[quote=dinajel]
Jag antar att det är det blåa spektrat plus det röda spektrat som gör ljuset rosa.
Har dom ändrat på nåt i aquarelle-rören som gör att det numera är rosa[/quote]
Det har nog alltid varit så. 10000 kelvin antyder att röret är blåvitt, men grejen är att kelvin-värdet bara går att direktöversätta till färg om spektrat har kontinuerligt spektrum som från en svart kropp, som solen eller en glödande järnstång har. Det har inte Aquarelle, som är ett gro-lux rör, dvs det har överskott på de våglängder växter kan använda, och underskott på andra våglängder (framförallt grönt).
[quote=Defdac]
Det är sant att dom har ett svagt rosastick om man tittar direkt på röret - men på samma sätt har TLD965 ett svagt gulgrönt stick. Dvs du kan inte avgöra färgrenderingen i akvariet genom att titta på röret.
[/quote]
Mja, jag tycker nog man ser rätt bra på akvariet om det är aquareller i.
Jag ser inget gulgrönt stick på mina 965'or, men vi kan bägge ha rätt i bägge fallen - det skiljer en del i ljuset mellan olika armaturer/reaktorer, allt beror inte på själva röret. En armatur som kör rören på några volt mindre än ett annat kommer att ha gulare/rödare ljus. Flytande växter kommer också att ta bort effekten av aquarellerna, eftersom de ökar andelen grönt i akvariet, och tar ner överskottet av rött och blått.
Sen ser garanterat ett 965 gulgrönt ut bredvid ett aquarelle, eftersom 965'an har mer gult & grönt än aquarellen (och aquarellens rosablå färg blir tydligare också).
(Hur man upplever ljusfärger är ett märkligt kapitel, egentligen. Jag tycker mina 10000K metallhalider är alldeles vita om jag tittar på dem eller i akvariet. Tittar jag däremot på en _spegling_ av dem, t.ex. hur de reflekteras i mina andra akvarier, så är de starkt blå. Ögat ställer tydligen om vitbalansen!)