Piraya för/nackdelar, tack..

#1 - 10 augusti 2003 18:20
Hej jag har funderat länge på att köpa pirayor till mitt 720 liters akvarium, är det nån som har någon erfarenhet av dom. Vill ha någon att rådfråga...
Men de flesta säger att den är lättskött m.m.
hoppas någon med erfarenhet av piraya finns där ute =)
Bäz/JoBoo
#2 - 10 augusti 2003 18:49
I Täby Centrum har de ett medelstort offentligt akvarium med diverse fisk, bland annat pirayor. Jag tycker pirayorna är de tråkigaste i det akvariet efter att ha studerat det. Men de är fina när det är lite dunkelt och skimmrar. Den häftigaste fisken i det akvariet är en gigantisk guldsömm.
#3 - 10 augusti 2003 20:01
har man tålamod så tycker jag att man ska köpa pirayor, om man gillar deras utseende. jag har haft sånna och kommer att hålla sånna igen. dom kräver utrymme.
#4 - 10 augusti 2003 22:22
Jag har haft pirayor,men det var länge sedan. Tänk på att det är en stimfisk. Minst 10 stycken är att rekomendera. Börja gärna med fler efterssom dom brukar äta lite på de svagaste i stimmet. De blir också väldigt stora så med 10 bjässar så behöver du ett rejält kar. Jag tycker att pirayan är en tråkig och opersonlig fisk och jag kommer aldrig att ha de igen.
MVH
Magnus
#5 - 12 augusti 2003 08:19
om du ska minst antal möjliga ha då en eller 3.(jag har en)
ha ALDRIG 2. om du inte vet at du kan handskas med dom då. för är dom bara två kan det lätt bli bråk.
minst 5 är rekommenderat.
och ett stort akvarium.
skulle säga MINST 200 liter.
#6 - 12 augusti 2003 08:29
skulle säga minst 10 o minst 720 liter. mycket skygg fisk, blir lätt rädd. behövs många så det blir en grupp. inred med mycket rötter o växter så det blir lite dunkelt i karet. behövs inte så mycke belysning. för att behålla 10 kanske du måste köpa 15. för mer info hänvisar jag till.

http://www.piranha-fury.com/

bilder som jag tagit finns på

http://www.piranha-fury.com/forum/pfury/index.php?showtopic=9934

min polares akvarium. ioförsig bara ett 375L
#7 - 12 augusti 2003 09:19

Vill påstå att skall man ha något nyje av dom så skall man ha minst 10 gärna fler och mycket stort akvarium har man för få så kommer inte deras riktiga betende fram pågrund av att det är så rädda fiskar vid för få antal är dom helt enkelt alltid rädda oavsett vågar knappt äta.

om du skall köpa när dom är riktigt små så köp minst 20-25 stycken för några stycken går alltid åt och det är mycket svårt att köpa nya i efterhand till den gamla gruppen sen när dom är stora så sälj det som du tycker är ett överskott.

Mycket fina fiskar men föredrar helt klart malawi mycket roligare och vackrare fiskar.
#8 - 14 augusti 2003 14:34
markosaur: 250 liter? du måste skämta. jag skulle säga 500, för en.
#9 - 14 augusti 2003 15:03
Jag skulle säga minst 10 st och minst 2000 liter, dock inte omedelbart utan när dom växt till sig.
MVH
Magnus
#10 - 17 augusti 2003 13:16
500 för en enda? HA väldigt stort. överdrivet stort för en fisk ,skulle ha 6 stycken i en sån.
man kan få dom att gå bra ihop me två stycken i ett 100 liters. känner till sådana som haft det.

bäst information om fisk: www.piranha-fury.com
där finns många som har stim eller enstaka fiskar i många olika akvarier. all från 43 liter up till hundratals liter
så sällsynta i sverige me pirayor i jämfört me på andra sidan atlanten.
i all fall så får du expert råd från www.piranha-fury.com
jag har min i 20cm's i en 144 liters
#11 - 17 augusti 2003 13:41
20 cm måste väl ändå räknas som ett ungdjur, dom blir lite drygt det dubbla. Sen tycker jag att det är riktigt illa att ha stimfiskar ensamma, men det är ju min åsikt (och förmodligen fiskens också).
MVH
Magnus
#12 - 17 augusti 2003 14:01
dom blir 30-35 cm.
sen finns det ju pyogcentrus Piraya som blir 60 cm stor.
#13 - 28 augusti 2003 11:28
hej allihopa!
ja har lite fråger angående pirayor :)
hur stort bör man ha? vill ha ett akvarie me bara pirayor..

sen hade ja väl tänkt å ha då minst 10 st?! =)

..mkt grönt å så.. men det e just storleken ja inte vet.. finns det inget mindre variant av piraya? 10 st på 35 cm kanske inte e såå roligt om de skulle få för sig å hoppa ur karet?? :D

föresten.. hur fort växer de? hittade häromdagen riktigt små ..
kändes mer lagom..hhehe.. väntar på ett svar!! :)

Nangijala
#14 - 28 augusti 2003 11:51
skulle skarpt rekomender att du registerar dig på det forum som du ser längre upp i denna tråd. o läser lite om pirayor och hur de ska skötas.om du har ett kar som är större en 375. så kan du räkna med att om de är 4cm när du får dem så blir de runt 20 bara på ett halvår.
#15 - 28 augusti 2003 12:48
NÄMN INTE PIRAYA!!!!!!!!!!!!!!! åhhhh vad jag hatar dom! dom är så himla sega, tråkiga och inte alls så aggressiva som man tror dom är.
#16 - 29 augusti 2003 18:18
Låter som zingo har hållt sina pirayor fel eller fövantat sig alldeles för mycket. När de hålls rätt i stim gör de skada på allt som kommer i karet
#17 - 29 augusti 2003 20:08
du låter som en sån där fjant som bara vill hålla dom för att dom verkar häftiga. att dom kan slita sönde sin a byten. men till och med i vilt tillstånd så kan dom vara rätt så lugna av sig när de inte är hungriga.
#18 - 29 augusti 2003 20:11
nej nej nej. de har jag inte alls. jag har aldrig haft pirayor ens, men när jag pryade på en djuraffär med som hade pirayor i ett akvarium (på tok för litet för dom, som för alla andra fiskar) erfarade jag att pirayor måste vara de mest o dramatiska fiskar du kan ha. till och med guppy är mer personligare än dom, och inte alls lika rovgiriga som jag trodde innan.

på natur dokumentärer framstår alltid pirayan som en super farliog fisk som smäller i sej flera ton boskap på några minuter, i de fria ja, men i fångenskap är de en helt annan femma.
#19 - 29 augusti 2003 20:24
Pirayor är krävande fiskar,både vad gäller utrymme och ägare.
Jag känner en mycket duktig akvarist som har odlat P.nattereri många gånger.Han fick lugn och lekro i akvariet först när han tunnade ut gruppen från de 12 ungdjur han startade med till 3,(2honor+1hane)
Denna trio lekte regelbundet under många år. Akvariets storlek var drygt 2000 liter ! Innan han gallrade ut var det ständiga bråk i gruppen, och många bitskador bl.a i samband med utfodringen,(torskfile,sej, räkor m skal,flytande ciklidpellets(large)).
Vi hobbyister har sällan tillgång till de volymer som krävs för att hålla ett stim av dessa rovtetror i vuxen ålder!
Skygga ? Dom kräver tid,omtanke och respekt.Och att få vänja sig vid dig som ägare, och att du inför fasta rutiner vad gäller utfodring och vattenbyten. Pirayor kan ge dig en upplevelse du inte trodde var möjlig med någon fisk. Dom är både läraktiga och intelligenta !De tre grupper av vuxna P. nattereri jag själv har är inte skygga alls, de skulle utan vidare äta ur min hand om jag vågade pröva det !
Vuxna pirayor kräver stora revir, och agerar inte som stimfiskar utom under jakten på ett tilltänkt byte. Och bytet kan vara "kompisen" om akvariet är för litet!
#20 - 29 augusti 2003 21:22
jaha, där ser man. ännu en fördom är borta hos mej.

#21 - 29 augusti 2003 22:42
Kanske ska tilläggas att pirayor INTE blir 20 cm på ett halvår. Dom växer hyfsat fort upp till 12-13 cm sen saktar dom ner ganska rejält. Jag har heller inga vidare roliga erfarenheter av dessa fiskar. Men det kan nog vara som du säger, ger man det hela tid och ger dom en stor miljö med bra inredning och rätt vatten så kan dom säkert visa upp ett roligare beteende.

#22 - 30 augusti 2003 08:09
Gäller samma sak vegeterianpirayan (pacun)?
#23 - 30 augusti 2003 09:24
Att dom attackerar i naturen och dödar stora djur på ett par sec det är ju sant men dom är inte 10 st då dom är säkert flera 100!!
#24 - 30 augusti 2003 19:18
ibland så struntar de fullständigt i stora djur i det vilda.

nä min är inte ett dugg agressiv men han e skitkul att kolla på.

haft en pleco me honom i två månader nu. o ingen skada på plecon ännu

Annons