Pink's 300L Central Amerika!

#1 - 15 juli 2011 21:45
Projekttråden om mitt 540L kar som först skulle vara till för orandas och därefter CA tar nu slut för att börja här på nytt.

Vi ska nämligen flytta och efter många varv med tummstocken i vårt nya boende så får 540t helt enkelt inte plats (kanske mitt fel som har 5 glada fåglar ;):p ) så får snällt nedgradera mig till ett 300L så att Sultanen också får plats med lite kar.

Akvariet: Är Sultanens gamla räkkar som finns att beskåda i en gammal projekttråd långt innan vi fann varann.

Inredning: Kommer att bestå av sten av olika slag, en stor rot, en stor seg kaffeanubias som förhoppningsvis ska klara sig hyfsat och någon jättevalle eller crinum. Botten blir sand och filtrering blir filterhörna.

Bakgrund: Ett stort frågetecken... får ju bli någon hyfsat slim variant... Är egentligen mest sugen på att gå lite wild and crazy och köra BTN Vit Faxe vilket egentligen känns helt emot CA :P Så svårt att veta hur det skulle se ut.
Har även funderat på Aqua Terras och Juwels variant. Tankar? Idéer? Förslag?

Möbel och ramp: Kommer jag att behålla men möbeln kommer att få grå blanka luckor och 6 ben så den kommer upp lite.

Invånare: 1par Arcocentrus Centrarchus (flygciklid) har jag bestämt mig för och så 3 Albino Ancistus jag redan har... sen vet jag inte riktigt... något som sätter lite färg på tillvaron, eventuellt en till ciklidsort och någon mer botten fisk. Tankar? Idéer? Förslag?

Projektet kommer väl gå lite segt till en början då det är mycket att renovera i nya lägenheten men det kommer ta sig så småningom ;)

Fortsättning följer...
#2 - 17 juli 2011 10:50
Ja då har tankarna fått virvla runt lite mer...

Tänker satsa på Archocentrus Centrarchus som ensamt ciklidpar och jobba på att ha lite kul fisk runtomkring. Lite inspirerad av Solis coola blandade kar ;)

Tänkte något i stil med:
1+1 Archocentrus Centrarchus
8x Segelfensmolly
3x Ancistrus Albino
3x Synodontis Nigriventis
8x Corydoras Orange Stripe eller några Dianema[SIZE=2]Urostriatum[/SIZE]

Bakgrunden lutar åt juwels variant nämnd i inlägget ovan.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 juli 2011 11:13
Tråkigt att ni måste flytta igen och att det då blir lite mindre med plats för akvarier

Bakgrund: Ett stort frågetecken... får ju bli någon hyfsat slim variant... Är egentligen mest sugen på att gå lite wild and crazy och köra [COLOR=#0033cc]BTN Vit Faxe[/COLOR] vilket egentligen känns helt emot CA :P Så svårt att veta hur det skulle se ut.

Har även funderat på[COLOR=#0033cc] Aqua Terras[/COLOR] och [COLOR=#0033cc]Juwels variant[/COLOR]. Tankar? Idéer? Förslag?

Tycker man det är snyggt så kan man strunta i "konventioner" och gå efter sin egen smak - fiskarna bryr sig minimalt. Ta bara den stora BTN-amazonasen där ett träd har "växt ihop" med stenar - det lär ju inte vara så vanligt direkt och ändå tycker många att det är den snyggaste bakgrunden som finns. Så valet är ditt.
Själv har jag annars helt snöat inne på den nya BTN Slimline-amazonasen (den är vanissnnigt snygg) men den är ju inte ute i handeln ännu.
Abv de övriga så har jag inte testat Aqua terra men den ser ju snygg ut. Juwel hade åtminstone förr (vet inte hur det är idag) rätt dålig kvalitet på sina bakgrunder eftersom färgen släppte väldigt lätt - men de är kanske bättre nu för tiden.

Jag hade också nöjt mig med en art med ciklider men kanske haft mer än ett par av den art man valde.

PS. Din kombination funkar nog men varför kallar du det för ett CA-akvarium för där finns ju såväl CA, SA som Afrika ;)
#4 - 17 juli 2011 11:16
Innan du kommer för långt i planeringen bör du se Juwelbakgrunden IRL innan du köper den, jag har sett Juwels bakgrunder några gånger och än har de inte kommit med något snyggt. Kolla hur ful skarven är, och i ärlighetens namn fattar jag inte att folk köper dessa bakgrunder för att spara några krono:p: http://imageshack.us/photo/my-images/9/img1349desktopresolutie.jpg/sr=1
Har du kollat den nya Slimlinen som kommer till hösten, de är i tex min projekttråd "200 liter räkor med co2"?
#5 - 17 juli 2011 11:17
Ja det är så sant =) får nog bli en vit faxe slimline... tror den kommer passa kanon mot de stenar jag har :)

Väldigt bra fråga varför jag kallar det CA haha... var ju cikliderna som var det viktiga från början... men sen är det ju lika viktig vad man har runt omkring så det är väl en lite klantig namngivning från min sida :P
#6 - 17 juli 2011 11:19
Tack för bilden Ansjo! Riktigt bra tankeställare =)
#7 - 17 juli 2011 11:25
Jepp, tur att smaken är som baken då det tydligen säljs en hel del av dessa bakgrunder, men de kommer inte ner i mina kar:p!
#8 - 21 juli 2011 15:46
Kikat runt lite på fish monagbay och funderar lite lätt på att kanske göra det biotopriktigt ändå.

Blivit lite sugen på Costa Rica biotop med vit sand och vallisinera.

Platy (tuxedo) el Alfaro cultranus, poecilia mexicana- molly (tror jag vet vart jag kan hitta sådana), cikliderna å sen får väl mina albinomalar kamouflera sig lite ^^ men de smälter ju in i sanden. Får tänka på saken.
#9 - 21 juli 2011 15:58
Tycker det låter som en utmärkt lite annorlunda uppsättning mot vad man vanligen ser på forumet. :)
#10 - 21 juli 2011 16:57
Ja det skulle nog kunna bli bra :)
#11 - 21 juli 2011 17:21
Den sistnämnda. :)
#12 - 21 juli 2011 17:39
Tänkte det :)

Ja jag hoppas på det.. hittat lite bilder på chirripo river som inspirerar...
http://www.google.com/m/search?site=images&client=ms-android-samsung&hl=sv&gl=se&source=mog&aq=f&oq=&aqi=-k0d0t0&fkt=3327&fsdt=11826&cqt=&rst=&htf=&his=&maction=&q=chirripo+river#i=13

Men appropå vit sand, ni som har det... hur ser den ut efter ett tag?

Tänkte köra i en rejäl mängd sandsnäckor... sen hoppas jag att cikliderna gräver runt lite. Behöver man kanske lite corys?
#13 - 21 juli 2011 18:20
Nej, tror det inte om du nu inte vill ha ett gäng.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 21 juli 2011 18:22
Pink_Tess skrev:
Tänkte det :)

Ja jag hoppas på det.. hittat lite bilder på chirripo river som inspirerar...

http://www.google.com/m/search?site=images&client=ms-android-samsung&hl=sv&gl=se&source=mog&aq=f&oq=&aqi=-k0d0t0&fkt=3327&fsdt=11826&cqt=&rst=&htf=&his=&maction=&q=chirripo+river#i=13

Men appropå vit sand, ni som har det... hur ser den ut efter ett tag?

Tänkte köra i en rejäl mängd sandsnäckor... sen hoppas jag att cikliderna gräver runt lite. Behöver man kanske lite corys?

Vit sand har en förmåga att byta färg efter en tid
#15 - 21 juli 2011 21:31
Nej, tror det inte om du nu inte vill ha ett gäng.

Då testar jag med bara snäckor så får jag se hur det artar sig kan ju alltid slänga i nåt som bökar runt lite om jag märker att det behövs... :)
#16 - 21 juli 2011 21:32
Vit sand har en förmåga att byta färg efter en tid

Jo jag vet :P, men snyggt är det...
#17 - 21 juli 2011 22:40
Jag tycker det är snyggast när det börjat byta färg, men smaken är som baken.
#18 - 22 juli 2011 08:20
Jo det blir ju mycket mer naturligt =)

Sett lite undervattens bilder på floden jag länkade ovan, kommer tyvärr inte ihåg vart jag hittade dem.
Men där är sanden snarare grön/vit än vit. Så det känns inte som att det gör så mycket :)
#19 - 23 juli 2011 22:44
Funderat lite till =)

Fick fatt i ett ytterfilter i sambons gömmor då karet ändå kommer stå i källaren med golvbrunn så känns det ganska safe att använda det så karet kommer filtreras med detta ytterfilter. Kommer dock ha kvar filterhörnan för att dölja slangar och doppvärmare där och täcka över plexiglaset med en bit slimline, sen blir det folie som bakgrund. Kan nog bli smidigt och bra.

Känner mig fortfarande väldigt nöjd med min costa rica fiskuppsättning, ev att jag slänger i någon kul mal... är ju brist på dessa i CA.
En Blå Panaque L239 hade ju inte skadat...

Men annars tänker jag hålla biotop!

Sjukt taggad på att få igång det här nu!
#20 - 24 juli 2011 21:26
Fått lite mer kött på benen för att få till en snygg biotop:

Fisklista:
http://www.fishbase.org/Country/CountryChecklist.php?c_code=188&vhabitat=fresh&csub_code=

Om Arcochentrus Centrarchus på fishbase:

"Distribution
Central America: Pacific slope, in tributaries of Fonseca Gulf in Honduras and Nicaragua; Atlantic slope in Río Chirripó (Río Matina) of Costa Rica to the Río San Juan and associated drainages of Nicaragua, including the Great Lakes." -fishbase.org

Fisken i fråga finns alltså i Rio Chirripo som jag hade tänkt efterlikna, det är ju en fördel.

Hade även tänkt försöka mig på lite tåliga växter så den här infon om cikliden var ju trevlig:

"Inhabits mainly shallow waters or swampy areas of lakes and rivers. Often found in many eutrophic oxbow lakes, ponds, roadside ditches and remnant pools of floodplains with thick vegetation. Prefers warm temperature and thrives in stagnant waters." -Fishbase.org

Sen kan jag ju avsluta med två filmer....

En på lake xiloa (nicaragua) där cikliden förekommer:
&feature=related"" target="_blank">
&feature=related

och en från "the great lakes" (nicaragua) där man ser cikliden på bild typ när de börjar filma i den gröna mossan.
&feature=player_embedded" target="_blank">
&feature=player_embedded
#21 - 24 juli 2011 23:03
Läcker ciklid! Den liknar lite en "sportigare" diskus i mina ögon.

Lycka till med trådalgsodlingen om du vill köra biotop. Det var inte så lätt att få till grönalgerna i min tanganyikaburk. :p
#22 - 25 juli 2011 07:43
Ja det kan bli intressant, aldrig odlat sånt förr :P

Men vit sand, vit bakgrund och dubbla lysrör borde skapa lite alger iaf ^^

tror jag kan hitta lite mossa med alger i något av räkkaren att sno som utgångsmaterial.
#23 - 25 juli 2011 16:24
Hej på er,
Nej gubben har inte dött! Sitter bara på en stubbe i de mörka söder manlands skogarna och tittar på husbygget. Svär dessutom över Felia som inte når hit med mobiltbredband även om jag nästan ser antennen och har min uppspikad på en drygt 4 m regel.
Synd med den stora burken men 300 är inte fy skam häller! Om du nu skall ha de nåt så när CA så skulle den ljusa BTN backgrunden funka fin fint. Kanske ihop med svart eller i vart fall mörk sand. Lite rötter som hänger ned över bakgrunden så blir det riktigt bra. Kan du inte a en bit av frigolit grunkan från 540 burken?
Fisk. Tja varför inte 1-3 par Amatitlania nigrofasciata? Dessa finns utsprida över CA så helt biotop riktiga. Kanske också någon annan mindre CA ciklid Dessa kan du ha ihop med större levandefödare exempelvis Poecilia salvatoris och Cnesterodon decemmaculatus klarar sig i detta sällskap. Xiphophorus helleri, vanlig svärdbärare borde också passa in.
Malar varför måste man ha sådana? Arius seemanni skulle nog funka i så fall.
#24 - 25 juli 2011 16:50
Hallå gamlingen!
Jag undrade vart du tagit vägen men såg att du varit inloggad någon enstaka gång i alla fall.

Zebraciklider verkar hftiga. :)
#25 - 25 juli 2011 22:20
Där är du ju! Välkommen tillbaka :)

Ja CA blir det iaf, dock ganska bestämd på att ciklidvalet faller på Archocentrus Centrarchus som känns om ett lite mer annorlunda alternativ till Zebracikliderna. Speciellt nu när jag kommit på idén om en ren Costa Rica biotop....ska inte säga för mycket men förhoppningsvis så dyker det upp en artikel på ämnet i ciklidbladet till hösten. Kanske blir det även en artbeskrivning på cikliden i fråga.

Fyndigt nog så har denna ciklid påträffats i Rió Chirripo som jag fått upp ögonen för med en biotop som skiljer sig lite från det man vanligen ser i CA kar med sin ljusa sand och täta vegetation längs kanterna, dessa ciklider trivs nämligen i grunt vatten relativt stilla vatten med tät vegetation...

Här är en undervattens bild från Rió Chirripó:
http://imagesus.homeaway.com/mda01/cfd95511cf69541da5726c48e1096abf6e1f5c64

Att cikliden uppskattar mycket vegetation påvisas även i filmen i tidigare inlägg runt 13.39.
#26 - 28 juli 2011 08:09
Jag tycker absolut du skall testa Archocentrus Centrarchus (får du tag på dessa?) och Rió Chirripo biotop! En mycket fin flod vilken jag paddlat nedför (nåja) i gummiflotte några gånger. Jag kan dock inte komma i håg speciellt vit sand som på bilden. Jag har för mig att det mest är lite brunaktigt. Men som i de flesta floder i området kan det nog variera en hel del. Det där med vegetation i CA biotoper är intressant och jag hoppas kunna återkomma med mer om det i vinter.
#27 - 28 juli 2011 08:12
Hallå gamlingen!

Jag undrade vart du tagit vägen men såg att du varit inloggad någon enstaka gång i alla fall.

Zebraciklider verkar hftiga. :)

Jag har kört förbi knuten hus dig några gånger men annars snickras det och väntas på fiberkabel.
Zebror är skit fräcka!
#28 - 28 juli 2011 23:15
Tack så mycket :) Har hört ryktas om att akvarielagret ska ha svenskodlade så hoppas kunna få tag på dem... annars kan multispinosa eller honduran red point ses som alternativ... men tror jag ska lyckas få fatt i centrarchusen om jag bara är tillräckligt envis, kan iaf tänka mig resa en ganska bra bit för dem.

Kul att du har varit i floden :) ska kika lite mer på det där med sand... har någon slags sand från granngården tror jag i flera kar som jag är väldigt nöjd med, varken ljus eller mörk... så kanske köper mer av den...

Ser ut såhär: http://i148.photobucket.com/albums/s1/pink_a_ngel/Aquarium/2011-05-28001253.jpg
#29 - 11 augusti 2011 08:54
Nejdå jag har inte dött :P

Bara varit på scoutläger... vilket lett till lite kontakter i Costa Rica :)
Har även fått nya lägenheten och garaget... som mer blir ett fisk/fågel rum.
Dock ska det rustas upp rejält innan karen kommer in...

to be continue...

Annons