<font face='Verdana'></font id='Verdana'>
Hej!
Jag har nyligen köpt 6 st. Golden Sunrise diskus som är som en dryg snusdosa i storlek. Tyvärr har hela gruppen fullt med svarta pigmentfläckar på huvet och kroppen (jag antar att det är pigmentfläckar iaf).
Han jag köpte dom av har haft dom i några månader och dom hade dessa fläckar redan när han köpte dom.
Fläckarna syns inte om man står på ett par meters avstånd men syns alltför tydligt när man står nära akvariet.
Fläckarna är nånstans mellan mörkgråa, svarta, blåa till färgen, dom är små, upp till 1 mm stora men sitter på vissa ställen så tätt så dom går ihop med varandra, "nosen" på fiskarna är t.ex. helt färgad.
Fiskarna ser i övrigt ut att må bra.
Senaste månaderna har dom blivit matade med köpt oxhjärteblandning, köpt räkmix, svarta mygglarver och "Tetra Diskus"-torrfoder.
Vet någon här om det går att bli av med dessa fläckar, eller sitter dom där för alltid?
Jag funderar på att ändra maten till att under en period bara ge dom röda och svarta mygg samt oxhjärta. Kan det vara nån idé?
Jag vet inte vart fiskarna är uppfödda nånstans men dom är iaf inte odlade i sverige.
Hoppas att någon har nåt tips kring detta.
Mvh
Anders