phvärde

#1 - 4 augusti 2005 06:19
vad gör man åt dåliga ph-värden?
#2 - 4 augusti 2005 06:31
Vad är dåligt ph värde???.Far det upp och ner eller är det fel ph för dina fiskar?
Fredrik
#3 - 4 augusti 2005 06:54
Det är fel ph för mina fiskar,dom kliar sig men är inte sjuk,dom ska ha 7-8 i ph tänkte om man ska byta vatten eller tillsätta nått,jag ska kolla upp det via zoo i dag,men tänkte höra lite om detta är en dyr tillställning?
#4 - 4 augusti 2005 06:57
vet nån vad vi uppe i östersund har för ph på vårat vatten? eller hur man kan kolla det?
#5 - 4 augusti 2005 07:19
Hej
Finns PH tester att köpa.Tvivlar dock på att ph värdet får dom att klia sig.Röstar mer på parasiter/nitrit eller något annat fel på vattnet.Vad har du för fiskar?
Fredrik
#6 - 4 augusti 2005 08:47
Jag har Black Molly svardbärare och neontetror i ett 70l akvarium, nystartart för drygt en vecka sen,dom gnuggar sig inte ofta,jag har tillsatt seraaquatan och sera nitrivec, jag köpte även igår tetra vital,men kan man blanda i allt möjligt i ett akvarium? slår inte det ena medlet ut det andra?:confused:
#7 - 4 augusti 2005 09:04
äcsh,nu ska jag byta 15 liter vatten och plantera om lite så får vi se vad jag häller i sen:p
#8 - 4 augusti 2005 10:19
Hej igen

Ta det lugnt.Dom kan klia sig av många anledningar.Plantera INTE om och stöka runt i onödan.Aquatan är till för att ta bort tungmetaller i vattnet.Nitrivec är för nystartade akvarier (bakterier på burk).Jag råder dig till att läsa på först och rota runt i karet SEN!Jag trot att du har fått nitrit problem.Dom brukar komma efter ca 1 vecka.Tycker det låter som att du har dragit igång med på tok för mycket fisk.Som sagt 99% säker på att det är nitrit.Kör en sökning på forumet och skaffa ett nitrit test!
Fredrik
#9 - 4 augusti 2005 11:33
ok,men nu är skadan redan gjord:D Dom kliar sig väldigt lite egentligen,men man får väll vänta och se,jag sitter framför karet jättemycket! Hoppas verkligen att det går över jag har inte råd just nu att köpa några test,det får vänta ett par veckor
#10 - 4 augusti 2005 11:42
Du kan ju prova att ha i grovsalt eller ektozonsalt i vattnet. Många fiskar kliar sig pga att det är för lite salt i vattnet.

//Camilla
#11 - 4 augusti 2005 12:14
ok, jo grovsalt har jag haft i utan jod,kanske jag inbillar mig mycket när jag stirrar så i karet!:p jag ska åka bort i helgen så både jag och fiskar få vila oss:D
#12 - 5 augusti 2005 08:32
Om det är nystartat för en vecka sen så kliar dom sig pga nitrit, som fredrikakesson skriver. Då hjälper inte salt. Då är det vattenbyte som gäller för att få bort den giftiga nitriten.
#13 - 5 augusti 2005 14:29
Skyddar inte salt lite mot nitrit eller har jag fel
#14 - 5 augusti 2005 14:55
Salt hjälper till lite mot sjukdommar m.m. Fiskar kan även klia sig när det är för lite salt i karet. Nitrit brukar ta vid i karet när det är nystartat och man har i fiskar direkt. Man får byta en del vatten lite då och då för att försöka få bort det. Det finns medel som nitrivec mf. som ibland hjälper få bort nitrit och ibland hjälper det bara för ett tag för att återkomma. Vid nystart kan det vara líte klurigt att få bort...

//Camilla
#15 - 5 augusti 2005 18:39
Salt minskar risken för skador vid nitrit i vattnet på fisken.
Salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan "upptas" i lika lätt som utan salt.(osmos)
Därför tränger mycket lite nitrit via gälar osv in i blodet och förgiftar fisken.
#16 - 8 augusti 2005 08:33
Ålrajt. Salt ger ju fisken ett visst skydd mot diverse saker som försöker tränga in i den, men när man har en nitritspik så är det väl ändå ett bättre råd att byta vatten än att hälla i salt? Eller? Det bästa vore väl dock förstås att göra båda, men måste man välja så är det väl vattenbyte som är prio 1.

Annons