Philips aquarelle

#1 - 3 oktober 2006 14:10
Jag köpte ett Aquarelle igår, det sitter nu längst fram. Baktill sitter ett daylligt som följde med akvariet.

Men jag tycker att det blir så blålila sken av det, ser lite onaturligt ut.
Ska det verkligen se ut så eller bör jag ha någon annan kombination för att få ett bättre sken?

Det kanske är en vanesak, efter en tid ser man kanske det inte på det sättet.
Berätta hur ni tycker och anser.
#2 - 3 oktober 2006 14:23
Ja det är nog ganska mycket en vanesak. Och så att du har något att jämföra med. Sen har jag läst att man alltid ska ha det ljusaste röret längst fram. Det ska se naturligare ut så.
#3 - 3 oktober 2006 14:29
Så det skulle vara bättre att skifta nu, menar du?
Dayligt fram och Aquarelle bak, är det så du menar?

Det värsta är att jag har ett annat kar alldeles intill som har andra rör i sej.
Där jämför man ju alldeles direkt, så att säga.
#4 - 3 oktober 2006 16:27
svea skrev:
Så det skulle vara bättre att skifta nu, menar du?

Dayligt fram och Aquarelle bak, är det så du menar?

Ja det kan jag tänka mig. Det skadar iaf inte att testa.

svea skrev:
Det värsta är att jag har ett annat kar alldeles intill som har andra rör i sej.

Där jämför man ju alldeles direkt, så att säga.

Ja det är klart. Byta rör i båda kanske?
#5 - 3 oktober 2006 17:27
förlåt att jag lånar tråden.
i min ramp har jag fyra rör och behöver snart byta alla 4 ska jag då sätta i 4 likadana eller är det bra att blanda?? och vilka ska jag då blanda??
#6 - 3 oktober 2006 17:55
Jag har 2 Aquarelle bak. 1 P-Glo och 1 A-Glo fram. Det ger ett kanonljus till växterna och fin färg på fiskarna.
#7 - 3 oktober 2006 18:01
okej. tack för svar.
någon annan med tips på rör?
#8 - 3 oktober 2006 18:37
okej. tack för svar.

någon annan med tips på rör?

Det är ju delvis en smakfråga också. Det finns folk som tycker det är snyggast att blanda Aquarelle med daylight-rör.

Själv har jag bara Aquarelle i mitt SA numera (har skrotat GroLux) och tycker det funkar jättebra. I mitt Asien har jag ett Aquarelle och ett Aqua-Glo och det blir bra det med, men antagligen kommer jag att gå över till bara Aquarelle även där när det blir dags att byta rör.

Med tanke på att du har fiskar som inte vill ha det superljust skulle jag nog skippa Power-Glo.

Sen finns det andra märken och andra kombinationer som jag inte har nån personlig erfarenhet av.
#9 - 3 oktober 2006 18:56
batski skrev:
Det är ju delvis en smakfråga också. Det finns folk som tycker det är snyggast att blanda Aquarelle med daylight-rör.

Själv har jag bara Aquarelle i mitt SA numera (har skrotat GroLux) och tycker det funkar jättebra. I mitt Asien har jag ett Aquarelle och ett Aqua-Glo och det blir bra det med, men antagligen kommer jag att gå över till bara Aquarelle även där när det blir dags att byta rör.

Med tanke på att du har fiskar som inte vill ha det superljust skulle jag nog skippa Power-Glo.

Sen finns det andra märken och andra kombinationer som jag inte har nån personlig erfarenhet av.

okej. det for nog ta å bli 4 stycken Aquarelle. men en fråga är dom bra för både växter och att framhäva fiskarnas fina färger??
#10 - 3 oktober 2006 20:05
okej. det for nog ta å bli 4 stycken Aquarelle. men en fråga är dom bra för både växter och att framhäva fiskarnas fina färger??

De är väldigt bra växtrör och jag tycker fiskarna får klara och fina färger ja.
#11 - 4 oktober 2006 06:06
okej vad bra för då blir det 4 sånna

Annons