Pilgiftsgrodor!

#1 - 25 november 2008 19:05
Tjena,

Täntte bara höra med er vart man kan få tag på pilgiftsgrodor? Finns det enbart genom privata uppfödare samt mässor?
Finns det någon uppfödare runt omkring Uppsalatrakterna?

MVH

MACKAN!
#2 - 25 november 2008 19:20
Kolla bland annonserna på www.repti.net, så kommer du nog hitta en hel del.
#3 - 25 november 2008 19:50
...eller annonsera här: http://www.pilgift.se/forum/
#4 - 28 november 2008 13:20
Du är galen! Varför skulle man vilja ha så giftiga djur hemma?
#5 - 28 november 2008 13:47
De är inte märkbart giftiga i fångenskap om du inte har en nyligt importerat viltfångad groda...de tar upp giftet ur maten de äter, och iom att de inte äter samma saker i fångenskap så blir de inte giftiga.
#6 - 28 november 2008 13:58
Mobster skrev:
De är inte märkbart giftiga i fångenskap om du inte har en nyligt importerat viltfångad groda...de tar upp giftet ur maten de äter, och iom att de inte äter samma saker i fångenskap så blir de inte giftiga.

Observera att det är förbjudet att hålla viltfångade grodor i Sverige...
#7 - 29 november 2008 11:25
Mobster skrev:

Man kan väll inte direkt slicka på en pilgift i fångenskap utan att det händer nåt!?;)
#8 - 29 november 2008 11:37
Baf2 skrev:
Man kan väll inte direkt slicka på en pilgift i fångenskap utan att det händer nåt!?;)

Vadå, planerar du att slicka på grodan eller? ;)
#9 - 29 november 2008 11:43
Baf2, jag har inte testat och vet ingen som testat :P

och jag visste inte det som petnym skrev, inte för att jag skulle våga ha en viltfångad pilgift eller vilja ha även om det var ofarligt med tanke på hur snabbt groddjur minskar i antal
#10 - 30 november 2008 22:43
Baf2 skrev:

Det kan man inte med några grodor, vare sig det är pilgift eller vanlig svensk lövgroda.
Som alla andra djur har dom en egen bakterieflora, så oavsett om du lapar på en groda eller grannens katt får du efterverkningar...

Pilgiftsgrodor är som alla groddjur och reptiler ren prydnad, inga keldjur.
#11 - 1 december 2008 01:55
Tror t.o.m att förr i tiden slickade man på paddor för lite speciell effekt :)
#12 - 1 december 2008 08:10
Med tanke på att man åt torkad flugsvamp för att få en rejäl rymdresa, så varför inte...

Dock tror jag mest våra svenska grodor och paddor inte har några hallucinogener i sitt hudsekret, men säker är jag långt ifrån och testa tänker jag då rakt inte.
Min teori dock är att man mest blir j**vligt dålig i magen av det.
Stackars paddor dessutom!
#13 - 1 december 2008 08:39
Min teori är att du har fel trollsvans. Alla ungar på det dagiset jag gick på(säkert 10 år sen) Har någon gång pussat på en padda :D Ingen som mådde dåligt sen iaf .. Men kul hade vi;)
#14 - 1 december 2008 11:56
Minsann!
Sen är väl frågan om man får i sig lika mycket på en puss som på att grundligt slicka på dom...Dock inget jag tror man ska testa.

Nåja, nu har vi avvikit lite från ämnet.
#15 - 1 december 2008 15:41
Är det inte Bufo alvarius som är mest slickvänlig sas och kanske B marinus
#16 - 1 december 2008 16:51
Jag tror nästan att vi kan förutsätta att den som skriv den ursprungliga frågan inte skulle ha grodorna för att slicka på...
Bilagor:

Annons