Pirayor igen!:) NY

#1 - 27 maj 2012 19:45
Hej alla, är ny här på forumet:)

Har tänkt att igen starta upp ett akvarium med Pirayor (P. Nattereri). Har haft dessa underbara fiskar i mina yngre dar men det är så längesen... har tänkt att ha dom i mitt gamla 250L saltkar och eventuellt utnyttja en del av den utrustningen, om jag minns rätt så vill dom ha det strömt så tänkte köra med min Tunze streampump med kontrollenhet, huvudpumpen kör runt vattenvolymen 10 gånger så rent lär det bli med...

Belysning: funderar på att köra med min 150W HQI-armatur, men byta lampan mot en med lägre kelvin, dessutom ha lite rötter och växter som dämpar ljuset, dom får naturligt ljus i alla fall av denna typ av lampa??

UV-C: kan jag kanske montera bort för det kommer väl inte till användning alls?

Filtrering: Har för mig att man kunde filtrera genom torv för att få bra vattenvärden eller minns jag så fel, vad finns det i så fall för fabrikat eller hur man nu placerar det i filtret på pumpen? eller rättare sagt vad ska man ha för typ av filter i ytterfiltret???
#2 - 27 maj 2012 23:41
RedPiranha skrev:
Hej alla, är ny här på forumet:)

Har tänkt att igen starta upp ett akvarium med Pirayor (P. Nattereri). Har haft dessa underbara fiskar i mina yngre dar men det är så längesen... har tänkt att ha dom i mitt gamla 250L saltkar och eventuellt utnyttja en del av den utrustningen, om jag minns rätt så vill dom ha det strömt så tänkte köra med min Tunze streampump med kontrollenhet, huvudpumpen kör runt vattenvolymen 10 gånger så rent lär det bli med...

Belysning: funderar på att köra med min 150W HQI-armatur, men byta lampan mot en med lägre kelvin, dessutom ha lite rötter och växter som dämpar ljuset, dom får naturligt ljus i alla fall av denna typ av lampa??

UV-C: kan jag kanske montera bort för det kommer väl inte till användning alls?

Filtrering: Har för mig att man kunde filtrera genom torv för att få bra vattenvärden eller minns jag så fel, vad finns det i så fall för fabrikat eller hur man nu placerar det i filtret på pumpen? eller rättare sagt vad ska man ha för typ av filter i ytterfiltret???

Hej och välkommen till forumet :) jag är ledsen att göra dig besviken, men du kan inte ha prayor i 250 liter, de vill ha minst 700 liter :(
#3 - 28 maj 2012 05:37
Näh de vill helst inte ha 700L, helst vill dom vara i sin flod i Amazonas... hela iden med akvarium faller om Pirayan själv får bestäma får då vill den inte vara i en glasburk alls, men det var inte det som var min frågor!?:) Dom ska få bo i mitt 1500L akvarium när dom blir lite större, det är upptaget just nu... så mitt 250L får räcka medans dom är små. Hade tänkt mig 10st och vet sen tidigare att dom oftast inte är så många sen tyvärr men:D
#4 - 28 maj 2012 08:59
...Men får de gå i ett tillräckligt stort akvarium (zoopet rekomenderar minimum 700L) och du utfodrar dem korrekt så angriper de inte varann!
#5 - 28 maj 2012 09:13
åheim skrev:
...Men får de gå i ett tillräckligt stort akvarium (zoopet rekomenderar minimum 700L) och du utfodrar dem korrekt så angriper de inte varann!

E dom alla friska , krya och aktiva. Så angriper dom inte varandra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#6 - 28 maj 2012 09:58
RedPiranha skrev:
helst vill dom vara i sin flod i Amazonas... hela iden med akvarium faller om Pirayan själv får bestäma får då vill den inte vara i en glasburk alls

Hur vet du att dom inte mår bättre i ett akvarium?
#7 - 28 maj 2012 10:32
Majki01 skrev:
E dom alla friska , krya och aktiva. Så angriper dom inte varandra.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja precis och för att uppnå det behöver de ett ordentligt akvarium med bra inredning. Trängs de ihop i ett för litet kar kan det leda till stress som kan yttra sig i sjukdom och angrepp inom gruppen.
#8 - 28 maj 2012 11:42
robidobban skrev:
hehe näh det vet jag givetvis inte, men eftersom det finns rekommendationer om just akvariestorlek, inredning, vattenkvalite och ljussättning så utgår jag ifrån att det är taget just från deras naturliga miljö där dom trivs bäst! Det kanske finns Pirayer som bara vill ha 10 liter vatten, inte vet jag man kan ju inte fråga direkt därför får man utgå ifrån att dom trivs bäst i amazonas än i en glasburk:) Dom flesta djur trivs bäst i sin hemiljö annars ser jag inte poängen med att efterlikna... Men ok går det inte att ha dom ett tag i 250L så går det inte... får väl frigöra 1500L karet tidigare då än beräknat!:)
#9 - 28 maj 2012 19:06
robidobban skrev:

Nu var väl inte frågan var de mår bäst utan var de vill vara och det kan vara riktigt lurigt att lista ut:) Håller också med om att du ska satsa på det stora. Bär själv ansvaret för ett gäng pirayors död i ett för litet akvarium (innan det fanns internet) och har ett stort ärr på lillfingret från en av överlevarna som påminnelse.
#10 - 28 maj 2012 19:14
Det är himla tråkigt att Bollmora Akvarieförening tog ner sin artikel om att hålla pirayor, den hade varit perfekt att länka till här.
#11 - 29 maj 2012 09:44
Jag skuklle också i sånna fall satsa på att släppa ner dem i det stora från början :) Min erfarenhet är att de växer mycket snabbt. jag har haft mina i runt 3 månader, och de har tredubblat sin storlek (minst) på den tiden ;)
#12 - 29 maj 2012 16:34
ciklidtok skrev:
Jag skuklle också i sånna fall satsa på att släppa ner dem i det stora från början :) Min erfarenhet är att de växer mycket snabbt. jag har haft mina i runt 3 månader, och de har tredubblat sin storlek (minst) på den tiden ;)

Ok det får bli det stora med en gång:) Har dock i dagarna faktiskt också blivit lite sugen på att ge mig på en Svart Piraya också, har alldrig haft det, hur stort akvarium behöver man till en sån? Ska försöka få tag i en liten ca 5cm om det går, har sett att det finns stora att köpa direkt ca 15cm men... kan man ha en sån i ett 150 liters ensam?
#13 - 29 maj 2012 17:26
redpiranha, du har to.m piraya som alias men du har inte greppat att pirayan är en stimfisk... För det är inte första april idag;)
#14 - 29 maj 2012 18:30
åheim skrev:
redpiranha, du har to.m piraya som alias men du har inte greppat att pirayan är en stimfisk... För det är inte första april idag;)

Vet mycket väl att Piraya är en stimfisk, men du kanske skulle läsa på lite om just Svart Piraya... ;)

Du behöver ett betydligt större akvarium om du vill hålla ett flertal av dessa fiskar eftersom de är mycket aggressiva mot sina artfränder. Den är lika aggressiv mot andra arter. Om du inte kan avsätta ett akvarium som är betydligt större än 2000L gör du bäst i att enbart hålla en ensam piraya.:)
Christer5
#15 - 29 maj 2012 18:37
Varför hålla en ensam Svart Piraya i ett 150 liters kar,hur kul är det ?
#16 - 29 maj 2012 18:39
RedPiranha skrev:
Vet mycket väl att Piraya är en stimfisk, men du kanske skulle läsa på lite om just Svart Piraya... ;)

Du behöver ett betydligt större akvarium om du vill hålla ett flertal av dessa fiskar eftersom de är mycket aggressiva mot sina artfränder. Den är lika aggressiv mot andra arter. Om du inte kan avsätta ett akvarium som är betydligt större än 2000L gör du bäst i att enbart hålla en ensam piraya.:)

Coolt, en fisk/akvarium...

Är det verkligen kul om du nu ens funderar över att klämma i en såpass arg/stor fisk i ett för litet akvarium...

Du gav ju själv en massa anledningar till att inte hålla den i ett akvarium, eller?
#17 - 29 maj 2012 19:20
Ok alla jag lägger mig, det känns som man får alla emot sig oavsett frågor och inga vettiga svar! Är inte helt kunnig om Pirayer och det var därför jag anväder mig av forumet, ska skaffa Pirayor nu men ska försöka söka information på annat håll... Tackar ändå för dom svar jag fått!
Christer5
#18 - 29 maj 2012 19:28
Det är tråkigt att du upplever att forumet inte ger dig svar men det kanske delvis beror på dig själv,tycker att du skall stanna kvar här för det är ett väldigt trevligt forum med kunniga deltagare.

Ställ du fler frågor så får du säkert svar.

Välkommen åter !
#19 - 30 maj 2012 05:06
Det är inget fel i att hålla en ensam piraya som "pet". Betydligt bättre än att försöka hålla flera tillsammans och få dem en efter en fjällade levande! Det slutar då med en ensam i alla fall, fast kanske med många ärr. Det finns en mycket bra text om pirayor, men den finns inte längre tillgänglig på nätet. Jag skall se om jag kan fixa fram den.

Stimfiskar "saknar" knappast sitt stim så länge det inte finns en rovfisk i samma akvarium. Däremot är det ofta roligare för akvaristen att ha flera tillsammans. Ett akvarium är trots allt en ganska onaturlig plats för en fisk, men de flesta arter är opportunister och finner sig ganska väl tillrätta så länge det finns rent vatten och mat.
#20 - 30 maj 2012 09:40
Det är inget fel i att hålla en ensam piraya som "pet". Betydligt bättre än att försöka hålla flera tillsammans och få dem en efter en fjällade levande! Det slutar då med en ensam i alla fall, fast kanske med många ärr. Det finns en mycket bra text om pirayor, men den finns inte längre tillgänglig på nätet. Jag skall se om jag kan fixa fram den.

Stimfiskar "saknar" knappast sitt stim så länge det inte finns en rovfisk i samma akvarium. Däremot är det ofta roligare för akvaristen att ha flera tillsammans. Ett akvarium är trots allt en ganska onaturlig plats för en fisk, men de flesta arter är opportunister och finner sig ganska väl tillrätta så länge det finns rent vatten och mat.

Jo har läst om flera som bara har en Svart Piraya, för det är tydligen svårt att ha flera ihop, dom käkar upp varandra hehe:) Ska i alla fall försöka få tag i en liten, vill gärna se den växa upp... ska ha den till en början i ett 150L och sen om den överlever och blir större så får jag skaffa ett större kar till den om jag själv lever då, dom kan ju bli rätt gamla hehe
#21 - 30 maj 2012 18:45
alla uttalar sig och ingen kan något.. fantastiskt.. det finns forum helt tillägnade pirayor och andra för rovfisk.. monsterfishkeepers.com, waterwolves, arofanatics och massvis av andra.. finns ett par som håller pirayor på mfk.se men ingen som har det som huvudsysselsättning längre vad jag vet men du kan ju slänga ut frågan iaf..

personligen tycker jag att pirayor är helt ointressanta (och uttalar mig därför inte) precis lika lite som jag skulle få för mig att uttala mig om levandefödare..

rhombeus är däremot en piraya jag skulle kunna tänka mig..

har du redan 1500L lär du ju lösa problemen på vägen misstänker jag.. ;)

ang filtreringen; http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about671.html

vet att de har en 101 som zoopet brukar länka till som är bättre och mer utförlig än den i min länk..

Lycka till och glöm inte att länka lite bilder, fett med folk som kör sump på sötvattenskar.. mer sånt i sverige..
#22 - 30 maj 2012 18:58

Lycka till och glöm inte att länka lite bilder, fett med folk som kör sump på sötvattenskar.. mer sånt i sverige..

Tack, det ska jag göra... och jag ska köra sump för Pirayorna eftersom det är mitt gamla saltkar med sump jag ska använda:D
#23 - 30 maj 2012 19:02
misstänkte det.. folk är lite skeptiska mot saker som inte går i biotoper/får plats i nanokar häromkring.. och läs för fan på om filtrering! det blir så dyra misstag annars.. mitt tips är att du drämmer ner k1 i sumpen tillsammans med filtervadd.. k1 är grymt som biologisk filtrering så länge du får rörelse i det och filtervadden tar allt mekaniskt samtidigt som du bara kan slita ur och byta var 3e månad eller nåt = lite jobb och liten kostnad..
#24 - 30 maj 2012 19:31
misstänkte det.. folk är lite skeptiska mot saker som inte går i biotoper/får plats i nanokar häromkring.. och läs för fan på om filtrering! det blir så dyra misstag annars.. mitt tips är att du drämmer ner k1 i sumpen tillsammans med filtervadd.. k1 är grymt som biologisk filtrering så länge du får rörelse i det och filtervadden tar allt mekaniskt samtidigt som du bara kan slita ur och byta var 3e månad eller nåt = lite jobb och liten kostnad..

Äntligen någon som kommer med några svar på mina frågor:) istället för att bara påpeka allt som inte går... hehe

Jo oavsett om akvariet blir för litet så kommer jag att vara seriös och verkligen ta hand om mina pirayor, ska göra allt för att dom ska må så bra som möjligt... tänkte även köra torvgranulat i filtersystemet. Ska även se till att det är mycket bra cirkulation, är ju van från salt där det krävs ska även köra streampump med kontrollenhet.

ljuset ska jag forska i mer vill att dom ska ha så naturligt ljus som möjligt så det blir nog MH-lampor som dämpas med rötter och flytväxter:)
#25 - 30 maj 2012 21:02
#26 - 30 maj 2012 21:06

Ah tack:) fin artikel...
Christer5
#27 - 31 maj 2012 09:32
Det var en väldigt bra och heltäckande artikel:)
#28 - 31 maj 2012 09:33
Ja, karet är 1500 liter långt ;)

Annons