*pinsamt* Vallisneria problem

#1 - 11 februari 2010 04:26
Jag verkar ha lite problem med mina vallisnerior i mitt akvarium, helt sjukt då de sägs vara några av de lättaste att hålla.

Problemet är att de inte växer sig längre än 15-20cm sen blir topparna genomskinliga och ramlar av i princip.

Jag har 0.25W/L vatten ungefär, kanske lite mer samt PMDD enkeldos efter varje vattenbyte, jag kör defdacs torrmix vilket alla andra växter verkar vara nöjda med, vad kan vara problemet med vallisarna?
#2 - 11 februari 2010 04:56
Jag kör ungefär samma setup som du gör fast jag har ca 0,45W/L i stället efter att ha bytt till T5 ramper med reflektorer för ett tag sedan.

Med det ökade ljuset så satte mina valesinerior igång att växa ordentligt. Tyckte precis som du att dom gick lite på sparlåga tidigare trots PMDD och EC.

//Roger
#3 - 11 februari 2010 05:06
lofstrog skrev:
Jag kör ungefär samma setup som du gör fast jag har ca 0,45W/L i stället efter att ha bytt till T5 ramper med reflektorer för ett tag sedan.

Med det ökade ljuset så satte mina valesinerior igång att växa ordentligt. Tyckte precis som du att dom gick lite på sparlåga tidigare trots PMDD och EC.

//Roger

får hoppas på bättring när jag införskaffar en 2x24w till då :)
#4 - 11 februari 2010 08:10
Mina var likadana 1-2 månader efter jag planterat dem. Sedan dess växer de som inget annat.
#5 - 11 februari 2010 08:24
myslas skrev:
Mina var likadana 1-2 månader efter jag planterat dem. Sedan dess växer de som inget annat.

kan det kanske vara så att de är lite segare än andra att rota sig och därför kör det lite lugnt i början innan rötterna fått fäste?
#6 - 11 februari 2010 08:26
myslas skrev:

Hur gjorde du under den tiden? Blir väl även alger på bladen. Ska man klippa väck eller bara låta allt vara innan de kommer igång. Har haft lite av samma problem. De kommer nya småplanter bredvid ganska ofta men bladen blir inte längre än 10-20cm. Sen blir det alger på dem och färgen försvinner.
#7 - 11 februari 2010 10:10
jag har 0.5w/l och mina ruttnade bort med. slutade med att jag kastade dom. Tror det kan vara mitt blästersilikat som är lite för kompakt för vallisnerian och gör att den inte får någon näring.
#8 - 11 februari 2010 10:36
janson skrev:
Hur gjorde du under den tiden? Blir väl även alger på bladen. Ska man klippa väck eller bara låta allt vara innan de kommer igång. Har haft lite av samma problem. De kommer nya småplanter bredvid ganska ofta men bladen blir inte längre än 10-20cm. Sen blir det alger på dem och färgen försvinner.

Alger hade jag aldrig problem med på dem. Det var bara topparna som blev lite fula och gick av. Lät de bara vara kvar och sedan kom det nya fina blad med tiden. Sedan kom det så mycket nya plantor att de tog över karet. Jag hade en IKEA-back på 45 liter smockfull med jättevallisneria som jag slängde för drygt en vecka sedan (då sparade jag ändå runt 20 plantor). Hade massor med vanlig vallisneria som jag hivade ut också.

Nu när jag planterat om så märker jag lite samma sak på den vanliga vakllisnerian så det kan vara som Marnat skriver att det tar ett tag för den att rota sig. Jättevallisnerian växer på som tusan även efter omplantering.

Jag har 180 W belysning i ett 420L-kar och göder med PMDD och Easy Carbo.
#9 - 11 februari 2010 19:09
skulle nån snäll skäl lägga in en bild på denna växt? jag misstänker att jag har en sån, som inte ser riktigt bra ut. tack på förhand :)
#10 - 11 februari 2010 20:18
Mina var också lite sega i början. Men nu efter några veckor verkar dom rotat sig och slår ut sidoskott lite här och var samt växer på bra.
#11 - 11 februari 2010 22:14
Marnat skrev:
Jag verkar ha lite problem med mina vallisnerior i mitt akvarium, helt sjukt då de sägs vara några av de lättaste att hålla.

Problemet är att de inte växer sig längre än 15-20cm sen blir topparna genomskinliga och ramlar av i princip.

Jag har 0.25W/L vatten ungefär, kanske lite mer samt PMDD enkeldos efter varje vattenbyte, jag kör defdacs torrmix vilket alla andra växter verkar vara nöjda med, vad kan vara problemet med vallisarna?

Marnat! Du var inte ensam om detta hörrö =).

Jag undrade också och tänkte att alla säger att Vallisinera växer som "ogräs" men inte min..fast mina andra växter växer bra. Kan ju kanske vara så också att man tryggt ner dom för mycket under sanden, och inte ryckt upp dom tillräckligt mycket, då bara rötterna ska vara under sanden vad jag förstått, och resten precis ovan sand.

Men då är det som alla säger, att den kommer så småningom... =):)
#12 - 12 februari 2010 04:05
testade valisnerian lite, genom att placera den på olika ställen, och se hur den växte.
*längst fram, helt öppet med mycket ljus så bredde den ut sig som en matta max 5-6cm hög och sen blev det en "stickling" dom jag planterade längre bak, bland rötter och med djupare sand osv växte riktigt klent men fick REJÄLA rötter,
så om man vill få fart på saker och ting så drar jag slutsatsen
(jag är ju ingen vetenskapsman, men så här funkade det hos mig)
: inte plantera så djupt, inget som skymmer ljuset
#13 - 12 februari 2010 07:24
Kan nog vara acklimatiseringsbesvär eller reaktion på EasyCarbo om du kör med det. Vallisneria är känsliga för EasyCarbo.

Låter man rotsystemet vara kvar när en planta plötsligt smält så brukar den kunna komma tillbaks. Det händer tex crypts ganska ofta.
#14 - 12 februari 2010 07:53
defdac skrev:
Kan nog vara acklimatiseringsbesvär eller reaktion på EasyCarbo om du kör med det. Vallisneria är känsliga för EasyCarbo.

Låter man rotsystemet vara kvar när en planta plötsligt smält så brukar den kunna komma tillbaks. Det händer tex crypts ganska ofta.

Ja det kan ju faktiskt mycket väl vara ECn som spökar, dock vill jag inte sluta med det då resterande växter verkar vara väldigt nöjda med det.

så vallisneria kan med andra ord drabbas av något liknande som cryptosjukan? för det har jag märkt på alla mina crypto, när jag planterat dem så ruttnar nästan samtliga blad bort den första veckan och så kommer det nya blad en eller två veckor senare.
#15 - 12 februari 2010 08:24
De verkar inte vara så noga med varken ljus eller näring här.

Växer som bäst i sandbottenkaret och tillsätter bara PMDD vid behov och byter inte vatten så ofta längre. Ljuset är inget över det normala.

Men det växer bra.
#16 - 12 februari 2010 08:41
Martin85 skrev:
De verkar inte vara så noga med varken ljus eller näring här.

Växer som bäst i sandbottenkaret och tillsätter bara PMDD vid behov och byter inte vatten så ofta längre. Ljuset är inget över det normala.

Men det växer bra.

Antar att du inte kör EasyCarbo då va?

Verkar onekligen som att vallisar inte gillar EC.
#17 - 12 februari 2010 09:13
Marnat skrev:

Jag kör EC + PMDD och min växer så att jag får klippa dem minst var 14:e dag.

Varför skulle inte Valle behöva kolkälla?

//Roger
#18 - 12 februari 2010 09:16
Marnat skrev:
, när jag planterat dem så ruttnar nästan samtliga blad bort den första veckan och så kommer det nya blad en eller två veckor senare.

Det verkar vara fallet med mina javaormbunkar o ett par vallisar. de dog när jag satt ner dom. trodde det var ljuset men nu börjar bladen komma IGEN ;)
#19 - 12 februari 2010 09:21
lofstrog skrev:
Jag kör EC + PMDD och min växer så att jag får klippa dem minst var 14:e dag.

Varför skulle inte Valle behöva kolkälla?

//Roger

Ec är inte bara en kolkälla, det är även oerhört giftigt. Min ormbunke slutade nästan växa helt när jag började med ec.
#20 - 12 februari 2010 09:39
Johanski skrev:
Ec är inte bara en kolkälla, det är även oerhört giftigt. Min ormbunke slutade nästan växa helt när jag började med ec.

Det mesta är väl giftigt om man överdoserar, eller?;)

En del har väldigt lätt för att skylla allt på EC när det i själva verket är något annat som förorsakar växtproblemen.

//Roger
#21 - 12 februari 2010 10:04
Marnat skrev:

Precis. Inge EC här.

Har funderat på att gå upp ett steg och köra PMDD med regelbundna vattenbyten och EC eller riktig co2...

Men i dagsläget så växer det så bra ändå och har aldrig några fula blad eller andra problem. Så tycker inte att det motiverar till köp. :)
#22 - 12 februari 2010 10:32
Ja, ljuset ja, jag har ju ioförsig en stor kraftig men gles redmoor rot som står framför valle...och min vallesinera står i vänster bakhörn och roten framför...denna jävla rot..spelar ingen roll vart man ställer den, den är alltid i vägen eller pajar lysrör för en (vill mer än gärna flyta. =) =) Jag kör med happy gödning och happy carbo. Jag som verkligen såg fram emot att få höga fina blad.
#23 - 12 februari 2010 11:30

Ja det kan ju faktiskt mycket väl vara ECn som spökar, dock vill jag inte sluta med det då resterande växter verkar vara väldigt nöjda med det.

så vallisneria kan med andra ord drabbas av något liknande som cryptosjukan? för det har jag märkt på alla mina crypto, när jag planterat dem så ruttnar nästan samtliga blad bort den första veckan och så kommer det nya blad en eller två veckor senare.

Tror du kan fortsätta med EC och vallisnerian kanske vänjer sig vid de nya förhållandena. Finns ju inget direkt att förlora på att låta dom vara och se om dom börja skjuta nya skott.

Ja det är många växter som kan få "Cryptosjukan", dvs plötslig nedsmältning. Kan se lite olika ut från art till art. Tror som sagt bara att det är acklimatisering.
#24 - 12 februari 2010 11:49
defdac skrev:
Tror du kan fortsätta med EC och vallisnerian kanske vänjer sig vid de nya förhållandena. Finns ju inget direkt att förlora på att låta dom vara och se om dom börja skjuta nya skott.

Ja inte kommer jag dra upp dem åtminstone, det har kommit en hel del nya skott på vallis. Spiralis men vallis. americana "biwaensis" händer det inte mycket med, den har iofs bara varit plantad i runt 2 veckor och kan också lika gärna vara en "mini twister" kom i mixlåda och jag ser ingen skillnad på de två :)

defdac skrev:

Ja det är många växter som kan få "Cryptosjukan", dvs plötslig nedsmältning. Kan se lite olika ut från art till art. Tror som sagt bara att det är acklimatisering.

Ja det verkar ju onekligen ha något med acklimatiseringen att göra då de växer som f-n när de nya skotten kommer.
#25 - 12 februari 2010 12:09
Jag kör som sagt med EC och det är möjligt att den bara behövde vänja sig vid det. Så ha bara lite tålamod med den så bör du ha mer vallisneria än du behöver. :)
#26 - 12 februari 2010 12:59
EC innehåller glutaraldehyd. Vissa växter ogillar det starkt även i rekommenderad dos. Mitt akvarium var väldigt frodigt och det växte på bra, men direkt jag började med ec så slutade ormbunken växa. Tror det är ec som spökar så att vallisneriab växer dåligt. Det måste finnas en anledning till att folk säger att den växten inte gillar det. Det är nog inte bara slumpen :)
#27 - 12 februari 2010 13:17
Johanski skrev:
EC innehåller glutaraldehyd. Vissa växter ogillar det starkt även i rekommenderad dos. Mitt akvarium var väldigt frodigt och det växte på bra, men direkt jag började med ec så slutade ormbunken växa. Tror det är ec som spökar så att vallisneriab växer dåligt. Det måste finnas en anledning till att folk säger att den växten inte gillar det. Det är nog inte bara slumpen :)

Då borde man kanske gräva ner sig i det, tack för namnet på det hemliga ämnet johanski, antar iofs att det står på flaskan men så långt har jag inte varit villig att gå :P

Men det hade ju kanske varit bra om man på något vis kunde utröna vilka växter som verkar bli hämmade av tillochmed normaldos EC, detta så man vet vilka växter man kanske bör undvika eller åtminstone ha i bakhuvudet inte kommer växa i kar man kör EC på. Dock verkar mina smalbladiga javaormbunkar växa på ganska bra även med EC i karet, änsålänge är det bara vallisarna som inte växer.

Jag kommer avvakta och fortsätta med EC i 2-3 månader till, blir det ingen skillnad med växter som inte växer så får jag ta ett beslut att antingen byta växter eller helt enkelt börja med CO2 istället :)

Googlade lite nu :)
detta hittade jag på wikipedia

A [COLOR=#002bb8]polymerized[/COLOR] [COLOR=#002bb8]isomer[/COLOR] of glutaraldehyde known as polycycloglutaracetal is a fertilizer for aquatic plants. It is claimed that it provides a bioavailable source of carbon for higher plants that is not available to algae. Though not marketed as such due to federal regulations, the biocidal effect of glutaraldehyde kills most algae at concentrations of 0.5 - 5.0 ppm. These levels are not harmful to most aquatic fauna and flora. Adverse reactions have been observed by some aquarists at these concentrations in some aquatic [COLOR=#002bb8]mosses[/COLOR], [COLOR=#002bb8]liverworts[/COLOR], and [COLOR=#002bb8]vascular plants[/COLOR].

Men vad är då skillnaden och vilka egenskaper på växterna gör att vissa inte trivs med EC medan de flesta mår mycket bättre med dess tillsatts?
Det kan ju hjälpa att utröna vilka som funkar bra med EC respektive dåligt med det.
#28 - 12 februari 2010 16:21

Men vad är då skillnaden och vilka egenskaper på växterna gör att vissa inte trivs med EC medan de flesta mår mycket bättre med dess tillsatts?

Jag har fått för mig att det ofta är växter som är duktiga på att använda bikarbonat som kan få sig en snyting av EC, vet inte om det finns ett samband där.

Annons