Nubi: glömde svara på.."pilot-fisk".. vet inte om det är ett ord jag kommit på själv eller vad jag fått det ifrån, men jag menade "inkörnings-fisk" :)
Haha Härlig namn! :)
Nubi: Japp, har köpt både kalk och bikarbonat. Sen är jag en flitig äggätare (närmare 21 stycken ägg om dan) så äggskal lär jag kunna peta i då och då. Ska köpa broccoli också, men slog mej på affären idag att jag inte visste om det ska vara fryst eller färsk? (har aldrig köpt broccoli i hela mitt liv, så vet inte ens om det finns färsk, haha) Vet att jag ska koka den först.
Jag kramade ur det inkörda filtret från mitt 120L kar ner i snäckkaret, men upplevde sen att fiskarna i 120karet blev jättekonstiga, håller sig vid ytan. Skulle jag haft i samma medel som jag har i när jag gör rent filtret kanske? :S
Karet är ganska litet för snäckor har jag kommit fram till när jag läst massa om snäckor. Det är ett 60 liters hemmabygge, och som jag fattat det kan jag endast ha 6 stycken fullvuxna individer i det isf. Men - det gör inget, tänkte ha ngn gå i mitt 120L där jag har några snälla guppyn och platyn. Sen "råkade" jag även inhandla en Bladen räkvas idag på Ikea (sambon påpekade att det var minsann den tredje "glasbehållaren med vatten" på en månad jag köpt, haha! ) som jag nu har på uppstart och skulle kunna ha åtminstone en snäcka i.
Räkvasen har jag inhandlat aluminium nät som täck-lock till äppelsnäckan som ska få gå där, enligt djuraffären ska inte det avge några gifter eller liknande..men som sagt, man kan inte lita på allt man hör så jag ska kolla upp saken närmare.
Japp, luftspalt har jag på 10 cm i det karet, och i räkkaret har jag en på 15 cm.
Ska bli så kul att bli med både räkor och snäckor :)
Undervatten: Ja, jag har sett den, suverän sida! Synd att de mer "ingående" flikarna bara finns på engelska som jag är urdålig på. Men min sambo har fått agera ordlista åt mig ;)
21 ägg om dagen! owaow!! Det bästa är då att använda kokt äggskal (ta bort hinnan från insida av skalet bara) och sen krossa och i med det i en skål och sen tryck ner skålen i sandet.:)
Spelar ingen roll fryst eller färsk broccoli, fryst är enkelt, du kokar upp den lite och sen låter du de svalna, och i med de i karet.
ÄR det ett 60l som du vill ha odling i eller mest som sällskap?
Jag har ett 40l där jag har alla små snäcklingar som kläcks. Sen får de flytta till 180l. Så gör jag. Så i 180l har jag många snäckor. Tror inte du behöver oroa dig för att ha många snäckor i 112l.
Det du kan göra är att fråga de djurbutikerna du har om intresse för äppelsnäckor finns, så när dina börjar lägga kokonger kan du sälja snäcklingarna till dem :)
6 fullvuxna individer i ett 60l tycker inte jag låter mkt.
Man får ibland gå efter magkänsla :)