Philips TL-D 90 De Luxe - bra?!

#1 - 8 februari 2005 21:29
Nån som har koll på röret Philips TL-D 90 De Luxe / 940?! Bra dåligt?! Gärna jämfört med Aquarelle..

Länk till mer info om röret här
#2 - 10 februari 2005 03:59
tjena... just det dära röret vet ja inget om. men ja tänkte rekomendera Osram Lumilux Deluxe / 954. har kört me de i ett år nu. och ja kommer inte byta till nåt annat lysrör för alla växter växer som fan :) o alla fiskar har skit fina färger
#3 - 10 februari 2005 08:12
Oj dom hade ju faktiskt spektralfördelningar i drop-downen. Återkommer med PUR-effektivitetsvärden för dom.
#4 - 10 februari 2005 08:32
Philips965DeLuxePro_36w_2800lm_400-700nm.jpg PUR-efficiency: 0.73
Philips950DeLuxePro_36w_2800lm_400-700nm.jpg PUR-efficiency: 0.65
Philips940DeLuxePro_36w_2800lm_400-700nm.jpg PUR-efficiency: 0.63
Philips930DeLuxePro_36w_2700lm_400-700nm.jpg PUR-efficiency: 0.64
#5 - 10 februari 2005 08:37
Jag såg även att dom ändrat lumensoutputen på (nya?) Aquarelleröret till 2450 för en 36-wattare, och det genererar lite smått fantastiska 0.82 microE/joule(!)
#6 - 10 februari 2005 09:30
Tack defdac, du är ljus värd!

Lite lägre PUR än Aquarellen men ska prova med TL-D 90 som bakre rör ett tag ändå.. Har ju kvar Aquarell som främre..
#7 - 10 februari 2005 10:39
TLD-940 har GULT ljus. Inte lika gult som glödlampsljus, men tydligt gult. Kanske värt att veta.

TLD-965'an har kritvitt ljus.

Aquarellen har svagt rosa ljus, klart sämre färgåtergivning, och ser "mörkare" ut än 965'an trots att den inte är det. Därför är jag personligen inte så förtjust i aquarellen, trots att det ger mer ljus som växter kan använda.
#8 - 10 februari 2005 11:47
[QUOTE=Azur]Aquarellen har svagt rosa ljus,[/QUOTE]
Ja, det här med att aquarelle har blått ljus som alla säger förstår jag inte. Jag köpte nyligen ett aquarellerör till mitt multifasciatus-kar och det blev just rosa och inte alls blått. Dock måste det avge blått ljus på nåt vis ändå, för mina multisars ögon blir verkligen klarblå i det ljuset. Jag antar att det är det blåa spektrat plus det röda spektrat som gör ljuset rosa.

Har dom ändrat på nåt i aquarelle-rören som gör att det numera är rosa mot förut blått eller har det alltid varit så?
#9 - 10 februari 2005 12:41
Det är sant att dom har ett svagt rosastick om man tittar direkt på röret - men på samma sätt har TLD965 ett svagt gulgrönt stick. Dvs du kan inte avgöra färgrenderingen i akvariet genom att titta på röret.

Rött förlorar snabbare i intensitet i vatten så det blå framhävs.
#10 - 10 februari 2005 13:16
[QUOTE=defdac]Det är sant att dom har ett svagt rosastick om man tittar direkt på röret - men på samma sätt har TLD965 ett svagt gulgrönt stick. Dvs du kan inte avgöra färgrenderingen i akvariet genom att titta på röret.

Rött förlorar snabbare i intensitet i vatten så det blå framhävs.[/QUOTE]
Ålrajt. Men i mitt fall är det faktiskt så att själva vattnet och allt i akvariet blir åt det rosa hållet. Inte alls blått. Jag vet inte om det har med blästersanden eller aquael ODA-bakgrunden eller höjden på akvariet (bara 32 cm) att göra, men rosa är det. Jag har iofs inga problem med det. Jag tycker det är rätt snyggt.

Kollar man dom översta bilderna i det här galleriet i min zoon får man en bra bild av hur det ser ut.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=321091&gid=328334
#11 - 10 februari 2005 13:39
[quote=dinajel]
Jag antar att det är det blåa spektrat plus det röda spektrat som gör ljuset rosa.

Har dom ändrat på nåt i aquarelle-rören som gör att det numera är rosa[/quote]

Det har nog alltid varit så. 10000 kelvin antyder att röret är blåvitt, men grejen är att kelvin-värdet bara går att direktöversätta till färg om spektrat har kontinuerligt spektrum som från en svart kropp, som solen eller en glödande järnstång har. Det har inte Aquarelle, som är ett gro-lux rör, dvs det har överskott på de våglängder växter kan använda, och underskott på andra våglängder (framförallt grönt).
[quote=Defdac]
Det är sant att dom har ett svagt rosastick om man tittar direkt på röret - men på samma sätt har TLD965 ett svagt gulgrönt stick. Dvs du kan inte avgöra färgrenderingen i akvariet genom att titta på röret.
[/quote]
Mja, jag tycker nog man ser rätt bra på akvariet om det är aquareller i.
Jag ser inget gulgrönt stick på mina 965'or, men vi kan bägge ha rätt i bägge fallen - det skiljer en del i ljuset mellan olika armaturer/reaktorer, allt beror inte på själva röret. En armatur som kör rören på några volt mindre än ett annat kommer att ha gulare/rödare ljus. Flytande växter kommer också att ta bort effekten av aquarellerna, eftersom de ökar andelen grönt i akvariet, och tar ner överskottet av rött och blått.

Sen ser garanterat ett 965 gulgrönt ut bredvid ett aquarelle, eftersom 965'an har mer gult & grönt än aquarellen (och aquarellens rosablå färg blir tydligare också).

(Hur man upplever ljusfärger är ett märkligt kapitel, egentligen. Jag tycker mina 10000K metallhalider är alldeles vita om jag tittar på dem eller i akvariet. Tittar jag däremot på en _spegling_ av dem, t.ex. hur de reflekteras i mina andra akvarier, så är de starkt blå. Ögat ställer tydligen om vitbalansen!)
#12 - 10 februari 2005 13:43
Exakt. Det är krångligt hur människan upplever ljus med stora variationer.

Därför brukar väl det bästa tipset vara att man ska köra på vad man tycker är snyggt och eventuellt därefter börja tänka på saker såsom PUR-effektivitet.

Annons