Pigmentfläckar efter ett år?!

#1 - 12 april 2002 11:34
Jag har en Mel. maingano jag haft i ungefär ett och ett halvt år. För ca ett år sedan började jag mata med den räkmixen jag fortfarande använder. Han har först nu börjat få svarta fläckar på sig , detta efter att jag matat med flingor en kort stund. Jag har nu slutat med flingor och använder bara räkmix, men fläckarna försvinner inte, de verkar nästan växa. Ingen av mina andra fiskar har fått fläckar, dock är en del av de något senare inköpta.

Varför har han fått fläckar nu? Borde det inte ha visat sig tidigare? Kan det vara så att flingorna 'utlöste' det? men varför försvinner de då inte nu? Hur ska jag då göra för att få bort dom (fläckarna)? Byta räkmix eller kan jag fortsätta med den jag har nu? (hela frysen är ju full...)

Har nu upptäckt att fläckarna är som små ringar. Med ljust i mitten och svart/mörkblått runt. Kanske 2-3 mm i diameter (yttre kanten). Är det tecken på att de är på väg bort eller är det ett dåligt tecken?

Tacksam för svar!

mvh
Karin

#2 - 12 april 2002 12:06
Hej!

Jag hade samma problem med mina Golden för några år sedan, då jag hade meckat ihop en rejäl laddning med räkmix. Det visade sig att jag hade haft i för mycket Spirulina i maten. När jag började mata dem med räkmixen fick de intensivt gul färg, men efter någon månad började de att få svarta fläckar på huvudet. Jag slutade att mata med den satsen som jag gjort och tillagade en ny sats med rätt blandning. Dock försvann inte fläckarna förrän flera månader senare. Det såg inte ut som om fiskarna mådde dåligt på något sätt, så jag kan inte tänka mig att det är farligt.

Morgan från staden vid Bråviken
#3 - 12 april 2002 12:11
Det enda är ju att jag matat med räkmixen i över ett år. borde det då inte ha visat sig tidigare?

/Karin

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 april 2002 16:34
Hej Karin,
Pigmentfläckar kan ha flera olika orsaker, en nämner Morgan, fast jag tror nog också att det i så fall hade visat sig tidigare.
Andra orsaker kan vara att man har matat mycket och slarvat med vattenbytena eller att det är felaktiga vattenvärden. Kolla vattenvärdena och öka vattenbytena en tid och tillsätt dessutom en del salt i vattnet.
En annan orsak kan vara mekaniska skador och då är pigmentfläckarna en läkningsprocess. Mekaniska skador kan de t.ex. få genom bett eller genom att man har lavasten i akvariet som har vassa kanter.
Akvaristsika hälsningar
Kjell

#5 - 12 april 2002 16:55
Jo, lavasten har jag.. Denna hane är den som är högst i hierarkin i karet, så lite fajter är han väl med om..

Just nu är jag inte hemma, men ska kolla värden och byta vatten så fort jag kommit hem. Jag har iofs gjort som jag alltid gjort, matat lika mycket och lika ofta, bytt vatten lika ofta = ca var tredje vecka, borde kanske öka det? men eftersom de mått bra hittills har jag tyckt det varit bra, värdena har varit ungefär konstanta.

Av regelbundna mätningar har jag fått fram att pH ligger ganska jämt på 8.0-8.5 (har en snäcka i karet för att få upp bufferten), nitritmätaren tog slut nyss så ska iväg och köpa ny, men har inte haft problem med det direkt, så det tror jag inte det är.

Eftersom det inte är någon annan fisk som fått det så tror jag nästan att det är att han skrapat i sig i någon lavasten eller varit i slagsmål. Jag bytte till lavasten för att vikten inte skulle ökas på alldeles för mycket. Om jag ska byta, finns det någon annan lätt, bra sten att använda?

På NCS forumet fick jag svaret att det kunde vara att han fick det när det började närma sig lek, kan det vara så?

/Karin

Annons