ph-värdet. nybörjare

#1 - 1 augusti 2007 19:02
Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte hur man kan hålla koll på ph värdet.
#2 - 1 augusti 2007 19:16
Det finns tester att köpa i alla akvarieaffärer.
#3 - 1 augusti 2007 19:18
hur mkt kan sådant kosta?
#4 - 1 augusti 2007 19:22
Längesen jag köpte sånt.... det finns nån burk med ca 20 teststickor. Skulle gissa att dom kostar ca 50:-
#5 - 1 augusti 2007 19:24
ok, hur ofta behöver man ta test? ursäkta att jag frågar så mkt, har bara hört talas om ph värdet men aldrig gjort någe sådant test nån gång
#6 - 1 augusti 2007 19:29
Hej
Jag brukar kolla PH och Nitrit innan jag gör vatten byten (dvs varje vecka) vet inte om det är överdrivet ofta men det har blivit en vana att göra det.
Ifall du skall köpa tester så rekommenderar jag att köpa dropp tester, något dyrare men betydligt säkrare och drygar (dvs billigare i längden).
Lycka till
/b
#7 - 1 augusti 2007 19:30
men hur gör man om ph- värdet och nitrin inte ligger på den skalan som den ska ligga på??
#8 - 1 augusti 2007 19:35
Hej
Det finns olika knep för det, mät först och sök sen efter tidigare trådar om detta ämne.

/b
#9 - 1 augusti 2007 19:35
De är lugnt ;-) Hittade en här http://www.pwss.nu/product.php?productid=753&cat=397&page=1 Var lite dyrare än jag trodde. Jag brukar mäta när jag har startat upp ett nytt akvarium och sen efter att jag bytt vatten. Ändrar sej inte värdet efter att du bytt vatten så finns det ingen anledning att testa så ofta. Kranvattnet ska alltid ha ungefär samma ph, kan dock variera mycket mellan olika kommuner. Sen kan du göra ett test efter att du har gjort någon större ändring av inredningen t.e.x. lagt i en stor rot eller nya stenar. Det är sånt som kan påverka ph. Ofta vänjer sig fiskarna till det ph du har så det är bättre att ha ett stabilt värde än att hålla på att ändra det (beror naturligtvis på hur känsliga fiskar man har och hur mycket det felar).
#10 - 1 augusti 2007 20:04
ok tack, men jag läste på en sida på nätet att man inte skulle behöva ta ph-värdet om man lade i ½matsked till 50l vatten,, vad tycker ni? skulle det räcka. men är det vanligt salt eller vad?
#11 - 1 augusti 2007 20:42
Vad har du för fiskar? Ifall du inte behöver ändra ph så käns de bara omständigt att blanda saker i vattnet. Ifall du vill höja ph så är det bikarbonat du ska blanda i. Salt kan du blanda i vattnet för att förhindra svampangrepp på skadade fiskar, tänk då på att bla vissa malar inte tål salt. Ska du använda salt så ska det vara utan jod. Tidigare så blandade jag både salt och bikarbonat till mina malawiciklider men nu har jag inrett med kalkhaltigt grus och får lagom ph när jag fyller på med bara kranvatten. Salt kan jag tänka mej att blanda i ifall det blir problem.
#12 - 1 augusti 2007 20:48
ok.. jag har 3 st svärdbärare, 3 st black molly, 2 guppy, 20 neontetra, 2 grodor och 1 mal. vad är en för en vet jag inte riktigt..

då bryr jag mig inte om att lägga i salt. då tar jag vanligt kranvatten och lite medel som jag köpte till när jag startade upp akvariumet.. som det står att man ska använda varje gång jag tar vatten byten,,

Har en annan fråga?
2 av de 3 svärdbärare jag har bär yngel och ligger i yngelkassa.
Jag funder lite om jag ska låta dom få simma tillsammans i den eller om jag ska skilja dom åt som jag redan har gjort. tänkte om dels att det kan vara roligare att vara tillsammans och sen kan det även bli stressigt..
#13 - 1 augusti 2007 21:10
Låter vettigt. Dom fiskar du har behöver inget högt ph. Medlet du köpte innehåller förmodligen en bakteriekultur, du kan använda det tills det tar slut. Efter ett tag byggs dessa bakterier upp i filtret och gruset, då behöver du inte använda något medel alls. Tänk bara på att inte använda för varmt vatten när du rengör filtret, då dör bakterierna. Ynglen kan gå tillsammans men om du släpper ut dom till dom stora så blir dom garanterat mat. Tänk också på att du måste ha plats eller bli av med dom så att du inte spar för mycke yngel. Men visst är det intressant att föda upp några ;-)
#14 - 2 augusti 2007 09:45
tack för all bra tips spaceace.

ha det så bra.
Guest
#15 - 2 augusti 2007 21:05
stickor är inte så bra, bättre med dropptest men det bästa är pH-mätare fast de är dyra också.
#16 - 2 augusti 2007 21:22
elinj skrev:
ok.. jag har 3 st svärdbärare, 3 st black molly, 2 guppy, 20 neontetra, 2 grodor och 1 mal. vad är en för en vet jag inte riktigt..

Lite knepig kombination där om man tänker på pH-värden. Svärdbärare, molly och guppy trivs bäst i pH lite över 7, medans neontetrorna trivs bättre i lite lägre pH. Så det bästa i ditt fall är nog pH 7, som blir en mellanväg.

Var i landet bor du?
#17 - 3 augusti 2007 07:33
jag bor i östetgötland,, har haft dessa fiskar förrut och de har klarat sig bra.

vart bara lite nyfiken med ph värden och sånt..
#18 - 3 augusti 2007 12:13
Jag vet faktiskt inte hur det är med vattnet i Östergötland. Men du kan alltid kolla med ditt lokala vattenverk vilket pH du har i kranen och hur hårt/mjukt ditt vatten är.
#19 - 3 augusti 2007 18:07
ok tack..

Annons