Philips-rör fråga

#1 - 16 september 2003 19:19
Jag vet att frågan har varit uppe vid ett antal tillfällen, och då har jag fått uppfattningen att Philips Aquarelle rör ska ha ett tydligt blått sken.

Nu med röret (endast ett rör) i karet så säger mitt färgsinne mig att det lyser rosa och inte ett dugg blått. Är det jag som behöver kolla mitt färgseende eller har jag fel rör?
#2 - 17 september 2003 08:48
Aquarelle skall ha ett vitt sken med svag blå ton.

'Rosa' låter som om du har ett grolux-rör - står det Philips Aquarelle på röret?
#3 - 17 september 2003 10:50
Japp, både på förpackningen och själva röret, men en som jobbar på butiken kallade också röret för Grolux!

Nu undrar jag om ngn använt sig av actinic rör till sötvatten, det är ju blått, men frågan är om det inte är för blått?
#4 - 17 september 2003 12:03
jag har ett blårör i, hade lite salt ambitioner ett tag så jag ville se hur det såg ut. nu har jag det med ett philips 840 och ett aquarelle, blåa fiskar lyser upp och jag har fått lite blåa bubblor nära ytan synd bara att burken är full med pidgion blood :)
#5 - 17 september 2003 12:04
Ursprungligen skickat av phases

Japp, både på förpackningen och själva röret, men en som jobbar på butiken kallade också röret för Grolux!...

Låter ju skumt!

Aquarelle är intensivt vitt/svagt blått som skrivs ovan. TLD965 är ett annat Philips-rör som är vitt och inte lika kraftfullt.
#6 - 17 september 2003 13:02
Ursprungligen skickat av phases

Japp, både på förpackningen och själva röret, men en som jobbar på butiken kallade också röret för Grolux!

Asbizarrt. Ett aquarelle skall nästan vara raka motsatsen till ett gro-lux. Kan ju tänkas det är nåt fel på ditt rör eller att du har nåt som färgar ljuset (t.ex. lila täckglas... [;)]). Eller också är matarspänningen fel till röret (det påverkar färgen) eller ditt aquarelle begagnat och närmar sig slutet på sin brinntid... vem vet. Skumt är det iaf.

Nu undrar jag om ngn använt sig av actinic rör till sötvatten, det är ju blått, men frågan är om det inte är för blått?

Aktiniska rör är riktigt blå, jag tycker personligen de är för blå för att användas själva, och dessutom ser akvariet ganska mörkt ut med dem, eftersom ögat inte är så känsligt för blått ljus. Tillsammans med vitare rör (t.ex. dagsljusrör med hög CRI) är de dock bra eftersom de lyfter fram blå och fluorescerande färger väldigt starkt. Kan bli lite 'tacky' om man inte ser upp, faktiskt.

Annons