ph-värdet. nybörjare

#1 - 1 augusti 2007 19:02
Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte hur man kan hålla koll på ph värdet.
#2 - 1 augusti 2007 19:16
Det finns tester att köpa i alla akvarieaffärer.
#3 - 1 augusti 2007 19:18
hur mkt kan sådant kosta?
#4 - 1 augusti 2007 19:22
Längesen jag köpte sånt.... det finns nån burk med ca 20 teststickor. Skulle gissa att dom kostar ca 50:-
#5 - 1 augusti 2007 19:24
ok, hur ofta behöver man ta test? ursäkta att jag frågar så mkt, har bara hört talas om ph värdet men aldrig gjort någe sådant test nån gång
#6 - 1 augusti 2007 19:29
Hej
Jag brukar kolla PH och Nitrit innan jag gör vatten byten (dvs varje vecka) vet inte om det är överdrivet ofta men det har blivit en vana att göra det.
Ifall du skall köpa tester så rekommenderar jag att köpa dropp tester, något dyrare men betydligt säkrare och drygar (dvs billigare i längden).
Lycka till
/b
#7 - 1 augusti 2007 19:30
men hur gör man om ph- värdet och nitrin inte ligger på den skalan som den ska ligga på??
#8 - 1 augusti 2007 19:35
Hej
Det finns olika knep för det, mät först och sök sen efter tidigare trådar om detta ämne.

/b
#9 - 1 augusti 2007 19:35
De är lugnt ;-) Hittade en här http://www.pwss.nu/product.php?productid=753&cat=397&page=1 Var lite dyrare än jag trodde. Jag brukar mäta när jag har startat upp ett nytt akvarium och sen efter att jag bytt vatten. Ändrar sej inte värdet efter att du bytt vatten så finns det ingen anledning att testa så ofta. Kranvattnet ska alltid ha ungefär samma ph, kan dock variera mycket mellan olika kommuner. Sen kan du göra ett test efter att du har gjort någon större ändring av inredningen t.e.x. lagt i en stor rot eller nya stenar. Det är sånt som kan påverka ph. Ofta vänjer sig fiskarna till det ph du har så det är bättre att ha ett stabilt värde än att hålla på att ändra det (beror naturligtvis på hur känsliga fiskar man har och hur mycket det felar).
#10 - 1 augusti 2007 20:04