Pirayor

#1 - 15 oktober 2003 19:50
Hej hej!
Kanske fel ställe att skriva om pirayor på.. men tyckte det var det bästa stället. Ska nog sälja min pirayor (har lagt ut annons) men om så inte blir fallet så vill jag gärna veta mer om dessa knepiga djur.
Har 4st stora nötknäppare, nån som har nått tips på hur man kan få det riktigt fint med dessa djur finns det någon fisk man kan ha tillsammans med dessa? andra pirayor?..gärna tips om indrednig mm..gärna lite om skötsel.
Har ett annat kar med malawi som jag prioriterar men kanske jag skulle kunna tycka om mina bestar mer om jag viste mera osv..

Mvh e-bear
#2 - 15 oktober 2003 19:59
Varför köpte du pirayorna utan att först ha tagit reda på lite fakta om dem ? Slit o Slängmentaliteten ? Du handhar levande djur !!!
#3 - 15 oktober 2003 20:33
Nötknäppare???Har du inget annat namn på dom? Det finns ju säkert ca 40 tal olika sorters pirayor.
#4 - 15 oktober 2003 20:37
Hej

Menar du Paku?

MVH Micke
#5 - 15 oktober 2003 21:32
Pirayan är en tetra.
#6 - 16 oktober 2003 08:28
Hej!
hm det var inte mycket till hjälp Jag tog emot pirayorna mycket billigt för "hjälpa".. eftersom jag jag har malawis sen tidigre och aldig haft problem.. inte har jag problem med pirayorna heller och naturligtvis så tog jag reda på grunderna om vatten,föda osv.. men om jag nu tex vill utöka med fler djur står jag blind -tror tyvär inte det finns så mycket fakta om hur jag kan ha det med just min sort. Och eftersom jag aldrig haft någonting att göra med sydamerikanska fiskar tidigare (förutom sällskapsfisk)så tänkte jag att ni här inne skulle veta lite.
Pirayan är ju en karpfisk är tetror det också?
Konstigt att en fråga ska behöva utveckla sig till att man måste total förklara en situaition på detta viset :(
Ja ja ha det!
#7 - 16 oktober 2003 08:32
Är det en sån här?
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=427
#8 - 16 oktober 2003 08:48
Pirayan är en tetra.
Tetror är inga karpfiskar.
#9 - 16 oktober 2003 08:53
Hej o tack!
Påminner verkligen om varandra men storleken verkar inte stämma!
Mina ska max bli ca 5cm till på alla håll..är då 30cm lång o mycket bre samt att mina är röda på bröstet det är dock inte den helt kött ätande sorten.. Dom älskar grönsaker och räkor och absolut inget emot kycklilngkorv..
Som jag har fattat det är handelsnamnet "nöttknäppare" detta för att dom äter nötter o dyl som ligger på ytan i dess naturlig miljö.
Kan ju kanske vara en variant på Paku!?
Tack för din hjälp iallafall!
#10 - 16 oktober 2003 08:57
pirayan är en art i familjen karplaxar. så är den information jag har fått!

Mvh
#11 - 16 oktober 2003 09:02
Tetror går in i gruppen "Karplaxar", och pirayan går in under tetror så frågan är om de är karpar eller laxar, troligen både och [;)].
Pirayan är en stimfisk som trivs bäst i STORA stim, detta är på grund av fiskens storlek svårt att uppfylla i ett akvarium, dessutom har de en tendens att käka upp varandra om de har för trångt.
Min erfarenhet av pirayor är att det är en ganska skygg och tråkig fisk, som dessutom skitar ner och stökar till väldigt mycket i karet. Inredningen får väl bli därefter, jag har hört talas om att folk har haft dem tillsammans med Oscar med lyckat resultat, men då i mycket stora kar (+720 liter)
#12 - 16 oktober 2003 09:08
Det finns ingen helt köttätande Piraya, de äter vad de kommer över.
#13 - 16 oktober 2003 09:17
He he Bilbo.. så är det nog ,tur att det är nån som har lite shysst ton här. För alla: observera att jag aldrig sa att att pirayan inte var en tetra :)
Ja ska kolla vidare efter info som kan göra miljön i karet roligare!

#14 - 16 oktober 2003 09:18
Ursprungligen skickat av Bilbo

Det finns ingen helt köttätande Piraya, de äter vad de kommer över.

Riktigt, & inte heller en ren fruktätare.
Jag hade 7 st Colossoma macropomum i ett 2000 liters för några år sen, dom åt mycket kött bla kattmat med stora köttbitar i, även decimetern levade fisk. Dom jag hade var ca 40 cm stora.
#15 - 16 oktober 2003 10:13
Hej!
Du Bilbo, det finns visst Piraya-arter som bara lever på kött, och inte några allätare ett ex. är Natteri!!!
MVH Magnus
#16 - 16 oktober 2003 10:36

Jag är ganska säker på att det är sådana som jag hade innan påminde om den som var på bilden innan men röd och inte så klumpig mina blev runt 30cm som vuxna hade problem med att dom växte otroligt ojämt den minsta var fortfarande en liten skit när den största var typ fullvuxen. till skillnad från den såkallade riktiga köttätande typen så hade denna ganska stora tänder och lite färre gentemot det riktiga har ånga små sylvassa. tänderna syntes tydligt på mina när dom gapade lite.

Vet inte heller namnet på mina eftersom dom köpptes som röd köttätande men så heter dom helt enkelt inte. Kan tillägga att dom är deffinitivt allätare gött och annat.

om du skall köpa fler om du hittar så köp i likvärdig storlek för om storleken skiljer för mycket så är det stor risk att dom betraktas som mat.

Och för att Pirayor skall uppfattas som roliga och ge något nyje åt akvaristen skall man ha ett stort stim minst 10st i ett minst 150cm långt kar gärna mycket större.
#17 - 16 oktober 2003 11:05
Tack Mcoist! Det låter som dom jag har.. ganska så stora tänder o inte så många o röda men inte dom helt köttätande.
Jag är sugen på att skaffa fler o då större kar.. problemet är att man inte springer på samma sort allt för ofta.. tror ni det går bra med olika sorters pirayor o ungefär samma storlek eller finner dom inte sig som ett stim då?
#18 - 16 oktober 2003 11:27
Om du gör ett stort vatten byte så kan du sätta i olika sorters pirayor.
#19 - 16 oktober 2003 11:27
Kommentar till "Paroonhajen":
Mina "Serrasalmus nattereri" (numera Pygocentrus nattereri) dvs Röd Piraya åt minsann både grönsaker och pellets, även fisk och köttfärs mm. Men det var kanske fel på mina då, eller så är det så att folk inte ens provar att mata med något annat än kött och fisk!
#20 - 16 oktober 2003 11:29
Ursprungligen skickat av Paroonhajen

Hej!

Du Bilbo, det finns visst Piraya-arter som bara lever på kött, och inte några allätare ett ex. är Natteri!!!

MVH Magnus

Du Paroonahjen, jag har nattereri & dom äter vad som bjuds på. Även flingfoder & granulat. Kanske inte just sallad eller grönsaker. Det gäller att prova lite olika, inte bara att anta!!
#21 - 16 oktober 2003 11:53
Kanske har tittat lite för mycket på den gamla skräckfilmen "Piraya" [;)][;)][;)][;)][;)]
#22 - 16 oktober 2003 14:22
Okey det låter intressant med att ev tillföra mer fisk.. med det blir inga problem om den nya sorten är mer rovlysten o viceversa?

Hm har precis slamsugit o bytt vatten i karet då en av fiskarna blev fullständigt galen o drämde till doppvärmaren så att den gick sönder vattnet blev då strömförande och jag han få ett par stötar innan jag kunde dra ut sladden.. fiskarna verkar totalt oberörda -kan det stämma? det var ungefär lika strömstarkt som ett svagt el-stängsel, absolut inget skönt och nog inte heller för fiskarna!

Mvh e-bear

Annons