"pilot" i ett snäckkar?

#1 - 12 juni 2010 13:50
Äntligen! Springer runt här som en barnunge på julafton! Sambon gick tillslut med på ytterligare ett akvarium härhemma, så idag har jag inhandlat ett kar avsett till äppelsnäckor! :) Så nu ska det startas upp, för att förhoppningsvis kunna flytta in ngn snäcka till veckan. MEN - nu till min fråga..när jag tidigare startat upp akvarium har jag haft 1-2 "pilotfiskar" i första tiden under uppstarten..hur går jag till väga nu när det ska bli ett snäckkar? Ska jag stoppa i "pilotsnäcka" eller lär jag ha fisk som bor in det?
Som jag fattat det och läst mig till behöver inte snäckor någon pump, så det har jag inte köpt..så då blir det kanske lite tokigt om jag stoppar i en fisk. Dessutom, blir det kanske stressande om jag stoppar i nån fisk i karet ett tag, för att sedan flytta tillbaks den till "sitt" akvarium igen. Hur har ni gått tillväga ni som har ett enbart snäckkar?

Djuraffärsexpediten visste inte (??) vilken botten som var bäst, så istället för att åka hem, fråga på zoopet, och sen åka tillbaks till affären igen och köpa (är några mil) så köpte jag både ljus sand, samt fint grus. Så använder jag mig av något av det bara (det andra kommer nog till nytta nångång så småningom om jag känner mig själv rätt :P) Vad säger ni? Hittar ingen info om det.
#2 - 12 juni 2010 18:17
visst måste du ha pump även om du "bara" har snäckor, de skitar ner rätt bra samt cirkulation på vattnet, äppelsnäckor kan vara känsliga för dålig vattenkvalitet så pump rekommenderar jag annars får du ha oerhört täta vattenbyten:)här en bra sida om du inte sett den www.applesnail.net där står bla att de bör ha samma förutsättningar som fiskar vad gäller filtrering mm. PS jag har sandbotten
#3 - 12 juni 2010 18:24
Jaha, då missuppfattade jag nog hela grejen, ibland får jag för mig så konstiga saker! Eller så stog det lite tokigt där jag läste det. Vad jag har för mig så stod det att eftersom äppelsnäckorna simmar upp eller skickar ut snabeln för att ta luft behöver dom ingen syrepump. Men då införskaffar jag pump/filter imorgon! :)

Ja, jag har hört att appelsnail.net är en bra sida, dock är jag så skamligt urkass på engelska att det är pinsamt. Men jag ska prova igen :)

Redigering: Ännu mera pinsamt, var in på appelsnail nu och såg att det fanns en flik för svensk text. Åh, ibland har man bara för brottom!
#4 - 12 juni 2010 18:35
Känn inte det är pinsamt-sånt är livet. Jovisst hämtar de luft men en pump förbättrar ju vattencirkulationen samt rening ju. Även om äppelsnäckor tar hand om mycket såsom alger å annat så behöver de åxo "skita" sen behöver du ju mata dom för alger räcker inte alltid å de kan då svälta ihjäl å de tar ju hand om överblivna matrester från fiskar. Men nu har inte jag enbart snäckkar utan ihop med fiskar men tror Nubi å nåra till här på zoopet har, de svarar nog snart:)
#5 - 12 juni 2010 23:10
Jag har aldrig startat ett akvarium med bara snäckor utan tillfört dom i ett senare skede.
Dom behöver bakteriell filtrering.....det behöver allt som bajsar/kissar annars blir det för mycket nitrit och ammoniaik i vattnet.
Så skaffa nåt sorts filter.
Det andra du behöver se till är att dom har en tillräcklig källa av kalcium så att dom kan bygga upp sina skal.
sök på forumet och du kommer att hitta tips.
Inkörningen av akvariumet görs nog enklast med fisk om du redan har det....bajs som bajs..;)
#6 - 12 juni 2010 23:20
ReBs skrev:
Jag har aldrig startat ett akvarium med bara snäckor utan tillfört dom i ett senare skede.

Dom behöver bakteriell filtrering.....det behöver allt som bajsar/kissar annars blir det för mycket nitrit och ammoniaik i vattnet.

Så skaffa nåt sorts filter.

Det andra du behöver se till är att dom har en tillräcklig källa av kalcium så att dom kan bygga upp sina skal.

sök på forumet och du kommer att hitta tips.

Inkörningen av akvariumet görs nog enklast med fisk om du redan har det....bajs som bajs..;)

Okej, då låter jag snäckorna gå ett annat kar medans jag "kör in" det nya med fisk. Har ägnat dom senaste...eeeehhhhmmm [:o] 5 timmarna på zoopet och bara läst snäck-trådar, så jag börjar känna att jag har lite mer koll nu :)
#7 - 13 juni 2010 09:16
Har du redan ett akvarium så ta vatten från det till det nya. Då får du en massa bra bakterier och sånt på en gång utan att behöva "köra in". Förutsatt att fiskarna/snäckorna/whatever i det första är friska.
#8 - 13 juni 2010 11:02
Jag har brunnskalk som bottensubstrat i mitt ena snäckkar, det fungerar utmärkt och gör vattnet hårdare. Man kan även ha det i filtret som jag har i mina andra kar. :)
Ett bra filter är ett måste i ett snäckkar eftersom de skiter ganska mycket ;)
#9 - 13 juni 2010 14:49
Så nu har jag haft i bottenmaterial, blev fint grus, samt en stor mangroverot och en svärdplanta. Vattnet tog jag från ett annat akvarium jag har där jag vet att värdena är bra. Kramade även ur filtret från samma akvarium i det som ska bli mitt snäckkar.

Var och skulle köpa minifilter idag samt lite javamossa, men tji fick jag..vi har tre djuraffärer här där jag bor, varav en är stängd på söndagar (den som jag vet har både javamossa och filter till bra pris). Dom två som var öppna hade givetvis varken javamossa eller just de filtret som jag vela ha. Så det blir en ny tur imorgon, vilken tur jag har :)
Bilagor:
#10 - 13 juni 2010 16:15
Hej!
Hur kan jag ha missat denna tråd!
Kul att sambon gick med på en till akvarium och kul! att du ska ha äppelsnäckor :)

Som du kanske vet är det bra att ha kalk till snäckorna. eller så kan man ha bikarbonat. Det funkar det med!!

Bra att ta vattnet från ett kar som redan varit igång, *tummen upp*
Det du kan göra är att ta filtermassan från det gamla karet, squeeza ut geggan i det nya vattnet och sen starta igång karet. Utan att ha fiskar i så klart. vänta tills det blir klart vatten igen och sen tillsätter du fiskar/snäckor.

På så sätt har de massa gojsigt i filtret som det finns i det större karet. Så har jag alltid gjort :)

Kom ihåg att köpa ett filter som har lite större kapacitet! Det tjänar man så mkt på i längden!! :) Kan kosta några 100 lappar mer, men du tjänar det i längden, turst me :)

Hur stort är karet?...måste ha missat det..

Ehm..vad är en "pilot" fisk?
#11 - 13 juni 2010 16:21
Glömde skriva

Dra igång karet med fiskar, som någon skrev tidigare, bajs som bajs, men bajs från fiskar bättre!

Spelar ingen roll vad det är för botten. jag har haft med blästersand och med sjösten. De gillar vilket som. De gillar att klättra mkt på rötter, glas och är super duktiga på att rymma så passa dig! *skratt*

Luftspalt behöver de med, kanske du redan vet?

Jag vill inte dra alla djurbutiker över en kam, men många djurbutiker vet inte om vad det är de har i akvarierna och ännu mindre hur de sköts om!
så googla på information, fråga dig runt, tro inte på allt en djurbutik har att säga.
#12 - 13 juni 2010 18:06
applesnail.net är en bra hemsida om snäckor! Finns en svensk version också. :)
#13 - 13 juni 2010 20:01
Nubi: Japp, har köpt både kalk och bikarbonat. Sen är jag en flitig äggätare (närmare 21 stycken ägg om dan) så äggskal lär jag kunna peta i då och då. Ska köpa broccoli också, men slog mej på affären idag att jag inte visste om det ska vara fryst eller färsk? (har aldrig köpt broccoli i hela mitt liv, så vet inte ens om det finns färsk, haha) Vet att jag ska koka den först.

Jag kramade ur det inkörda filtret från mitt 120L kar ner i snäckkaret, men upplevde sen att fiskarna i 120karet blev jättekonstiga, håller sig vid ytan. Skulle jag haft i samma medel som jag har i när jag gör rent filtret kanske? :S

Karet är ganska litet för snäckor har jag kommit fram till när jag läst massa om snäckor. Det är ett 60 liters hemmabygge, och som jag fattat det kan jag endast ha 6 stycken fullvuxna individer i det isf. Men - det gör inget, tänkte ha ngn gå i mitt 120L där jag har några snälla guppyn och platyn. Sen "råkade" jag även inhandla en Bladen räkvas idag på Ikea (sambon påpekade att det var minsann den tredje "glasbehållaren med vatten" på en månad jag köpt, haha! ) som jag nu har på uppstart och skulle kunna ha åtminstone en snäcka i.

Räkvasen har jag inhandlat aluminium nät som täck-lock till äppelsnäckan som ska få gå där, enligt djuraffären ska inte det avge några gifter eller liknande..men som sagt, man kan inte lita på allt man hör så jag ska kolla upp saken närmare.

Japp, luftspalt har jag på 10 cm i det karet, och i räkkaret har jag en på 15 cm.

Ska bli så kul att bli med både räkor och snäckor :)

Undervatten: Ja, jag har sett den, suverän sida! Synd att de mer "ingående" flikarna bara finns på engelska som jag är urdålig på. Men min sambo har fått agera ordlista åt mig ;)
#14 - 13 juni 2010 20:03
Nubi: glömde svara på.."pilot-fisk".. vet inte om det är ett ord jag kommit på själv eller vad jag fått det ifrån, men jag menade "inkörnings-fisk" :)
#15 - 13 juni 2010 20:15
Jag tar fryst broccoli i ett glas med vatten, låter det stå i mikron tills det bubblar till och sköljer i kallvatten. Fungerar utmärkt!
#16 - 13 juni 2010 20:19
Nubi: glömde svara på.."pilot-fisk".. vet inte om det är ett ord jag kommit på själv eller vad jag fått det ifrån, men jag menade "inkörnings-fisk" :)

Haha Härlig namn! :)

Nubi: Japp, har köpt både kalk och bikarbonat. Sen är jag en flitig äggätare (närmare 21 stycken ägg om dan) så äggskal lär jag kunna peta i då och då. Ska köpa broccoli också, men slog mej på affären idag att jag inte visste om det ska vara fryst eller färsk? (har aldrig köpt broccoli i hela mitt liv, så vet inte ens om det finns färsk, haha) Vet att jag ska koka den först.

Jag kramade ur det inkörda filtret från mitt 120L kar ner i snäckkaret, men upplevde sen att fiskarna i 120karet blev jättekonstiga, håller sig vid ytan. Skulle jag haft i samma medel som jag har i när jag gör rent filtret kanske? :S

Karet är ganska litet för snäckor har jag kommit fram till när jag läst massa om snäckor. Det är ett 60 liters hemmabygge, och som jag fattat det kan jag endast ha 6 stycken fullvuxna individer i det isf. Men - det gör inget, tänkte ha ngn gå i mitt 120L där jag har några snälla guppyn och platyn. Sen "råkade" jag även inhandla en Bladen räkvas idag på Ikea (sambon påpekade att det var minsann den tredje "glasbehållaren med vatten" på en månad jag köpt, haha! ) som jag nu har på uppstart och skulle kunna ha åtminstone en snäcka i.

Räkvasen har jag inhandlat aluminium nät som täck-lock till äppelsnäckan som ska få gå där, enligt djuraffären ska inte det avge några gifter eller liknande..men som sagt, man kan inte lita på allt man hör så jag ska kolla upp saken närmare.

Japp, luftspalt har jag på 10 cm i det karet, och i räkkaret har jag en på 15 cm.

Ska bli så kul att bli med både räkor och snäckor :)

Undervatten: Ja, jag har sett den, suverän sida! Synd att de mer "ingående" flikarna bara finns på engelska som jag är urdålig på. Men min sambo har fått agera ordlista åt mig ;)

21 ägg om dagen! owaow!! Det bästa är då att använda kokt äggskal (ta bort hinnan från insida av skalet bara) och sen krossa och i med det i en skål och sen tryck ner skålen i sandet.:)

Spelar ingen roll fryst eller färsk broccoli, fryst är enkelt, du kokar upp den lite och sen låter du de svalna, och i med de i karet.

ÄR det ett 60l som du vill ha odling i eller mest som sällskap?
Jag har ett 40l där jag har alla små snäcklingar som kläcks. Sen får de flytta till 180l. Så gör jag. Så i 180l har jag många snäckor. Tror inte du behöver oroa dig för att ha många snäckor i 112l.
Det du kan göra är att fråga de djurbutikerna du har om intresse för äppelsnäckor finns, så när dina börjar lägga kokonger kan du sälja snäcklingarna till dem :)

6 fullvuxna individer i ett 60l tycker inte jag låter mkt.
Man får ibland gå efter magkänsla :)
#17 - 13 juni 2010 20:31
Bikarbonat finns i CityGrossbutikerna 2 lit för 64 kr, mycket billigare än alla småpåsarna det annars finns i-hjälper mot halsbränna hos oss människor åxo:)
#18 - 13 juni 2010 21:03
doppingen skrev:
Bikarbonat finns i CityGrossbutikerna 2 lit för 64 kr, mycket billigare än alla småpåsarna det annars finns i-hjälper mot halsbränna hos oss människor åxo:)

Är det sant! Fan det har jag missat, här går jag och köper de största påsarna jag kan hitta i kryddhyllan *hihi*
Citygross, menar du den butiken där Tina, mat Tina, gör reklam för??
#19 - 13 juni 2010 21:25
japp, här på citygross i Växjö har de iallafall men är väl lika på alla varuhusen. De har ganska många kryddor i 2lit(typ de gamla mjölkförp) så kolla efter du om du har i närheten:)
#20 - 14 juni 2010 04:57
Visual darkness: Tack för tipset! Såg igår på Ica Maxi att dom hade två stora påsar fryst broccoli för 30:-, eller 27:- styck, hur billigt som helst :)

Nubi:
Jag vill mest ha dem som sällskap, för att jag tycker dom är så vackra att se på. Dessutom verkar dom vara så intressanta. Men det är klart, lägger dom ngn kokong vore det ju jätteroligt att spara den och se snäckorna växa upp, men då frågar jag djurbutiken först om dom skulle ha intresse av att ta emot dom sedan. Dessutom har jag jättemånga kompisar med akvarium, så det löser sig nog :)

Egentligen skulle jag vilja köpa ett större kar att ha alla snäckorna i samma,typ ett 180L som du har, så jag slipper dela upp dom några i 112, några i 60 och någon (en räcker nog?) i räkvasen. Men jag tänkte för sambons bästa (höhöh) börja såhär, se sen om jag tycker det räcker, eller om jag vill ha flera snäckor och då kanske det blir ett till kar-inköp :)

Doppingen: Jamen då blir det en tur till citygross i eftermiddag då! :) Vad säger ni om bikarbonaten då, en gång i veckan ungefär?

Annons