pirayafakta sökes :)

#1 - 20 maj 2007 17:52
hejsan, är ny här. jag ubdrar lite om pirayor. jag ska starta upp ett piraya-akvarie.
1: hur många pirayor kan man ha i ett 53 liters akvarie??
2: är dom skygga?
3: vad äter dom??
4: tror ni att en 12:åring skulle kunna klara av att ha ett piraya-akvarie??

tacksam för svar!

M:V.H Pirayamannen
#2 - 20 maj 2007 18:10
Inga i ett 53 liters akvarie.
#3 - 20 maj 2007 18:17
1: Det beror ju på hur stora de är, så länge deras totala volym inte överstiger 53 liter så har du svaret. Vill du hålla dem med framgång bör du till de flesta pirayorna ha ett 720L kar. 53L känns helt enkelt väldigt underdimensionerat.

2: De flesta stora tetrorna blir skygga i för små grupper, men man kan ofta inte hålla stora stimm av den anledningen att dom blir stora, det krävs många tusen liter för exempelvis pirayor eller paku. Jag vill dock inte säga att det inte finns pirayor som kan hållas parvis eller i mindre grupp, heller inte att det är nödvändigt med stora grupper. Det hela beror nog på miljön.

3: De äter det mesta, men man brukar inte rekomendera animalisk föda från varmblodiga djur, dvs. Ko, gris osv.osv.
Räkor anses av några vara för näringsfattigt, men vit fisk fungerar.

4: Det är ju relativt, det kanske inte är att rekomendera då det innebär en del risker, men visst, har du läst på och känner att du vet tillräckligt så är det klart att du inte skall tveka. Jag vill bara än en gång understryka att kunskap, erfarenhet och ordentligt med plats är det som krävs.

Du bör alltså inte stoppa i ett stimm med pirayor i ett 53 literskar. Om du skulle göra det, möjligen 1 vimpelpiraya, men det har jag aldrig sagt om någon frågar:)

hoppas du blev lite klokare.
Det finns flera sidor på nätet som ger bra svar på dina frågor, det finns tillochmed länkar till dem här på zoopet
#4 - 20 maj 2007 18:19
Läs följande info länk där står bla akvariestorlek osv som nämns ovan http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=481
#6 - 20 maj 2007 18:55
Läs den här artikeln! Den är skriven av Elisabeth Hallberg BAK. Hon har stor erfarenhet av pirayor.
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/piraya/piraya.htm
#7 - 21 maj 2007 16:36
men kan man inte ha någon enda piraya i ett 53 liters??
#8 - 21 maj 2007 16:42
nep om du har ett kar som är 10 gånger större så kan det funka med ett par stycken ett tag
#9 - 21 maj 2007 16:48
men det finns juh pirayor som bloir 30 cm som vuxna och mitt akvarie är 60 cm brett och 40 cm högt. det ska väl gå med en iallafall (då tänker jag på rödbukad piraya)
Bilagor:
#10 - 21 maj 2007 16:52
Nej, ingen 30 cm fisk i ett 60 cm brett akvarium, varken piraya eller ciklid eller vad du nu skulle välja för fisk i den storleken.
#11 - 21 maj 2007 16:54
men jag har hört att om fiskens sammanlagda storlek är som akvariet är brett är det fullt. men det är juh bara hälften. men jag vill ha en dvärgpiraya i mitt akvarie. finns det verkligen inte nån??
#12 - 21 maj 2007 17:06
Det finns fiskar som är någorlunda nära släkt med pirayor och skulle kunna funka - till exempel den här. ;)
Annars har jag hört att den här kan vara en elak j-l.
För övrigt låter den enda tumregel jag försöker följa så här: "ingen fisk ska vara längre än en tiondel av akvariets längd".
#13 - 21 maj 2007 17:12
Man ska heller inte ha en piraya, då det är en stimfisk. De blir nog skygga och vantrivs om man har för få.
#14 - 21 maj 2007 17:37
men 2 då??
#15 - 21 maj 2007 17:51
Minst 10 skulle jag nog säga, och det är ändå ingenting mot hur stora stimmen är i naturen. Men även en piraya är för mycket i ett så litet akvarium. Kommer bara att sluta med att du tycker det är trist och tråkigt, och lägga ner alltihop. Finns gott om fiskar som passar i ett 53-liters, pirayor är inte en av dem. Pirayor är nog överhuvudtaget ganska krävande, och man ska absolut inte köpa dem för att de är "häftiga", vilket man inte ska göra med nå´t djur förresten. I ett så litet akvarium, med för få exemplar, tror jag pirayor är rätt tråkiga fiskar.
#16 - 23 maj 2007 08:12
lyssna nu på vad folket skriver.

- Du kan inte ha piraya/pirayor i ett 54 liters akvarium, det är djurplågeri
- Pirayor är stimfisk som vill vara i en större grupp.

Sanningen är den att du tyvärr inte kan ha så mycket fisk i ett 54l akvarium. Dvärgciklider och tetror går bra.
#17 - 23 maj 2007 10:23
Serrasalmusgruppen är ingen stimfisk!

Det finns mindre pirayor ex Eigenmanni, kolla lite på den här länken http://www.aquascapeonline.com/store/scripts/prodView.asp?idproduct=120

Hör med Akvarieleasing, de kunde få hem Rhombeus(som visserligen blir för stor för ditt akvarium) för några veckor sen!

Skulle inte överlåta hela skötseln till ett tolvårigt barn! I synnerhet inte om det gäller pirayor!
#18 - 23 maj 2007 14:39
Ett förslag är annars att du tittar på artbeskrivningarna under tetror och letar efter en fisk som "ser" ut som en piraya. Det finns ju t ex Colombia tetran, dom är ju rätt lika...
#19 - 23 maj 2007 18:57
Lägg frågan under "Tetror och tetraliknande" så kan du nog få fler svar, pirayan är ju ingen ciklid, utan en tetra.
#20 - 23 maj 2007 19:21
Om fisken ær lika lång som akvariet kan den ju inte simma!!
Jag tycker du skall skaffa lite større kunskap om akvarium innan du tænker på att hålla fiskar och då særskilt då det gæller pirayor som ær vældigt svåra fiskar. Det verkar som att du vill ha dom bara før att det ær "coolt" och inte tænker på fiskarnas bæsta.
#21 - 23 maj 2007 19:45
Vill också rekommendera columbiatetra – de ser ut som små pirayor när de hugger efter mat, kanske blir lite stora för ditt kar när de är fullvuxna, men då har du nog skaffat ett större akvarium!!

Annons