Pinka i akvariet - effekt?

#1 - 21 maj 2013 18:51
Om man vill spara in pengar på gödningsmedel, hade det varit skadligt för fiskarna om man lagt i ett par cl urin? Hur doserar ni? Jag har läst att människans och även djurens urin är bra för växtligheten men man vill ju inte skada fiskarna.

Mvh
#2 - 21 maj 2013 18:52

Mmmm..baren öppnar ju vid 11.00så...
#3 - 21 maj 2013 19:01
mpdemus123 skrev:
Om man vill spara in pengar på gödningsmedel, hade det varit skadligt för fiskarna om man lagt i ett par cl urin? Hur doserar ni? Jag har läst att människans och även djurens urin är bra för växtligheten men man vill ju inte skada fiskarna.

Mvh

Du stör Zoopet med dina störiga inlägg - allt enligt mig i alla fall. Hur snuskigt tänk kan man ha egentligen!!?

//Inger
#4 - 21 maj 2013 19:07
Hahaha.. vilken jävla svärmorsdröm.. alla vet att det är 12ml per 100l.. och det ska vara morgonkiss, allt annat är bara slöseri..
#5 - 21 maj 2013 19:08
Genom att göra detta tillför du ammoniak vilket är akut giftigt för fiskarna, så det är inte att rekommendera på något plan. Möjligtvis kan man använda det för att starta ett akvarium och få igång nitrifikationen.
#6 - 21 maj 2013 19:11
mikoto skrev:
Genom att göra detta tillför du ammoniak vilket är akut giftigt för fiskarna, så det är inte att rekommendera på något plan. Möjligtvis kan man använda det för att starta ett akvarium och få igång nitrifikationen.

Tack för ett bra svar, det hade jag ingen aning om. Ditt råd är alltså att pinka i karet vid nystart, hur många CL tror du behövs i ett 240 liters exempelvis?
#7 - 21 maj 2013 19:20
En mycket liten mängd behöver tillföras, en cl är nog för mycket. Någon ml räcker antagligen, jämför tex med hur mycket en liten fisk avsöndrar genom gälarna vilket räcker för att starta cykeln.

Men jag tycker nog det är lite tveksamt med att hälla detta i akvariet jag med så jag hade nog sökt en annan lösning :-) Även om det är fullt realistiskt.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 maj 2013 19:20
Passa dig bara så att inte fiskarna tror att det är en mask som hänger ned. Så avstå och pinka istället i toaletten.

Däremot så sägs det att en liten skvätt urin från gravida kvinnor innehåller hormoner som stimulerar fiskarna att leka. Om det är sant eller inte det vet jag inte.
#9 - 21 maj 2013 19:37

Ok Kjell. Blir själv mest akut trött när jag läser liknande trådar och är väl mest glad över att de är så pass sällsynta.
#10 - 21 maj 2013 20:07
Den som har ammoniak i urinen bör uppsöka läkare. Däggdjur som vi gör sig av med överskottskväve i form av urea. Detta kan sen omvandlas vidare när det lämnat kroppen och en möjlig omvandlingsprodukt är ammoniak. Det är dock pH beroende och giftig ammoniak blir det bara vid höga pH värden, det problemet är alltså aktuellt främst i typ Malawi och saltvatten. Vid lägre pH blir det i stället ammonium som dominerar, ammonium är inte alls lika skadligt som ammoniak men kan ställa till det i högre doser.

Urin innehåller bland annat urea, salt, kalium och kreatin. Så långt är det väl ok men via urinen lämnar också diverse annat kroppen som kan vara helt olämpligt i akvarium, läkemedelsrester och diverse gifter bland annat. Därför är urin knappast lämpligt i en känslig akvatisk miljö, däremot är det ett bra gödselmedel till landväxter, i rimliga doser då.

Urin från gravida kvinnor är en klassiker när det gäller att trigga lek på klogrodor. Diverse hormoner får grodorna i stämning direkt. Vill man odla klogrodor så får man alltså ta sig en funderare över hur man skall ha det med familjeplanering.
#11 - 21 maj 2013 20:13
Jag kan tycka att frågan är befogad faktiskt. Det är naturligt att fundera och det finns faktiskt tankar knutna till frågeställningen på flera forum. Akvarister på Facebook är ett ställe där detta dykt upp.

Bli inte arg på Hen på grund av frågan, den kan ha varit ställd i all välmening. Bygert svara fint, tummen upp på den!
#12 - 21 maj 2013 20:59
Bygert skrev:
Däggdjur som vi gör sig av med överskottskväve i form av urea. Detta kan sen omvandlas vidare när det lämnat kroppen och en möjlig omvandlingsprodukt är ammoniak.

Ursäkta om mitt ovanstående meddelande var förvirrande eller uppträdde som felaktigt, det var detta jag syfta på. Fast jag visste inte att det var ph beroende och kunde ta vägen som ammonium med, jag trodde det var ammoniak som gällde. Båda sorterna går ju dock bra till att starta nitrifikationscykeln med.
#13 - 22 maj 2013 04:24
Bygert skrev:

Urin från gravida kvinnor är en klassiker när det gäller att trigga lek på klogrodor. Diverse hormoner får grodorna i stämning direkt. Vill man odla klogrodor så får man alltså ta sig en funderare över hur man skall ha det med familjeplanering.

Jag tror herrn just omdefinierade meningen av "klassiker"..
#14 - 22 maj 2013 05:39
Sedan är det väl inte bara ägarna som funderar på att slå en drill i burken.
Jag har för mej att jag läst om katter som tyckt det var en bra idé att ge denna extra gödning.
För gödning är det ju - när yngste sonen avvänjdes från blöjan hade han två favoritplatser på gräsmattan vilket var lätt att se. Gräset där växte mer än dubbelt så snabbt och var djupt mörkgrönt.
(Och vi skall väl inte nämna vad fiskarna gör i vattnet)
#15 - 22 maj 2013 06:26
Ursäkta om jag tränger mig in i den här kiss-i-karet-debatten. Men är det inte både enklare och säkrare att köpa PMDD som gödningsmedel. Det är dessutom så billigt att även den fattigaste har råd med det. Skickas efter hos Haack's PMDD
#16 - 22 maj 2013 09:17
Kan nämna att även urin från dräktiga ston har används för att trigga igång lekar. :p
#17 - 22 maj 2013 10:27
Jag kanske kan blir rik....gravidkiss på burk någon? :D

Kiss är ju fantastiskt på landlevande växter så teorin håller ju. Men jag håller med om att vi människor har mycket i urinen som kan vara direkt skadligt i ett så litet slutet system som ett akvarium. Bara för att något är en ammoniumkälla behöver inte betyda att det gör det bra för akvarium. Framkallningsvätskan från hårfärg hade ju varit smidigt annars.

OT: jag hade en granne som odlade tomater i kissvatten och mineralull. Dvs helt utan jord.
#18 - 22 maj 2013 11:33
Om man blir upprörd över snuskigheten i detta så är det bäst att man låser in sig och undviker alla former av media i fortsättningen!, och bada för guds skull inte i en offentlig bassäng ;)

För övrigt är frågan helt befogad tycker jag, i trädgårdssammanhang är det väldigt vanligt att man gödslar med "guldvatten", man använder tom "guldvatten" till sånt man ska äta [:-52]

I akvariet känns det dock enbart som ett recept på alger.
#19 - 22 maj 2013 11:40
addo skrev:
Om man blir upprörd över snuskigheten i detta så är det bäst att man låser in sig och undviker alla former av media i fortsättningen!, och bada för guds skull inte i en offentlig bassäng ;)

För övrigt är frågan helt befogad tycker jag, i trädgårdssammanhang är det väldigt vanligt att man gödslar med "guldvatten", man använder tom "guldvatten" till sånt man ska äta [:-52]

Jodå.. vid sommarstugan vattnar jag med urin. Har en Separett där som skiljer åt "vått och torrt". Blandar 1-10 ungefär. Utmärkt gödningsmedel. Men i akvariet får det allt bli PMDD. Enklast så..
#20 - 22 maj 2013 11:49

Ni ser, frågan var inte så korkad ändå :)
#21 - 22 maj 2013 11:55
addo skrev:

I akvariet känns det dock enbart som ett recept på alger.

Det är ju just till det som ska ätas som urin har sin stora fördel jämfört med gödsel av bajsvariant. Urin är sterilt. Det är en orsak till att man med fördel kan odla grönsaker utan jord. så jag kan absolut tänka mig att om man vill driva fram plantor för att sedan sätta i akvarium så är en skvätt kiss bara bra.
#22 - 23 maj 2013 08:49
Vilken pisstråd...
Christer5
#23 - 23 maj 2013 08:52
[:-106]
#24 - 23 maj 2013 09:27
Eftersom vi hade en katt som brukade kissa i ett av mina akvarier kan jag kanske ge lite input.

1) Såg ingen effekt alls på fisk eller växter.
2) Akvariet luktade illa. Inte som en gränd under vattenfestivalen, men åt det hållet. Det var faktiskt så vi upptäckte att katten hade fått för vana att kissa i akvariet.

Det var ett väl inkört akvarium, och min slutsats var att akvariet + filtren uppenbarligen hade stor överkapacitet vad gäller hanteringen av kvävehaltigt avfall, medan de ämnen (merkaptaner?) som ger urin dess karaktäristiska lukt tog längre tid för mikroorganismerna i filter och inredning att bryta ned.

Mitt tips om du vill göda med urin blir därför att testa dig fram till rätt dos (tillsätt, mät nitrat efter ett dygn) och att filtrera över aktivt kol.

Annons