Piraya äter guldfisk

#1 - 29 december 2005 16:10
ett taskigt klipp på vad man inte bör göra.

http://media.putfile.com/piranha-feeding
#2 - 29 december 2005 16:20
Ojoj, det gick minsann undan. Undrar just hur de små (vimpeltetror?) klarade sig undan att bli förrätt?

Och varför ska man inte göra så? Många matar sina rovfiskar med levande fisk, vad är egentligen skillnaden mellan en guppy och en slöjstjärt?
#3 - 29 december 2005 16:28
verkar akvariet inte väldigt litet?? de va de ja reagerade på . att mata dom med levande foder är väl ganska naturigt, fast de såg ju grymt ut kanske

Andreas
#4 - 29 december 2005 16:38
kanske med mindre fiskar,men tycker de va synd att de matade med en så pass fin och stor slöjstjärt bara =)
#5 - 29 december 2005 16:39
Damn.. Ja man måste ju hålla med om att de såg grymt ut.. Men piraya är väl en fisk som säkert beteer sej så i naturen så de e väl ok... Jävlar dom slet den i stycken asså...

Ja undrar också varför dom inte åt dom andra småfiskarna där ?! ...
#6 - 29 december 2005 16:50
Dom brydde sig säkert inte så mycket om småfiskarna. Det tar för mycket energie att jaga någonting som bara är ben. Slöjstjärtar finns inte i naturen för i naturen gallrar rovdjur ut svaga och sjuka djur. Och en slöjstjärt ser ju ganska sjuk ut om man jämför med en guldfisk! Det som hände i tanken händer i naturen varje dag. Funderade på att skaffa piraya men dom är jävligt fega av sig om dom inte har ett stort stimm.
#7 - 29 december 2005 17:04
Det där med om det "händer i naturen" eller inte känns inte så väsentligt att diskutera, i naturen har ju bytet lite större möjligheter att fly, men akvarier fungerar itne som i naturen.
Levande foderfisk kan ju visserligen diskuteras om huruvida det är etiskt försvarbart, men många rovfiskar går ju inte att få att äta annat.
Man kan ju med fördel jämföra med ormar, vars vana att sätta i sig möss om inte omtyckt åtminstone accepterad av de flesta människor, just eftersom det är "naturligt"

Själv tycker jag väl att det är okej att slänga åt sina rovfiskar lite levande byte ibland, men kan man få dem att äta annat är det väl att föredra.
#8 - 29 december 2005 17:18
Den som vill yttra sej om att det är oetiskt kan först lägga fram trovärdig bevis.. (el va man ska kalla de) på att denna är vegan.. Sen kan man prata om att de e fel att föda upp för att mata fisk med småfisk..
#9 - 29 december 2005 17:19
det var väl ingen slöjdsjärt utan en kinesisk guldfisk
#10 - 29 december 2005 19:22
Hur som helst blev den uppäten. Men pirayor måste också äta så om ni ska snacka om hur "ont" det är att mata med fisk tänk på alla grisar,kor och höns som föds upp för att bli mat till människan. Det är minst lika ont x 1000 = människan är ond, resten av alla djur är snälla! Förresten var det inte människan som uppfan begreppet ondska alltså kan bara människor vara onda.
#11 - 29 december 2005 19:49
[QUOTE=alcar]det var väl ingen slöjdsjärt utan en kinesisk guldfisk[/QUOTE]

För det första heter det Slöjstjärt, för det andra är slöjstjärt och guldfisk samma sak, bara olika avelsformer.
#12 - 19 januari 2006 00:42
cool film......varför man ska mata med levande, en del firrar käkar inte annat och´för den delen e det grymt kul att se rovfiskar jaga =)
#13 - 21 februari 2006 13:22
Jag tycker det ska vara lag på att pirayor måste äta levande, lika bra att härda svenska folket. Kattungar ska det vara.
#14 - 21 februari 2006 13:27
[quote=datapeter]Jag tycker det ska vara lag på att pirayor måste äta levande, lika bra att härda svenska folket. Kattungar ska det vara.[/quote]

var du ironisk när du sa kattungar eller menar du de?
#15 - 21 februari 2006 13:28
Jag matar mina kongotetror med levande syrsor. Katterna tycker också om syrsor. Undrar om kongotetrorna tycker om katter? Eller om katterna tycker om kongotetror?
#16 - 21 februari 2006 13:29
[QUOTE=andreassofus]var du ironisk när du sa kattungar eller menar du de?[/QUOTE]

Jag tror att peter är gravallvarlig. eller som det blir med ett visst skrivhandikapp, garvallvarlig. :p
#17 - 21 februari 2006 13:37
[quote=Nils Holmström]Jag tror att peter är gravallvarlig. eller som det blir med ett visst skrivhandikapp, garvallvarlig. :p[/quote]

hehe garvallvarlig ja :) ja de kanske han e,, vet inte hur mycke han kan om fiskar men ja tror i alla fall inte att dom äter katter :)
#18 - 21 februari 2006 13:44
peter har koll.

Men jag tror mycket väl att pirayor skulle kunna tugga i sig en kattunge, om dom var lite hungriga.
#19 - 21 februari 2006 13:49
tja.. kanske men frågan är hur bra dom skulle må sen
#20 - 21 februari 2006 13:50
Jajo, lite ont imagen skulle de nog få, typ som discus som äter tjurhjärta...
#21 - 21 februari 2006 14:34
för att inte tala om färgen på vattnet :/
#22 - 21 februari 2006 14:50
[quote=Raven]för att inte tala om färgen på vattnet :/[/quote]

fast ja tror inte han va så seriös när han sa de,
läste presis i en annan tråd där han hade skrivit,, där va han ännu mer oseriös så ja vet inte va han håller på med riktigt

"varför göra de så svårt för sig" tror ja tråden hette
#23 - 21 februari 2006 15:19
Det som eventuellt är omoraliskt är att filma när man matar pirayorna och lägga ut det på nätet. Det är ren djurhetsning, våldsunderhållning, blodtörst... kalla't vad ni vill, information (eller nödvändigt) är det i alla fall inte.
Dock klart trivsammare än några av de andra filmerna från waterwolves (den där de matar pirayorna med en levande mus, t.ex.).
#24 - 9 mars 2006 10:18
Mus sa du,ja hittar inte den
#25 - 9 mars 2006 14:04
Jag tänker inte gräva fram den, men länken har varit postad här på zoopet.
#26 - 10 mars 2006 11:44
Nää,det är väl inte så trevligt att se på..
#27 - 10 mars 2006 15:30
Jag mådde faktiskt lite illa när jag såg denna film, men ingen tvinga mig att titta! Jag äter självklart också djur men jag äter inte de levande... Jag tänkte på ett akvarium som vi var på i stockolm där de har hajar, de matar inte hajarna med levande föda utan håller död föda i en tång och kör runt den och då äter de. Så visst måste det gå och lära de att äta död mat?
Dessa hajar äter inte heller de små fiskar som levde i samma tank. Ett helt saltvattensrev med clownfisk m.m. En del kunde slinka med av bara farten, som när de fyllde på av nya fiskar och det blev lite oroligt.
Det enad syftet att för det första slänga i en slöjstjärt och filma när pirajorna sliter den i bitat är nog "sjuk njutning" (som hundslagsmål, tuppfäktning) eller för att starta debatt och tyvärr föll jag för debatten. (kunde ej låta bli)
#28 - 31 mars 2006 11:17
Orka gnälla om att detta skulle vara oetiskt hah hela mänskligheten är det isf...
Eller att det skulle vara våldsunderhållning osv tss finns kanske folk som tycker om att studera pirayor !

Käns som att det finns viktigare saker att slösa energi på va ?!

Eller kanske inte, om nu Gud har så lite att göra så han tar sig tid att beordra Carola att kasta blomkrukor på folk så kanske ni har rätt ?

Ne nu ska jag kolla på K1, det är bra våldsunderhållning ;)
#29 - 31 mars 2006 12:40
[quote=Nils Holmström]Jajo, lite ont imagen skulle de nog få, typ som discus som äter tjurhjärta...[/quote]

[FONT=Comic Sans MS]Har matat merparten av mina diskus med div. hjärtmix och inte fan har dom ont i magen :D[/FONT]
#30 - 31 mars 2006 15:23
Halkar med på ett bananskal. :D Matar mina diskus med oxhjärta och de har inte dött än. Dock är det ju inte något foder som de normalt äter, det så kallade "broilerfodret". Men i normala fall äter ju inte pirajor guldfiskar heller eftersom de inte lever i den miljön. Min guldfisk jag hade smaskade i sig mina guppys och kardinaltetror jag hade för flera år sedan. Skall jag klandra guldisen som blev rund om magen? Eller skall jag klandra min boa som får levande möss till middag? Varför kan han inte vara vegan för? Varför kan inte alla på denna planet vara kaniner och smaska grönt? Men tänk om grönsaker har kännslor de med? Vi skulle svälta!

Skulle vilja säga att det är naturens gång.. men i fångenskap kan det ju bli lite knepigt...;)

//Camilla
#31 - 31 mars 2006 15:41
Återigen är det alltså inte pirayorna jag klandrar. Jag ifrågasätter inte ens matning med levande fisk.
Frågan är vad som fick ägaren att göra en video om det, lägga på musiken ur Jaws, och lägga ut filmen på nätet. Ville han visa vilka fina och matfriska pirayor han hade? Var det en informationsfilm som visade hur illa det kan gå när man håller guldfisk hos pirayor? Eller var det djurhetsning, dvs att guldfisken dog som underhållning?

Jag tycker det är rätt uppenbart att det är fråga om djurhetsning, något jag av princip inte gillar.
#32 - 31 mars 2006 15:49
Jag pekade inte ut någon specifik person, jag menar med mitt inlägg att det redan finns så många hettsningar om detta djurplågeri, om de som matar med levande föda. Och de tar aldrig slut. ;) Tycker det inte är kul att se på filmer som denna. Men man väljer ju själv att se dem. Jag blir än dock lite ironisk när jag tänker efter. Som jag, som inte är mycket bättre, matar min orm med levande möss! Eller de som matar med levande flugor, larver, fisk etc..

//Camilla
#33 - 31 mars 2006 16:54
Knepig variant av djurhetsning, inget jag assosierar det till iaf....ser helt klart ut som en vanligt matning med fjantig bakgrundsmusik helt enkelt. (kanske inte ens är han/hon som gjort den ?)

Hade det inte varit för musiken så hade det nog inte varit någon uppståndelse tror jag...för annars e det bara patetiskt att orka bry sig !
#34 - 31 mars 2006 18:58
Jaja, whatever. Kanske jag överreagerar, men kanske har jag också sett mer. Den här videon är inte en isolerad företeelse, och det är inte alltid fisk som råkar illa ut heller.
#35 - 31 mars 2006 19:26
[quote=grebom]Orka gnälla om att detta skulle vara oetiskt hah hela mänskligheten är det isf... [/quote]

vill man gnälla är det upp till varåen och ingen lär sluta bara för du skriver det...
sen ÄR den mänskliga rasen mycket oetisk omoralisk etcetera
#36 - 31 mars 2006 20:33
[QUOTE=Raven]vill man gnälla är det upp till varåen och ingen lär sluta bara för du skriver det...
sen ÄR den mänskliga rasen mycket oetisk omoralisk etcetera[/QUOTE]

Det var inte meningen att låta som en gnällspik men det är vad jag tycker !! Och gnälla är väll upp till var och en va ?

ok ?
#37 - 31 mars 2006 20:34
[QUOTE=Azur]Jaja, whatever. Kanske jag överreagerar, men kanske har jag också sett mer. Den här videon är inte en isolerad företeelse, och det är inte alltid fisk som råkar illa ut heller.[/QUOTE]

hahaha ne precis, hör och häpna, även andra djur och t.o.m. människor råkar illa ut ibland.
#38 - 31 mars 2006 21:49
Oj oj. Att dessa trådar alltid ska bli så hettsiga. Rovdjur äter andra djur -PuktSlut-

Och hur kan man likna matning med levande och hundslagsmål, tuppfäktning?
Det är matning, inte annordnad fight. Om man ska likna nått inom akvarievärlden med hundslagsmål så är det Kampfisks fighter, och inte matning!... Man blir ju nästan mörkrädd här på zoopet ibland.
Hejja Rovfiskar!! :)
#39 - 31 mars 2006 22:07
kvert, kan lova dej att skulle dom använda levande hundar på zoo't för att mata tigrar skulle det ta hus i helvete torts at det är naturligt beteende.

det hela slutar i "husdjur" och då spelar det ingen roll hur naturligt det är.
#40 - 31 mars 2006 23:17
[quote=kvert]Och hur kan man likna matning med levande och hundslagsmål, tuppfäktning?
Det är matning, inte annordnad fight.[/quote]Den där guldfisken dog som underhållning. Den aspekten är inte annorlunda än när en terrier får döda råttor på tid, eller en matador torterar ihjäl en tjur.
Återigen är det alltså avsikten med att göra videon och sprida den som jag ifrågasätter, inte att rovdjur äter andra djur. Som jag sagt har jag ingenting emot att mata med levande fisk (fast jag skulle inte göra det själv pga parasit/skaderisken), men en sån här video har ingenting med utfodring eller ens information att göra.

Den som undrade vad jag menade med att inte bara fiskar råkar illa ut, kan t.ex. göra en google-sökning på "piranha eats mouse". Det finns säkert nån med kattungar eller hundvalpar också, om det fortfarande inte är tydligt nog att det handlar om djurhetsning.
#41 - 1 april 2006 06:30
[QUOTE=kvert]Oj oj. Att dessa trådar alltid ska bli så hettsiga. Rovdjur äter andra djur -PuktSlut-

Och hur kan man likna matning med levande och hundslagsmål, tuppfäktning?
Det är matning, inte annordnad fight. Om man ska likna nått inom akvarievärlden med hundslagsmål så är det Kampfisks fighter, och inte matning!... Man blir ju nästan mörkrädd här på zoopet ibland.
Hejja Rovfiskar!! :)[/QUOTE]

Kan bara hålla med !!
#42 - 1 april 2006 14:59
Raven, det är inte överdrivet många hundar som springer runt i sibiren eller vart man nu hittar tigrarna, om man släpper in ett rådjur i inhängnaden ist så blir det mer "naturligt" och det tror jag inte skulle ses så otroligt elakt.

Azur, jag respekterar och förstår din point. Men snubben som spelat in denna video har en annan åsikt, o jag tror att han vill visa nått som han tycker är intressant och fräckt. Jag tycker det är intressant och fräckt, och säkert många med mig, så han har ju fått ut nått som väckt intresse iaf.

Grebom; gött det :)

* sedan så är det klart att folk som gör filmer som "Piranah piercing" eller va den heter, dom har ju ett helt annat syfte än snubben ifråga här. Den sortens filmer tycker också jag är onödigt dumma.*
#43 - 2 april 2006 15:43
Hej
Som tur var gick det snabbt:-).Fotografens intention kan klart ifrågasättas.Den är grym och förmodligen tror han att han är "ball"
Välkänt är väl att pirayor äter varandra.Mindre humant????
Stora fiskar äter små fiskar eller??:-)
Hittade den här
http://media.putfile.com/Busse-Goldfish-1
Matfisk?
#44 - 2 april 2006 23:14
Hej:-
En mycket död guldfisk.
Var det förakt jag såg????
Frisläppt.Exakt så stora blir guld/karpfisk
J**** nötter
MVH Marita
#45 - 4 april 2006 09:06
"om man släpper in ett rådjur i inhängnaden ist så blir det mer "naturligt" och det tror jag inte skulle ses så otroligt elakt."
Man matar ju inte tigrar, lejon i djurparker med levande mat utan de får äta döda....så jag tror att man kan lära fiskar det också. Jag tycker tjurfäktningen i spanien ska förbjudas, ropar hurra när en stackars tjur dödat en människa under tjurrusning och fäktning...Kunde de förbjuda rävjakten i England så varför inte förbjuda tjurfäktningen också...
#46 - 4 april 2006 11:44
Solbacka, jag vet att man inte matar tigrar o lejon med levande, ville bara få fram att mata med levande hundar är långt ifrån "normalt" som någon skrev innan mig, för tigrar är det normalt att äta hjortar osv, typ rådjur alltså.

Annons