EC innehåller glutaraldehyd. Vissa växter ogillar det starkt även i rekommenderad dos. Mitt akvarium var väldigt frodigt och det växte på bra, men direkt jag började med ec så slutade ormbunken växa. Tror det är ec som spökar så att vallisneriab växer dåligt. Det måste finnas en anledning till att folk säger att den växten inte gillar det. Det är nog inte bara slumpen :)
Då borde man kanske gräva ner sig i det, tack för namnet på det hemliga ämnet johanski, antar iofs att det står på flaskan men så långt har jag inte varit villig att gå :P
Men det hade ju kanske varit bra om man på något vis kunde utröna vilka växter som verkar bli hämmade av tillochmed normaldos EC, detta så man vet vilka växter man kanske bör undvika eller åtminstone ha i bakhuvudet inte kommer växa i kar man kör EC på. Dock verkar mina smalbladiga javaormbunkar växa på ganska bra även med EC i karet, änsålänge är det bara vallisarna som inte växer.
Jag kommer avvakta och fortsätta med EC i 2-3 månader till, blir det ingen skillnad med växter som inte växer så får jag ta ett beslut att antingen byta växter eller helt enkelt börja med CO2 istället :)
Googlade lite nu :)
detta hittade jag på wikipedia
A
[COLOR=#002bb8]polymerized[/COLOR] [COLOR=#002bb8]isomer[/COLOR] of glutaraldehyde known as polycycloglutaracetal is a fertilizer for aquatic plants. It is claimed that it provides a bioavailable source of carbon for higher plants that is not available to algae. Though not marketed as such due to federal regulations, the biocidal effect of glutaraldehyde kills most algae at concentrations of 0.5 - 5.0 ppm. These levels are not harmful to most aquatic fauna and flora. Adverse reactions have been observed by some aquarists at these concentrations in some aquatic
[COLOR=#002bb8]mosses[/COLOR],
[COLOR=#002bb8]liverworts[/COLOR], and
[COLOR=#002bb8]vascular plants[/COLOR].
Men vad är då skillnaden och vilka egenskaper på växterna gör att vissa inte trivs med EC medan de flesta mår mycket bättre med dess tillsatts?
Det kan ju hjälpa att utröna vilka som funkar bra med EC respektive dåligt med det.