimfiskar är för få. Jag tog hem 5 LDA25 i går :) Och det syns verkligen att de trivs i varandras sällskap. De är ganska små så de tar inte mycket plats. Inga problem att ha dem i samma akvarium som ancistrusen.

Jag har sett att de sitter på glaset ibland, annars är de mest på botten eller på rötterna. Jag tycker inte de ser ut att vara så aktiva, men de är ju fortfarande nyinflyttade och har säkert inte slappnat av än.

Otocinclus är verkligen känsliga ja. De är så känsliga att jag nästan tycker de inte är lämpliga akvariefiskar...[/quote] Fast ett stim brukar man väl i och för sig säga är minst 10 individer. Men om de nu trivs bättre om de är 5 istället för 3 så tar ju de extra inte så stor plats :)

Verkar de trivas i sand annars? Har för mig att du har 0.8-1.2 mm råda? Precis som mmm så är jag också intresserad av att få reda på hur de trivs i sand.
#17 - 14 februari 2006 13:38
[QUOTE=Milbot]Fast ett stim brukar man väl i och för sig säga är minst 10 individer. Men om de nu trivs bättre om de är 5 istället för 3 så tar ju de extra inte så stor plats :)

Verkar de trivas i sand annars? Har för mig att du har 0.8-1.2 mm råda? Precis som mmm så är jag också intresserad av att få reda på hur de trivs i sand.[/QUOTE]

I naturen är stimmen oftast på många fler än 10 individer, men i akvarium måste stimmen vara mindre än i naturen. Olika arter trivs olika bra i små stim, men 3 stycken är för få för att man ska kunna kalla det ett stim. 5 är nog minimum.
#18 - 14 februari 2006 14:14
batski: Jo det kommer nog bli fem stycken för mig också :) Förresten, skönt att få det bekräftat igen att de verkar funka tillsammans med ancistrus!

Linda_A: Många SA-kar har ju städpatrull från Asien med siamesiska algätare, så varför kan inte du ha några LDA25:or i ditt Asien-kar?! ;)
#19 - 14 februari 2006 14:18
Hur mycket får ni förresten betala för era pitbull?

/Mattias
#20 - 14 februari 2006 14:23
[quote=mmm]Hur mycket får ni förresten betala för era pitbull?

/Mattias[/quote] I Göteborg har jag sett för 45 och 49 kronor.
#21 - 14 februari 2006 14:58
[quote=Milbot]Linda_A: Många SA-kar har ju städpatrull från Asien med siamesiska algätare, så varför kan inte du ha några LDA25:or i ditt Asien-kar?! ;)[/quote]

Hehe för jag känner mig själv, då kommer kan jag lika gärna stoppa ner några pansarmalar när jag ändå är på gång. *S* Så kommer det att sluta med ett akvarium med en sort ifrån asien och resten i SA.:D
#22 - 14 februari 2006 15:08
[quote=Linda_A]Hehe för jag känner mig själv, då kommer kan jag lika gärna stoppa ner några pansarmalar när jag ändå är på gång. *S* Så kommer det att sluta med ett akvarium med en sort ifrån asien och resten i SA.:D[/quote] Då finns det bara en lösning - ytterligare ett akvarium! :D
#23 - 14 februari 2006 17:02
Milbot: Jag håller med, min sambo desto mindre. ;)
#24 - 19 februari 2006 14:33
Hur stora blir dessa rackare då? Ser man skildnad på könen?
#25 - 19 februari 2006 14:54
[quote=KamiKiri]Hur stora blir dessa rackare då? Ser man skildnad på könen?[/quote]
Är också intresserad av hur stora de blir :) Går det att ha i ett 70 l kar? Skulle behöva en algätande mal till mitt nya kar, nämligen.. :)
#26 - 19 februari 2006 15:00
[QUOTE=Lubbe]Är också intresserad av hur stora de blir :) Går det att ha i ett 70 l kar? Skulle behöva en algätande mal till mitt nya kar, nämligen.. :)[/QUOTE]

5cm Här är lite info: http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP

Tänk på att de är stimfiskar.
Bilagor:
#27 - 19 februari 2006 15:10
OK, tack så mycket, batski! :) Går det bra med 3 st då, eller vill de hellre vara fler? 5 kanske..? Vill inte att de ska få det för trångt heller, om jag köper sånna.. men 70 l, det kan väl inte bli för trångt för en fisk på 5 cm..? eller? :)
#28 - 19 februari 2006 15:13
[QUOTE=Lubbe]OK, tack så mycket, batski! :) Går det bra med 3 st då, eller vill de hellre vara fler? 5 kanske..? Vill inte att de ska få det för trångt heller, om jag köper sånna.. men 70 l, det kan väl inte bli för trångt för en fisk på 5 cm..? eller? :)[/QUOTE]

5 är nog bättre än 3. De är så små så det är inget problem med 5 st.
#29 - 19 februari 2006 15:27
OK, vad bra :) Då ska jag höra med zooaffären om de kan ta hem sånna till mig sedan :)

Annons