Pigmentfläckar på Diskus

#1 - 23 juli 2002 16:06
<font face='Verdana'></font id='Verdana'>
Hej!
Jag har nyligen köpt 6 st. Golden Sunrise diskus som är som en dryg snusdosa i storlek. Tyvärr har hela gruppen fullt med svarta pigmentfläckar på huvet och kroppen (jag antar att det är pigmentfläckar iaf).
Han jag köpte dom av har haft dom i några månader och dom hade dessa fläckar redan när han köpte dom.
Fläckarna syns inte om man står på ett par meters avstånd men syns alltför tydligt när man står nära akvariet.
Fläckarna är nånstans mellan mörkgråa, svarta, blåa till färgen, dom är små, upp till 1 mm stora men sitter på vissa ställen så tätt så dom går ihop med varandra, "nosen" på fiskarna är t.ex. helt färgad.
Fiskarna ser i övrigt ut att må bra.

Senaste månaderna har dom blivit matade med köpt oxhjärteblandning, köpt räkmix, svarta mygglarver och "Tetra Diskus"-torrfoder.

Vet någon här om det går att bli av med dessa fläckar, eller sitter dom där för alltid?
Jag funderar på att ändra maten till att under en period bara ge dom röda och svarta mygg samt oxhjärta. Kan det vara nån idé?
Jag vet inte vart fiskarna är uppfödda nånstans men dom är iaf inte odlade i sverige.

Hoppas att någon har nåt tips kring detta.

Mvh
Anders

#2 - 23 juli 2002 17:19
Hejsan!
Jag läste häron dagen att fiskar dan få svarta fläckar om det är för mycket spirulina i tex räkmix, men ioccchmed attt du har köpt mix så kan det nog inte vara det.
Många olika diskus, tex marlboro red, röd/gul pigion har när de är små en mängd svarta små fläckar på kroppen, men dessa försviner när de blivit större. Så jag tror inte att det är något farligt, men kanske någon annan vet bättre??
/Lukas

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 24 juli 2002 09:09
Hej,
Jag lutar nog mer åt Lukas teori eftersom om det varit fråga om Spirulina-pigment fläckar så hade de försvunnit på några veckor.
Vissa diskus har ju "naturligt" pigmentfläckar - kolla t.ex. foto 1,4 och 5 på dessa Pigeon Blood diskus http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_mer_bilder.asp?NR=517
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 29 juli 2002 16:20
<font face='Verdana'></font id='Verdana'>
Tack för era svar!
Jag väntar och hoppas på att fläckarna försvinner med tiden.
Jag har bytt akvariebelysning nu också, köpte "akvarierör" hos en vanlig elfirma och det gjorde att fiskarna nu har en finare färg, fläckarna är dock kvar.

/ Anders

Annons