[QUOTE=libbelibbe] Egentligen så är ju alla akvarium för små för alla sorters fiskar, då dom egentligen inte lever i instängda områden.[/QUOTE]
Förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt. Okej, man kan inte ge fiskarna lika mycket plats som i naturen, men enligt dig så skulle man då alltså kunna ha ovan nämnda fiskar i ett 60l eftersom "alla akvarium ändå är för små för alla sorters fiskar"?
[QUOTE=libbelibbe]Lite tråkigt att man måste gardera sig med första inlägget för att undvika påhopp om att man är fiskplågare och avlar misväxta fiskdvärgar. Jag är inte den enda som har reagerat på detta har jag läst.[/QUOTE]
Ingen har nämnt någonting om djurplågeri eller att du avlar missbildade fiskdvärgar. Som nilssonnet sa så blir fiskarna missbildade när de går i för små akvarier. Det förstår väl du också, att kan dom inte sträcka på sig så stannar dom i växten vilket iaf jag anser som en missbildning. Vissa fiskar (tar scalare som ett exempel) får ju dessutom böjda fenor vilket nog inte bara jag anser vara en missbildning. Det är samma sak med oss människor, sitter du inlåst i en garderob hela ditt liv så kan du inte gå, får sköra ben och stannar förmodligen även du i växten.. inte så kul.
Sen att vissa andra reagerat på att de blivit kallade för djurplågare är kanske just av den anledningar att de faktiskt är det? Folk har en förmåga att tro att fiskar kan hållas i hur små utrymmen som helst och jag tycker bara det är bra att kunniga akvarister säger åt dessa människor och rättar deras fel. Sen finns det säkert folk som blivit illa behandlade eller dåligt bemötta, men för det mesta vill "akvaristerna" bara hjälpa till och stoppa omedvetet djurplågeri.
Dessutom ser jag inga påhopp i denhär tråden, varken Raven eller nilssonnet har varit ett dugg otrevliga utan bara försökt få dig att inse ditt fel.
[QUOTE=libbelibbe] Storleken på mitt akvarium är inte relevant då jag bara undrar om dessa kommer att ta ihjäl varandra eller inte.[/QUOTE]
Att du skrev detta tycker jag visar klart och tydligt att du redan vet att ditt akvarie är på tok för litet och att folk kommer påpeka detta. Du kankse borde fundera på ett nytt akvarium istället för nya fiskar.
Hoppas att mitt inlägg inte låter alltför otrevligt, det är isåfall absolut inte menigen.