PhotoShop "färgfel"

#1 - 17 december 2008 10:20
Jag har ett lite problem med PhotoShop som jag inte stött på tidigare. Av den anledningen drar jag slutsatsen att det har att göra med att jag nu kör en färgmatchiningsprofil i WinXP för min monitor.

När jag öppnar en bild i PS får den en annan färgton än när jag bara visar bilden i WinXP inbyggda förhandsgranskning.

Väljer jag att i PS "spara för web..." så får jag en förhandsvisning som ser ut som i WinXPs förhandsgranskning.

Jag gissar på en inställning i PS naturligtvis, men var? Har kikat på korrekturinställningar i PS men tyckte inte jag hittade rätt.
Men nu när jag tittade igen såg jag att det fanns Bildskärms-RGB att välja, kan det var det jag söker (sitter på fel dator för att prova just nu)
#2 - 17 december 2008 10:50
Minns jag inte fel ska man kunna ladda in färgmatchiningsprofiler även i PS och då få det att se likadant ut som XPs förhandsgranskning.

Hinner dock inte leta reda på vart just nu men sök lite på det så kommer du säkert hitta nån hjälp.
#3 - 17 december 2008 10:59
Jo det var ju det jag letade efter, men PS vill ha sina filer i PSF-format medans WinXP kör ICC/ICM filer :S
Men jag tycker det vore konstigt om inte "Bildskärms-RGB" valet i PS inte ger mig det resultat jag är ute efter.
Jag får prova hemma sen där jag har problemet.
#4 - 17 december 2008 13:15
"Spara för webben..." sparar i sRGB.
#5 - 17 december 2008 18:22
Ladda ner den här, kör den, och se om inte det hjälper:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/adobe%20gamma.cpl
(det är en control panel applet som justerar färgprofilen mot din skärm)

Det hjälper i alla fall för mig när Photoshop blivit förvirrat.
#6 - 17 december 2008 18:59
För att visa vad jag menar:

Till vänster PS huvudfönster, till höger förhandsgranskning i XP:

[ATTACH]16040[/ATTACH]
Skulle jag välja att "spara till web" i PS på den vänstra bilden, så visar den samma färger som till höger. Detta INNAN man sparat alltså. Sparar jag till web så kommer färgerna att vara som dom var innan. Det är alltså bara huvudfönstret i PS som visar fel.
Jag har alltså bara öppnat bilderna, inget annat.
Har provat att ställa korrektur till Bildskärm-RGB men blir inget bättre.
Azurs tips kvarstår att prova.
#7 - 17 december 2008 19:14
Vad har bilden för färgrymd ursprungligen, dvs vad är kameran inställd på? Och vad använder du för arbetsfärgrymd i PS?
#8 - 17 december 2008 19:14
Måste gjort något tokigt, för det blir rätt om jag har korrekturintällningarna till Bildskärms-RGB.

Men då kommer nästa fråga, hur får man "Korrekturfärger" att vara markerat som standard för all bilder man öppnar?

Jag vill ju inte byta färgprofil på bilderna (den inställningen har jag hittat) utan det är ju bara att det som vissas på skärmen ska visas rätt på min skärm.
Men jag vill inte behöva bocka för "korrekturfärger" för alla bilder jag öppnar.
#9 - 17 december 2008 19:17
heeke skrev:
Men då kommer nästa fråga, hur får man "Korrekturfärger" att vara markerat som standard för all bilder man öppnar?
Jag vet inte om det är en bra idé, det du gör då är att du stänger av PS färghantering.
#10 - 17 december 2008 19:18
Micke skrev:
Vad har bilden för färgrymd ursprungligen, dvs vad är kameran inställd på? Och vad använder du för arbetsfärgrymd i PS?

sRGB IEC61966-2.1 i bägge fallen.

Men problemet kom som sagt efter att jag la till en färgmatchningsprofil för skärmen, inget annat ändrat varken i PS eller kameran.
#11 - 17 december 2008 19:20
Det är ju jädrans skumt att allt som visas på skärmen visas enligt färgmatchningsprofilen men att PS huvudfönster skiter i den ?!? :S
#12 - 17 december 2008 19:20
Testa att använda profilen som du fått när du kalibrerat skärmen. Färghantering är inte helt enkelt.
Sök i forumet på Fotosidan så hittar du säkert en lösning på ditt problem, det en en av de vanligaste frågorna där.
#13 - 17 december 2008 19:21
Kör appleten. Vad den gör är alltså att låta dig tala om för Photoshop hur färger ser ut på din skärm.
#14 - 17 december 2008 19:22
Kalibrerat och kalibrerat, jag använde tillverkarens färdiga profil till skärmen och körde deras program som man använder tillsammans med skärmens auto-config funktion.
#15 - 17 december 2008 19:25
Azur skrev:
Kör appleten. Vad den gör är alltså att låta dig tala om för Photoshop hur färger ser ut på din skärm.

Då kan jag lika gärna skita i färgmatchningsprofilen till skärmen och bara ställa in manuellt på skärmen så det ser rätt ut. Då vet jag iaf att allt alltid ser lika ut.

Är ju svårt att redigera en bild om den blir anorlunda när jag visar den i ett annat program.

Det är ju redan en ICC-profil jag har till skärmen
#16 - 17 december 2008 19:55
För tillfället skiter jag egentligen i om färgerna är rätt, men jag vill ju att dom visas lika tex i webläsaren, PS och XPs förhandsgranskning.

Det är alltså inte hur jag ska få till rätt ICC/ICM profil som är grejen utan hur jag får PS att visa färgerna enligt min profil.

Hur har ni PS inställt på korrekturinställningar? och är korrekturfärg i bockat?

Kör jag utan skärm profil eller om jag kryssar att PS ska visa korrekturfärg enligt bildskärms-RGB så blir det rätt
#17 - 17 december 2008 20:00
Testa. Appleten.
#18 - 17 december 2008 20:02
Den är testad, den ger mig en ICC profil som är väldigt lika den jag redan har. Problemet kvarstår PS vill inte visa färger enligt den profilen om jag inte bockar i korrekturfärger och korrekturinställningar enl. Bildskärms-RGB
#19 - 17 december 2008 20:20
Det är flera saker som förbryllar nybörjare med färgprofiler.

1) Alla browsers kan inte använda färgprofiler och då används oftast sRGB IEC91966-2.1. Bilden måste alltså ha den profilen för att den ska se samma ut i Photoshop som i browsern. Edit/Convert to Profile och sedan sRGB IEC91966-2.1 med tex Perceptual intent.

2) Nya photoshopversioner använder "proofing" som används för att visa hur bilden ser ut om man skriver ut den med helt andra färgrymder. Det är användbart om man ska göra en fotobok där skrivaren t ex använder någon coated CMYK som har markant mindre färgrymd än skärmar. Ibland är Proofing påslagen default och då redigerar man i en annan färgrymd som gör att den ser *markant* annorlunda i Photoshop jämfört med om man om man sedan konverterar den till sRGB IEC91966-2.1 och kollar i en webbläsare.

3) Nya windowsversioner har också färgrymdsinställningar. Det är användbart om du vill kalibrera skärmen så att färgerna ser bra ut överallt. Den överskuggar allt annat så om du har en färgrymd i Windows så kommer din redigering av bilden återspegla det. Förhoppningsvis är det en bra sak om du kalibrerat skärmen någorlunda rätt. Jag gör det manuellt i en egen defdac-profil där jag kollar på lite olika kalibreringsscheman på nätet och ställer in R, G resp B tills färgerna ser bra ut på dom bilderna.

4) Man kan även kalibrera RGB-färgerna direkt i monitorn, som eventuellt motverkar en inställd färgprofil i Windows.

Så sätt alla regalge på monitorn i defaultläge. Välj vilken profil som helst och kalibrera med Adobe Gamma. Stäng av Proofing under View-menyn. Redigera i vilken färgrymd du vill och sist konverterar du till sRGB IEC91966-2.1 innan du sparar till jpg.

"Save for web"-funktionen underlättar eftersom du ser resultatet hur originalbilden ser ut bredvid webbilden, men då strippas EXIF-informationen. Även i nya CS4 även om den säger att den sparar den. Bugg eller feature vet jag inte. Jag undviker Save for Web.
#20 - 17 december 2008 20:21
Problemet jag råkar ut för är att Photoshop visar färger som ser annorlunda ut än de gör i andra program.
Med ojämna mellanrum blir mitt Photoshop förvirrat (eller om profilen blir korrumperad, vet inte), så bilder jag öppnar i Photoshop har annan färgton än om de öppnas i andra program, t.ex. IrFanView, trots att de använder samma ICC profil.
Efter att jag kört Adobe Gamma och sparat ut en profil så visar Photoshop samma färger som alla mina andra program igen. I någon månad.
Om det inte är det problemet du har så kan jag inte hjälpa dig.
#21 - 17 december 2008 20:26
1) Kalibrera skärmen
2) Stäng av proofing
3) Konvertera alltid bilden till sRGB IEC91966-2.1 innan du sparar den

Nu ska bilden se likadan ut överallt. Både i Photoshop och browser. Har du kalibrerat skärmen konstigt kommer du tycka bilden ser bra ut på din skärm men andra kan tycka den ser för ljus/mörk ut eller tom ha stick av någon färg.
#22 - 17 december 2008 20:28
(En tråkig sak är att Adobe slängt ut Adobe Gamma sedan CS2, den var rätt smidig att kalibrera skärmen med och man behövde inte bry sig om vilken profil som var vald i Windows..)
#23 - 17 december 2008 20:38
3) Nya windowsversioner har också färgrymdsinställningar. Det är användbart om du vill kalibrera skärmen så att färgerna ser bra ut överallt. Den överskuggar allt annat så om du har en färgrymd i Windows så kommer din redigering av bilden återspegla det. Förhoppningsvis är det en bra sak om du kalibrerat skärmen någorlunda rätt. Jag gör det manuellt i en egen defdac-profil där jag kollar på lite olika kalibreringsscheman på nätet och ställer in R, G resp B tills färgerna ser bra ut på dom bilderna.

Så stäng av Proofing under View-menyn. Redigera i vilken färgrymd du vill och sist konverterar du till sRGB IEC91966-2.1 innan du sparar till jpg.

Mina bilder jag laddar i PS har inbäddad färgprofil, nämligen sRGB IEC91966-2.1

Skärmen är inställd på en annan profil, i detta fallet en färdig profil från Fujitsu-Siemens

När jag öppnar bilderna i PS visas dom i sRGB IEC91966-2.1 om jag inte väljer att korrekturvisa med skärmens profil.

Detta gör att om jag bara öppnar en bild, redigerar den och sen sparar, så kommer bilden inte se ut som jag trodde under redigeringen när jag visar den i något annat windowsprogram som inte visar bilder med dess inbäddade färgprofil.

Jag har svårt att tro att jag är ensam om detta, speciellt inte med så duktiga fotografer som ni, men ni menar alltså att man måste konvertera färgrymden när man laddar bilden i PS??
#24 - 17 december 2008 20:41
Väljer jag att jag vill ladda bilder i PS med skärmens färgrymd som default får jag upp en fråga när jag öppnar bilderna om jag vill byta ut bildens färgrymd mot skärmens.
#25 - 17 december 2008 20:52
Jag brukar inte ha svårt för att förstå saker men detta gör mig snurrig.

Har ni en egen/kalibrerad färgmatchningsprofil (ICC/ICM) under widows bildskärmsegenskaper?

Vad har ni för inställningar i PS under Redigera->Färginställningar?

Vad har ni för inställningar under Visa->Korrekturinställningar (om ni nu visar bilderna med korrkturfär dvs)?

Konverterar ni färgrymd på bilderna när ni öppnar eller sparar dom (vi pratar publicering för webben nu)?
#26 - 17 december 2008 20:53
Det är ett relativt nytt problem med nya versioner av Photoshop som har blivit betydligt mer anala med färgrymdsinställningar. Många fler än du kommer råka på samma problem.

Jag tycker du ska välja din Fujitsu-profil som du har för din skärm. Kalibrera sedan skärmen utifrån "Three color gamma chart" här:
http://www.normankoren.com/makingfineprints1B.html
Gå in på avancerade inställningar i Windows och välg färgtabben. Där brukar man kunna dra omkring R, G resp B.

Sedan lägger du till "Convert to profile" sRGB IEC91966-2.1 i ditt workflow innan du sparar som jpeg.
Då spelar det ingen större roll vilken färgprofil du använder inne i Photoshop när du redigerar. Konverteringen kommer göra att färgerna ser ut som i Photoshop när du sedan visar dom med en browser.
#27 - 17 december 2008 23:02
Det blir ju inte lättare av att dom som kan lite mer och skriver artiklar i ämnet inte verkar veta hur det är:

från artikel på fotosidan.se (http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm) :

"Vilket Gamma du väljer spelar ingen roll för arbete i Photoshop, däremot påverkas visningen av bilder i webbläsaren."

och en kommentar av författaren ang samma artikel:

"I XP skall du ha samma visning av bilder i Windows som i Photoshop. Finns en tråd om det där jag lagt ut ett bildexempel."

Jag får ta och leta på den tråden tror jag... imorgon
#28 - 17 december 2008 23:33
Jag verkar ha kommit lite närmare en lösning.

Problem nr 1 var att när man väljer skärmprofil i windows så uppdateras inte inställningarna direkt trots att man klickar verställ. Troligtvis så uppfattar PS att man ändrat inställning direkt och det var där felet kom.

Problem nr 2 kan (är inte säker iofs) vara att när man justerar skärmprofilen tex via Adobe Gamma (som förövrigt ser till att den blir uppdaterad direkt) så finns det dels gamma inställningar för RGB men också "disired gamma" och detta var inte inställt på "windows default 2.20" i min skärmprofil från Fujitsu utan stod på "custom".
Ändrar jag RGB gamma så syns det direkt på skärmen när man drar i reglagen men "disired gamma" ger ingen synlig effekt direkt iaf, så det kan nog mycket väl ha varit något som också bidrog till mitt problem.
#29 - 18 december 2008 08:19
Det finns även ett flertal artiklar om färghantering i Fotosidans artikelarkiv, de flesta kräver dock medlemskap.
#30 - 18 december 2008 08:41
Det får bli en senare fråga, hur jag får skärmen att visa "korrekta" färger.

I nuläget är jag mest intresserad av att PhotoShop visar samma färger som allt annat på min skärm, oavsätt om allt är knall grönt eller inte. Blir som sagt väldigt svårt att redigera bilder för webben om bilderna visas helt annorlunda i redigeringsstadiet mot hur dom sen visas i webläsaren på samma dator.

Verkar som det är inställningen "Disired" i Adobe Gamma som spökade.
När den är ställd på "Windows standard 2.20" så blir skillnaden mellan hur PS och andra program/operativsystemet visar bilder minimal (det finns en skillnad men den är mycket liten)
När inställningen var "custom" (vad nu det innebär när man inte kan ställa något manuellt) var skillnaden markant (som syns på skärmdumpen tidigare i tråden).

Kan inte säga att jag är 100% nöjd ännu ändå. Det jag vill är ju att PS som är inställt på att arbeta i färgrymden sRGB IEC91966-2.1, ska kunna öppna en bild med färgrymden sRGB IEC91966-2.1 inbäddad, och visa den EXAKT lika som andra program som använder färgrymden sRGB IEC91966-2.1

I min värd har detta inget att göra med hur skärmen är inställd eftersom jag använder samma skärm till PS som till resten av programen/operativsystemet. Återigen, det handlar inte om att visa rätt färger, det handlar om att visa SAMMA färger.
#31 - 18 december 2008 09:28
Hittade en intressant länk, där någon har precis samma problem som mig, men inte heller där får man reda på en konkret lösningen trots att det pratas vitt och brett om färgrymder ;)
http://www.retouchpro.com/forums/input-output-workflow/21059-different-colour-photoshop-windows-viewer.html
Dom två förslag som ger en lösning på problemet kommer i Zetto's och crazyfly1's resp. första inlägg.

Antingen så låter man skärmen använda samma profil som photoshop är inställt att arbeta i (enl, Zetto), eller så måste man välja att visa korrekturfärger enligt Bildskärms-RGB (enl crazyfly1).

Allt resterande snack om färgrymder har inget med problemet att PS och operativsystemet visar färger olika, det skulle kunna vara det, men jag liksom trådskaparen i länken ovan har bilder i sRGB IEC91966-2.1 och arbetar i sRGB IEC91966-2.1 och sparar i sRGB IEC91966-2.1
Dvs färgrymden ändras aldrig.

Känns som dom flesta som kan mycket om färgrymder osv skjuter lite över målet när det ska förklaras.
Jag förstår mycket väl att om man har bilder i en annan färgrymd så bör dom konverteras till sRGB IEC91966-2.1 för att visas på webben.
Det som inte framgår tydligt någonstans är att för att få Photoshop att visa färger enligt hur skärmens profil är inställd så måste man välja att visa korrekturfärg enl Bildskärms-RGB.

Någon får gärna motbevisa mig. Ta en bild i sRGB IEC91966-2.1 öppna den i PS utan att ändra färgrymd. Ställ korrekturinställningar till Bildskärms-RGB. Bocka i korrekturfärg, bocka av, bocka i.
Jag påstår att så länge inte bildskärmens färgmatchningsprofil är sRGB IEC91966-2.1 (eller man inte valt någon vilket borde betyda att windows då kör sRGB IEC91966-2.1 som default) så kommer man se färgskillnader i PS när man bockar i och ur färgkorrektion.
Hur stor skillnaden bli beror naturligtvis hur myket skärmprofilen skiljer sig från sRGB IEC91966-2.1
#32 - 18 december 2008 09:43
#33 - 18 december 2008 10:39
Satt precis och läste den :D

"Monitor RGB - korrekturläs dokumentet genom att använda den aktuella bildskärmsprofilen. Om bilden ser dålig ut när du valt detta alternativ indikerar detta bara att din bildskärmsprofil är skadad och behöver återskapas som beskrevs i avsnitt 1."

Jag tolkar detta som att korrekturvisning med Bildskärms-RGB ska ge samma resultat som utan korrekturvisning så länge man har en korrekt ICC-profil tilldelad till skärmen.

Och det är väl vad jag kommit fram till också.

Tycker fortfarande det är konstigt att skärmens profil, skadad eller inte, inte gäller för ALLT som visas på skärmen, inkl bilder som PS visar. Är min skärmprofil fel borde PS visa fel också.

Den biten kan någon få förklara för mig.
#34 - 18 december 2008 17:39
Jag har läst någonstans vad ditt problem beror på men kommer inte på exakt var. Det var inget jag sökte på utan råka se i förbifarten.. tyvärr.
Undra om det var på kelbytraining.com kanske..

Kortfattat så visar Förhandsgranska och PS olika?
#35 - 18 december 2008 18:12
Jag har läst någonstans vad ditt problem beror på men kommer inte på exakt var. Det var inget jag sökte på utan råka se i förbifarten.. tyvärr.

Undra om det var på kelbytraining.com kanske..

Kortfattat så visar Förhandsgranska och PS olika?

Jupp, men samma skillnad mellan PS och IE7 tex, dvs PS visar anorlunda än mina andra visnings möjligheter.

Dessutom är förutsättningarna att PS arbetar i sRGB bilden har sRGB inbäddad (och även fast det kvittar här eftersom det blir fel innan jag sparar, men jag sparar i sRGB också)

När jag använde skärmtillverkarens färgmatchningsprofil var skillnaden enorm, med en egen profil skapad av Adobe Gamma så är skillnaden liten, men den finns (och är ruggigt irriterande)

PS visar samma som förhandsgranskning och IE7 om jag ställer in PS på att visa korrekturfärg/proofing (Bildskärms-RGB)
#36 - 19 december 2008 18:40
Från vad jag har hittat när jag har sökt så beror problemet på att skärmens färgmatchningsprofil är korrupt, alltså inte en dåligt kalibrerad profil utan att den är felaktig.
Efter att jag körde Adobe gamma har jag inte lyckats återskapa felet (iaf inte så kraftigt som det var från början), inte ens med den profilen jag körde när det var som värst.

Det finns dock en liten liten skillnad mellan hur färgerna visas i photoshop med korrektur/proofing av resp på (Bildskärms RGB). Det borde det inte vara tycker jag, men så kanske det är?

Med tanke på att skärmen jag använder inte är speciellt bra så kvittar det, och skillnaden på min skärm och hos de som kör helt okallibrerat är garanterat större.

Lägger detta på is lite och får se om jag forskarvidare när tid ges.
#37 - 19 december 2008 20:00

Det finns dock en liten liten skillnad mellan hur färgerna visas i photoshop med korrektur/proofing av resp på (Bildskärms RGB). Det borde det inte vara tycker jag, men så kanske det är?

Ja det verkar alltid bli en liten liten skillnad. Kanske för att jpeg reducerar färger lite för att spara utrymme eller nått sånt.

Annons