Pirayor är krävande fiskar,både vad gäller utrymme och ägare.
Jag känner en mycket duktig akvarist som har odlat P.nattereri många gånger.Han fick lugn och lekro i akvariet först när han tunnade ut gruppen från de 12 ungdjur han startade med till 3,(2honor+1hane)
Denna trio lekte regelbundet under många år. Akvariets storlek var drygt 2000 liter ! Innan han gallrade ut var det ständiga bråk i gruppen, och många bitskador bl.a i samband med utfodringen,(torskfile,sej, räkor m skal,flytande ciklidpellets(large)).
Vi hobbyister har sällan tillgång till de volymer som krävs för att hålla ett stim av dessa rovtetror i vuxen ålder!
Skygga ? Dom kräver tid,omtanke och respekt.Och att få vänja sig vid dig som ägare, och att du inför fasta rutiner vad gäller utfodring och vattenbyten. Pirayor kan ge dig en upplevelse du inte trodde var möjlig med någon fisk. Dom är både läraktiga och intelligenta !De tre grupper av vuxna P. nattereri jag själv har är inte skygga alls, de skulle utan vidare äta ur min hand om jag vågade pröva det !
Vuxna pirayor kräver stora revir, och agerar inte som stimfiskar utom under jakten på ett tilltänkt byte. Och bytet kan vara "kompisen" om akvariet är för litet!