Piskstjärtsmalar vad gör dom

#1 - 24 mars 2013 10:58
Okej vad gör mina piskstjärtsmalar, dom två som är i grottan har legat där minst 2 timmar iallafall sen jag upptäckte det, den yttre liksom knuffar på den andra under magen,den ena har varit helt ute medans den andra halvt ute men efter en stund var båda inne igen, tycker detta påminner om ancistruslek men problemet är att jag tror jag har 3 honor så kan det vara 2 honor som har beteendet eller så har min hane inga ortodonter eller vad det heter?

Det ligger en utanför grottan och två i.
[ATTACH=CONFIG]60741[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60742[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60743[/ATTACH]
#2 - 24 mars 2013 14:44
Har suttit här o studerat dom ett tag och kollade in den som var ute med förstoringsglas o jag kan faktiskt hitta fina hår både på fenorna o på rygg o vid sidornpå käkarna så det verkar vara lek piajo
#3 - 24 mars 2013 15:03
Kul att få se dessa igen, hoppas att det blir nåt för det verkar ju inte bättre än att de har lite fuffens för sig ;)
#4 - 24 mars 2013 15:23
Ja det var ju ungefär ett år sen dom flyttade hit från dig.

När jag har sett honan ute så ser man att hennes äggläggningshål är utvidgat och som jag skrev så har den andra små små ortodonter eller vad det heter men jag har inte sett det med blotta ögat men med förstoringsglas ser man det, just nu så trängs båda två i den lilla lilla grottan som egentligen var ämnad till mindre malar men det verkade som om dom fick tycke för den och båda får visst plats där ändå,(trodde jag aldrig).

Trodde att denna sorten lade ägg ute på rutorna och inte i grottor men så fel jag har isåfall om nu fallet är att dom lagt ägg, har inte kunnat se så långt in och det är ganska trångt att se när en mal eller 2 är i vägen.
#5 - 24 mars 2013 15:24
Jag tror att denna sortens mal vill ha trånga grottor för att leka och det verkar ju stämma :)
#6 - 24 mars 2013 15:27
Det återstår att se, men man vågar ju inte hoppas för mycket innan man ser bevis, men visst ser det ut så, har Ansjo fått yngel av sina han hade väll likadana?
#7 - 24 mars 2013 17:40
Har läst på lite om uppfödning av dessa och det stämmer att dom vill göra det i grottor, tydligen gör dom som ancistrus att hanen tar hand om äggen men denna honan vill INTE ur boet så båda är däri.

Läste också att ynglen är svåra så man bör ta upp hela grejen med hanen och äggen till ett annat kar men just nu har jag inget lämpligt så frågan är om jag ska låta det vara och se vad som händer. har jag tur kanske jag får tag i några yngel och kan sätta i yngelkasse istället.

Jag får fundera på detta, det hade passat jättebra i breedingboxen men den är ju upptagen och denna lilla grottan ligger i en stor grotta så det blir ändå för klumpigt.
#8 - 24 mars 2013 19:56
Några lite sämre bilder på äggen, dom var så läckert gröna :) tyvärr så har jag ett skåp på den sidan så jag får klämma in kameran för att lyckas ta en bild villket inte var det lättaste.

[ATTACH=CONFIG]60761[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60762[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60763[/ATTACH]
#9 - 24 mars 2013 19:59
Å va kul att se! Hoppas de lyckas! :)
#10 - 24 mars 2013 20:02
Jag med, funderar fortfarande på om jag kan flytta allt någon annanstans så man kan ta hand om ynglen sen, men så länge dom är båda däri så är det nog inte lika lätt, den andra stackars honan ligger utanför och verkar vilja var med i leken:(
#11 - 24 mars 2013 20:27
Grattis! Riktigt häftiga malar, som jag tyvärr inte hade någon framgång med =(
#12 - 24 mars 2013 20:30
Tack freddi, det var nog bara flax det här, jag köpte dom på auktionen i malmö förra året, dom var Pias innan, tyckte först att det var 1 hane och 2 honor men efter ett tag blev jag övertygad att det var 3 honor tills idag när jag blev motbevisad hehee, jag som har sökt en hane till dom så har jag redan en själv hahaha.

Var det odling du inte lyckades med eller var det något annat?
#13 - 24 mars 2013 20:34
Haha, så kan det gå! :p
Får hoppas att du kan dra upp några småttingar också :)

Nej jag lyckades inte alls med dessa. Tror dom blev utkonkurrerade om maten av mina ancistrus och andra fiskar som åt från botten. Dom var inte tillräckligt snabba att ta mat helt enkelt.
#14 - 24 mars 2013 20:37
Dessa har nog varit tuffa för där är 8 stora ancistrusar och ett bra gäng med pansarmalar i det karet.
Ja jag ska fundera på om jag ska ta upp dom eller inte, största chansen att klara ynglen är nog att ta upp dom men jag vet ju inte för jag har aldrig odlat dessa men det lät så där jag läste det.

Har någon annan erfarenhet så skriv gärna, det kan ju vara en annan liknande sort med.
#15 - 24 mars 2013 20:39
Du har inget gammalt 54L som står och skräpar då? :)
#16 - 24 mars 2013 20:45
Jag har många ståendes men det är alltid så vanskligt att startat upp ett nytt med bakterier och så :( vill ju ha dom i yngelkasse om det går för då får dom bra vatten hela tiden och lätt att mata och städa, ska klura lite om jag ska sänka ner ett kar i ett stort kar sålänge och flytta över hela rasket där, det stod där jag läste att man kan avlägsna hanen när dom är kläckta,
#17 - 25 mars 2013 21:33
Jag satte upp ett 40 literskar och flyttade boet dit men då stack hanen ut och simmade inte in igen och eftersom jag bara sett honom ligga utan att fläkta på äggen iboet när han var i karet så kändes det inte som om han gjorde det jobbet ändå, så när jag väntat ett bra tag och att han struntade i boet så flyttade jag tillbaks honom och satte boet i en yngelkasse med syresten istället, vill ju ändå ha dom däri för att det ska var lättare att sköta yngeln:)
Har satt syrestenen så att det ska bubbla genom boet för denna grottan är hål rakt igenom.
Det är pappan på bilden.

Har ni några mer tips om vad jag kan göra eller har jag förstört allt nu?

[ATTACH=CONFIG]60775[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60776[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60777[/ATTACH]
#18 - 25 mars 2013 21:53
äggen är riktigt fina! vilken skillnad mot t.ex ancistrus knallorangea!
Låter som en bra ide med luftstenen, se bara till att inte ha för mycket flås så äggen/ynglena skadas. Lite lite bubblor räcker nog, bara så vattnet inte står stilla :)
#19 - 25 mars 2013 21:59
Kanske får sänka lite kan ju ha luftstenen ovanför eller brevid, tänkte att dom ville ha lite flås eftersom att hanarna fläktar äggen. Däremot så har dom nog inte sånt flås hehe-

Ja visst var äggen fina, riktigt läkert gröna, påminner om såna gelebollar man kan köpa i affären med socker på, hm jag får nog åka och handla såna imorgon, väldans vad jag blev sugen på dom :D
#20 - 27 mars 2013 08:31
Kollade in äggen idag i grottan och man ser att det rör sig i dom, dom ser fina ut och inget mögel i sikte :p spännande.
Blir lite förvirrad angåene kläckningstiden för jag läste på någon sida att det tar 3-4 dagar och en annan sida att det tar runt 12 dagar:confused:

Annons