pirat btn?

#1 - 8 januari 2008 18:32
Hejhej..

Undrar bara lite kort om någon vet något märke som gör bakgrunder i stil men btn, då helst moduler (hela är också bra!).

Det är nämligen så att jag skulle vilja ha två moduler för att gömma mina pumpar i mitt 240 malawi. men jag är bara 16 år så btn är inte i min prisklass.

Så som sagt: vad finns det mer att välja på änn btn?

//Axel
Olorin
#2 - 9 januari 2008 05:53
I moduler finns så vitt jag vet ingenting, men det finns platta bakgrunder från Aqua-el med flera och man kan ju limma snett i ett hörn så får man plats med en pump bakom. Samma metod kan man förståss göra med en "billig" slimline från BTN.

Googla lite och kika på diverse online akvarieaffärer så ser du bättre vad som finns.
#3 - 9 januari 2008 08:05
Det finns ju en del konstgjorda grottor i hyfsad storlek (dvs 30-40 cm ungefär) som du skulle kunna använda.

Sen finns det både moduler och hela bakgrunder i billigare format på Hornbach, men i det fallet vete fan om det inte är snyggare att göra själv... de är i glasfiber, täckta med ditlimmad sand (ljusbeige).
Bättre göra i frigolit och bara silikona fast sanden själv isåfall. Billigare, om inte annat.
#4 - 9 januari 2008 15:41
Pirater får mig att tänka på den där filmen med Johny Depp. Är det en bakgrund som i den filmen..? :D
#5 - 9 januari 2008 19:19
menar du pirates of the caribbean? (hämtade filmen så att det skulle bli rättstavat;))

du kan inte göra en egen med frigolit då?
/sting
#6 - 9 januari 2008 19:43
sting skrev:
menar du pirates of the caribbean? (hämtade filmen så att det skulle bli rättstavat;))

du kan inte göra en egen med frigolit då?

/sting

Jag tyckte det kändes lite fel att blanda in pirater och btn när det finns olika bakgrunder i djuraffären och på nätet om man söker efter "akvarium inredning", eller något liknande.. Det finns ju även ett par trådar om frigolit :):D
#7 - 9 januari 2008 19:47
Kanske skall du göra en själv det finns många tips här på zoopet jag har lite länkar på en annan dator om detta om du är intresserad.

Thomas
#8 - 10 januari 2008 08:17
hejsan..

Jo det får vell bli en frigolit då. men vet inte hur jag ska vå den så smal så man får plats med saker bakomden.

Thomas&Anna: aa jag skulle uppskatta om ni kunde länka några bra sidor:)

Hadet!

Axel
#10 - 10 januari 2008 10:37
axeisi skrev:
hejsan..

Jo det får vell bli en frigolit då. men vet inte hur jag ska vå den så smal så man får plats med saker bakomden.

Rekommenderar sån däringa blå markisolering. Den är lite styvare/segare än vanlig frigolit, och har inte den där irriterande "Keso"-strukturen, utan är solitt skum.
Skär/såga grövre former, och sen kan du sandpappra eller bearbeta med rasp.
Man kan få väldigt fina ytor om man så önskar, och göra rätt så komplexa former (vi använder det i skolan till att göra modeller, t ex bilar, handmaskiner, maskindetaljer, etc, så det mesta går att göra).
Gör modulen i med 2-3 cm godstjocklek så ska det vara lugnt.

Tillägg: Går det sönder under tillverkningen, så är det ju inte värre än att du bara tillverkar delarna separat, och sen silikonar ihop dom...
#11 - 10 januari 2008 13:35
Ett viktigt tillägg är att frigolit har en mycket stor lyftkraft så du måste sätta fast den så den verkligen sitter med silikon (ättiksbaserad) annars riskerar du att den slår sönder en del när den flyter upp.
#12 - 10 januari 2008 17:43
Problemet med att rekomendera olika material är att det oftast görs utan den ringaste aning om vad nämnda rekomenderade material ev fäller ut i akvariet..

Markisolering är förrutom alla positiva omdömen dessutom icke vattenabsorberande, tyvärr är det ganska vanligt att markisolering är behandlad med antimögelmedel.
#13 - 10 januari 2008 19:14
Är det så illa alltså?
Gäller det både det rosa och det blå skummet, antar jag?
Och vanlig frigolit är ju ofta tänkt till samma användning?
#14 - 10 januari 2008 21:24
hmm.. nu hänger jag inte med riktigt.
Har funderat på annat än frigolit tex markisolenrig, men det funkar asså inte?

Och hur ska man måla för att få realistiskt resultat?
#15 - 10 januari 2008 21:53
Pangea gör också moduler.
#16 - 11 januari 2008 12:39
axeisi skrev:
hmm.. nu hänger jag inte med riktigt.

Har funderat på annat än frigolit tex markisolenrig, men det funkar asså inte?

Och hur ska man måla för att få realistiskt resultat?

Kolla in Guy Palm´s länkar, där står nog det mesta du behöver veta....;):D
#17 - 11 januari 2008 13:12
läst trådarna nu och har då bara en fråga.
Om man har färgpigment i sista lagret husfix så behöver man asså inte lacka?
Det stog att om man villa ha vattenb me högt pH så behöve man inte lacka cementen.
Gäller det betong och husfix också?

Gillar helt klart den nedersta länken.. ska försöka bygga något i stil med den.

Annons