Pipa carvalhoi

#1 - 30 juni 2008 15:28
Hejsan, som vissa kanske såg drog diskussionen av Pipa Pipa in på Pipa carvalhoi här tidigare och jag är väldigt intresserad av att införskaffa ett gäng av de mindre när plats finns, nu undrar jag ifall några här har Pipa carvalhoi och isf om de lyckats få yngel av dem?

Södermalms akvarieaffär hade fått slutsålt senast jag var där men kanske får in senare, allt måste ju klaffa med att jag får igång en av mina andra burkar så tänkte titta runt lite om det finns några här som kanske har så man har alternativ om det skulle ta slut igen om han tar in några till eller bara få ta del av lite faktiskta åsikter om vad som fungerar när det gäller dem, helst för att få dem att föröka sig vilket jag har som mål när det blir till att skaffa :)
#2 - 30 juni 2008 16:30
Vad jag förstår var det tills nyligen en enda svensk som haft P. carvalhoi. Nu när fler fått chansen att hålla denna underbara groda kommer det förhoppningsvis att dyka upp fler svenskodlade exemplar i affärerna.
Jag köpte fem av grodorna i Södermalms akvarieaffär, och är glatt överraskad över hur roliga de är. Växer så det knakar gör de också - det måste bero på all daggmask de klämmer i sig. De går tillsammans med en massa guppies, och hittills har jag inte sett grodorna käka fisk.
#3 - 30 juni 2008 16:40
Ja, jag har varit mycket där och han har nämnt dig antar jag iom att du heter Daniel och köpte 5 stycken...hoppas verkligen att ni som köpt dem får upp några kullar så det börjar rulla på bättre...har haft några klogrodor förut men dessa verkar lite roligare och är ju klart sötare...och lite spännande med något lite "nytt" :)

Hur håller du dina? jag har ett gammalt 100 liters stående som jag nog tänkte sätta igång med dessa och kanske lite levandefödare precis som du har. har du mycket inredning och hur använder de inredningen?
#4 - 30 juni 2008 17:59
Mobster skrev:
Hur håller du dina? jag har ett gammalt 100 liters stående som jag nog tänkte sätta igång med dessa och kanske lite levandefödare precis som du har. har du mycket inredning och hur använder de inredningen?

De går i ett 25-liters men måste snart få flytta till ett större akvarium - de växer ju häpnadsväckande snabbt. Jag har ingen teknik alls i akvariet, alltså varken pump/filter eller värmare. Grodorna verkar gilla att softa bland flytväxterna nära ytan och att leta mat under eklöven på bottnen.
#5 - 30 juni 2008 20:07
mm, ungefär som han hade? tänkte testa det också, lite växter och grejs bara, tycker det är väldigt intressant hur han får sina burkar att fungera bra. har du sniglar och så?
#6 - 3 juli 2008 23:44
Ja, jag har snäckor i alla akvarier. Hos grodorna bor ett par halvstora äppelsnäckor.
Har laddat upp ett par filmsnuttar. De har alldeles för hög upplösning och blir mystiskt beskurna här på Zoopet, så den som av någon anledning vill se filmerna bör tanka hem dem först.
#7 - 4 juli 2008 11:44
Väldigt fint :)

Jag har gjort iordning ett 70l (mindes det som större sen jag använde det för ~10 år sedan) för mina jag ska köpa nu, han skulle få in nu i helgen så får väl ta och hämta några då...:)
Har du egen odling på daggmask eller ute och gräver?
Ser ut att gå en hel del mask ;)
hoppas det blir lite regn nu så det blir fuktigare i jorden :X
#8 - 4 juli 2008 14:33
Jag går ut i trädgården - tyvärr är hustruns nyanlagda plantering det enda bra stället att gräva på...
Mask är favoritkäket, men de äter även fryst artemia och hackade musslor.
#9 - 4 juli 2008 17:46
Har en uteplats med rabatter och sånt men känns som att det inte är ett superbra ställe för mask då solen ligger på mycket och antagligen är rätt torrt...får försöka så gott det går men har även fryst artemia...ska väl även försöka hitta lite annat levandefoder till dem så småningom, inte lärt mig omgivningarna där jag bor än men hört att det finns gott om hopp att hitta dammar och pölar och sånt.

allt står klart men tomt hemma nu så bara att invänta grodor, och nya täckglas då vilket kanske är ett plus med katter hemma och förmodligen rymningsbenägna framtida invånare :)
#10 - 10 juli 2008 17:10
sådär, visade sig att jag hade gott om småmask i rabatten och hämtade de små sötnosarna idag...så har nu 4 st grodan boll med extra belysning på ordet boll :)
ska nog ta det lugnare med masken i framtiden, en som gled omkring med en bit mask ur munnen oroväckande länge :X och då delade jag t.o.m upp maskarna...glupska jävlar :)
#11 - 10 juli 2008 19:39
Va roligt att du har fått hem dem :)
Ska bli intressant och se om ni lyckas få yngel på dem.
Dom ska visst bara leka under vissa perioder under året.
Låter groteskt hur färdigt utvecklande grodor typ kommer ut ur skinnet på ryggen O.o

Mina klo grodor gillar röda mygg larver skarpt kanske era grodor gillar dem med?
tubifex gillar mina grodor med :D

Lycka till ni måste skriva en tråd sen när ni får yngel :)
#12 - 10 juli 2008 19:55
Tydligen kommer det yngel ur ryggen på dessa och färdiga grodor ur ryggen på större Pipa Pipa :) men lika groteskt det ;)

får väl se hur det blir i framtiden, ska se så man inte bara har hanar eller honor också ;/
#13 - 1 augusti 2008 16:57
Jaha då äger jag med 3 stycken!
Ska hämta dem på Tisdag!
Tänkte dom skulle gå i ett 250 L växtakvarium med guppy (mat)
#14 - 3 augusti 2008 21:00
Så nu har grodorna anlänt!
Dom går just nu i ett molly hotell med tetror/malar.
Och det roliga är att dom kan klättra på väggarna !:D

Blev snabbt favoriter dessa grodor!
Ska leta mask i morgon och se om dom äter några;)

Hur går det med era grodor då?
Hörde av Janne att Daniels grodor var dubbelt så stora nu!
#15 - 3 augusti 2008 21:07
Mina växer på ganska bra också, dock inte dubbla än...men skillnad på när de var hos Janne iaf :)

Bytte vatten där idag och de var väldigt nyfikna på suget (har sånt där dammsugarmunstycke så de tar ingen skada av det då de aldrig var nära själva slangen) och självklart simmade de omkring runt handen och höll på, ofta simmar de in i handleden och sen sjunker ner och lägger sig i handen på mig. väldigt roliga små krabater :)
och glada i mat, ständigt tjocka...men har svältdagar så borde inte vara någon fara :)
#16 - 4 augusti 2008 19:47
I helgen köpte jag och några till 4st som 40-årspresent.
Blev mycket uppskattat :)
#17 - 4 augusti 2008 20:33
Ah, kul att det är många här som köpt dem så man kan höra hur det går för er ;)

ni får skriva hur ni upplever dem när ni börjat lägga märke till saker hos dem :)

(eller den ni köpte till kanske inte håller till här alls :P)
#18 - 4 augusti 2008 21:09
Har mina just nu i ett sälskaps akvarium och där ser man dem inte mycket :)
Ska flytta dem i morgon och mata dom med mask :)
#19 - 5 augusti 2008 12:15
PatrikN skrev:
Har mina just nu i ett sälskaps akvarium och där ser man dem inte mycket :)

Ska flytta dem i morgon och mata dom med mask :)

Passa på att glädjas åt det finfina daggmask-vädret...
I början var jag lite orolig för att grodorna skulle sätta i halsen och kvävas, men det har (peppar peppar) inte varit någon fara. I stället är det stor humor att se två av dem ha dragkamp om en rejäl mask.
#20 - 5 augusti 2008 12:44
Passa på att glädjas åt det finfina daggmask-vädret...

I början var jag lite orolig för att grodorna skulle sätta i halsen och kvävas, men det har (peppar peppar) inte varit någon fara. I stället är det stor humor att se två av dem ha dragkamp om en rejäl mask.

haha, ja har jag varit med om, tar varsin ände...dock har jag aldrig riktigt vågat låta dem kämpa klart då jag inte vet hur tjuriga de är, så jag har pillat ner fingrarna och då har en av dem alltid släppt...men väldigt roligt att se när de står nos mot nos och rycker åt varsitt håll den tid jag vågat ha dem så ;)

och ja, nu är det ju daggmaskväder som sagt, det har varit fasligt torrt ett tag så det var svårt att hitta de små liven :(
#21 - 6 augusti 2008 23:06
Bananflugor

Jag har också fyra stycken, håller med om att de är väldigt roliga, lite clownaktiga liksom...
Vill bara tipsa om att de är otroligt förtjusta i bananflugor, till min stora häpnad. De går upp till ytan och tar dem, och vräker sig också upp på flytväxterna för att komma åt dem. Jag antar att synen inte är så dåligt utvecklad som man skulle kunna tro...
#22 - 7 augusti 2008 01:16
En kombination som inte verkar helt perfekt är grodor och äppelsnäckor.
När jag förra veckan matade med daggmask blev grodorna som vanligt helt vilda.
En av dem högg i stället tag i en intet ont anande snäcka, dunkade den mot framrutan och försökte få en munsbit.
Snäckan överlevde inte äventyret.
#23 - 7 augusti 2008 16:49
hehe, kanske inte ska testa det då, undrar om de när de blir lite större skulle svälja posthorns och hur det då skulle gå med skal och skit.

Och får nästan testa lite flugor också, skulle vara kul att variera mycket levandeföda, gärna utan att dela som jag fått göra med daggmasken då det varit mycket stort för dem det jag hittat :P
#24 - 7 augusti 2008 17:52
Azureus trevligt att du har en profil på Zoopet :)!
Var också hos Janne i går när han fick det heta tipset från dig att mata med banan flugor :D

Skulle va roligt att ha en kultur banan flugor men mamma tvär vägrar :(
Får ens inte ha en i lokalen :P har försökt med allt...

Flyttade grodorna i dag till ett 280L växt kar och satan va roliga dom är!
upp ner upp ner hela tiden :)

är nog 100x roligare än klogrodan :D
Dom är inte äns i närheten så aktiva som pipan.

Daniel:
Är det någon mer äppelsnäcka som har ryckt?
har nämligen ett 20 tal äppelsnäckor i 280L akvariumet...[FONT=&quot][/FONT]
#25 - 7 augusti 2008 19:23
PatrikN skrev:
Är det någon mer äppelsnäcka som har ryckt?

har nämligen ett 20 tal äppelsnäckor i 280L akvariumet...

Nä, men i dag såg jag en groda ge sig på en stor posthornssnäcka. Är osäker på hur det slutade.
#26 - 7 augusti 2008 19:32
Huj, det låter ju lite oroväckande, vill inte att de sätter en sån i halsen, och då menar jag självklart att det är synd om snäckan ;)

Har just inte mycket av någonting med mina grodor just nu, tyvärr har de det rätt tråkigt inrett/befolkat men det kommer, men då får man väl se om det blir några snäckor beroende på hur det går för andra, lite bra att vara segast att komma igång på riktigt ;)
#27 - 15 oktober 2008 22:42
Daniel, Patrik och azureus(om du kollar in ibland), har era grodor börjat spela än?
märkte idag att något lät väldigt konstigt från akvariet efter släckning...nästan elektriskt...började tända och kolla runt och så, släckte utan att ha blivit ett dugg klokare och efter en timme med regelbundna sådana läten så slog det mig att det måste vara grodorna då jag kommer ihåg att klogrodor nästan låter elektriskt :P

då vet jag att jag har minst en hane iaf :P
#28 - 16 oktober 2008 12:05
Nej det har jag inte hört det än :P,
Men jag brukar ju inte vara i lokalen på kvällen heller :P
#29 - 16 oktober 2008 12:24
Meh, det är ju då det händer grejer ;)

låter som en geigermätare eller nåt
#30 - 3 november 2008 11:03
Nya saker som hänt inatt :)
#31 - 3 november 2008 11:30
Grattis!!!
#32 - 3 november 2008 12:31
Fan va roligt, Grattis :D
GRATZ :D
#33 - 3 november 2008 14:20
tack, blev sjukt exalterad när jag såg den i morse...jag tänkte faktiskt att honan (som jag trodde var hona men inte vetat) sett tjock och fin ut på sista tiden och tänkte om det var lite som med fiskar att de blir romfyllda och sen blev det något...så gick och tittade och blev som fastfusen när jag såg ryggen på henne :)

Helt fantastiskt kul...bara hoppas att det blir något av det också, tydligen ofta det inte blir något av...men de har ju iaf börjat :)
#34 - 3 november 2008 16:02
De har börjat så smått här hemma också... det blir spännande att se hur hon ser ut i morgon.
#35 - 3 november 2008 18:11
ah, vad kul :) hoppas hon ser ut som min, säkert 100-150 ägg på henne, började räkna men det blev sånt virr av ägg att jag helt tappade bort mig vid 30...önskar jag hade bättre kamera så hade man lättare kunnat räkna :)
#36 - 7 november 2008 21:42
Så här ser min hona ut nu när ryggen svällt upp och nu omsluter äggen...ser lite ut som Quasimodo :)
#37 - 7 november 2008 21:47
Hittade 2 bilder som skedde mellan där också, när äggen "sjönk" in i ryggen, fantastiskt intressant det här tycker jag :)
#38 - 23 november 2008 14:44
Har sett ett yngel nu som vi fiskade upp, dock så verkar vi precis ha lyckats få nitrit (nyss gjort om karet med grus och växter och sånt så blev nog lite för mycket av det bra vattnet som åkte ut) så ynglet verkade inte må så bra, men har bytt vatten med ett fungerande kar och haft i nitrivec så förhoppningsvis var det bara det första och innan resten kommer ut så är nitriten väck. detta hände precis innan jag behövde åka till jobbet (fick t.o.m ringa och säga att jag kom lite sent pga förlossning) så kan fixa bild på ynglet som är ca 1 cm med svans och 2-3 mm högt när jag kommer hem.
#39 - 2 december 2008 22:59
är nu uppe i 6 levande yngel och 2 döda (som jag hittat) varav 3 levande hittades idag...så det är en utdragen process att föda uppenbarligen :P

fick lite bilder också

Första 2 ser man ett yngel står upp ur ryggen med stjärten före precis på väg ut...3:e bilden är 3 yngel i en glasburk med vatten där de får pigga på sig innan de koppas in i deras eget lilla yngelakvarium (verkar inte jättekänsliga för att byta akvarium, de 2 som dog var i oerhört dåligt skick redan, ena var död och andra så gott som) 2 syns tydligt till höger och ett i reflektionen till vänster på bilden...de har lite olika färg...lite mörkare och lite ljusare

Märkt att de behöver ganska lång tid på sig att lära sig simma ordentligt...de kan ligga och se till synes döda ut på botten men piggar på sig inom en dag eller två...och under tiden kan de simma väldigt ryckigt och åt helt fel håll och uppochner och allt möjligt

För mig tog det exakt 20 dagar tills hon började "föda" och har hållit på i 10 dagar och ser ut att vara mer på gång fortfarande...hon får små bulor i huden där ynglen är...syns lite dåligt på dessa bilder men syns väldigt tydligt när man ser grodan :)

Matat med ett flytande yngelfoder och verkar må bra...är artemia i det har jag för mig, Janne hade det iaf :)
#40 - 2 december 2008 23:31
Kom på att jag såg att jag har en hona till, även den med ägg i ryggen nu :)

väntar yngel runt 13:e igen
#41 - 5 december 2008 11:59
Lycka till med dem :)
#42 - 21 december 2008 09:14
Närbilder

Även här händer det saker. Dock väldigt få ägg som har kläckts, hon var inte uppsvälld alls. Kan i och för sig bero på att hon är rätt stor, 6 cm från nos till kloak. Exakt 20 dagars ”graviditetstid”.
#43 - 22 januari 2009 21:39
Ok, blir mer och mer inne på att skaffa Pipa Carvalhoi.
Men jag vill veta hur ni har dom, akvariestorlek, inredning, vattenvärde, temp och om dom är ensamma eller går dom att ha med fiskar mm?
Vad är normalpriset på grodorna?
mvh
Anders
#44 - 23 januari 2009 05:17
Antee skrev:
Ok, blir mer och mer inne på att skaffa Pipa Carvalhoi.

Men jag vill veta hur ni har dom, akvariestorlek, inredning, vattenvärde, temp och om dom är ensamma eller går dom att ha med fiskar mm?

Vad är normalpriset på grodorna?

Jag har mina i ett alldeles normalt (25 grader, pH 6,5) 250-liters. Har dragit ner på cirkulationen för att få ytväxter att trivas, såna verkar grodorna gilla. Dessutom har jag sett till att grodorna inte kan rymma.
I akvariet går även ett gäng regnbågsfiskar, och det funkar bra. Däremot undrar jag om det var så smart att stoppa i ett stim pansarmalar - grodorna kan vara rätt brutala ibland mot fiskar som de kommer åt. Hade dem förut med guppy och då klarade sig bara honorna (som väl simmar lite snabbare än hanarna med sina opraktiska fenor).
Pipa carvalhoi har sålts en enda gång i en enda affär, och de var inte billiga (men värda varenda öre). Kanske kan dessa fantastiska djur bli billigare nu när de verkar yngla av sig på flera håll.
#45 - 23 januari 2009 12:54
Ok om det finns nån som har smågrodor till salu går det att skicka dom eller är det avhämtning som gäller?
Har fått skickat till mig både räkor och snäckor men det känns som om grodorna är lite ömtåligare. Men å andra sidan så akvarieaffärerna får ju allt skickat till sig.....på ett eller annat vis...
Finns det några rekomendationer på temp o ph, vad är det för typ av vatten där dom kommer ifrån?
mvh
Anders
#46 - 19 februari 2009 13:04
ett tips till er som fått yngel är att mata med Sera Micron, de går och betar på ytan där det bildat ett lager och filtrerar det när det flyter omkring i vattnet.
Matade mina med något flytande förut men det tog verkligen fart när jag använde Sera Micron, har ett yngel som börjat få armar nu också medans de 2 andra jag har kvar bara har bakben, men det går ganska fort nu, kroppen ändrar form för att bli groda och så :)
väldigt intressant att se på
#47 - 25 februari 2009 13:08
OJ vad jag vill köpa grodor! Hojta till när det finns flyttklara grodor, så handlar jag!
#48 - 25 februari 2009 17:39
Vattnadal skrev:
OJ vad jag vill köpa grodor! Hojta till när det finns flyttklara grodor, så handlar jag!

Jag är oxå intresserad av att handla när ni grododlare :d har överskott på smågrodor.
mvh
Anders
#49 - 27 februari 2009 14:50
ska försöka få upp ett litet gäng innan jag börjar göra mig av med smågrodor :)
#50 - 1 mars 2009 12:24
Dålig bild.

Dålig bild som sagt men syns skillnader mellan 2 yngel, övre vänstra har framben och hela kroppen har ändrats till det slankare slaget medans undre högra bara har bakben och fortfarande är ett huvud med svans och bakben.
#51 - 8 mars 2009 17:23
Oerhört dålig bild igen men ska föreställa en klar groda, ca 1 cm lång :)

För övrigt samma som den översta på bilden ovan, det gick snabbt :P
#52 - 23 april 2009 17:09
Hallå
Vill bara få lite update om grodorna.
Hur går det med ynglen, är dom svåra att få att överleva?
Annars vill jag bara veta "allt" om hur det går och hur dom är.
mvh
Anders
#53 - 24 april 2009 03:37
Mina 3 yngel är nu fina små grodor som fungerar bra och äter som små hästar...pga tidsbrist har jag lånat ut de vuxna grodorna men den jag lånat ut till har yngel på gång som förväntas börja kläckas nu så där blir det nog mer yngel snart.
#54 - 31 augusti 2009 05:16
Vad fick ni ge för era grodor?
#55 - 2 september 2009 09:36
300 ungefär...precis fått hem mina vuxna igen efter ett tags utlåning så ska försöka sätta igång och få lite yngel. har du fått erbjudande att köpa ett gäng?
#56 - 2 september 2009 09:57
Mobster skrev:
300 ungefär...precis fått hem mina vuxna igen efter ett tags utlåning så ska försöka sätta igång och få lite yngel. har du fått erbjudande att köpa ett gäng?

Ja 3st hanar för 1300 kr (hade ju varit kul med en hona också :) )
#57 - 3 september 2009 18:09
Hehe, kan gissa vart du fått det erbjudandet ifrån. :)
#58 - 9 september 2009 22:28
Ah, såg att det var på repti och det var inte från den jag trodde (vet en stackare som har just 3 hanar) runt den 26:e väntar jag yngel igen och äggen såg annorlunda ut den här gången jämfört med båda honornas förstakull så jag hoppas det gör att det blir bättre yngel :)
#59 - 23 mars 2010 17:11
*bump* (helt utan baktanke)

Annons