Pirayor!

#1 - 17 augusti 2009 21:13
Tjena,

rädda dessa från avlivning idag. Någon som vet vad det är för art samt hur jag kan könsbestämma dom? Skickar med bild på båda.

Tack på förhand, Tommy

Nr. 1 - http://img5.imageshack.us/i/dsc0076m.jpg/

Nr. 2 - http://img17.imageshack.us/i/dsc0080hbl.jpg/

Sorry för kvalitén på bilderna & det skitiga vattnet!
#2 - 17 augusti 2009 21:25
Båda ser ut som pacu, exakt artbestämning får nog nå´n annan göra.
#3 - 17 augusti 2009 21:36
Dom är enligt kompisen köpta på Trop (Göteborg) för 1,5 år sedan och gick under Dvärg piraya.. Mer än så vet han inte.
#4 - 17 augusti 2009 21:45
Hmm, dvärgpiraya... Han på Trop brukar väl vara seriösare än så. Tycker som sagt att det ser ut som pacu, och de är allt annat än några dvärgar. Säker på att de inte såldes som växtätande pirayor? Har för mig att jag sett pacus där under det namnet, och det är närmare sanningen.
#5 - 18 augusti 2009 20:51
Ser ut som Piaractus brachypomus.
#6 - 18 augusti 2009 21:23
Micke_A skrev:
Hmm, dvärgpiraya... Han på Trop brukar väl vara seriösare än så. Tycker som sagt att det ser ut som pacu, och de är allt annat än några dvärgar. Säker på att de inte såldes som växtätande pirayor? Har för mig att jag sett pacus där under det namnet, och det är närmare sanningen.

Det kanske var dvärg-size på dom när dom köptes? ;)

OT:Dom gångerna jag har varit på tropen så har det mesta verkat ok, men en och annan märkning bör man väl va lite skeptisk till..
#7 - 18 augusti 2009 21:46
HenkeP skrev:
Det kanske var dvärg-size på dom när dom köptes? ;)

OT:Dom gångerna jag har varit på tropen så har det mesta verkat ok, men en och annan märkning bör man väl va lite skeptisk till..

Jo, en del av hans storleksangivelser stämmer inte alltid, liksom temperamentsangivelserna ibland.
#8 - 18 augusti 2009 22:10
Micke_A skrev:
Jo, en del av hans storleksangivelser stämmer inte alltid, liksom temperamentsangivelserna ibland.

Precis vad jag tänkte på faktiskt.:)
#9 - 20 augusti 2009 07:56
Pacu har väll inget rött i sig? Jag tror det är någon sorts piraya, vet dock inte vilken.
#10 - 20 augusti 2009 13:16
addo skrev:
Pacu har väll inget rött i sig? Jag tror det är någon sorts piraya, vet dock inte vilken.

Jo, Piaractus brachypomus har rött på undersidan som ungfisk, den på zoopets bild har det. Du är inte goldmedlem, så du kan tyvärr inte se den. Tror att att DjTommys andra bild visar just en P. brachypomus (silverpaku).
#11 - 30 augusti 2009 18:51
pacu!

jag va på zoo ab, lorensborg, malmö och skulle ha 5 pirayer, dem åt inget på 2v men när min kompis kom hem till mej började han asgarva och sa att jag blivigt blåst, tydligen har jag köpt 5 red belly pacu. när dem är små finns nästan bara en skillnad på dem och red belly piraya, det är att pirayan har underbett.
#12 - 15 september 2009 17:06
Jag tycker också det ser ut som Pacu. Jag har haft tre st för mååånga år sen, jättehärliga fiskar tycker jag. Men inte om du har växtkar förstås :)
#13 - 15 september 2009 17:47
micket skrev:
Jag tycker också det ser ut som Pacu. Jag har haft tre st för mååånga år sen, jättehärliga fiskar tycker jag. Men inte om du har växtkar förstås :)

Eller ett kar som inte är riktigt stort :p
#14 - 25 september 2009 07:46
addo skrev:

Det är en pacu (Piaractus brachypomus) Kan även kallas Röbukspacu. De är nära besläktade med pirayan. Har sånna själv.;)

http://ciklidtok.webs.com/photos/vriga-Fiskar/Pacu.JPG

Men ska du ha kvar dem bör du skaffa ett betydligt större akvarium. de sk. "dvärgpirayena" kan bli uppåt 30-40 cm.:p de tuggar glatt i sej allt de får in i munnen.

Har du kört igång 540 litern, så bör du sätta ner dom i det karet. 170 växer dom ur inom kort ( Om de inte redan gjort det). Mina går i 350, köpte dom i yngelstorlek för ett par tre månader sedan (5-6 cm).......De har vuxit ur karet.

Annons