Pictusmal för stor för 100L ?

#1 - 23 februari 2007 13:53
Jag har ett relativt nystartat akvarium, varit igång ca en månad, varav 2 veckor med startgruppen som funnit sig till ro fint. Startgruppen består av 6 st Rosentetror.

Jag ville ursprungligen ha ett litet stim med Pimelodus Pictus, Pictusmal, men jag är orolig för att den kanske blir för stor för mitt 100 liters. Den blir enligt artbeskrivningen är på zoopet 15 cm. Mitt akvarium är 76 långt, 36 högt och 37 brett.

Vad för mal passar bäst om det är så att Pictusen blir för stor?
Hälsningar L
#2 - 23 februari 2007 14:00
Myrkvi skrev:
Jag har ett relativt nystartat akvarium, varit igång ca en månad, varav 2 veckor med startgruppen som funnit sig till ro fint. Startgruppen består av 6 st Rosentetror.

Jag ville ursprungligen ha ett litet stim med Pimelodus Pictus, Pictusmal, men jag är orolig för att den kanske blir för stor för mitt 100 liters. Den blir enligt artbeskrivningen är på zoopet 15 cm. Mitt akvarium är 76 långt, 36 högt och 37 brett.

Vad för mal passar bäst om det är så att Pictusen blir för stor?

Hälsningar L

Dom vill gärna ha stor plats o dom är ganska livliga av sej
#3 - 23 februari 2007 14:40
Säger du att det är för litet alltså? Eller menar du att de vill ha mycket fri bottenyta?
#4 - 23 februari 2007 14:44
vad jag läst i zoopets artbeskrivning så minst 120cm långt kar o gärna i grupp
#5 - 23 februari 2007 14:47
Att de vill gå i grupp det vet jag.

Okej, då är det för litet alltså.

Tips på andra trevliga/snygga malar? Inga ancistrus bara, tack. :D
#6 - 23 februari 2007 14:50
Nu känner jag mig dum, såg nu i artbeskrivningen den jättestora bilden där det stog 120 cm och 250 Liter! >.< Jaja, nu vet jag att den finns där.. den var för nära :P
#7 - 23 februari 2007 14:54
Antar att någon form av Pansarmal passar bäst hos mig..
#8 - 23 februari 2007 15:43
behöver inte vara pansarmal. du kan ha 1-2 riktigt snygga och speciella malar. L200 är en stor favorit.

själv så har jag L114 L052 L090 samt gibbiceps och ansistrus, (dessa är dock fördelade i 2 olika kar)

hade jag vart du så skulle jag skaffa mig en L200, en gul :) riktigt snygg mal som totalt drar åt sig uppmärksamheten då man tittar. är ganska skygg som liten, när den blir äldre så släpper skyggheten litet :)

lycka till
#9 - 2 mars 2007 16:19
Amaro skrev:
behöver inte vara pansarmal. du kan ha 1-2 riktigt snygga och speciella malar. L200 är en stor favorit.

själv så har jag L114 L052 L090 samt gibbiceps och ansistrus, (dessa är dock fördelade i 2 olika kar)

hade jag vart du så skulle jag skaffa mig en L200, en gul :) riktigt snygg mal som totalt drar åt sig uppmärksamheten då man tittar. är ganska skygg som liten, när den blir äldre så släpper skyggheten litet :)

lycka till

Tack för svar! ;)

Hur hittar man dessa L-malar? I de vanliga akvariebutikerna hittar man ju inget annat än vanliga bruna (ibland albino) ancistrus och pansarmalar? Borde jag gå med i någon förening?
#10 - 2 mars 2007 18:20
Amaro skrev:

Fast L200 - det vill säga Hemiancistrus subviridis eller Baryancistrus demantoides - kan bli runt 20 cm och passar väl sådär i ett hundraliters.
Ett alternativ till Pimelodus pictus är Brachyrhamdia, små rovmalar som gömmer sig i stim av Corydoras. Har sett B. meesi på färska importlistor, har själv B. imitator som försöker se ut som Corydoras melanistius - kolla här. De är lite mer tillbakadragna än P. pictus, men inte helt ljusskygga.
#11 - 13 mars 2007 14:56
Fast L200 - det vill säga Hemiancistrus subviridis eller Baryancistrus demantoides - kan bli runt 20 cm och passar väl sådär i ett hundraliters.

Igår köpte jag en mal som de i affären sa var en algätare och ancistrus. Men vad är det för en ancistrus? Den är ung för det första, knappt 2 cm. Den är brun med gula prickar och sjärtfenan har vita markeringar "uppe och nere".

Eller är det helt sonika en Vanlig ancistrus? Vad menar man isf med vanlig? :P
#12 - 13 mars 2007 17:47
Det låter som Ancistrus sp. - som brukar kallas "vanlig Ancistrus" och finns i varenda affär. Ibland kan den få heta Ancistrus dolichopterus, trots att det är en annan och mycket tjusigare art. Varifrån den vanliga Ancistrusen kommer är oklart, det finns misstankar om att det är en korsning av flera arter. På Planet Catfish kallas den Ancistrus sp. (3).
#13 - 18 mars 2007 15:15
B O R T A!

Min nya lille ancistrus är borta. :( Har inte sett honom på två dar nu.. Det är inte så att dom hoppar va? Saknar glas över halva akvariet..

Mwa, blir orolig..:(
#14 - 18 mars 2007 16:42
ne den kan ha åkt in i pumpen! 2 av mina har gort det :(
#15 - 18 mars 2007 17:10
Nej! Jag såg honom nyss! :D Han lever, han lever.. wooh ^^
Men han äter inget. Har lagt fram en fodertablett åt honom (Gröna alger), den har legat framme i flera timmar men han äter inte på den. =/
#16 - 19 mars 2007 07:43
Prova att lägga fram tabletten på kvällen när belysningen har slocknat.

Ancistrusmalar är egentligen skymningsaktiva, så kan hända är han lite blyg, när ljuset är på.

MVH/Anita
#17 - 19 mars 2007 08:18
Limia1 skrev:
Prova att lägga fram tabletten på kvällen när belysningen har slocknat.

Ancistrusmalar är egentligen skymningsaktiva, så kan hända är han lite blyg, när ljuset är på.

MVH/Anita

[COLOR=darkorchid]Det ska jag hålla i åtanke till ikväll![/COLOR]

Annons