Piraya låda

#1 - 20 juni 2005 21:14
Jag har 3st Rödbukade pirayor i ett akvarium tillsammans med en liten chokladmal. Malen är som vanligt tänkt att fungera som en städtant.

Jag undrar om en Påfågelciklid "oscar" på 15-16cm går att ha tillsammans med mina pirayor på 5-6cm. Vilken utav arterna är under utrotningshot då egentligen?

Storleken på mitt akvarium är inte relevant då jag bara undrar om dessa kommer att ta ihjäl varandra eller inte. Dessutom så undrar jag inte heller om det är "infiskumant"(?) att ha enbart en ciklid...någon som har erfarenhet?

Alltså:
3st Pirayor
1st Chokladmal
-----------------
1st påfågelciklid <--------------------Platsar denna jöns?

Mvh Bruno
#2 - 20 juni 2005 23:12
Har du bara tillräckligt stort akvarium så går det säkert bra... :)
#3 - 21 juni 2005 10:56
åhå

Ah, men då får jag ta och prova då. Jag har ett 220l för dessa krabater. det känns som mer än nog.
#4 - 21 juni 2005 11:26
Tja, jag skulle vilja säga att 220l inte är tillräckligt stort för varken pirayor eller påfåglar... Skippa påfågeln och kör på med pirayorna tills dom har vuxit ur (eller slagit ihjäl varandra), sker nog rätt så snart, och skaffa mer lämplig fisk till det lilla akvariet.
#5 - 21 juni 2005 11:51
Det är roligt det här med fiskar. En del säger som dig att det är alldeles för litet. Andra säger att dom växer in i det och anpassar sig efter storleken på akvariumet. Någonstans läste jag till och med att 4500l var för litet för 6st pirayor.
Egentligen så är ju alla akvarium för små för alla sorters fiskar, då dom egentligen inte lever i instängda områden. Eller hur?

Jag får bara den känslan att prova sig fram fungerar bäst. Vad som fungerar för andra, fungerar kanske för en annan. Tror du inte?
#6 - 21 juni 2005 13:26
nja trycka in en fisk som blir 40cm i ett akvarium som e 110cm brett är inte riktigt rätt och de där att fiskar anpassar sej efter akvarium kanske stämmer in på vissa arter men inte alla.
#7 - 21 juni 2005 13:34
Först och främst: ja, fiskar anpassar sig efter akvarium till en del, dvs de blir förkrympta, missbildade dvärgar. Sen, pirayor måste gå i stora stim för att fungera bra, och då de blir rätt så stora behövs det stort utrymme. Även om du kör med få pirayor skitar dom ner något fruktansvärt, så även här krävs det stor utrymme.

Sen det här med att alla akvarium mer eller mindre är för små för alla fiskar stämmer, men varför då trycka in fel fiskar i för litet akvarium? Att prova sig fram i sådana här fall är knappast lönt, då motiveringen "fungerar det så fungerar det" inte alltid är den optimala lösningen.
#8 - 21 juni 2005 14:51
visst

[QUOTE=Raven]nja trycka in en fisk som blir 40cm i ett akvarium som e 110cm brett är inte riktigt rätt och de där att fiskar anpassar sej efter akvarium kanske stämmer in på vissa arter men inte alla.[/QUOTE]

Som jag skrev så är dom inte ens 1dm. Och jag har inga planer på att ha dom i burken tills dom är 40cm heller.

Lite tråkigt att man måste gardera sig med första inlägget för att undvika påhopp om att man är fiskplågare och avlar misväxta fiskdvärgar. Jag är inte den enda som har reagerat på detta har jag läst.
#9 - 21 juni 2005 16:00
Jag tycker mest att det är konstigt att du gör dig besväret att skaffa fiskar som med stor sannolikhet ger dig en massa huvudbry (då de inte trivs) + att du kanske kommer att fästa dig vid dem och sen helt plötsligt måste skänka/sälja bort dem efter några månader (om de inte redan tagit ihjäl varandra). Låter mest besvärligt, men det är ju självklart helt upp till dig hur du gör med dina fiskar (tyvärr).

Måste bara passa på att säga att jag aldrig haft dessa fiskar och ursäktar om något av mina cenarior är uppåt väggarna men vad jag förstått så är alltihopa fullt möjligt, om inte oundvikligt, i längden.
#10 - 21 juni 2005 16:08
join4t

Mitt val av fiskar ska bestämmas efter vad andra tycker om att jag skaffar dom..? Och att jag kommer fästa mig vid dom, nä ingen risk. Något sådant problem har jag inte. Du säger att det "tyvärr" är upp till mig vad jag gör med mina fiskar? alltså vad är det här egentligen...
#11 - 21 juni 2005 16:32
[QUOTE=libbelibbe] Egentligen så är ju alla akvarium för små för alla sorters fiskar, då dom egentligen inte lever i instängda områden.[/QUOTE]
Förstår inte riktigt hur du tänker faktiskt. Okej, man kan inte ge fiskarna lika mycket plats som i naturen, men enligt dig så skulle man då alltså kunna ha ovan nämnda fiskar i ett 60l eftersom "alla akvarium ändå är för små för alla sorters fiskar"?

[QUOTE=libbelibbe]Lite tråkigt att man måste gardera sig med första inlägget för att undvika påhopp om att man är fiskplågare och avlar misväxta fiskdvärgar. Jag är inte den enda som har reagerat på detta har jag läst.[/QUOTE]
Ingen har nämnt någonting om djurplågeri eller att du avlar missbildade fiskdvärgar. Som nilssonnet sa så blir fiskarna missbildade när de går i för små akvarier. Det förstår väl du också, att kan dom inte sträcka på sig så stannar dom i växten vilket iaf jag anser som en missbildning. Vissa fiskar (tar scalare som ett exempel) får ju dessutom böjda fenor vilket nog inte bara jag anser vara en missbildning. Det är samma sak med oss människor, sitter du inlåst i en garderob hela ditt liv så kan du inte gå, får sköra ben och stannar förmodligen även du i växten.. inte så kul.
Sen att vissa andra reagerat på att de blivit kallade för djurplågare är kanske just av den anledningar att de faktiskt är det? Folk har en förmåga att tro att fiskar kan hållas i hur små utrymmen som helst och jag tycker bara det är bra att kunniga akvarister säger åt dessa människor och rättar deras fel. Sen finns det säkert folk som blivit illa behandlade eller dåligt bemötta, men för det mesta vill "akvaristerna" bara hjälpa till och stoppa omedvetet djurplågeri.
Dessutom ser jag inga påhopp i denhär tråden, varken Raven eller nilssonnet har varit ett dugg otrevliga utan bara försökt få dig att inse ditt fel.

[QUOTE=libbelibbe] Storleken på mitt akvarium är inte relevant då jag bara undrar om dessa kommer att ta ihjäl varandra eller inte.[/QUOTE]
Att du skrev detta tycker jag visar klart och tydligt att du redan vet att ditt akvarie är på tok för litet och att folk kommer påpeka detta. Du kankse borde fundera på ett nytt akvarium istället för nya fiskar.

Hoppas att mitt inlägg inte låter alltför otrevligt, det är isåfall absolut inte menigen.
#12 - 21 juni 2005 17:02
tycker att det skulle vara ett enkelt val eftersom om jag gillade dem skulle jag nog köpt ett större akvarium och om jag mest tyckte att de var jobbiga skulle jag nog försöka bli av med dem så fort som möjligt eftersom det inte är säkert att man hittar någon direkt. samtidigt kan jag förstå om du känner dig påhoppad speciellt om du är en ny akvarist eftersom du förmdligen köpte fiskarna när du inte visste bättre.

önskar dig annars lycka till med vilket alternativ du än väljer och som sagt det finns ingen som kan tvinga dig göra på ett visst sätt utan det är helt ditt sunda förnuft som bestämmer vad du gör
#13 - 23 november 2005 00:58
hmmm absolut inte påfågelciklid i det lilla.. dessa fiskar blir betydligt större än vad man tror.. man fäster sig direkt för dom har en personlighet som få fiskar har.. går till och med lära dom små trix.. vad jag vet är det bara dom som äter mat över vattenytan.. hehe fräänt
#14 - 23 november 2005 10:39
Asså jag stödjer inte djurplågeri på något sätt och jag känner igen det du beskriver. Men om alla skall vara ärliga så har fiskarna det oftast bättre om de är sex stycken i ett för litet akvarium än om de är 20 stycken i ett för litet akvarium som det är på de flesta zooaffärer.... Just när det gäller fiskar står jag verkligen inte för kunskapreserven men det verkar logiskt.
#15 - 23 november 2005 11:18
Påfågeln har en 50 % chans att överleva, samma sak för pirayorna, cikliden är en tålig stark och mycket större fisk medans pirayorna är små fler och har tänder.

pirayor behöver inte leva i stimm, Serrasalmus?

lite onödigt att ta tillbaks en sånn här gammal tråd dock ;)
#16 - 23 november 2005 12:24
[QUOTE=libbelibbe]Jag får bara den känslan att prova sig fram fungerar bäst. Vad som fungerar för andra, fungerar kanske för en annan. Tror du inte?[/QUOTE]Vad menar du med "fungerar" i det här avseendet? Fungerar som i att fiskarna överlever? Eller fungerar som i att fiskarna trivs?

Jag tror inte att tre(!!) pirayor trivs oavsett storlek på kar de går i, och jag tror inte att en ensam oscar trivs heller. Som akvarister, strävar inte vi alla för att få våra fiskar att TRIVAS, inte bara för att få dem att överleva!?
#17 - 23 november 2005 16:39
[QUOTE=heljis]strävar inte vi alla för att få våra fiskar att TRIVAS, inte bara för att få dem att överleva!?[/QUOTE]

en sann akvarist i mina ögon är nån som försöker göra sitt bästa för att fiskarna inte bara ska leva utan trivas vilkt dom flesta lyckas rätt ok med.

Annons